کد خبر 519182
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

یک روزنامه دولتی در ترکیه با اشاره به تنش‌های اخیر عربستان و ایران و اقدامات رئیس‌جمهور ترکیه برای بهبود روابط با کشورهای منطقه پیشنهاد ائتلاف ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران را مطرح کرد.

به گزارش مشرق،روزنامه دولتی «دیلی‌صباح» ترکیه در گزارشی به تنش‌های اخیر عربستان و ایران به دنبال اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه در عربستان اشاره کرد و پیشنهاد تشکیل ائتلاف سه جانبه ترکیه، عربستان سعودی و اسرائیل در منطقه برای مهار ایران را مطرح کرد.

در این گزارش آمده است که اقدامات اخیر آنکارا برای پیداکردن جایگاه خود در منطقه تا حد زیادی شبیه به راهبردی برای مهار و مقابله با تلاش‌های ایران و اقدامات تهاجمی روسیه است.

این روزنامه دولتی وابسته به حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه سپس به اقدامات اخیر دولت آنکارا برای نزدیکی به عربستان و تل‌آویو اشاره کرد و نوشت، در وهله اول، ترکیه تلاش‌های خود برای آشتی با اسرائیل بعد از حادثه کشتی «مرمره» در سال 2010 را افزایش داده است به طوریکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای اولین بار در چند سال اخیر هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه به اسرائیل بعنوان یک دوست در منطقه نیاز دارد.

طبق این گزارش، دوم آنکه، اردوغان ائتلاف ترکیه را با عربستان از طریق ایجاد یک شورای همکاری راهبردی بین دو کشور تقویت کرده است.

دیلی صباح ادامه داد که از طرف دیگر همپیمانان آمریکا در منطقه که شامل عربستان، اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس می‌شوند از سیاست کنونی آمریکا در خاورمیانه خرسند نیستند و آن را یک رویکرد ضعیف در کاهش جاه‌طلبی‌های ایران در منطقه می‌دانند.

این روزنامه تصریح کرد که دولت اوباما انتظار دارد که ایران به کاهش نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران کمک کند و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را به میز مذاکره بکشاند اما از طرف دیگر، عربستان سعودی و مقامات اسرائیلی به همراه برخی کشورهای عربی از این رویکرد آمریکا ناراضی هستند زیرا معتقدند که «جاه‌طلبی‌های ایران» در منطقه، امنیت ملی آنها را تهدید می‌کنند.

بعد از تصمیم عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران، یکی از افراد نزدیک به خاندان آل سعود در واشنگتن به «آسوشیتدپرس» گفت: «هر زمان که ایران کاری انجام می‌دهد، آمریکا خود را عقب می‌کشد».

این روزنامه ترکیه‌ای اعلام کرد که این فرد نزدیک به خاندان آل سعود به نکته خوبی اشاره کرده است زیرا هفته گذشته، دولت آمریکا از اجرای موج جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به دلیل آزمایشات اخیر موشک‌ بالستیک عقب‌نشینی کرد.

دیلی‌صباح به نگرانی‌های موجود از ادامه حمایت آمریکا از عربستان اشاره کرد و نوشت که حتی محافل لیبرال در آمریکا از جمله روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، این مسئله را مطرح کرده است که آیا آمریکا در شرایطی که ایران پاسخگو شده است، باز هم به عربستان بعنوان یک همپیمان منطقه‌ای نیاز دارد؟

دیلی‌صباح سپس به توجیه حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن پرداخت و نوشت که اقدامات تحریک‌آمیز ایران بود که عربستان را وادار به مداخله در این کشور کرد.

این روزنامه ترکیه‌ای سپس ادامه داد که ایران همچنین سیاست‌هایی را علیه تلاش‌ ترکیه در مقابل کردها اختیار کرده است و تلاش می‌کند معارضان سوری را سرکوب کند و از سیاست‌های فرقه‌ای «نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق حمایت می‌کند همچنین تبلیغاتی را علیه خانواده اردوغان مطرح می‌کند.

دیلی صباح همچنین به نارضایتی رژیم صهیونیستی از ایران اشاره کرد و سپس نتیجه‌گیری کرد که سومین گام ترکیه احتمالاً مرتبط با مصر است زیرا دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر از پیش برای بهبود رابطه با آنکارا ابراز تمایل کرده است.

از طرف دیگر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر هفته گذشته اعلام کرد که به عادی سازی روابط بین دو کشور امیدوار است و آن را ضروری دانست.

به علاوه، اقدام روز دوشنبه مصر در تخفیف حکم اعدام و حبس ابد چندین نفر از چهره‌های اخوان المسلمین در واقع موجب خشنودی اردوغان شده بود زیرا پیش از این وی آن را یک پیش‌شرط عادی سازی روابط اعلام کرده بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ترکیه رو هم نابود می کنیم ..............
  • احسان معتمدی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ظهور فرزند فاطمه تمام دسیسه هایشان را نابود واسلام مقدس را بر خاور میانه مسلط میکند
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    حیوون . خوب شد دشمانان رو شناختیم . اگر جواب این روزنامه داده نشه در آینده چنین ائتلافی را خواهیم دید.
  • ugd ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    چه غلطها
  • محمد ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    این فرافکنی نیست که برادران. چهره واقعی اعراب و ترکیه رو نشان میده.
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    از تمام روزنامه های کشور میخوایم که با هم جواب محکمی بدن و سیلی سختی رو به این روزنامه بزنن این درخواست همه مردم ایرانه تا باشه که دیگه از این غلط ها نکنند
  • ایران آباد ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    با این خصومت ها ودشمنی ها یک راه بیشتر نمانده است آن هم خود را تا بن دندان به تسلیحات فوق پیشرفته مسلح کنیم وقدرت خود را به نمایش بگذاریم چون دشمنان برای نابودی ما عزم خود را جزم کرده اند تکلیف عربستان و رژیم صهیونیستی معلوم است اما ترکیه هم از ارتباط اقتصادی با ما سود می برد هم نقشه وتوطئه علیه ما طراحی میکند لازم در فشار به این کشور با روسیه هماهنگ باشیم
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    تو ایران یه روزنامه بنویسه همکاری (و نه حالا اتحاد) با اسراییل مردم می ریزن دفتر روزنامه رو آتیش می زنن تو ترکیه خیلی راحت و توسط رسانه های خود دولت از همکاری و اتحاد و معامله با اسراییل حرف می زنن ولی کنشی از مردم نمی بینیم این نشون می ده که کلیت مردم ترکیه در سکولاریسم و فرهنگ و تفریحات غربی حل شدن بی رگ شدن ، اینو متاسفانه مثلا در کلیت مردم جمهوری آذربایجان هم دیدیم .
  • امیر ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    استراتژی جهانی اوباما مهار کشورهای مشکلدار با امریکا از طریق قوی کردن همسایگانشان. و دور کردن خود امریکا از اصل درگیری و واگذارب آن به کشورهای نماینده امریکا در آن منطقه است. ترکیه و عربستان برای مهار ایران(بدون درگیرشدن مستقیم امریکا با ایران) اوکراین و گرجستان و ترکیه برای روسیه تایوان و ژاپن و کره برای مهار چین و کره شمالی بدون درگیری مستقیم وایجاد هزینه برای امریکا
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    مثل اینکه زیاد فیلم نابودگر می بینی
  • حمید رضا رحیمی ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    باز خوبه خودشون هم میدونند که حریف ایران نیستند بنازم به اقتدار کشورم که چقدر اعتلاف بر ضدش ایجاد مبشه اینجاست که باید گفت تمام کفر در مقابل تمام اسلام قرار گرفته ولی هیچ غلطی نمیتوانند انجام بدن
  • نگار ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ترکیه یادش رفته ایران چه کشوری هست ما هشت سال برابر سی کشور جهان ایستادیم وسر بلند بیرون اومدیم بی کفایتی شاهان قبلی نبود الان ترکیه جزو خاک ایران بود یا اسرائیل از کی پیاز جزو میوها شده یا عربستان از زمان رضا خان هی منم منم میکرد الان داره عرض اندام میکنه ایرانی رو وادار نکن دست به کشور گشای بزنه چون زمان جنگ بیست روز بصره دست ایرانیها بود
  • بنده خدا ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ملت احساسی، شما هیچ کسو نابود نمی کنید. فعلا که سعودی داره سیلی میزنه
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    تركيه خودش با دست خودش و باسياستهاي خودش بهم مي ريزد ، نگران نباش جانم.
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    روزنامه ها در همه دنیا دری وریهایی چاپ میکنن حرف روزنامه ها ملاک نیست ملاک گفتار رهبران کشورهاست
  • هما ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    عزیزان در یک جمله این را عرض کنم که هیچ یک از متحدان سنتی امریکا چشم دیدن ترقی ایران را ندارند. اما بدانند که اینجا ایران هست و هشت سال دفاع مقدس را با عزت و شهامت و شهادت پشت سر گذاشته و امتحان کرده اند فکر کنم اینها که اظهار نظر اشتباه میکنند شکر اضافه میل می فرمایند. محترمانه عرض کنیم لطفا خفه شوید.
  • جواد ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    منتظر باش تا جواب بدن ... فقط دعا کنید این دو سال زودتر تموم بشه و مردم ایرانم یه کم آگاهیشون بالاتر بره که به این و امثال این رای ندن بیان آبرو کشور رو ببرن
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    خود واقعی را که سالها در خفا بود نشان داده اند:ترکیه+صهیونیست+عربستان:داعش، وهابیت، بوکوحرامی
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    در بین کشورهای عربی بجر عمان ، عراق ، سوریه و لبنان و تا حدی کویت بقیه کشورهاب عربی یا دشمن ایران هستند و یا به دشمنان ایران کمک می کنند ایالات متحده دشمن اصلی ایران نیست .
  • رضا ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    مگه تا حالا ائتلاف نداشتند برو بابا با هر بی شرفی هم آخور شو.
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    مرگ بر ترکیه
  • گمنام ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    لعنت بر کسانی منفی می دن و مخالف ایران و محبان اهل بیت ند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس