کد خبر 566184
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

ساخت جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های نظامی با هزینه بیش از 400 میلیارد دلار بوده است. حالا مقام‌های وزارت دفاع آمریکا قصد دارند برای آزمایش این جنگنده آن را به یک نبرد هوایی با فیرچایلد ریپابلیک ای-۱۰ تاندربولت ۲ در شرایط خاص بفرستند.

به گزارش مشرق، قرار است در اين آزمايش هوايي مشخص شود كه اف-35 به عنوان یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره نسل پنجم چه حرفهايي براي گفتن آن هم در مقابل يكي از هواپيماهاي قديمي نظامي دارد.

فیرچایلد ریپابلیک ای-۱۰ تاندربولت ۲ ( Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II) از جمله نخستین هواپیماهای نظامی آمریکایی است که برای حمایت نزدیک از نیروهای زمینی به هنگام نبرد طراحی و ساخته شده‌است.این هواپیما که طرحی ساده اما کارآمد دارد با دو موتور توربوجت و گنجایش یک خلبان، برای مقابله با اهداف زمینی مانند تانک، زره‌پوشهای مسلح و دیگر اهداف نظامی مسلح به‌کار می‌رود. پشتیبانی از نیروهای خودی در شب و روز از فاصله نزدیک از جمله دیگر توانایی‌های این هواپیمای نظامی است.

A-10 به جنگ F-35 می رود+عکس

كاربردهایی نظیر جستجو و نجات سربازان گمشده و یا آنان که دچار سانحه شده‌اند نیز بسادگی با این هواپیما قابل انجام است. این هواپیمای نظامی را که به وارتاگ (Warthog گراز زگیل‌دار) مشهور است می‌توان نسل بعدی هواپیماهای پ-۴۷ تاندربولت (P-۴۷ Thunderbolt)، مربوط به جنگ جهانی دوم، نامید. بال‌های بلند این هواپیما به آن قدرت مانور زیاد در سرعت کم و ارتفاع پایین می‌دهد.

برخاست و فرود در مدت‌زمان کوتاه از دیگر ویژگی‌های این هواپیمای نظامی است که به‌کارگیری آن را در نزدیکی جبهه‌های نبرد هم ممکن می‌کند.این هواپیما می‌تواند مدت‌ها با سرعت نسبتاً کم ۳۲۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع پائین‌تر از ۳۰۰ متری زمین با شعاع دید حدود ۴/۲ کیلومتر، حرکت کند. با این ویژگی‌ها آ-۱۰ می‌تواند نقطه ضعف جنگنده‌های پر سرعت را -که توان زدن هدف‌های کوچک با سرعت کم را ندارند- پوشش دهد.

ای-10 بر اساس توپ گاتلینگ ٣٠ میلی متری جی ای یو-٨ اَونجر(به انگلیسی:GAU-8 Avenger)که جنگ افزار اصلی این هواپیما است طراحی شده و سنگین ترین توپ اتوماتیکی است که تاکنون روی یک هواپیما نصب شده است.

موتورهای توربو جت این هواپیما از نوع TF-۳۴-۱۰۰/A شرکت جنرال الکتریک است که در بالای دو بال کوچک پشت هواپیما نصب شده‌اند. به منظور پایدارسازی سازه نگهدارنده موتور، دو استابلایزر بصورت عمودی در دو انتهای بال‌های پشتی قرار داده شده‌است.

مسلسل گاتلینگ ۳۰ میلیمتری که بر روی این هواپیما تعبیه شده‌است ۳۹۰۰ گلوله در دقیقه شلیک می‌کند و توسط سامانه‌های کنترل الکترونیکی مرتبط با سامانه‌های ناوبری بسادگی قابلیت آتش روی اهداف متحرک را مهیا می‌کند.

A-10 به جنگ F-35 می رود+عکس

سیستم دید در شب این هواپیما به خلبان امکان می‌دهد به‌هنگام شب اطراف را بوضوح مشاهده کند. اطراف محوطه‌ای که خلبان می‌نشیند توسط بدنه محکم از جنس تیتانیوم محافظت می‌شود.
برخلاف نسل قبلی، این هواپیما می‌تواند حتی در صورت انفجار، خلبان را به بیرون پرتاب کند و او را نجات دهد. وجود سامانه‌های موازی کنترل جنگ در این هواپیما به خلبان اجازه می‌دهد تا در مواردی که سامانه خودکار صدمه دیده‌است و حتی امکان کنترل‌های هیدرولیک وجود ندارد، بصورت دستی هواپیما را تا مقصد هدایت کند.

قابلیت تعمیر و تعویض سریع قطعات به نیروهای نظامی امکان می‌دهد تا بتوانند این هواپیما را در صورت صدمه دیدن در جبهه جنگ، حتی بدون بردن به آشیانه، برای پرواز بعدی آماده کنند.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حامد ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    فتوشاپه
  • حسین ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    اف35 تجهیزات و امکاناتی دارد که هیچ جنگنده ای در جهان (( به غیر از اف22))) به گرد بای او نخواهند رسید
  • مهراب ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    در طول تاریخ نظامی جهان حتی یکبار هم یک جنگنده ساخت روسیه نتوانسته یک جنگنده ساخت امریکا را منهدم کند برعکس صدها فروند جنگنده روسی و جنگنده چینی در طول جنگهای منطقه خاورمیانه و جنگ ویتنام و جنگ کره توسط جنگنده های امریکایی منهدم شده اند
  • vxfxxbff ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    20
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 1
    ما در اینده ای نزدیک با اتکا بر دستان توانمند غیور مردان این مرزو بوم اف ۴۵ ساخت داخل را به صورت کاملا بومی خواهیم ساخت
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    مشرق نیوز یا کاربر حامد رو که همیشه میگه فتوشاپه و رو اعصابه بن کن یا چنان بلایی سرت میارم که...دیگه شورشو دراوردید
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    با هر هزینه ای؟!
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    دیگه حامد با فتوشاپه یه معنی میده! میشه گفت حامده!
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    یکی واسه عملیات ضد تروریستیه. یکی واسه نفوذ به عمق استراتژیک دشمنه. کلا کلاس متفاوتی دارند.
  • منوچهر ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    اف 35 جنگنده ی قدرتمندیه این سایت های ایرانی فقط ازش بد میگن
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    بابا تو خواب حرف بزن میگ 21 تو جنگ خودمون f14 مینداخت رفتی یه حرف بزنی
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    از نظر مشرق پراید از اف35 بهتره
  • یوسف بهلولی ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    با سلام اف ۳۵ جنگنده چند منظوره است و آ ۱۰ پشتیبانی نزدیک تخصصی که در مرور زمان بهیبه و اورهال شده و اف ۳۵ هنوز در اول راهه و تا حالا خیلی از تستهای ماموریتهای متنوع رو انجام نداده و از اون گذشته آ ۱۰ چند جنگ واقعی رو سپری کرده که اف ۳۵ مانورش رو هم ندیده ولی در کل در نقش پشتیبانی نزدیک نباید توان کاملی در سطح آ ۱۰ را از آن انتظار داشت.
  • منوچهر ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    اف 35 8 میلیون کد برنامه نویسی داره بعد اون اف 22 با 2 میلیون کد برنامه نویسی و سایر جنگنده ها کم تراز این مقدار است که پیچیدگی این جنگنده را نشون میده حسگر های روی این جنگنده یه موشک رو از فاصله 1300 کیلومتر تشخیص داده این حسگرها به صورت 360 درجه را پوشش میده سطح مقطع راداری 0.01 منر مربع داره که سوخو 35 سطح مقطع راداری حدود 1 متر مربع داره اف 35 خیلی زود تر میتونه سوخو را ردیابی کنه.و حتی با موشک ایم 120 سی هم اونو برنه حتی چه برسه به متئور ایم 120 دی یا نمونه جدید موشک های هوا به هوای کودا نواخت توپ اف 35 بیشتر هست و دیر تر داغ می کنه احتمال برتری سوخو مقابل اف 35 حدود 20 درصد تو یک شبیه سازی احتمال پیروزی اون مقابل اف 22 حدود 10 درصد ومقابل یورو فایتر حدود 25 درصد سوخو رو میشه با رافال فرانسه و اف 15 مقایسه کرد این جنگنده به هند برزیل و کره پیشنهاد شد و همه اونو رد کردند تعداد جنگنده های سوخو بسیار کم تر از اف 35 و حتی اف22 هست در ضمن اف 35 توانایی سوپر کروز دارد .
  • نصیر ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    F-35 و کلا فلسفه نسل5 رو دوستان متاسفانه اکثرا متوجه نیستن نسل پنج و در ادامه نسل شش بیش از اینکه به رادارگریزی و نبرد دور ایستا خلاصه بشه اجبار زیادی به استفاده از ابزاری به نام فضا برای تمانمندی بیش از پیش یک جنگنده قدیمی هست...ابزاری که باعث میشه عملا یک پرنده رادار گریز که با روشن کردن رادار موقعیت اون لو میره به یک لینگ ارتباط ماهواره ای یک طرفه بدون هیچ نگرانی از روی خلیج مکزیک موقعیت شناورها و رد حرارتی جنگنده های ایران رو بدونه!! و حتی به کمک ماهواره نسل جدید نظامی روی زیر سطحی ها و جنگنده ها لاک کنه!!....وزیر دفاع ایران هم که مدام میگه امریکا نباید از فضا استفاده نظامی کنه در اصل ترسش رو ابراز می کنه ولی هم ایشان هم بقیه مسئولین جمهوری اسلامی بدانند دیر بجنبید روزی همین اعراب هم از توانایی های فضایی امریکا ناتو حتی شرق و حتی بومی خودشون استفاده خواهد کرد....
  • Ali ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    شما ساختي؟
  • پويا ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    مشرق جان يه گزارش مبسوطي از جنگنده در دست ساخت وزارت دفاع تهيه كنيد خيلي وقته خبري ازش نيست
  • پويا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    حسين جان سرعتش چقدره ؟
  • پويا ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    با هر هزينه اي بايد ساخته شود . اگه هزينه اين جنگنده رو نگاه كنيد خواهيد ديد ساخت اون بسيار مقرون به صرفه خواهد بود و با توجه به فرسودگي جنگنده هاي كشور و شهادت حدوداً 20 نفر از خلبانان كشور طي 5 سال اخير توسعه و ساخت هواپيما و علي الخصوص پهپادهاي كه توانايي شناسايي و حمل مهمات پيشرفته رو داشته باشند يك ضرورت غير قابل انكاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس