نشریه «دیپلمات» نوشت: چین با هدف ایجاد فضایی امن در داخل برای استمرار توسعه پایدار و با هدف انطباق دادن با تحولات جاری جهان، ساختارهای نظامی اش را مدرن می کند.

به گزارش مشرق، این هفته نامه ژاپنی در شماره روز شنبه نوشت: کشور چین به مدت سه دهه در هیچ نبردی حضور نداشته است. اما تحولات امنیتی جهان و منطقه اعم از اوج گرفتن حملات تروریستی در سطح جهان و نیز بالا گرفتن تنش ها در دریای جنوبی چین، پکن را ترغیب کرد اصلاحاتی تمام عیار در ساختارهای نظامی اش انجام دهد.

این اصلاحات هفته گذشته بدون ذکر جزییات آن در پکن اعلام شد. اجرای این اصلاحات آغاز شده است و سیاست های آن به طور شفاف اعلام خواهد شد.

دولت «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در راستای سیاست هایش در ایجاد تحولی انقلابی به سمت توسعه و پیشرفت کشور، به موازات اصلاحات اقتصادی مستمر تصمیم گرفته است دستگاه نظامی کشور را دستخوش نوین سازی کند.

اصلاحات نظامی چین اصلاحاتی سطحی نخواهد بود، بلکه ساختاری و در عملکردها خواهد بود. چین این اصلاحات را با الگو گرفتن از همه دستاورهای موفق اصلاحات دستگاه های نظامی سایر کشورها در سراسر جهان به انجام می رساند.

«شی» در کنفرانسی که اخیرا در خصوص اصلاحات نظامی در پکن تشکیل شد، تاکید کرد که ساختار سازمان نظامی چین باید مدرن شود.

وی کنترل مستقیم بر ارتش و ایجاد مراکز فرماندهی جبهه های نبرد برای اصلاح سیستم نظامی منطقه ای چین را از جمله برنامه های این سیاست جدید عنوان کرد.

چین در این راستا یک «منطقه منازعه» را تعریف می کند که وظیفه آن انجام ماموریت های استراتژیک و حفظ آمادگی دائمی این نیروها است.

بر اساس این طرح، همه ادارات ارتش فعالانه در منطقه نبرد ایفای نقش می کند تا خطری منافع استراتژیک کشور را تهدید نکند.

در مقام مقایسه، حتی دو کشور آمریکا و روسیه که برخوردار از تسلیحات پیشرفته نظامی هستند نیز در یک دهه گذشته همه تقسیمات نظامی خود را اصلاح کردند. روسیه با تشکیل فرماندهی مشترک استراتژیک ناحیه قطب شمال در سال 2014 میلادی و آمریکا با تشکیل فرماندهی آفریقا در سال 2007 میلادی در این زمینه پیشگام بوده اند.

از این زاویه، اصلاحات نظامی چین نه تنها ضرورت دارد، بلکه در انجام آن دیر هم شده است. ارتش چین منطبق با تحولات عصر نوین پیش نرفته است. چین آخرین بار در دهه 1950 حوزه بندی نظامی را در تشکیلات نظامی اش راه اندازی کرد. تا قبل از آن به مدت 60 سال هیچگونه انطباق استراتژیک در دستگاه نظامی این کشور رخ نداده بود.

اصلاحات نظامی چین از اصلاحات مشابه در کشورهای آمریکا و روسیه سرمشق نمی گیرد، بلکه این روند همسو با جریان پیشرفت های نظامی در سراسر جهان است که به منظور بالا بردن استعدادها و ظرفیت های کیفی و کمی دفاعی کشورها صورت می گیرد.

ایجاد اصلاحات نظامی در چین در واقع از سال 2013 میلادی و به دنبال تشکیل کمیسیون امنیت ملی چین وابسته به حزب کمونیست چین در همان سال آغاز شد.

چین در همین امتداد در سال 2013 میلادی یک منطقه تشخیص هویت دفاع هوایی در دریای شرقی چین راه اندازی کرد که نقطه عطف مهم و محکم در سیاست های دفاع برون مرزی حزب کمونیست است. اولویت این سیاست نظامی، ژئوپولیتیک و ایجاد اصلاحات نظامی داخلی چین است.

در اوت 2014 میلادی، «شی» در کمیته اجرایی حزب کمونیست چین موضوع لزوم نوآوری در دستگاه نظامی چین را مطرح کرد.

او بر لزوم اصلاح باورهای ایدئولوژیک در اهداف نظامی کشور و تغییر ساختاری الگوهای فکری سنتی و کهنه تاکید کرد و خواستار هماهنگی فعالیت های طیف نظامی و ملت شد.

رئیس جمهوری چین لزوم تغییر تک خدمتی بودن ارتش را مطرح کرد و طرح عملیات مشترک برای یکپارچه سازی خدمات مختلف را پیشنهاد داد.

اصلاحات نظامی هم که هفته گذشته اعلام شد، مبتنی بر همین اصول است. چین سال گذشته یک مرکز فرماندهی عملیات مشترک تاسیس کرد که زیر نظر کمیسیون مرکزی نظامی کار می کند. وظیفه این دایره نظامی جلوگیری از تجاوز نظامی و مراقبت از امینت میهن اعلام شد.
روح این ساختار نظامی با امور خارجی و دیپلماسی عجین شده است. اصلاحات نظامی در هر کشوری، متمرکز بر عنصر برون مرزی است و این قضیه در چین نیز مصداق دارد.

«شی» در سخنانش در کنفرانس کمیته مرکزی حزب کمونیست، بر لزوم نوین سازی قدرت دستگاه نظامی چین منطبق با ویژگی های چین تصریح کرد، به گونه ای که قدرت نظامی این کشور بتواند در جنگ های مبتنی بر اطلاعات پیروز شود و ماموریتش را با موفقیت به انجام برساند.

«اطلاعات»، هسته توسعه نظامی مدرن است. فضای سایبری و فضای هوا فضا جبهه های جدید رزمی در جهان هستند.

اصلاح ساختارهای نظامی چین در واقع از دوره ریاست جمهوری «جیانگ زمین» آغاز شد. یک سری حوادث اعم از بمباران سفارت چین در بلگراد در سال 1999 میلادی بدست ناتو و حادثه «هاینان» در سال 2001 میلادی، مبنای این اصلاحات شد.

اخیرا دو کشور چین و آمریکا بر سر حملات سایبری با یکدیگر اختلاف پیدا کردند. به دنبال شدت گرفتن حملات تروریستی در سطح جهان و بالا گرفتن تنش ها در دریای جنوبی چین، «شی» بر لزوم حفظ امنیت جامع کشور تاکید کرد و عمده بار این مسئولیت را متوجه دستگاه نظامی کشور دانست.

رئیس جمهوری چین اصلاح ساختار داخلی نظامی را برای پاسخگویی به اصلاحات خارجی ضروری دانست. این تغییرات باید از داخل کشور آغاز شود. مبارزه قاطعانه با فساد درون دستگاه نظامی نیز از همین منظر نگریسته می شود.

چین به مدت 30 سال در هیچ نبردی حضور نداشته است و هسته مرکزی این اصلاحات، یک تطابق عمده استراتژیک از انفعال نظامی به ابتکار عمل نظامی است.

چین به منظور حفظ محیطی امن و با ثبات در راه استمرار توسعه اش، نیازمند ایجاد اصلاحات نظامی در داخل و خارج از مرزهایش است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    منفی ندید-آیا ما توان نظامیان با چین برابری می کند؟آن ها از ما چند سال در صنعت نظامی جلوترند؟ سواله مسخره نکنید.
  • افشین تهران ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    امر دیگه ای ندارید؟؟؟منفی ندید سوال نکنید!!!!خب برادر چیکار کنیم ؟؟؟دوستداری از شما و کامنت شما تعریف کنیم؟؟نه قدرت تسلیحات نظامی ما به اندازه چین نیست اما غیرت مردم ما کمتر که نیست بیشتر هم هست.سلاح تعیین کننده نتیجه هیچ حنگی نیست نمونه ان هم جنگ با عراق و جنگ عربستان و با یمن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس