کد خبر 510492
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی با اشاره به طراحی و ساخت یک کالای استراتژیک در صنعت نفت، گفت: متخصصان ایرانی با پایان دادن به انحصار آمریکایی ها به دانش فنی ساخت یک قطعه مهم برای صادرات نفت دست یافتند.

به گزارش مشرق ، سید پیروز موسوی با اشاره به خودکفایی و بی نیازی ایران در طراحی و ساخت یک قطعه استراتژیک در پایانه های نفتی کشور، گفت: سال‌ها انحصار تولید و عرضه شیرهای چهارراهه ۱۶ اینچی در اختیار شرکت‌های خارجی به ویژه آمریکایی بود.

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه برای نخستین بار متخصصان داخلی به دانش فنی طراحی و ساخت شیرهای چهارراهه ۱۶ اینچی دست یافتند، تصریح کرد: این کالای پیچیده نفتی برای نخستین بار در اسکله آذرپاد در پایانه خارک به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران نصب و راه اندازی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون صنعت نفت کشور از واردات شیرهای چهارراهه ۱۶ اینچی نفتی بی نیاز شده است، اظهار داشت: این کالای پرمصرف در حوزه ذخیره سازی و صادرات نفت خام و میعانات گازی کاربردهای متعددی دارد که با حمایت شرکت ملی نفت ایران ساخته شده است.

به گفته وی، پس از تشدید تحریم‌ها در سال ۱۳۸۸ و خودداری شرکت‌های خارجی از ارائه قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، هم اکنون متخصصان ایرانی نخستین شیر چهار راهه ۱۶ اینچ نفت خام صادراتی  را ساخته اند.

موسوی با بیان اینکه هزینه ساخت این شیر چهار راهه در داخل به میزان 5 میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از مشابه خارجی آن ارزان تر است، خاطرنشان کرد: تجربه ساخت و نصب این شیر چهار راهه در مرحله اول در اختیار شرکت نفت فلات قاره قرار ایران می گیرد تا از این طریق، یکی از نیازهای عملیاتی این شرکت فراساحلی صنعت نفت ایران با استفاده از توان داخلی کشور برطرف شود.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران اخیرا با تاکید بر اینکه در صورت دستور وزیر نفت هیچ گونه محدودیتی به منظور افزایش صادرات نفت خام از مسیر پایانه‌های نفتی کشور در منطقه خلیج فارس وجود ندارد، تاکید کرده است: در حال حاضر توان عملیاتی صادرات نفت در پایانه‌های کشور به بیش از ۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس