کد خبر 500653
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷

فرمانده واحد آفریقایی ارتش آمریکا می گوید که کشور جیبوتی از حالا تا ۱۰ سال دیگر میزبان پایگاه نظامی چین خواهد بود.

به گزارش مشرق، چین در اقدامی که نشان دهنده عزم دولت پکن برای گسترش دامنه نفوذ خود به ورای منطقه آسیا – پاسیفیک و تبدیل شدن به یکی از قدرترین بازیگران جهانی است، آماده ساخت نخستین پایگاه نظامی خود در آفریقا می شود.

در همین راستا، ژنرال «دیوید رودریگرز» فرمانده واحد آفریقایی ارتش آمریکا اعلام کرد که دولت پکن با امضای قراردادی که تا ۱۰ سال اعتبار دارد، موافقت مقامات جیبوتی را برای ساخت یک قرارگاه لجستیکی در این کشور به دست آورده است. امضای این قرارداد به معنای پایان دادن به گمانه زنی هایی است که از مدت ها پیش درباره امکان حضور نظامی چین در شاخ آفریقا وجود داشت.

به عقیده «پیتر فام» مدیر مرکز مطالعات آفریقای اندیشکده «شورای آتلانتیک»، تمایل چین برای تاسیس پایگاه نظامی در بخشی از قاره سیاه با توجه به مناسبات اقتصادی گسترده ای که با کشورهای منطقه دارد، معقول به نظر می رسد.

از سوی دیگر، تاسیسات هوایی این پایگاه نظامی، دست چین را تا حد قابل توجهی برای جمع آوری اطلاعات از شبه جزیره عربستان، مصر، شرق لیبی و آفریقای مرکزی باز می گذارد.

علاوه بر این، حرکت قوای نظامی چین به سمت آفریقا، تسلط دولت واشنگتن بر این منطقه را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت به ویژه آنکه آمریکا نیز در کشور جیبوتی پایگاه نظامی دارد که از آنجا عملیات های اطلاعاتی، مبارزه با دزدان دریایی و تروریسم را هدایت می کند.

بخش زیادی از رهبری آمریکا در عرصه بین الملل به کنترل خطوط ارتباط دریایی وابسته است و اقدام اخیر پکن در رقابت با واشنگتن می تواند تا حد زیادی جایگاه جهانی این کشور را ارتقاء دهد.

از سوی دیگر، ساخت پایگاه نظامی چین در جیبوتی زنگ هشداری است برای آمریکا که شاید پکن بخواهد با استناد به نهمین گزارش راهبرد دفاعی چین حضور نظامی خود را در اقصی نقاط جهان گسترش دهد.

در ماه می سال میلادی جاری (۲۰۱۵) پکن گزارش ۹ هزار کلمه ای را منتشر کرد و اذعان داشت: ارتش چین خود را برای عمل در نقاط مختلف جهان و افزایش توانایی نیروهای رزمی در زمینه های مختلف آماده می کند.

در این گزارش قید شد: نیروی دریایی چین از این پس تمرکز خود را به جای دفاع از آب های فرا ساحلی بر روی افزایش امنیت در دریای آزاد متمرکز خواهد کرد. در مقابل، نیروی هوایی تمرکز خود را به طور همزمان بر روی دفاع و حمله قرار می دهد.

به گفته کارشناسان، اندک حضور چین در آفریقا می تواند در آینده به تهدیدی به مراتب بزرگتر برای آمریکا بدل شود. آنها به این مطلب استناد می کنند که در سال ۲۰۰۸ میلادی، «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا از چین خواست تا سه کشتی جنگی خود را برای مبارزه با دزدان دریایی به خلیج عدن اعزام کند حال آنکه در حال حاضر بیش از ۵۰ کشتی چینی در بندر جیبوتی پهلو گرفته اند- منظره ای که دیدن آن ذهن آمریکایی ها را آشفته می کند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس