کد خبر 526745
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹

وزارت خزانه‌داری آمریکا همواره موضعی محافظه‌کارانه در قبال بدهی‌های عربستان سعودی داشته و بر خلاف رویکرد واشنگتن در قبال کشورهای دیگر، جزئیاتی از بدهی سعودی‌ها را منتشر نمی‌کند.

به گزارش مشرق،وزارت خزانه‌داری آمریکا همواره از سال‌های کمبود نفت تا دلارهای نفتی قدرتمند درباره بدهی سعودی‌ها سکوت اختیار کرده است اما بدهی سعودی‌ها دقیقا چقدر است؟ این سوال از دهه 1970 بی‌پاسخ مانده است و آن هم نتیجه مخفی‌کاری غیرعادی وزارت خزانه‌داری آمریکاست.

این مساله در شرایطی که عربستان با نوسان بهای نفت و هزینه‌های هنگفت جنگ‌ها در خاورمیانه روبروست، بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است. تنها در سال گذشته عربستان حدود 100 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خارجی خود را صرف تامین بزرگترین کسری بودجه طی 25 سال گذشته کرد.

عربستان همچنین برای اولین بار فروش شرکت ملی نفت آرامکو را که گوهری در تاج پادشاهی آل سعود است، بررسی کرد. این نشانه‌های ضعف، نگرانی‌هایی را درباره موقعیت غیرعادی عربستان سعودی در بزرگترین و مهم‌ترین بازار اوراق قرضه در جهان ایجاد کرده است.

بزرگترین خطر آن است که پادشاهی آل سعودی در حال فروش قسمتی از منابع خزانه‌داری است که گمان می‌رود بزرگترین ذخایر در جهان باشد و بدین ترتیب قصد دارد تا دلارهای مورد نیازش را تامین کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای سیاست‌هایش هرگز دارایی‌های عربستان را به عنوان اصلی‌ترین متحدش در خاورمیانه افشا نکرده است. با این وجود آمریکا جزئیات بدهی صدها کشور دیگر از چین گرفته تا واتیکان را با جزئیات منتشر می‌کند.

ادوین ترومان، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور خارجی در اواخر دهه 1990 می‌گوید:‌ «بسیار عجیب است که آنها چنین کاری نکردند. از آنجایی که روابط آنها تیره است و آمریکا به نفت آنها نیاز دارد، وزارت خزانه‌داری نمی‌خواهد به تولیدات اوپک لطمه بزند.»

نمایندگان آژانس مالی عربستان سعودی موسوم به ساما و نیز وزارت دارایی این کشور در این رابطه اظهارنظری نکردند. به جز پادشاهی آل سعود، تنها مقام‌های خاص وزارت خزانه‌داری آمریکا و آن کسانی که در بانک مرکزی داده‌های آنها را گردآوری می‌کنند، تصویر روشنی از میزان بدهی عربستان به آمریکا دارند. برای سایرین این بازی حدس و گمان است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    اون روزی که آمریکا این آمارو منتشر کرد بدونید که آل سعود رفتنیست
  • اكبر ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    با عرض احترام به نظر نويسنده ،ولي به نظر ميرسد كه عربستان به دليل نگراني هاي بسياري كه در مورد تجزيه ي عربستان و احتمالا تجزيه منطقه شيعه نشين ( قطيف و خور و .. ) كه تمام ميادين نفتي در اين منطقه واقع شده اقدام به فروش سهام آن و بين المللي كردن سهام آن كرده كه تا حدودي پادشاهي خود را بيمه كرده و پس از فروپاشي احتمالي (بسيار نزديك) كشور نيز شيعيان نتوانند از منابع خود منتفع گردند! شركت آرامكو در مناطق شيعه نشين واقع شده. عربستان در حال فروپاشي است و خودشان نيز با علم به اين موضوع زور آخرشان را با تهديد ايران و جنگ يمن نشان داده اند وبا اينكار سعي در منحرف كردن افكار عمومي و منطقه اي از مشكلات داخلي شان و ايجاد همگرايي و انسجام تمام طيفهاي تاثيرگذار و تصميم گيرنده عربستان با ايجاد جنگ و تهديد ات منطقه اي هستند. در آينده نيز هرچه به فروپاشي نزديك تر شوند بيشتر دست و پا خواهند زد.
  • رضی ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    با سلام، مترجم محترم در ترجمه متن به خطا رفته است. این موضوع مربوط به دارایی های غیرنقدی عربستان در آمریکا و بویژه اوراق قرضه و اوراق بهادار است نه بدهی های این کشور. دولت عربستان یکی از خریداران این اوراق از دهه هفتاد میلادی روی این بازار در آمریکا سرمایه گذاری کرده است. چون مطلب شما ممکن است اشتباه محاسباتی ایجاد کند دقت نمایید که موضوع مربوط به دارایی های عربستان در آمریکا به شکل اوراق قرضه است. پس جزء ثروت این کشور محسوب می شود نه بدهی آن. اگرچه، براساس پیش بینی ها با ادامه روند فعلی قیمت نفت و ماجراجویی های کودکانه حکام خام و گستاخشان ظرف 4 سال ورشکسته خواهند شد. یکی از نشانه های آن هم افزایش میزان تبدیل این اوراق به پول توسط عربستان طی دو سال گذشته است.
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    قابل قبوله این تحلیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس