رژیم آل سعود تاریخی گسترده از سرکوبگری و قلع‌وقمع آزادی بیان در سال‌های اخیر داشته است. آنچه که در این گزارش شمارش شد تنها بخشی از جنایت‌های خاندان آل سعود بر ضد فعالان سیاسی و حقوق بشری است که گاها به علت یک اظهار نظر سال‌های متمادی را در زندان سپری می‌کنند.

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر
گروه بین‌الملل مشرق - رژیم آل سعود تاریخی گسترده از سرکوبگری و قلع‌وقمع آزادی بیان در سال‌های اخیر داشته است. اوج این اقدامات جنایتی بود که عربستان سعودی در دومین روز از سال 2016 انجام داده و مجموعه ای از مخالفان خود از جمله شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعی را به علت بیان انتقادات خود بر ضد رژیم آل سعود بعد از سه سال زندان به شهادت رساند.

29/10/2015: رائف بدوی که از سال 2012 بازداشت شد، جایزه آندری ساخاروف برای آزادی فکر و حقوق بشر را از اتحادیه اروپا دریافت کرد.

25/10/2015:
دادگاه عالی و استیناف حکم اعدام شیخ نمر النمر را به اتهامات واهی از جمله بروز فتنه مذهبی و خروج از اطاعت ولی امر! و حمل سلاح به اعدام محکوم کرد.

10/8/2015:
سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات سعودی زهیر کتبی را بعد از یک برنامه تلویزیونی که در آن خواستار اصلاحات سیاسی در کشور شده بود، بازداشت کرده اند.

7/6/2015: دادگاه عربستان رائف بدوی را به ده سال زندان و 1000 ضربه شلاق محکوم کرد.

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر
رائف بدوی

3/12/2014: سمر بدوی فعال سعودی به علت مشارکت در بیست و هفتمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو و مطالبه آزادی همتای حقوقی خود یعنی ولید ابو الخیر و برادرش رائف بدوی و سایر زندانیان آزادی بیان عربستان سعودی ممنوع الخروج شد.

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر
سمر بدوی

4/7/2014:
دادگاه عربستان سعودی رائف بدوی را به ده سال زندان و هزار ضربه شلاق بعلاوه غرامت مالی به مبلغ یک میلیون ریال سعودی محکوم کرد: تمامی این حکم ها به اتهام تشکیل شبکه لیبرال و آزاد در فضای مجازی بود.

17/4/2014:
فاضل المناسف فعال سعودی به اتهام مشارکت در تظاهرات و انتشار تصاویر تظاهرات در فضای مجازی به 15 سال زندان و مدت مشابه آن ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر
فاضل المناسف

20/2/2014: سعاد الشمری فعال زن عربستانی به علت کامنتی در توئیتر به دادگاه احاله شد.

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر
سعاد الشمری

17/12/2013:‌
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با عنوان "فعالان عربستان سعودی" تلاش فعالان برجسته در زمینه حقوق اجتماعی و سیاسی و مبارزات آنها بر ضد اقدامات دولتی در سرکوب این حقوق را برشمرد. این گزارش تأکید دارد که در عربستان چیزی به عنوان قانون مجازات مکتوب وجود ندارد و به این ترتیب قضات آزاد هستند بر اساس برداشت‌های شخصی خود احکام مختلف را صادر کنند. هیئت حقوق بشر در گذشته اعلام کرده بود که بیش از 4400 نفر در بازداشتگاه‌های عربستان سعودی گرفتار هستند. اما برخی مؤسسات حقوقی از بیش از 30 هزار بازداشتی سیاسی در زندان های عربستان سعودی خبر می دهند.

15/12/2013:
دادگاه عربستان سعودی عمر السعید را به علت مطالبه نظام مشروطه سلطنتی به چهار سال زندان و 300 ضربه شلاق محکوم کرد.

29/7/2013:
دادگاه جنایی عربستان سعودی رائف بدوی وبلاگ نویس و فعال سیاسی سعودی را به هفت سال و شش ماه زندان و 600 ضربه شلاق محکوم کرد.
از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر
رائف بدوی

24/9/2012:
تظاهرات‌کنندگان در زمینه دفاع از حقوق بشر اعلام کردند که نیروهای امنیتی عربستان سعودی ده‌ها نفر را بعد از تشکیل یک تحصن در نزدیکی زندان الطرفیه در منطقه القصیم در حالی که خواستار آزادی نزدیکان خود بودند، بازداشت کرده و مدت‌ها آنها را بدون غذا نگه داشتند.

11/4/2012:
مقامات سعودی از بازداشت شیخ نمر باقر النمر مبارز  برجسته شیعی در منطقه الشرقیه به علت انتقاد از دولت عربستان و حمایت از انقلاب بحرین خبر دادند.

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر

11/4/2012: دادگاه جنایی عربستان سعودی یوسف الاحمد را به بهانه تحریک افکار عمومی بر ضد حاکمان آل سعود به پنج سال زندان و 5 سال ممنوعیت از سفر به خارج محکوم کرد.

11/4/2012:
فعالان حقوق بشر دو روز در اعتراض به بازداشت محمد البجادی اعتصاب غذا کردند. خود وی نیز در زندان های سعودی اعتصاب غذا کرد.

22/2/2012:
مقامات امنیتی سعودی حبیب المعاتیق شاعر و عکاس را به علت نظارت بر فعالیت یک سایت اینترنتی بیش از یک و نیم سال بازداشت کردند.

21/2/2012:
مقامات سعودی علی النمر را بازداشت کردند. وی در زمان بازداشت تنها 18 سال سن داشت. دادگاه عربستان در سال 2014 حکم اعدام وی را صادر کرد و این حکم در سال 2015 اجرا شد.

12/2/2012:
حمزه کاشغری وبلاگ نویس سعودی به علت یک کامنت در توئیتر از نوشتن مقاله در تمامی مطبوعات عربستان منع شد.

12/9/2012: ولید ابو الخیر وکیل سعودی به اتهامات واهی توهین به دستگاه قضایی و تحریک افکار عمومی متهم شد. وی خواستار اصلاحات سیاسی در کشور شده بود.

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر
ولید ابو الخیر

17/3/2011:
مقامات سعودی استاد علی عبدالله السلیمان را بازداشت کرده و وی را به شدت شکنجه کردند که این موضوع به شکسته شدن دست وی منجر شد. اتهام او مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در سال 2011 بوده است، وی همچنان تحت بازداشت قرار دارد.

28/2/2011:
شیخ توفیق العامر به علت درخواست نظام پادشاهی مشروطه در کشور زندانی شد. وی بعد از آزادی در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در قطیف و الاحسا شرکت کرده و به همین علت بار دیگر زندانی شد. او همچنان تحت بازداشت قرار دارد. 

از کامنت دردسرساز برای دختر عربستانی تا  حکم حبس برای برنده حایزه حقوق بشر

آنچه که شمارش شد تنها بخشی از جنایت‌های خاندان آل سعود بر ضد فعالان سیاسی و حقوق بشری است که گاها به علت یک اظهار نظر در انتقاد از دولت، سال‌های متمادی را در زندان سپری می‌کنند. این ها علاوه بر جمع هزاران نفری است که در جریان اعتراضات مردمی در سال 2011 به زندان افتاده اند و وضعیت برخی از آن ها هنوز هم مشخص نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    تازه داره عضو شورای حقوق بشر هم میشه ای خدا خراب کنه اون شورا رو
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    اگر قطر و امارات و عربستان با هم دست به یکی کنن و نزارن تیماشون بیان ایران اون وقت چهره شما دیدن داره :))))))))))))))))))
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    اگه عزیز شما هم تو منا کشته می شد چهره شما هم دیدن داشت.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    به درک، ایران میره تو لیگ اروپا فوتبال بازی می کنه
  • سیری ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ایشالا تیماشون نیان.اونوقت بدون زحمت 3_0برنده میشیم.
  • محمد ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    آقاي عزيز عزت ما ارزش بيشتري داره يا بازي فوتبال . فوتبال ما همچين چيز دهن سوزي هم نيست که خيلي نگرانش باشيم خيلي وقت است که غيرتي بازي نميکنند و جلوي عربستان آشغال حساس و غيرتمند بازي نميکنند
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    اون وقت به تو چی میرسه؟ وطن فروش بدبخت
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 0
    تو برو نماز و روزه هات رو با ملک سلمان بخون !!!!!!!
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    طبق قانون فیفا اگر نیان بازنده محسوب میشن، بعدش هم توی این سی سال با اسرائیلی ها مسابقه ندادیم، مگه کلاقها سیاه پوش شدند!!!!؟؟؟؟
  • گیل مرد ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ادب مرد به از دولت اوست کی شماها میخواین بدون حب و بغض ومنطقی باقضایا مواجه شوید ؟ چرادوستان اخلاق ایرانی و اسلامی رارعایت نمیکنند؟
  • افشین ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    نمیدونم چرا هیچ کارشناسی به سردرگمی آل سعود در کشته شدن زهران علوش وربطش به اعدام شیخ نمر اشاره نمی کنه،
  • حسن ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    راستی‌ واژه انگلیسی کامنت Comment به فارسی چی‌ میشه؟
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    از یک دولت وهابی بیش از این انتظار نداشته باشید اگه کمی در خصوص وهابیت مطالعه داشتید دیگر از این حرف ها خبری نبود و جواب وهابیان خاموشی بود راستی چرا از احزاب تان نمی خواهید هر کدام در خصوص نظرات افراطی این ها سه مورد بنویسند از حزب اللهی گرفته تا ...... و لائیک هیچکدام حتی کلمه ای از این بی خبر از خداها حرف نمی زنند راستی این احزاب و سایت های ما کارشان این است که داخل کشور را نقد کنند و هیچکدام سواد یا جرات نقد آنها را ندارند مگر در کشور اسلامی زندگی نمی کنیدالبته بندهاز سایت های مشرق و جهان و فارس عذرخواهی می کنم زیرا توی این سایت ها مطالب سطحی وکم اثر خوانده ام
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    خیلی بدبختی بابا ....
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    حالم از این جمله نخ نما شده بهم میخوره.
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    شرمنده تم با خبر: رئیس حقوق بشر سازمان ملل شده، نه اینکه میخواد بشه
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    همه دیدارها سه صفر برنده
  • علی ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    نظر
  • محمد مسلم ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    شما تفاوتی بین افکارو رفتار قاتلین سیدالشهدا با این وهابی های تکفیری می بینید توصیفهایی که از سفیانی در روایات ماشده با اینها چه تفاوتی داره مگه تکفیرهای افغانستان وعراق وسوریه را هم اینها به وجود نیاوردن مگه 15 نفر از تکفیریهای سعودی برجهای دوقلو را نزدن همانطور که سلسله هدایت از حضرت ابرهیم تا امام زمان ادامه دارد سلسله جهالت هم از ابوسفیان تا سفیانی وازسامری تا صهیونیسم ادامه داره بر امام حسین یک کربلا گذشته برامام زمان چنتا امام وسط میدان جنگه ما کجا شما یک نکته مثبت در سعودیها نشان بدهید تا من یک نکته مثبت در یزید بن معاویه نشان بدهم حتی اگه شده براساس حقوقه بشر غربی ان کنتم صادقین
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    اونوقت میشیم قهرمان آسیا هوراااااااااااااا
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    منم حالم بهم میخوره تو به من دولت بده همه ی ادب من واسه تو
  • هدایت الله حبیبی ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    آل سعود ووهابی های حرامزاده جز زبان زور نمی فهمند یعنی با این حرامزادگان فاسد وارازل واوباش نمی شود بامنطق واستدلال وجدال احسن برخورد کزد؟ باید باشمشیرمالک برسرآنان کوفت وآنان رابه سلفشان ابن زیاد رساند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس