چند روز پیش سخنگوی کاخ سفید خبر از ناکامی طرح جدید مذاکرات دوجانبه برای صلح داد که از سوی کره شمالی ارائه شده بود. دلیل ناکامی،‌ پیش‌شرط آمریکا مبنی بر خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ بوده است.

گروه بین‌الملل مشرق- کره شمالی چند روز پیشنهادی را مبنی بر آغاز مذاکرات صلح با آمریکا برای کاخ سفید فرستاد اما وقتی دید واشنگتن پیش‌شرط مذاکره را خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ می‌داند، پیشنهاد خود را پس گرفت.

تحریم‌های تازه علیه کره شمالی پس از به نتیجه‌نرسیدن گفتگوها با آمریکا

به گزارش ان‌بی‌سی، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در دیدار با خبرنگاران از پیشنهاد جدید کیم‌جونگ‌ایل برای مذاکرات صلح خبر داد. هم اکنون 63 سال است که دو کشور در حالت تخاصم قرار دارند. جنگ دو کره که با حضور مستقیم شوروی سابق و ایالات متحده در دو سوی جبهه در سال‌های 1950 تا 1953 میلادی شرق آسیا را به تلاطم کشید، به یک معاهده آتش‌بس ختم شد، نه معاهده صلح. همین امر بهانه خوبی برای ایالات متحده شد تا نزدیک به 30 هزار نظامی خود را در کره جنوبی مستقر سازد و بسیاری از برنامه‌های بلندپروازانه نظامی خود را به بهانه تهدیدات از سوی کره شمالی پی‌گیرد.

به گفته کاخ سفید، پیشنهاد مذاکرات جدید میان دو دولت زمانی رد و بدل شده که هنوز از آزمایش اخیر بمب هیدروژنی و موشک بالستیک توسط کره شمالی به ترتیب در 6 ژانویه و 7 فوریه خبری منتشر نشده بود. از این رو می‌توان اقدام کیم جونگ اون را در انجام دو آزمایش یادشده، پاسخی به درخواست واشنگتن برای خلع سلاح اتمی دانست.

{$sepehr_media_1405122_400_300}
دانلود
آزمایش‌های اخیر کره شمالی ممکن است موجب تغییر تاریخیِ سیاست پکن در روابط دوجانبه شود

بلافاصله پس از آزمایش‌ها، کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را ضد پیونگ‌یانگ تصویب کرده و به امضای اوباما رساند. اعضای دائم شورای امنیت نیز بر پایبندی خود بر اجرای کامل تحریم‌های گذشته که در چند نوبت در این شورا به تصویب رسیده است، تأکید کردند. کری در دیدارهای دوجانبه خود در هفته‌‌های اخیر، چگونگی برخورد با تهدیدات ناشی از کره شمالی را با همتایان خود به ویژه همتای چینی، وانگ یی که دارای روابط سیاسی و تجاری با پیونگ‌یانگ است، مورد بحث قرار داده است.

ارنست در مورد گفتگو با کره شمالی افزود:«این تبادلات پیام در راستای سیاست کلی و پایداری است که دولت اوباما (در رابطه با دول متخاصم) در پیش گرفته است». آمریکا پیش‌تر نیز بر لزوم توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی تأکید کرده بود اما مذاکرات شش‌جانبه «کمک به خلع سلاح» که به میزبانی چین برگزار می‌شد،‌ در سال 2008 میلادی متوقف شد.

طرح جدید آمریکا برای مقابله با تهدیدات کره شمالی، استقرار سامانه دفاع موشکی در مرزهای کره شمالی است، اما چین به دلیل اینکه روابطش با کره شمالی تحت تأثیر قرار نگیرد و همچنین از بروز تهدیدات علیه خود ناشی از استقرار یک سامانه آمریکایی در قلمرو حتی نزدیک مرزهای چین اجتناب ورزد، مقاومت سرسختانه‌ای نسبت به پیشنهاد آمریکا از خود نشان داده است.
با این حال سفر سه روزه وزیر خارجه چین به واشنگتن و دیدار با مقامات این کشور، راه برای هماهنگی بیشتر میان دو دولت علیه اقدامات کره شمالی باز کرده است. به گزارش گاردین در کنفرانس خبری وزرای خارجه دو کشور پس از دیدارهای اولیه، در حالی که جان کری از «پیشرفت قابل ملاحظه» در گفتگوها پیرامون متن پیش‌نویس قطع‌نامه جدید شورای امنیت سخت گفت، وانگ یی همتای چینی وی سخنان او را تأیید کرد:«می‌خواهم به شما بگویم پیشرفت‌های مهمی در مشورت‌ها صورت گرفته و ممکن است به توافق بر یک پیش‌نویس قطع‌نامه در آینده نزدیک دست یابیم».

هر دو وزیر خارجه تأکید کردند در هر صورت اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی به معنای تلاش برای منزوی‌ساختن وی در عرصه بین‌الملل نیست،‌ بلکه راهکاری است جهت کشاندن کیم‌جونگ‌اون به پای میز مذاکره برای تداوم گفتگوها پیرامون خلع سلاح. کری افزود تحریم‌ها قطعاً فراتر از گذشته خواهد بود. کره جنوبی از سال 2006 میلادی تحت تحریم‌های گوناگون شورای امنیت در فعالیت‌های موشکی و واردات و صادرات فناوری‌های نظامی و هسته‌ای بوده است.

وانگ یی برای رفع سوءتفاهم‌ها در مورد روابط چین با کره شمالی تأکید کرد:«ما برنامه هسته‌ای DPRK را نمی‌پذیریم و DPRK را به عنوان یک دولت دارای بمب اتم به رسمیت نمی‌شناسیم». او از حروف اختصاری برای نام بردن از جمهوری دموکراتیک خلق کره بهره گرفت.

جان کری در نهایت تأکید کرد اگر کره شمالی با خلع سلاح اتمی «طی یک بازه زمانی» موافقت کند، واشنگتن برای مذاکره جهت انعقاد معاهده رسمی صلح که به صورت رسمی به خصومت‌های ناشی از جنگ در شبه جزیره کره در نیمه قرن گذشته آمادگی دارد.

تحریم‌های تازه علیه کره شمالی پس از به نتیجه‌نرسیدن گفتگوها با آمریکا

موضوعات متعددی مورد اختلاف دو کشور برای تحریم علیه کره شمالی بوده است، از جمله درخواست واشنگتن برای ممنوعیت بهره‌گیری کره شمالی از بندرگاه‌های بین‌المللی و سامانه بین‌المللی بین‌بانکی. حالا به گزارش رویترز، دو طرف ساعاتی پیش به توافق نهایی بر متن قطع‌نامه پیشنهادی علیه کره شمالی دست یافته‌اند و احتمالاً به زودی آن را در جلسه شورای امنیت مطرح می‌کنند. این را دیپلمات‌های شورای امنیت اعلام کرده‌اند و گفته‌اند متن پیش‌نویس را به زودی برای 13 عضو دیگر ارسال می‌کنند.

دو دیپلمات شورای امنیت که نخواستند نامشان فاش شود، از بیان محتوای پیش‌نویس خودداری نمودند و تنها بر ذکر اسامی حقیقی و حقوقی در آن که باید توسط همه دولت‌های جهان مورد تحریم قرار گیرند، اشاره کردند. به گفته اداره خبر سازمان ملل قرار است ساعت سه بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت نیویورک، جلسه شورای امنیت در این مورد تشکیل شود.


منابع:




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    حداقل اینکه با تحریم شدن توانست قدرت اتمی شود ولی ما هم تحریم شدیم هم هیچی نشدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس