معاون وزیر نیرو با اعلام آغاز فاز عملیاتی انتقال آب از خلیج‌فارس برای تامین نیاز برای بخش‌ها در داخل کشور، گفت: فاز اول کار توسط سرمایه‌گذار خصوصی در جنوب کشور در حال انجام است.

به گزارش مشرق، رحیم میدانی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده درباره طرح انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور گفت: انتقال آب از خلیج فارس به مناطق کم آب داخل کشور قطعا یک پروژه جدی در وزارت نیرو است و می توانم بگویم عملیاتی خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح بزرگ انتقال آب، در حال حاضر یک سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده و درخواست داده است، اظهارداشت: سرمایه گذار خصوصی کار خود را در بندرعباس آغاز کرده و در فاز اول، قرار است ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب منتقل شود.

میدانی خاطرنشان کرد: با این حال، پُرهزینه بودن تامین آب به این روش باعث گرانی آن هم خواهد بود به گونه ای که نسبت به فاصله تولید تا محل مصرف، قیمت را متفاوت خواهد کرد. قیمت هر مترمکعب آب که از طریق دریا شیرین سازی و منتقل شود، ۱۲ هزارتومان خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه از این آب می توان در بخش صنعت، شرب و تامین نیاز معادن استفاده کرد، گفت: اقداماتی در حال انجام است که اگر نتوانیم در برخی مراکز جمعیتی از طریق آب های متعارف نیازها را تامین کرد، پروژه‌های انتقال آب انجام شود و ما برای تامین آب در برخی بخش‌ها، راهی جز اینگونه عمل کردن نداریم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • محمدی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام وخسته نباشی به همه ی مجریان این طرح صمیمانه ارزوی موفقیت دارم امیوارم روزی اب خلیج فارس به اب دریای خزر منتصل شود
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    کاری کاملا پر هزینه و عیر اقتصادی
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    1 0
    استخرهای با کفپوش ایزوگام یا بتونی بزرگ بسازید و پر از اب کنید و شاه میگو و صدف و ماهی تولید کنید. بهترین کار هست.
  • شوالیه های ایران ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    این عالیه اگه دولت یه کار خوب توی دورانش انجام داده باشه اونم اینه
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بارها پیشنهاد داده ام که انتقال آب در حجم زیاد و بصورت شور باید مورد مطالعه قرار گیرد. در این حالت مزایای زیر قابل تصور است: -- ایجاد یک ابراه شور و شکل دادن مراکز جمعیتی و صنعتی در اطراف آن. -- ایجاد مراکز شیرین سازی آب با استفاده از انرزی پاک خورشیدی، استحصال نمک و ایجاد صنایع مرتبط شامل نمک خوراکی، کلر و محصولات قابل استخراج از کلر -- هدایت سیل آبها به سمت این ابراه. -- ایجاد مراکز پرورش ماهی و میگو -- تسهیل حمل و نقل آبی بین ممراکز جمعیتی. -- فراموش نکنیم که آب شور در بسیاری از صنایع بصورت شور قابل استفاده است. -- تعدیل هوای منطقه به لحاظ رطوبت. البته واقفم که آثار اکو سیستمی چنین طرحی بسیار وسیع و حتی ممکن است آسیب رسان باشد. لذا مطالعات مفصل که شاید چند سال طول بکشد باید هر چه سریعتر شروع شود.
  • بوسجین ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    این درست است با توجه به تغییر اقلیم ها اگر می خواهیم جلوی برخی از تبعات ان گرفته شود و اشتغال و.... ایجاد شود علاجی غیر از ان نداریم که روش های دیگر مانند باز کردن اب سد ها و..... فقط هزینه تلف کردن است مزایای این روش اگر نهادینه شود بعدا" مشخص می شود که حتی در زمینه تامین اب شرب منتهی باید این روش جا بیفتد و نهادینه شود ان موقع مزایای دیگر ان مشخص خواهد شد درود بر احمدی نزاد که این روش را از نظر فکری استارت زد
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    1 0
    من یکی از اعضای گروه طراحی این پروژه هستم. در حال حاضر این طرح یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی در کشور است. طول کل مسیر به حدود هزار کیلومتر می رسد. مطالعات و اجرای طرح هم زمان از فروردین سال 92 شروع شده است. از این تازیخ تا کنون حدو 450 کیلومتر مسیر سازی شده و عملیات لوله گذلری نیر د رحال اجرا است. علاوه بر این عملیات احداث هفت اییستگاه پمپاژ و مخزن بزرگ ذخیره آب در محل معدن آهن گل گهر سیرجان نیز از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است. این طرح می تواند به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی، توانمندی مدیریت بخش خصوصی را نشان بدهد. من به مدیران دولتی که منابع بودجه کشور را در اختیار دارند توصیه می کنم که از تجربیات این طرح به عنوان نمونه و الگو در سایر طرح ها استفاده نمایند.
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بندرعباس خودش داره از بي آبي خشك ميشه دشت ميناب بدليل استفاده از منابع زيرزميني داره خشك ميشه آب دريا رو منتقل ميكنن كرمان وغيره واقعا چقدر ديگه ميخوان از بندرعباس استفاده كنن اگر درآمد بندر رو نصفشو به خودش بدن دبي بايد جلوش لنگ بندازه ديگه مثل قبل نيست مردم بندر هم حاليشونه.......
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه همین آب و بفرستین زاهدان ومناطق مرزی سیستان اونجا مردم کشاورزی کنن قاچاق ریشه کن میشه
  • سید ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    گرچه طرح پر هزینه است أما از سوی اشتغال درست میکند و یک ذخیره برای آینده است کشور باکم آبی حتی با بی آبی مواجه است
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    يعني ميشه با اين كار جواب كوبنده اي به دولت تركيه بديم .چون دو ماه قبل گفته بود بعد ده سال ديگر نياز به سوخت نداريم چون با دادن يك ليتر اب به ايران 2 ليتر نفت گير مياريم
  • محسن ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    انتقال اب دریای خزر به سمنان چه شد
  • شهیدی ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    1 0
    آب را ازخلیچ فارس با لوله وکانال هدایت کنیدبه شهرهای کویری ودریاچه بسازیدواکوسیستم کویررادگرگون کنیدوخواهیددیدچه کارهایی ایجاد خواهدشدواب کل ایران تامین میشوداگه خواستین طرحشم هست...
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    متاسفم برای عمق بینش شما.
  • محسن ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    انتقال اب دریای خزر به سمنان چه شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس