ژاپن برای اولین بار پس از هفتاد سال از جنگ جهانی دوم اعلام کرده که یکی از فن آوری های نظامی پیشرفته خود را در صورت توافق نهایی با قراردادی به ارزش 40 میلیارد دلار به استرالیا انتقال می دهد.

به گزارش مشرق، پس از جنگ جهانی دوم محدودیت های زیادی برای ژاپن در خصوص اینگونه فعالیت های نظامی در نظر گرفته شد اما دولت «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور در حال توسعه فعالیت های نظامی این کشور به دوران قبل است که از قدرت بالایی برخوردار بود.

شورای امنیت ملی ژاپن امروز - شنبه- در گزارشی تائید کرد که فن آوری حساس زیردریایی به استرالیا انتقال داده خواهد شد و همزمان ژاپن پیشنهادی برای ساخت و تولید آن در اختیار آن کشور قرار می دهد.

پیش بینی می شود که استرالیا پس از دریافت پیشنهادهای کامل از ژاپن، آلمان و فرانسه برای ساخت و تولید زیردریایی تصمیم نهایی را تا پایان سال آینده میلادی اتخاذ کند.

روزنامه«ژاپن تایمز» می نویسد که پیشبرد همکاری های نظامی ژاپن و استرالیا گامی بسیار مهم برای تامین امنیت و ثبات منطقه است.

این در حالی است که وزارت دفاع ژاپن مدعی شده است که با وجود تهدیدهای نظامی فزاینده چین در دریاهای شرقی و جنوبی لازم است چنین همکاری هایی میان توکیو و کشورهای دیگر افزایش یابد.

ژاپن چند روز قبل هم یک رزمایش به مدت 10 روز با نیروی دریایی آمریکا برگزار کرد و از پیشرفته ترین تجهیزات خود در آن بهره گرفت.

اگرچه روزنامه«ژاپن تودی» هم انتقال چنین فن آوری زیردریایی را مورد تائید قرار داده اما رسانه های این کشور حاضر به طرح جزئیات بیشتر نشده اند.

برخی ازگزارش هاحاکی است که ژاپن درصددساخت زیردریایی بنزینی مدل«سورین»برای استرالیاست که به فن آوری رادار گریزی مجهز است.دولت ژاپن سال گذشته میلادی قوانین صادرات تسلیحات را تسهیل کرد و اعلام نمود این کشور باید در این بازار نقش فعالتری داشته باشد.

به نوشته رسانه ها، با این حساب اگر معامله با استرالیا قطعی شود اولین انتقال کامل فن آوری نظامی آن هم از فن آوری های حساس از ژاپن به یک کشور دیگر پس از جنگ جهانی دوم است.
ژاپن امیدوار است همکاری گسترده ای در ساخت و ساز زیردریایی برای استرالیا از شروع ساخت، تولید تا پشتیبانی و نگهداری و تعمیرات آن با این کشور داشته باشد.

ژاپن دارای شش نوع زیردریایی پیشرفته غیرهسته ای است که به موشک های «تورپدو» و «هارپون» مجهز است.دولت استرالیا در نظر دارد تا بین سال های 2025 تا 2030 میلادی زیردریایی های موجود مدل «کالینز» را از رده خارج کرده و زیردریایی های جدید و پیشرفته را جایگزین آنها کند و برای همین رقابت سختی به منظور دستیابی به این قرارداد 40 میلیارد دلاری بین ژاپن، آلمان و فرانسه در جریان است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سهیلی ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    مثل اینکه گودزیلا داره بیدار میشه! حالا اگه این محدودیتهارو نداشت چه ها که نساخته بود...
  • افشین تهران ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    40میلیارد دلار فقط برای انتقال تکنولوژی ساخت زیر دریایی!!!!!!!!!ما با این پول کل ارتش مون رو نوسازی میکنیم.درسته که ما در کشور هنوز در رده زیر دریاییهای کیلو کلاس وارد نشده ایم اما ساخت همین نمونه های متوسط و کوچک هم کم افتخاری نیست.اونم بدست جوانان و دانشمندان خودمون و نه با پرداخت این پولهای انچنانی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس