ارتش آزادیبخش خلق چین اعلام کرد که دستیابی این کشور به جنگنده های پیشرفته «سوخو - 35» روسیه، قدرت عملیاتی و تهاجمی نیروی هوایی این کشور را در دریاهای جنوبی و شرقی افزایش می دهد؛ مناطقی که این کشور با برخی از همسایگان خود در رابطه با آنها منازعاتی دارد و این مساله هرازگاهی موجب بروز اختلاف و تنش بین آنها می شود.

به گزار مشرق، چین که از مدتها قبل برای بدست آوردن جنگنده های پیشرفته روسی تلاش می کرد، در نهایت به این هدف خود رسید چرا که نیروی هوایی این کشور با داشتن این وسیله مدرن قادر خواهد بود به راحتی بر فراز دریاهای جنوبی و شرقی به پرواز در آید.

چین خود را مالک مطلق دریای جنوبی می داند و با برخی کشورها از جمله ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی در خصوص این دریا دچار اختلاف نظر است. پکن همچنین با ژاپن و تایوان بر سر جزایری که در دریای شرقی قرار گرفته مناقشه دارد.

حال خرید جنگنده بمب افکن های پیشرفته «سوخو - 35» روسیه برای چین به قدری با اهمیت بود که ارتش آزادیبخش این کشور اخیرا اعلام کرده قدرت مانور نیروی هوایی این کشور با این خرید به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

جنگنده ای که آرزوی دیرینه چین را محقق می سازد+عکس

چین که از خریداران عمده تسلیحات روسی است و در دو دهه اخیر، میلیاردها دلار انواع تسلیحات از این کشور خریداری کرده، از مدت ها قبل برای بدست آوردن این جنگنده ها با روسیه وارد مذاکره شده بود.

تارنمای «یی سی» چین روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که پکن می کوشد توانایی های عملیاتی خود در حوزه هوایی را افزایش دهد و این مهم با امضای توافقنامه ای که اخیرا میان دو کشور به امضا رسیده، در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

دسترسی چین به جنگنده های «سوخو - 35» روسیه یکی از مهمترین تبادلات نظامی میان نیروهای مسلح دو کشور به حساب می آید که امضای توافقنامه آن اواخر ماه گذشته به ارزش حدو 2 میلیارد دلار میان طرفین نهایی شد.

بر اساس این توافقنامه چین 24 فروند از این جنگنده ها را از روسیه خریداری می کند که چهار فروند آن در سال 2016 و مابقی تا پایان سال 2018 میلادی در اختیار نیروی هوایی ارتش چین قرار خواهد گرفت.

«یی سی» در گزارش خود با اشاره به اینکه این جنگنده ها بسیار پیشرفته بوده و از قدرت مانور هوایی بالایی برخوردار است، شرکت «کومسوم اولسک ـ آمور» روسیه را تولیدکننده این جنگ افزار پیشرفته معرفی کرد.

چین که تا مدت ها این مذاکرات را پنهانی با روسیه انجام می داد نهایتا از طریق «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع خود اعلام کرد که قرارداد این خرید نهایی شده است.

تارنمای «یی سی» چین در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که این کشور برای ساخت جنگنده های نسل پنجم فن آوری لازم را در اختیار ندارد و ساخت جنگنده ای از این نسل از مدل «جی ـ 20» زمان بر خواهد بود.

افزون بر این زمانی که چنین جنگنده ای ساخته شود باز هم خلبان ها به زمان زیادی برای کار با آن نیاز دارند لذا تا آن زمان می توان کادر نیروی هوایی چین را با جنگنده بمب افکن های «سوخو - 35» روسیه آشنا کرد.

«وانگ یانان» از کارشناسان هوا فضا در چین می گوید که این جنگنده ها شباهت زیادی با جنگنده های نسل پنجمی دارد.

وی خاطرنشان کرد که این جنگنده ها از مدل «سوخو - 27»، برد عملیاتی گسترده تری دارد و به همین سبب قدرت عملیاتی و مانور هوایی بالایی به چین در دریای جنوبی می دهد.
در واقع برای کشوری مانند چین که جنگنده های دور پرواز و تانکرهای انتقال سوخت کافی هوایی ندارد، داشتن هواپیمایی که با یک مخزن سوخت برد عملیاتی بالایی داشته باشد، بسیار با اهمیت است.

اگرچه این جنگنده روس رادار گریز نیست اما با جنگنده های «اف 35» آمریکا برابری می کند و اسکادران جنگنده های نسل چهارم «جی 10» و «جی 11» چین را هم کاملتر خواهد کرد.
چین نخستین کشوری است که با امضای این قرارداد، جنگنده های چند منظوره فوق پیشرفته «سوخو - 35» روسیه را در اختیار می گیرد.

برخی رسانه های غربی تلاش چین برای بدست آوردن تجهیزات پیشرفته را «مهندسی معکوس» و «کپی سازی» این تسهیلات می دانند که پس از موفقیت در این راه، آنها را با قیمت های پایین تر وارد بازار تسلیحاتی جهان می کنند.

روسیه و چین در سال های اخیر روابط خود را در عرصه های مختلف به ویژه حوزه های فنی- نظامی گسترش داده اند و پس از تشدید تنش ها میان روسیه و غرب به سرکردگی آمریکا، مسکو به توسعه همه جانبه همکاری ها با کشورهای شرقی به ویژه چین توجه خاص دارد.

همچنین بر اساس برخی گزارش ها، روسیه در راستای همکاریهای نظامی با چین قرار است برای نخستین بار شش مجموع از سامانه موشکی پیشرفته اس - 400 را بر اساس قرارداد امضا شده، به چین تحویل دهد.

همکاریهای نظامی دو کشور فقط به خرید و فروش سلاح خلاصه نمی شود بلکه روابط و همکاری های نظامی و امنیتی آنها بسیار گسترده است و ارتش های دو کشور هر سال در رزمایش های مشترک شرکت و همکاری می کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • مغز متفکر ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    جنگنده تک سرنشین بدرد نمیخوره.خلبان حواسش جمع بشه رو مانیتورها خطر تصادف افزایش پیدا میکنه.مخصوصا تو پرواز فرمیشن. در ضمن برا مقاله با جنگنده های رادار گریز ، دو جفت چشم بهتر از ی جفته.
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    در ادامه ی عرایضم : فقط سوخو 30 و 34 رو عشقه .
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    بازم گفت با اف 35 برابری میکنه. خوب بود نقد مجله جنگ افزارو به گزارش اولتون درباره مقایسه اف 35 و سوخو 35 میخوندید.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    بابا مشرق اينهمه براي j20 چين تبليغ كردي آخرش توزرد دراومد!خخخخخخخ
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ما هم باید بخریم .لازم داریم برای دفاع در برابر هواپیماهای نسل پنجم آمریکا و اروپا .
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    یعنی سطح تکنولوژیکی روسیه از چین بهتره ک وزیر دفاع چین گفته ما سطح تکنولوژی لازم برای ساخت این جنگنده رو نداریم؟؟؟؟
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ما هم باید این جنگنده رو داشته باشیم
  • Sami ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    چین فقط کم مونده از روی ولادمیر پوتین کپی برداری کنه
  • ایران14 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ایران اگه قراره سوخو 30بگیره بهتره مجهز با رادار بارس باشه.آخه ضعف اصلی سوخو 30برد محدود رادارشه!!!ولی در کل نسبت به گزینه های قابل خرید هواپیما ،بهترین گزینه است.
  • شاپرک ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    میگه که تا پایان سال 2018 میلادی شرکت سازندش مشغول ساخت برای چین هست پس دیگه نگید سوخو 35 بخریم
  • مغز خاموش ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    مقاله نه، مقابله. اگر جت به اندازه کافی هوشمند باشه، یک خلبان چیه؛ اصلا خلبان نمیخواد اپراتور میخواد.
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    برد محدود خودش یک تاکتیک در مقابل جنگ الکترونیک هست. هر چیزی بیشترش که خوب نیست پسر، که بگیم بیشترش رو میخوام
  • علی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    جنگنده دو سرنشینه توی دنیا منسوخ شده آقای کارشناس
  • علی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ما اگه به جای سوخو35 ، سوخو 30 بخریم فقط پولمونو ریختیم دور
  • محمد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    بهتر ما هم در خرج كردن پول از چين الگو برداري كنيم و جنگندههاي جديد تر روسي مثل سوخو ن 35 يا سوخو تي 50 رو بخريم نه اينكه جنگندههاي قديمي تر مثل سوخو30 رو بخريم.
  • علی ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    روسیه از مدتها قبل تو کار هوافضاست.
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ما می تونیم هواپیمای ارزون تر بومی داشته باشیم اما به تعداد زیاد که جبران فوق پیشرفته نبودنش از طریق کمیت و تعداد در هر عملیات بشه.
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    f-35 هم تک سرنشینه هست.پیشرفته ترین هواپیمای مولتی رول طبق نظر کارشناسان نظامی.بیشتر کارها به کامپیوتر هواپیما سپرده شده.البته در مورد این هواپیمای روسی که بعید میدونم بتونه جلوی هواپیماهای غربی دوام بیاره منم هم نظرم با جنایعالی یکی هست
  • مغز متفکر ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    و آواکس .
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    یعنی اف۳۵ در حوزه‌ی جنگ الکترونیک خوب نیست که رادارش برد خیلی بالایی داره؟
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    دوستانی که میگن سوخو۳۰ خوب نیست، فقط سوخو۳۵، همونایین که می‌گن اس۳۰۰ خوب نیست فقط اس۴۰۰. شما به وضع فعلی نگاه کنید بعد ببینم بازم میگید سوخو۳۰ بد هست؟ الان ما عمدتا اف۴ و اف۵ اسقاطی ۵۰ سال پیش داریم به اضافه یه تعداد محدود اف۱۴ خسته. لااقل باید در برابر ارتش‌های منطقه حرف برای گفتن داشته باشیم یا نه؟ حتما که نباید در برابر اف۳۵ بایستیم از اول...
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    شكر خدا چقدر كارشناس داريم راجع به انواع سوخوها انواع اف ها كاش همتي بود و خودباوري و صبري كه اين محصولات در ايران به بار ايد.
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    خب مگه شک داری؟؟؟ روسیه در تکنولوژی نظامی در بسیاری موارد حتی از آمریکا هم جلوتره چه برسه به چین... روسیه اگه تکنولوژی غیر نظامیش هم به اندازه نظامی پیشرفته بود الان یه آمریکای دیگه بود برا خودش....
  • افشین تهران ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    در مورد این نمیشه بصورت مطلق نظر داد چرا که جنگنده دونفره هم مزیتهایی داره و هم زیانهایی اما این فقط بخاطر 2جفت چشم بیشتر و تقسیم کار نیستکه دونفره را بهتر جلوه میده چرا که وقتی جنگنده مجهز باشه و با کاری کمی برای خلبان داشته باشه فشار کمتری هم به خلبان وارد میشه اما در هر کشوری این علاقه ها فرق داره.ضمنا ناشناس 20.39 جنگنده سوخو35از نظر تجهییزات بمراتب بالاتر از جنگنده های نسل 4.5غربی هست و همین مزایا هستکه باعث شده تا چین که خودش جنگنده میسازه راغب به خرید اون بشه.
  • افشین تهران ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    اولا شما این نقد رو میگفتی و دوما این نقد که وحی منزل نیستکه همه باید اونو قبول کنن.شما خودت هم با توجه به برد رادار و قدرت موتور و تجهییزات و همینطور سلاحهایی که این دو جنگنده میتونن حمل کنن به اضافه مقدار وزن این سلاحها میتونی نتیجه گیری کنی.البته برد جنگنده را هم مد نظر قرار بده.
  • افشین تهران ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    پروژه جی بیست مگه تمام شده؟؟؟جنگنده نسل 5چینی نیاز به زمان داره تا به تمام تکنولوژیهای مد نظرش برسه انوقت که پایان پروژه اعلام شد باید این جنگنده رو با یک هم نسل خودش مقایسه کنی تا بهتر بودن یا نبودنش مشخص بشه.اما اینکه میگی مشرق تبلیغ کرده !!!مگه قرار بدوه که ما بخریم که مشرق تبلیغش رو بکنه؟؟؟ضمنا خیلی به این حرفها نباید اعتماد کرد چرا که شاید بنوعی میخوان تا دشمنانشون رو حساس نکنن.
  • افشین تهران ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    همینهایی هم که چین الان داره از روسیه بیشترش رو بدست اورده و معلومه که از نظر سطح دانش فضایی روسیه در رتبه بالاتری قرار داره.
  • افشین تهران ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    اون سوخو 27هست والا در سوخو 30برد رادار چندان هم کم نیست البته با رادار سوخو 35 که فاز زاترن ام 011 ژواک ام هست خیلی فرق داره ولی رادار جزو تقریبا اپشنهای این جنگنده قرار داره و میشه اونو تغییر داد.
  • افشین تهران ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    این به معنای تمام توان تولید این کارخانه نیست برادر .بلکه همه این شرکتها ظرفیت خالی برای ساخت و عرضه محصولاتشون به کشورهای خریدار دیگه هم میزارن.ضمنا بهترین کار برای ایران این هستکه در داخل خود ایران بسازن حتی اگه گرانتر تمام بشه.اما گزینه مورد علاقه ایران هنوز اعلام رسمی نشده و فقط در حد شایعات هست.
  • افشین تهران ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    برادر عزیز یعنی کشورهایی مثل ونزوئلا و الجزایر و حتی خود روسیه یا ویتنام و یا چین و یا ......که خیلی وقت هم نیستکه این جنگنده را گرفتن و یا هنوز قسمتی از سفارشون مونده این مطلب را نمیتونن درک کنن؟؟؟بالا رفتن شماره جنگنده صرفا به معنای خوب بودن و یا بهتر بودن ان نیست.انتخاب یک جنگنده برای کشوری مثل ما باید با در نظر گرفتن تمام موارد صورت بگیره و حتما وجود این جنگنده در کشورهای دوست ما هم خودش یکی از شاخصهاست چرا که شاید روزی روسیه هم بما قطعات یدکی نداد.انوقت باید بتونیم از منبع دیگه ای دریافت کنیم.
  • افشین تهران ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اگه قراره که نیروی هوایی ما تقویت بشه و بروز بشه کار ما با یک مدل جنگنده راه نمیفته.البته اگه گزینه ساخت داخل و بومی جنگنده که هنوز تا رسیدن به ان راه دشواری داریم رو در نظر نگیریم و بخواهیم که سراغ گزینه خرید بریم باید جبران تمام این سالها که جنگنده برای نیروی هوایی نخریدیم رو جبران کنیم.البته همانطور که قبلا هم گفتم در دکترین نظامی ما بر نیروی هوایی تاکید زیادی نشده و برخی وظایف این نیرو را به پدافند موشکی و همچنین افند موشکی قرار داده اند که هم از بومی سازی بیشتری برخوردار هست و هم از هزینه بسیار پاینتری و همچنین از تلفات کمتر برخوردار هست.این تجربه و انتخاب هم بواسطه 8سال دفاع مقدس هوشمندانه انتخاب شده چرا که ما در ابتدای جنگ با عراق بهترین نیروی هوایی رو در منطقه داشتیم که البته بخاطر کمبود پشتیبانی سازنده ها این برتری بعد از مدتی کمتر شد اما باز هم خوب بود ولی با تمام پیشرفته بودن در زمان جنگ موشکها و یا بهتر بگم جنگ شهرها نیروی هوایی ما توان نفوذ به حریم شهرهای بزرگ عراق مخصوصا بغداد را نداشت و صدام جنایتکار با موشک شهرهای ما را هدف قرار میداد و اگر نبود لطف پدر همین اقای بشار اسد و البته کمک نصفه نیمه لیبی و دادن چند موشک این جنگ شهرها شاید در ان زمان سرنوشت جنگ را جور دیگه ای رقم میزد اما با همین چند موشک این جنایت صدام پایان یافت چرا که انها از تعداد موشکهای در اختیار ایران بیخبر بودند.حتی یکبار هم که به حریم بغداد نفوذ شد با رشادت سرلشگر شهید دوران و فدا کردن جان ان عزیز بود که اتفاق افتاد چرا که عراق به لطف دشمنان امروز و دیروز ما پدافندی قوی را دست و پا کرده بود.در هر صورت پدافند قوی و قدرت موشکی کشور ما جای نیروی هوایی را برای ماموریتهای دوربرد و رهگیری را گرفته اما باز هم وجود جنگنده های قدرتمند رهگیری مثل میگ 31 و سوخو35 که البته چند منظوره هم هست خالیه.همینطور بمب افکن هایی مثل سوخو 34 و چند منظوره سوخو30 .برای پشتیبانی نزدیک هم بهترین گزینه سوخو25 که نمونه پیشرفته ان سوخو39هست در کنار صاعقه ها که هر روز با پیشرفت جدیدی روبرو میشن بهترین کار هست.البته گزینه هایی هم مثل جی10و میگ35برای برتری هوایی مد نظر شاید باشند اما ایا ما بودجه و توان مالی این اندازه از خواسته های لازم را داریم؟؟؟؟اینکه بگیم چین و یا روسیه بما نمیدن اشتباهه چرا که با توجه به وضعیت فعلی انها راغب هم هستن و فقط پول این مشکلات را حل میکند.البته باید در نظر بگیریم که ایا اگه این بودجه صرف قدرت موشکی و پدافندی بشه ایا بهتر نیست؟؟؟؟یا اینکه نیروی هوایی در سطح متوسط با تجییزات بروز را در کنار قدرت موشکی و پدافندی قرار بدیم بهتره؟؟؟در هر صورت فکر نکنم که برای بازسازی نیروی هوایی در تمام سطوح از جنگنده گرفته تا ترابری و اواکس بشه هزینه ای کمتر از 50میلیارد دلار!!!را در نظر گرفت.
  • ناشناس ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    دوست عزیز! لطف کن اول نوع کار بری مدل های ۳۰،۳۴، ۳۵ رو یادبگیر, بعد ....
  • سید ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    عرضت نقض دارد میگ 31 هم لازم داریم
  • ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    روسیه هند و چین رو کمک کرده تا بتونن جنگنده بسازند
  • ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    قشنگ بود ...یادم می مونه
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    سوخو34+سوخو35+سوخو30+میگ31
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    پول که بهشون بدی برات می سازند تا پایان 2016
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    دوست عزیز جنگنده که اتومبیل نیست اسقاطی بشه! اورهال می شه و قطعاتش عوض می شود،انگار جنگنده جدیدی بعد از چند مدتی تولید می شود اف 14 ها ما الان آماده اماده اند ما باید سوخو30 تعداد بالا در کنار سوخو35 و میگ31 داشته باشیم بمب افکن سوخو34 هم لازم داریم
  • ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    ما فقط مشاور خریدیم :)
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این را دیگر نمیتوانند چون جرات و جسارت پوتین را ندارند. چینی ها متخصص مخفی کاری و چاقو از پشت زدن هستند و نه آنقدر شجاع که رو مقابله کنند. پس پوتین را نمی توانند کپی کنند چون مواد اولیه انرا ندارند
  • محمدرضا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    سوخو34 بمب افکنه به درد ما نمیخوره فقط سوخو 30 و میگ31

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس