اتکای هاوایی به گردشگری، قانون‌گذاران این ایالت را وادار کرده در اقدامی خلاف قانون اساسی آمریکا، پیشنهاد دهند بی‌خانمان‌های این شهر را به جزیره‌ای دورافتاده بفرستند درست مثل جذامی‌ها.

گروه بین‌الملل مشرق- دست‌کم 565 هزار بی‌خانمان در آمریکا وجود دارد که یک چهارم از آن‌ها کودکان زیر 18 سال هستند. این آمار را یک همه‌پرسی فدرال توسط وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا نشان داده است. بنابراین آمار واقعی می‌تواند بسیار بیش‌تر از این رقم باشد. شهرهای بزرگ این کشور نظیر نیویورک، سیاتل و لس‌آنجلس از جمله شهرهایی هستند که بزرگ‌ترین معضل بی‌خانمانی را دارند.

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
دست‌کم 565 هزار بی‌خانمان در آمریکا وجود دارد

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
یک چهارم از بی‌خانمان‌های آمریکا، کودکان زیر 18 سال هستند

طی اولین سال‌های قرن 21، شهرهای سراسر آمریکا متعهد شدند معضل بی‌خانمانی را در عرض 10 سال، پایان دهند. پیش‌نویس‌های بلندپروازانه زیادی هم برای ساکن کردن تمام افراد بی‌خانمان در خانه‌های دائمی تدوین شد. اکنون یک دوره «رکود بزرگ» از آن زمان می‌گذرد و تعداد افراد بی‌خانمان در آمریکا 565 هزار نفر است که یک چهارم از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. آمار واقعی بی‌خانمان‌ها در آمریکا قطعاً از این رقم که روز پنج‌شنبه (28 آبان) منتشر شد، بسیار بیش‌تر است، چون آمار منتشر شده، صرفاً تعداد افرادی را نشان می‌دهد که بی‌خانمان بودن آن‌ها «مشهود» است. بنابراین تعداد افرادی که در زمان آمارگیری، روی یک مبل خرابه در پارکینگ خانه‌ای دراز کشیده بوده‌اند، در این آمار نیامده است.

در حال حاضر، در بسیاری از شهرهای آمریکا، معضل بی‌خانمانی از کنترل خارج شده و هیچ‌یک از مسئولین هم به نظر نمی‌رسد روش مقابله با این معضل را بدانند. افزایش اجاره‌ها و ثابت بودن دستمزدها منجر به نتیجه‌ای شده که جای تعجب هم ندارد: بسیاری از مردم فقیر، توان پرداخت اجاره را ندارند و مجبور می‌شوند در پناه‌گاه‌ها، اتومبیل‌ها و خیابان‌ها زندگی کنند. در نیویورک، که جمعیت بزرگی از خانواده‌های بی‌خانمان را شامل می‌شود، بسیاری از این افراد به سرپناه‌های کثیف شهری روی آورده‌اند. در بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا هم مقامات، با دوراهی ابدی «نیمبی‌ایسم» (NIMBYism) روبه‌رو می‌شوند: کمک به مردم بی‌خانمان که جایی برای زندگی ندارند و در عین حال آرام کردن مردمی که نمی‌خواهند افراد بی‌خانمان در محله‌هایشان حضور داشته باشند.

در گزارش پیش رو، شش شهر آمریکایی که بیش از همه دچار معضل بی‌خانمانی هستند، معرفی شده است:

1. نیویورک

بیش از 59 هزار نفر در پناهگاه‌های مختص بی‌خانمان‌ها در شهر نیویورک زندگی می‌کنند و 40 درصد از آن‌ها کودک هستند. 84 هزار کودک در سنین مدرسه، در پناهگاه هستند و با خانواده و اطرافیان خود زندگی می‌کنند و یا هیچ سرپناهی ندارند. این معضل در رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی هم مغفول نمانده است. این رسانه‌ها از طرفی شهردار نیویورک را به خاطر افزایش بی‌خانمانیِ مشهود در خیابان‌ها سرزنش می‌کنند و از طرف دیگر، بی‌خانمان‌ها را به شدت خجالت‌زده می‌کنند.

به عنوان مثال، نیویورک‌پست 16 خبرنگار را برای گرفتن عکس از صرفاً یک بی‌خانمان اعزام کرد. این فرد بی‌خانمان در یکی از خیابان‌های نیویورک، ادرار کرده بود. خبرنگاران دیگر نیز در نیویورک پخش می‌شوند و از بی‌خانمان‌ها درباره اعتیاد آن‌ها به الکل یا مواد مخدر سؤال می‌کنند. عده‌ای مانند «رودی جولیانی» شهردار اسبق نیویورک نیز از «بیل د بلازیو» شهردار کنونی به علت تعلل در فشار به پلیس برای جمع کردن بی‌خانمان‌ها از خیابان‌های نیویورک، انتقاد می‌کنند.

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
«جان تاکر» بی‌خانمانی که به دلیل ادرار در خیابان
سه روز پیاپی سوژه اول «نیویورک‌پست» بود


معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
زیر پل‌ها یکی از مکان‌های مورد علاقه بی‌خانمان‌ها برای زندگی است

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
گاهی کمپ‌های کوچکی از افراد بی‌خانمان زیر یک پل تشکیل می‌شود

آن‌چه در این جنجال‌های رسانه‌ای به آن پرداخته نمی‌شود، افزایش شدید تعداد بی‌خانمان‌هایی است که بین سال‌های 2011 تا 2014 در نیویورک به پناهگاه روی آورده‌اند. «مایکل بلومبرگ» شهردار وقت نیویورک، طی مدتی کوتاه، اقدام به پرداخت یارانه برای اجاره خانه کرد، اما سپس این یارانه را کاهش داد تا در نتیجه تورم ایجاد شده، خانواده‌های فقیری که تا پیش از این می‌توانستند اجاره خانه خود را پرداخت کنند، از این کار عاجز بمانند و بنابراین تعداد بی‌خانمان‌های نیویورک طی سه سال، از 37 هزار نفر به 53 هزار نفر افزایش یابد. این در حالی است که نیویورک از نظر قانونی، ملزم به ارائه سرپناه به افراد بی‌خانمان است. امروزه، حدود 70 درصد از درآمد افراد فقیر در نیویورک را هزینه اجاره خانه به خود اختصاص می‌دهد؛ حداقل دستمزد در نیویورک معادل 8.75 دلار در روز معادل 262.5 دلار در ماه است.

2. سان‌فرانسیسکو، منطقه خلیج

بحران مسکن در سان‌فرانسیسکو تحت تأثیر پیش‌رفت سریع فناوری است که این شهر را مملو از متخصصین جوان با دستمزدهای بالا و از آن‌طرف، ساکنان قدیمی آن را آواره کرده است. گرانی در سان‌فرانسیسکو و مناطق اطراف آن نیز معضل بی‌خانمانی را به شکل‌های مختلف تشدید کرده است. چندین دهه است که جمعیت بزرگی از افراد بی‌خانمان در خیابان‌های سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کنند. طبق آخرین آمار رسمی در ژانویه 2015، تعداد 6,686 بی‌خانمان در سان‌فرانسیسکو هستند که 3,505 نفر از آن‌ها هیچ پناهگاهی ندارند. آمار پنج سال گذشته، هم‌چنین حاکی از افزایش شدید تعداد خانواده‌های بی‌خانمانی است که دارای کودک هستند. در حال حاضر بیش از دو هزار کودک بی‌خانمان در مدارس سان‌فرانسیسکو ثبت نام کرده‌اند.

«جنیفر فریدنباخ» مدیر اجرایی ائتلاف حمایت از بی‌خانمان‌ها با «جنون‌آمیز» توصیف کردن بحران مسکن در سان‌فرانسیسکو، می‌گوید: «هر روز مردمی را می‌بینیم که از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌اند. مردم دیگر جایی برای پناه بردن ندارند. در گذشته، افراد بی‌خانمان می‌توانستند موقتاً در پناهگاه‌های «تک‌اتاقه» یا خانه‌های مشترک زندگی کنند، اما اکنون این ساختمان‌ها هم به آپارتمان‌های گران‌قیمت تبدیل شده‌اند. در عین حال، جمعیت بی‌خانمان‌های سان‌فرانسیسکو روز به روز پیرتر و بیمارتر می‌شود و به مراقبت‌های بیش‌تری نیاز دارد.»

فریدنباخ می‌گوید به دلیل عادت نداشتنِ بسیاری از ساکنین جدید سان‌فرانسیسکو به دیدن افراد بی‌خانمان، شکایت از این افراد نزد پلیس هم افزایش یافته است. با وجود شهرت (رو به افول) سان‌فرانسیسکو به عنوان «سنگر ارزش‌های مترقی»، این ایالت اکنون مقام اول را میان ایالت‌های آمریکا در تعداد قوانینی دارد که افراد بی‌خانمان را هدف قرار می‌دهند؛ از جمله ممنوعیت ایستادن یا نشستن افراد در مکان‌های عمومی، و محدودیت در سکونت افراد در اتومبیل و گدایی از مردم.

بر اساس گزارش‌های موجود، این قوانین با جدیت تمام اجرا می‌شوند و پلیس سان‌فرانسیسکو به طور متوسط، سالانه 3,200 بار به این قوانین ضدبی‌خانمان‌ها استناد می‌کند. اگرچه پلیس نمی‌تواند در مرتبه اول، مردم را به خاطر تخلف از قوانین مذکور دست‌گیر کند، اما همین استناد به قانون، می‌تواند منجر به ثبت جریمه‌ای در پرونده فرد بی‌خانمان شود که وی توانایی پرداخت آن را ندارد. عدم پرداخت این جریمه، منجر به تحت تعقیب قرار گرفتن فرد و نهایتاً بازداشت او می‌شود که این دست‌گیری، زندگی فرد بی‌خانمان را بیش از پیش، بی‌ثبات می‌کند.

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
بسیاری از آمریکایی‌ها مجبور هستند در خودروی خود زندگی کنند

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
برخی قوانین ایالتی در آمریکا، زندگی در خودرو را ممنوع می‌کند

3. پورتلند، اورگان

پورتلند از آن‌جایی که برخوردش با افراد بی‌خانمان نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا کم‌تر «وحشیانه» است، توانسته مردم نیازمند را از سراسر این کشور به خود جذب کند. این شهر دارای خدمات اجتماعی بیش‌تری است و نیروی پلیس آن هم اشتیاق کم‌تری به سرکوب بی‌خانمان‌ها دارد. با این وجود، آن‌چه که پورتلند ندارد، فضاست؛ فضایی که به عنوان سرپناه موقت برای نیازمندان و یا مسکن دائمی به عنوان پناهگاه برای بی‌خانمان‌ها قابل استفاده باشد. در پورتلند، دست‌کم 3,800 بی‌خانمان وجود دارد که 1,887 نفر از آن‌ها (که شامل کودکان هم می‌شود) هیچ سرپناهی ندارند.

بالا رفتن سرسام‌آور اجاره‌ها در پورتلند و درصد پایین خانه‌های خالی از سکنه (حدود 3 درصد) به این وضعیت دامن زده‌اند. اجاره خانه در این شهر تنها بین سال‌های 2014 و 2015، معادل 15 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که حقوق اهالی پورتلند هنوز از وضعیت رکود اقتصادی، بیرون نیامده است. کارگران پورتلندی که دستمزد پایینی دریافت می‌کنند، بین سال‌های 2009 و 2014 شاهد کاهش 5 درصدی حقوقشان هم بودند.

مشکل بی‌خانمانی در شهر پورتلند، ماه سپتامبر «چارلی هالس» شهردار پورتلند را وادار به اعلام وضعیت اضطراری کرد. این وضعیت به شهرداری اجازه می‌دهد تا قوانین منطقه‌ای شهرداری را نادیده گرفته و تا پایان سال، به سرعت اقدام به ساخت پناهگاه‌های جدید برای زنان و اقشار آسیب‌پذیر دیگر نظیر کهنه‌سربازها کند. در عین حال، افراد بی‌خانمان و بی‌سرپناه در شهر، هر روز اردوگاه‌های جدیدی برپا می‌کنند و مقامات شهری تحت فشار هستند تا قوانین مقابله با تأسیس اردوگاه را اجرا نکنند، چون این قوانین عملاً «شهرک‌های چادری» در پورتلند را غیرمشروع اعلام خواهد کرد. «اسرائیل بایر» مدافع حقوق بی‌خانمان‌های پورتلند و مدیر اجرایی سازمان «ریشه‌های خیابانی» می‌گوید: «من می‌دانم که عموم مردم نمی‌خواهند این مطلب را بشنوند، اما گاهی فاصله بین مکان‌های مناسب برای خواب با مردمی که به این مکان‌ها نیاز دارند، بیش از حد زیاد است. ما مغلوب [مشکل] شده‌ایم.»

4. سیاتل

طبق آخرین شمارش، جمعیت بی‌خانمان‌های سیاتل، 10,047 نفر بود که از این تعداد، 3,772 نفر بی‌سرپناه بودند. این آمار، برای شهری که دقیقاً 10 سال پیش، متعهد شد معضل بی‌خانمانی را طی 10 سال حل کند، اصلاً آمار خوبی نیست. سیاتل یکی از شهرهای زیادی است که در سال 2005، پای تعهدی را امضا کردند که قرار بود بی‌خانمانی را در 10 سال، ریشه‌کن کند. اکنون به دلیل رکود اقتصادی و تورم شدید در بازار اجاره خانه، مقامات متوسل به تأسیس شهرک‌های چادری با حمایت دولت شده‌اند.

شهردار «اد موری» ماه اکتبر، افتتاح سه اردوگاه بزرگ با تأییدیه شهرداری را اعلام کرد. وی با اشاره به اضطراری بودن وضعیت بی‌خانمانی در شهر، خبر داد که طی یک سالی که صرف تلاش برای ساخت و راه‌اندازی این اردوگاه‌ها شده است، بیش از 30 بی‌خانمان، جان خود را از دست داده‌اند. از سه اردوگاه مذکور، دو عدد همین هفته (28 آبان) افتتاح شد. با این حال، مجموع ظرفیت این اردوگاه‌ها، تنها 130 نفر است.

تضاد جالب این است که اردوگاه‌های مذکور که یادگار رکود اقتصادی آمریکا هستند، در کنار ساختمان‌های مجللی جا خوش کرده‌اند که مایکروسافت، آمازون، فیس‌بوک و گوگل برای کارمندان خود ساخته‌اند. کارمندان جوان این شرکت‌ها با درآمدهای نجومی‌شان هزینه زندگی در سیاتل را به خصوص در زمینه اجاره خانه افزایش داده‌اند، به طوری که هزینه اجاره خانه در این شهر بین سال‌های 2010 و 2013 به طور متوسط 11 درصد افزایش داشت. این میزان افزایش، سیاتل را در جایگاه نخست میان 50 شهر بزرگ آمریکا در این زمینه قرار داد.

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
چادرهای مسافرتی برای برخی آمریکایی‌ها به جای اقامتگاه موقت در سفر،
حکم خانه‌های دائمی در تمام طول عمر را دارد


معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
زندگی در حاشیه خیابان‌ها برای افراد بی‌خانمان این خطر را دارد
که ساکنین محلی از حضور آن‌ها به پلیس شکایت کنند

افزایش شمار افراد بی‌خانمانی که در خیابان، اتومبیل، یا خانه‌های متحرک زندگی می‌کنند، تنش‌هایی قابل پیش‌بینی میان این افراد با ساکنان محلی را به وجود آورده است که گاهاً با پلیس تماس می‌گیرند و شکایت می‌کنند، بدون آن‌که متوجه عواقب این کارشان باشند. اگر پلیس این افراد را جریمه یا خودروی آن‌ها را توقیف کند، مجبور خواهند شد زیر پل بخوابند. شهردار سیاتل نیز ضمن اعلام وضعیت اضطراری، 5.3 میلیون دلار به پیش‌گیری و کاهش بی‌خانمانی اختصاص داده است.

5. هونولولو، هاوایی

ترکیبی از آب و هوای معتدل و هزینه‌های بالای مسکن، بمب بی‌خانمانی را در هاوایی منفجر کرده است. شهر «هونولولو» مرکز ایالت هاوایی به تنهایی طی پنج سال، شاهد جهش 32 درصدی در آمار بی‌خانمانی بوده است. اتکای هاوایی به صنعت گردشگری، قانون‌گذاران این ایالت را به اقداماتی وادار کرده که مغایرت آن‌ها با قانون اساسی آمریکا انسان را به حیرت می‌اندازد. سال گذشته، اعضای شورای شهر «اوآهو» پیشنهاد دادند تا بی‌خانمان‌های این شهر را به یک جزیره دور افتاده بفرستند، درست مثل جذامی‌ها. چند سال پیش هم، یکی از سیاستمداران هونولولو به خاطر خرد کردن وسایل افراد بی‌خانمان با یک پتک بزرگ، تیتر خبرگزاری‌ها شد.

قانون‌گذاران قوانینی را هم با هدف محدود کردن فعالیت‌های عمومی افراد بی‌خانمان وضع کرده‌اند، مانند ممنوعیت نشستن یا خوابیدن در پیاده‌روها در طول روز یا ممنوعیت خوابیدن مردم در پارک‌ها در شب. در چند سال گذشته، چندین اردوگاه با صدها نفر جمعیت تشکیل شده و سپس توسط مقامات به تعطیلی کشیده شده است. 16 اکتبر (24 مهر) امسال، «دیوید اینگه» فرمان‌دار هاوایی، وضعیت اضطراری بی‌خانمانی در ایالت اعلام کرد. بر این اساس، ساخت و ساز یک پناهگاه و اختصاص 1.3 میلیون دلار به برنامه‌های تأمین مسکن دائمی برای افراد بی‌خانمان و خانواده‌های در معرض از دست دادن خانه، آغاز شد. این در حالی بود که چند روز قبل از اعلام وضعیت اضطراری، کارگران شهرداری اردوگاهی با جمعیت حدود 300 نفر (از جمله چندین خانواده) را تخلیه کرده بودند.

تخلیه‌های قبلی اردوگاه‌های بی‌خانمان‌ها موجب شده بود تا «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» (ACLU) به نمایندگی از افراد بی‌خانمانی که وسایلشان دور ریخته شده بود، به دادگاه شکایت کند. یکی از شاکیان می‌گفت هفت یا هشت بار توسط مقامات شهری، آواره و مجبور به نقل مکان شده و هر بار وسایل مهم وی مانند داروهایش، دور ریخته شده‌اند. جای تعجب نیست که تهیه دوباره این وسایل برای افراد بی‌خانمان یک کابوس بوروکراتیک است.

6. لس‌آنجلس

لس‌آنجلس یکی از سرسخت‌ترین معضلات بی‌خانمانی را در آمریکا دارد. مشهودترین نمود این معضل در لس‌آنجلس «اسکید رو» است، اردوگاه غول‌پیکری که حتی از سیاست‌های خشونت‌آمیز پلیسی کمیسر «ویلیام براتون» وقتی رئیس پلیس لس‌آنجلس بود، جان سالم به در برده است. براتون به طور خاص «اسکید رو» را با نیروهای ویژه پلیس هدف هجوم قرار داده بود.


معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
«شهرهای چادری» یکی از پدیده‌های رایج در آمریکا هستند

معضل بی‌خانمانی در آمریکا بی‌داد می‌کند
به شهر چادری «اوباماویل» خوش آمدید
محله‌ای در کلورادو با بیش‌ترین سرعت رشد


بحران بی‌خانمانی در لس‌آنجلس اکنون سراسری شده است. این معضل طی دو سال، 12 درصد در لس‌آنجلس افزایش پیدا کرد و شمار این افراد بی‌خانمان به 44,350 نفر رسید. در همین مدت، تعداد افرادی که به زندگی در چادر و اتومبیل روی آوردن 85 درصد افزایش یافت. نوسازی بخش‌هایی از شهر، مانند ساحل «ونیز» که قبلاً فقرا توان زندگی در آن را داشتند، اجاره‌های بالا، دستمزدهای پایین و نرخ بی‌کاری بالا، عوامل این افزایش چشم‌گیر در افراد بی‌خانمان برشمرده شده است. هم‌چنین جمعیت زیادی از کارگران هستند که دائماً به دچار پدیده بی‌خانمانی غیردائم هستند. طبق گزارش‌ها، حدود 13,000 نفر در لس‌آنجلس وابسته به کمک‌های عمومی هستند و هر ماه مدتی را بی‌خانمان می‌شوند.»

جمعیت بزرگ بی‌سرپناه‌ها در لس‌آنجلس هم به یک کابوس شهری تبدیل شده است. به عنوان مثال، مقامات می‌دانند مردمی که در کانال‌های تخلیه سیلاب زندگی می‌کنند، در فصل بارانی طی ماه‌های آینده، با خطر غرق شدن مواجه هستند. روز سه‌شنبه (26 آبان)، مسئولان لس‌آنجلس اعلام کردند ممکن است ساختمان‌های عمومی شهر را به سرپناه‌های موقت برای زمستان تبدیل و سخت‌گیری‌ها در خصوص خوابیدن در اتومبیل را هم کم‌تر کنند.

با وجود آن‌که ماه سپتامبر گزارش‌های فراوانی از اعلام رسمی وضعیت اضطراری توسط شهردار لس‌آنجلس خبر داده بودند، اما اکنون مشخص شده که این مسئله آن‌قدرها هم ساده نیست: ظاهراً شورای شهر طرح اعلام وضعیت اضطراری را پیشنهاد داده، اما دست‌کم تا رأی‌گیری روز سه‌شنبه، هنوز مجوز اعلام وضعیت اضطراری صادر نشده است. رسانه‌ها با اشاره به این‌که بی‌خانمانی یکی از مشکلات لاینحلی است که لس‌آنجلس با آن مواجه است، تأکید کرده‌اند که اعلام وضعیت اضطراری که تقریباً دو ماه پیش خبر آن منتشر شده بود، بیش‌تر شبیه به یک نمایش مسخره و اتلاف وقت است تا تلاشی واقعی برای حل این معضل.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    2 0
    در کشور من میلیونها تحصیلکرده بیکار وجود دارد اقتصاد آن در رکود بسر میبرد ارزش واحد پولی آن از بی ارزش ترین پولهای دنیاست اقتصاد آن پر از...
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 1
    حرفتون قبول به فکر داخل هم باشید برای فرار از اجاره کارگاهی رو در مرتضی گرد گرفتم نه آب داره نه گاز برق 160 ولت(با دستگاه سنجیدم) تلفن نمیدن کوچش هم خاکیه و با بارون میشه باتلاق کاش کشور ما اینطوری نبود کاش مسولین به این جلبی آباد ها هم سر میزدند کاش با اختلاف طبقاتی مقابله میشد. حق من از خاک کشورم چقدر است؟
  • سیری ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    3 0
    یاد مهران مدیری عزیز افتادم. ما خوبیم!!!!
  • حاج رضوان ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 1
    کشوری که دنیا رو داره نابود میکنه تا کمر در فقر وبیکاری وفساد فرورفته این وعده حق است
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    3 0
    من 5 تا چیزو می دونم : 1 . آمریکا رو تایید نمی کنم ما نه شرقی هستیم نه غربی جمهوری اسلامی همین . 2 . آمریکایی ها لااقل پذیرفتن و آمار واضح می دن در کشور ما این چیزا پوشانده می شه . 3 . 600 هزار بی خانمان در جمعیت 350 میلیونی آمریکا رقم زیادی نیست در کشور 80 میلیونی ما چند نفر بی خانمان هستند ؟ 4 . مساحت روسیه 2 برابر آمریکاست ولی کل اقتصاد روسیه اندازه تگزاس آمریکاست و همین طور تولید ناخالص داخلی بلاروس اندازه آلاسکاست ! 5 . در کشور ما یکی از مهمترین مسائل طی دو دهه اخیر خالی کردن انبارهای مونتاژکاران خودرو به هر ترفند ممکن بوده به کمک واضح مجلس و دولت ، ما بهتره با همچنین موردهایی نظیر فساد گسترده ، بی برنامه گی در حوزه آب و سلیقه ای عمل کردن ، بی برنامه بودن در اقتصاد مقاومتی و فقط حرف زدن و بغل کردن نفت که عربستان پیزوری رو ما فشار بزاره ، بی برنامه گی در جذب توریست و ساخت زیرساخت های گردشگری ، صادرات گونی کامیونی زعفران و پسته و سنگ های زینتی و ... و بلد نبودن صنایع تبدیلی ایشاله 200 سال دیگه ! ، فجایع عمرانی و باعث آبروریزی مملکت نظیر آزادراه تهران شمال و پل خلیج فارس که کشور ایران رو برده زیر دین شهرستان امارات ! و پل دریاچه ارومیه و عقب افتادگی های عجیب غریب مثلا در بنادر چابهار که هنوز منتظریم هند بیاد ! بندر گوادر پاکستان به ظرفیت کامل رسید!!!!! مشکلات حاد موسسات مالی مجوز از هوا ! ، محیط زیست بی سند و ... برخورد داشته باشیم ، والا بلا مملکت به این خوبی ، این همه پیشرفت و بومی سازی و رفتن به سمت علومی که کمتر کشوری جراتشو داره هوافضا هسته ای دفاعی پزشکی و ... این همه پتانسیل خوب اشکالات عمده که چند دهه مملکتو خفت کرده رو هم برطرف کنید دیگه .
  • ناشناس ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    چرا نیمه خالی لیوان رو نگاه میکنید . آیا همین معضلات کشور ما و قشر کارگر نمی باشد؟
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    هه جالبه کار به جایی رسیده غصه مملکت آمریکارو میخورید در صورتی که خراب تر و بی قانون تر از مملکت ایران گمون نمیکنم جایی وجود داشته باشه
  • امیرعلی ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    اول از بی خانمانهای مملکت خودمون بگومشرق جان
  • reza ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام ممنون بابت این خبر و همچنین همدردیتون با مستضعفین سایر کشورها ولی فقط خواستم یادآوری کنم ازین موارد بسیار در ایران خودمونم هست، لااقل شما که زبان مردمید مشکلات قشر آسیب پذیر جامعه رو به آقایون مسئولین گوش زد کنید شاید تکونی بخورند.بازم ممنون
  • حمید ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    امیدوار شدم،40درصد حقوق من صرف اجازه خانه شده.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    شما یه گزارش از بی خانمان های مملکت خودمون تهیه کن!!!
  • حسین ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    خجالت بکش مشرق من خودم از طرفدارات بودم اما یه جو انصاف هم خوب چیزیه شرایط اقتصادی و معیشتی آمریکا رو مسخره میکنی در حالی که چشمت رو روی وضعیت وحشتناک فقر و فحشای کشور خودمون بستی !؟؟ ما الان خیلی وضعمون خوبه !؟ بیشتر کارمندای ما هم بیش از 70% در آمدشون میره برای اجاره خونه های زندگی واقعا که به جای این تحلیل های عوام فریبانه یکم به فکر مردم خودمون باش تو که رسانه ی ایرانی هستی باید حقایق و مشکلات کشور خودت رو بنویسی نه این که فقط و فقط و فقط هرجا برات نفع داشت بیای از امریکا ستیزی تیتر بزنی انقدر با این کلمه مردم رو فریب ندین اگر دین نداری،آزاده باش
  • ممصادق ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    همش درسته حتی کم هم هست اما خداوکیلی سری به منطقه مولوی و شوش خودمون زدید؟...
  • مهدی ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    مشرق جون بیخیال اینور اونور اونا به ما چه یه مقاله خوب همین فرمی برا جونای بی خانمان خودمون بنویس ما از اونا بدتریم به هرحال(در نهایت تاسف)
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    از معضلات زنئگی ئر ایران هم بگید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    مشرق جان این آمار رو پخش نکن الان آمریکایی ها هوس میکنند بیان ایران مسکن مهری چیزی ... ما خودمون کم مشکل نداریم...
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    مشرق دمت گرم روحم شادشد
  • ناشناس ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 1
    امریکاییها ادعا می کنند که کشورشان بهشت است وهیچ مشکلی ندارند ما که این ادعا را نداریم مشرق می خواهد با این مطالب وتحلیل ها امریکا را رسوا کند پس لطفا هی این حرفهای کلیشه ای را که ایران بدتر است را نزنید
  • یاسر ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    یه شب بیایید پایین تر چهارراه ولی عصر قدم بزنید.
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 1
    این یعنی امریکا با تمام ادعایش بهشت نیست ومشکلات بسیار زیادی دارد مشرق ازاینکه امریکا را رسوا می کنی ممنونم
  • sam ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    مشرق فقط خجالت
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام چرا درباره انیمیشن شاهزاده از روم تبلیغ نمیکنید؟ این فیلم درباره صرفا یک مسئله دینی نیست درباره مهدویت است دربار تمام هویت شیعه است اگر این انیمیشن که با موضوع مهدوت است فروش بسیار خوبی نداشته باشد...آیا نخبگان دنیا نخواهند گفت چرا این کالا در نزد خود فروشنده خریدار ندارد؟ بعضا فیلمهای روشنفکری بدرد نخور به انحاء مختلف تبلیغ میشوند و خوشان را به در و دیوار میزنند ...
  • علی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    دستتون درد نکنه بسیار بسیار مطلب بجا و قابل تاملی‌است. مخصوصاً برای اونایی که عشق خارج دارن و کشورهای غربی و بویژه امریکا بهشت رویا های خودشون می‌دونن!!!!!!. گرچه بقول معروف "کسی‌که خودشو بخواب زده باشه به این راحتی‌ها نمیشه بیدارش کرد!!!!"
  • لیلی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    اوووووووووووه چه خبره !!! مگه مشرق گفت ایران بهشته؟؟؟؟ حالا خوبه هر روز چند تا گزارش از وضعیت نابه سامان ایران داره اینم یه گزارش بود از وضعیت امریکایی که تو ذهن همه مردم جهان فرو کردن بهشت بی مشکل امریکاست داغ کردین که چی؟ در ضمن امارشون خیلی وخیم تر از این حرفاست فکر کردین این امار واقعیه؟
  • محمد ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    خیلی بیشرفید شما
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 1
    احمق خودتی مشرق
  • امین ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    معلومه که مشرق باید از این تیترا بزنه. . . بالاخره مشرق از اون دسته سایت هاییه که زمان تصویب قطعنامه ها سر از پا نمیشناخت ! انتظار دارین الان بیاد و از وضعیت مشمئز کننده ی اقتصادی ما خبر منتشر کنه؟؟؟ همین مشرق و تفکرات مشرقیه که مملکته ما رو به این وضع کشونده . . . الانم داره مستمالی میکنه!! باشه امریکایی ها بد و بخت و بیچارن و نون شب ندارن و ما الگو و نمونه ایم فقط نمیدونم چرا بوگند فساد اقتصادی دولت قبل(محبوب سایت مشرق) کل دنیارو برداشته . . . احتمالا توطئه ی صهیونیسته . . . .
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    مشرق جان! از معضلات زندگی مردم در ایران چه می دانید؟
  • حسین ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    سلام این یک روی سکه تمام دولتهای غربی است که هرگز خودشان حاضر نیستند آن را رسانه ای کنند خوب است که یک آماری از کشور خودمان بدهید که با سیاستهای اقتصادی غلط بعضی از دولتها چه بلای خانمانسوزی بر سر اقشار ضعیف جامعه وارد شد تا چه رسد به اینکه کارگزارانیها می گفتن اشکالی ندارد بخشی از مردم زیر پای توسعه کشور له شوند
  • حاج سعید ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    آن امریکایی که کشورش دچار بحران شدید گرسنگی ، بی خانمانی ، فقر ، نژادپرستی ، دزدی وچپاول اموال مردم ، آدم کشی ، و صدها مشکل دیگر که موج می زند ، امروز آمده با تروریسم مبارزه کند ، امروز آمده دم از حقوق بشر می زند ، امروز آمده که بر دنیا حکومت داشته باشد وبگوید من آقای دنیا هستم ، همین امریکای توخالی وپوشالی مثل سگ از ایران وحشت داشته ومی ترسد . روسای جمهور گذشته و همچنین رئیس جمهور فعلی این کشور به فکر منافع خودشان هستند نه به فکر ملت خود . آنها امریکارافقط برای زندگی خودشان می خواهند نه دیگران . اصلاً برایشان مهم نیست که صدها و بلکه هزارها امریکایی در جنگهایی که راه می اندازند کشته شوند.زیرا خوشان مهم هستند . خاک بر سر امریکا . خاک برسر سردمداران این کشور، مرگ بر سناتورهای کنگره . مرگ بر آقای اوباما 0
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    اون بی خانمانها هم مشکل از خودشونه وگرنه با کمی تلاش در امریکا به همه چیز میتوان رسید نمونه اش مهاجران ایرانی و هندی.الان اکثر مناصب شرکتهای مطرح it دست هندیهاست.
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    بابا حرفه میزنن .اگه هفتاد درصد درامد رو صرف اجاره کنند چرا اکثر توریستها و گردشگران دنیا امریکایی هستند.
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    شما هم حرفهای مشرق رو باور میکنید.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    خوب ادعا داره که داره. به ما چه ربطی داره. مگه میخوایم مشکل آمریکا رو حل کنیم.
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    آیا میدانید در حاشیه اتوبان شهید چمران بیغوله های به نام اسلام آباد وجود دارد که مردمانش در حد کپرنشینی زندگی می کننند ولی چند صدمتر آن طرف تر در شهرک غرب و سعادت آباد فقط ماشین زیرپای مردمانش میلیاردها تومان ارزش دارد. مشر جان اول یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوال دورز به مردم. مرگ بر آمریکا
  • مهدی از قم ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    دوستان عزیز به جای این همه فیگور روشنفکری منظور مشرق را بفهمید.کشوری که از بدو شکل گیریش پوست سر سرخپوست را کند تا زمینشان را صاحب شود یعد بزرگ ترین برده داری تاریخ را ایجاد کرد تا امپراطوریش را بسازد بعد با بمب اتم و...این امپراطوری را تبدیل به امپریالیسم کرد و با هزارتا جنایت و خیانت در حق امثال من و شما که یه نمونه ان داعش و القاده و صدام و...سعی کرده تا این بهشت شداد را بسازد دست اخر هم این وضعش است.اگر هم این حرف ها را درمورد جنایات یا اقتصاد امریکا قبول ندارید اثار چامسکی و یا کتاب سقوط ازاد یا جنگ های ارزی را بخوانید.درضمن هیچ کس منکر وجود داشتن مشکل اقتصادی در ایران نیست که بخش زیادیش مربوط به همین امریکا است و بخشی از ان هم مربوط به سوء مدیریت مسئولان است و بخشی از ان هم مربوط به ما مردم است
  • صالح ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    یکی از رسالت های رسانه ی اسلامی ارائه یک تصویر واقعی از وضعیت موجود است.در مورد وضعیت فقر در کشور ما اخبار بسیار زیادی از رسانه های دوست و دشمن مخابره می شود و هم اینکه مردم داخل کشور به جهت مشاهده ی عینی برداشت نسبتا واقعی تری از وضع موجود دارند اما تصویر مردم از آمریکا شبیه رؤیاهاست و بر رسانه واجب است که خلأ اطلاعاتی را بشکند و مردم را با واقعیات آشنا کند.ولو اینکه واقعیات اقتصادی آنجا بهتر از داخل باشد اما خیلی پایین تر از رؤیایی است که در اذهان عمومی وجود دارد و منشأ قضاوت های غلط می شود.خواننده محترم نشنیده اید می گویند اثبات شئ نفی ماعدا نمی کند.هدف این نوشته مقایسه نیست واقع نمایی است.
  • کاپیتان ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    من ایران رو دوست دارم حالا هرچی میخواید بگید بگید آره کشور من مشکل زیاد داره ، از آمریکا عقب تره از دنیا عقب تره اونا پیشرفته ترند یا هر چی برام مهم نیست / وطن یعنی چ آباد و چ ویران وطن یعنی همینجا یعنی ایـــــــــــران ایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــران دوباره میسازمت وطن اگر چ با جسم و جان خویش ستون به سقف تو میزنم اگر چ با استخوان خویش
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    مشرق کم خالی ببند.امریکا بهشت روی زمینه.اینوخودتم خوب میدونی
  • محمود ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    حرف بر سر این است که امریکا خود در تئوری های اقتصادی سقوط کرده و این زنگ خطر برای کل دنیاست دولتهای ایران متاسفانه جزء پیاده سازی این تئوری پوسیده غربی هیچ کار دیگری نکرده
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    عوض سوختن کمی منطقی باش رسالت یک رسانه چنین ایجاب می کند اگر چشمانت را باز کنی مشرق به معضلات اقتصادی ایران هم بسیار می پردازد ممنون مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس