روزنامه‌های اصلاح‌طلب که طی دوسال اخیر به شدت دولت‌ محمود احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داده‌اند حال با شباهت‌هایی که میان مدیریت وی با روحانی در ر زمینه سیب‌زمینی‌های مازاد و عدم حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بوجود آمده از پررنگ شدن این موضوع به شدت دلواپس هستند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز سه‌شنبه را با تمرکز بر چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی و دلیل تراشی برای عدم حضور حجت‌الاسلام روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. دلواپسی شدید از رفتارهای مشترک حسن روحانی با محمود احمدی‌نژاد در منظر افکار عمومی مانند عدم حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت

2. تشکیل کمیته‌ی در شوراهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای مذاکره با شورای نگهبان

3. بازتاب سخنرانی‌های فعالان اصلاح‌طلب در دانشگاه‌های کشور

4. تمرکز بر افتراق اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و پیش‌بینی شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی

5. طبیعی قلمداد شدن وضعیت دلار در وضعیت فعلی بازار کشور

6. تایید اعضای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران با وجود تکذیب‌های برخی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاحات

7. مانور بر یارگیری از اصولگرایان برای پیروزی تمام عیار در انتخابات مجلس شورای اسلامی

8. حمایت روزنامه دولتی ایران از تشکیل تشکل همسو با علی لاریجانی

9. روایت معصومه ابتکار از انتظار اولاند برای دیدار با حجت‌الاسلام روحانی

دلواپسان شباهت کارهای روحانی با احمدی‌نژاد/· دلیل‌تراشی برای قهر روحانی از مجمع تشخیص مصلحت/ رفتارهای روحانی گام برداشتن در راه احمدی‌نژاد

گویا «مصلحت» در دلیل‌تراشی برای قهر رییس‌جمهور از مجمع تشخیص مصلحت است؛ روزنامه‌های اصلاحات به جای آن که به بازگویی دلیل عدم حضور ایشان بپردازند؛ بیان این رفتارها را پروژه اصولگرایان برای انتقاد به دولت یازدهم تلقی می‌کنند.

چند روز قبل روزنامه آرمان امروز در فقر دلیل‌تراشی عدم حضور روحانی را یکسانی نظراتش با هاشمی رفسنجانی دانست و نوشت: «روحانی از زمان آغاز فعالیتش در قامت رئیس‌جمهور برنامه خود را اینگونه تنظیم کرد که ثبات نسبی در داخل کشور فراهم کند و همزمان با آن پرونده هسته‌ای را حل و روابط بین‌المللی را تقویت کند. وی تمام این برنامه‌ها را طی مشورت با آیت‌ا... هاشمی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت است در دستور کار قرار داده و می‌دهد. روحانی همان هاشمی است و تحولات رخ داده در کشور به ویژه در عرصه بین‌المللی راهکارهایی است که دولت روحانی از تجربه هاشمی آموخته و اجرا کرده است. هاشمی و روحانی با هم عهدی نانوشته دارند که ایران را در تمام عرصه‌ها سربلند کنند و همگان شاهد هستند در این مسیر گام بر می‌دارند.»

دلواپسان شباهت کارهای روحانی با احمدی‌نژاد/پس از آن حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره علت غیبت روحانی در جلسات مجمع، اظهار داشت: «این مسئله در همین جلسه اخیر از سوی آقای هاشمی مطرح شد؛ وقتی بحث سیاست‌های برنامه ششم توسعه در مجمع مطرح شد، آقای روحانی معتقد بود که تعیین این سیاست‌ها از وظایف دولت است و نباید مجمع در این مسئله ورود کند اما اکثر اعضای مجمع خواستند که مجمع درباره این سیاست‌ها ورود پیدا کند، لذا آقای روحانی بعد از آن جلسه دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند.»

گروه سیاسی روزنامه قانون سوال‌کنندگان نسبت به عدم حضور رییس‌جمهور در جلسات را «دشمن» قلمداد کرد و در همین راستا نوشت: «سكوت بيجاي دولت، سياس بودن مخالفان روحاني، انفعال تيم رسانه اي رياست‌جمهوري و مشغول بودن طيف‌هاي طرفدار دولت به حواشي انتخاباتي سبب شده است تا جريان مقابل دولت به خوبي راهبردهاي تخريبي خود را پي‌بگيرند و به كمك مهره‌هاي خود در تيم رسانه‌اي دولت به اجرا درآورند. شخص آقاي رئيس‌جمهور و اطرافيان متفاوت وي بايد هوشيار باشند و در برابر ترفند‌هاي بي صدا و نانوشته جريان مخالف دولت تدبيري هوشيارانه اتخاذ كنند كه مهلت اندك است و دشمن هوشيار!»

دلواپسان شباهت کارهای روحانی با احمدی‌نژاد/· فائزه هاشمی خنده ‌ظریف آدم را عصبي مي‌كند! / خطر آلزایمر در کمین فائزه هاشمی

اسفند ماهی سرنوشت‌ساز برای خانواده هاشمی رفسنجانی است؛ پدر و فرزندان سودای پیروزی در انتخابات را در سر می پرورانند؛ پدر عزمی جدید برای جبران شکست در انتخابات ریاست مجلس خبرگان دارد و از هم اکنون برخلاف رویه تردیدسازی در جامعه به صراحت از حضورش در انتخابات خبرگان سخن گفته است و همچنین فرزندان از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خود را به مردم نزدیک کنند.

فائزه هاشمی سیاسی‌ترین عضو خانواده هاشمی رفسنجانی در گفت‌و گو با روزنامه خانوادگی خود آرمان امروز به نکات جالبی از زندگی خود اشاره می‌کند؛ وی درباره جایگاه طنز در خانواده‌اش گفت: « خانواده ما كلا تمش طنز است! و خنده در خانواده ما زياد است. همه اعضاي خانواده هميشه حرف‌هايشان همراه با طنز و شوخي است. ما بحث جدي كمتر داريم! و بحث‌هاي جدي‌مان هم قالب طنز دارد. ما كمتر از چيزي ناراحت مي‌شويم و هميشه مي‌خنديم.» او همچنین در پاسخ به نظرش نسبت به محمدجواد ظریف اظهار داشت: « خنده‌هايش كمي آدم را عصبي مي‌كند!»

فائزه هاشمی همچنین در روایت معضل این روزهای خود گفت: « فراموش كردن اسامي افراد است. فرضا با فردي مواجه مي‌شوم و سلام عليك گرمي انجام مي‌دهم- خب بايد كمي سياستمدار باشم و نگويم نمي‌شناسمت!- بعد از طرف مي‌پرسم شما كي بوديد؟ كجا ديده‌ام‌تان؟ خب خيلي بد مي‌شود ديگر! چون گاهي اوقات طرف خيلي آشناست و من خيلي خجالت مي‌كشم. از اين اتفاق‌ها خيلي برايم مي‌افتد. احتمالا براي سن و سال و آلزايمر است! متاسفانه اسامي آدم‌ها را فراموش مي‌كنم. اين يكي از سوتي‌هايي است كه خيلي مرتكب مي‌شوم.»

دلواپسان شباهت کارهای روحانی با احمدی‌نژاد/· تردید در حامیان لاریجانی ؛ استقبال اصلاح‌طلبان

«تکذیب» یا «تایید» ؛ دوگانه یاران لاریجانی در مواجه با پرسش تشکیل جمعیت رهروان ولایت با دبیرکلی کاظم جلالی است. پس از منتفی‌شدن تشکیل حزب از سوی حامیان علی لاریجانی، زمزمه برای حضور این رویکرد سیاسی در قالب جمعیت سیاسی شنیده شد و گمانه زنی ها پیرامون پیوند سیاسی میان جمعیت رهروان ولایت با حامیان دولت جدی تر شد. از سوی دیگر اصلاح طلبان همسو با حزب کارگزاران سازندگی از حضور این جمعیت در آرایش سیاسی کشور استقبال کردند به نحوی که علی اصغر احمدی، دبیرکل حزب همبستگی به روزنامه ایران گفت: «آقای لاریجانی پیشینه مشخصی دارد و به واسطه حضور در مناصب مختلف، چهره شناخته شده‌ای است. به نظر من، مواضع ایشان در سال‌های اخیر در جهت منافع ملی بوده و به مسیر تعقل‌گرایی و اعتدالگرایی کمک کرده است. می‌توان امیدوار بود که این تشکیلات جدید به روند میانه‌روی و پرهیز از افراط‌گرایی در اداره کشور یاری برساند.»

اما القای واگرایی در بدنه اصولگرایان، اصلیترین پروژه اصلاح‌طلبان با حضور حامیان علی لاریجانی در فضای سیاسی کشور است؛ این جریان در تکاپو است از هم اکنون پیوند سیاسی میان این جمعیت نوپا را با خاستگاه سیاسی خود قطع نماید در همین راستا روزنامه آرمان امروز جدایی علی لاریجانی را «کابوس» اصولگرایان توصیف کرد و نوشت: «گمانه‌زني‌ها درباره جدايي لاريجاني از اصولگرايان تندرو و اظهارنظرهاي برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب درباره لزوم يارگيري از جريان رقيب و تحسين‌هاي آنها از لاريجاني، سبب شده است كه حسين شريعتمداري مدیر مسئول روزنامه كيهان از اين تحركات ابراز نگراني كند و با هشدار به اصولگرايان، آنان را از نزديك شدن به اصلاح‌طلبان يا بالعكس برحذر دارد.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    کلا خندان خندان تو مملکت هر کاری دلشون میخاد میکنن
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    شاد هستند :))
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    به قول شما ایرانی ها مشرق دمت گرم از خنده روده برشدم
  • رضا ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    مشرق بیا بیرون از
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    آقای لاریجانی پیشینه مشخصی دارد و به واسطه حضور در مناصب مختلف، چهره شناخته شده‌ای است. به نظر من، مواضع ایشان در سال‌های اخیر در جهت منافع ملی
  • ناشناس ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    ببین چی شده که فائزه هم از لبخند های ظریف انتقاد میکند .
  • محمد ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    از فراموشی عدالت اجتماعی بگیرید تا فراموشی استکبارستیزی انقلاب و....
  • حسین ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    تو که مشکل مالی و گرفتاری روز مره نداری بایدم همیشه بخندی
  • اسفندیار ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    احمدی نژاد ستیزی ممنوع
  • اسفندیار ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    لبخند محمود اشک آور دولت است
  • ناشناس ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    حیف از اسم اسفندیار !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس