رشد درآمد زنان آمریکایی در دهه‌های قبل، یکی از دلایل اصلی بسته‌شدن شکاف درآمدی میان زنان و مردان بود اما از سال 2001 میلادی تا کنون، زنان این کشور، شاهد توقف رشد درآمدشان بوده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- تبلیغات هزینه‌بر و فیلم‌های جذاب هالیوودی باعث شده تا آمریکا از نظر بسیاری از مردم دنیا، تنها مهد آزادی نباشد، بلکه کشور عدالت و برابری هم تلقی شود. یکی از جنبه‌های این برابری که سال‌های زیادی تلاش شده تا بلکه تحقق پیدا کند، عدالت جنسی است. آن‌چه در گزارش زیر در خصوص این «عدالت آمریکایی» می‌خوانید، به‌رغم قوانینی و لایحه‌های مصوب کنگره است که تمایز میان درآمد زنان و مردان در آمریکا صرفاً بر اساس جنسیت آن‌ها را ممنوع می‌کند[1].

تأثیر معکوس تحصیلات با پیشرفت شغلی زنان در آمریکا/ زنانی که به ازای هر بار مادر شدن، حقوق‌شان را از دست می‌دهند+ عکس و فیلم
تلاش برای تحقق عدالت درآمدی میان زنان و مردان سال‌هاست ادامه دارد

طبق گزارش سازمان «پی‌اسکیل[2]» که در زمینه «درآمد، مزایا و افزایش حقوق» تحقیق و آمار تهیه می‌کند، حقوق زنان و مردان در هیچ‌یک از حوزه‌های شغلی آمریکا با هم برابر نیست[3]. این تفاوت حتی پس از کنترل سایر عوامل مانند ماهیت شغل و سابقه نیز هم‌چنان مشاهده می‌شود. مجمع جهانی اقتصاد، سال 2009 طی گزارشی که صادر کرد، در لیست کشورها بر اساس میزان تفاوت درآمد میان زنان و مردان، آمریکا را در رده 31 دنیا قرار داده[4] بود، اما سال 2015 آمریکا را سه پله بالاتر آورد و در مکان 28 دنیا گذاشت[5].

به طور کلی، زنان در آمریکا به طور متوسط معادل 79 درصد از حقوقی را دریافت می‌کنند که مردان در شرایط مشابه می‌گیرند. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد. مثلاً حوزه فناوری یکی از حوزه‌هایی است که حقوق زنان و مردان در آن تقریباً با هم برابر است. در عین حال، «آبری باخ» مدیر ارشد سردبیری پی‌اسکیل می‌گوید[6]: «اگر زنی بتواند وارد صنعت فناوری شود و آن‌جا بماند، این حوزه به منزله حکومت «شایسته‌سالاری» است، اما متأسفانه وقتی به این صنعت نگاه می‌کنید، می‌بینید که زنان بسیار اندکی وارد آن می‌شوند، به خصوص در نقش‌های فنی که درآمد بالاتری دارند.»

{$sepehr_media_1356302_400_300}
گزارش بی‌بی‌سی فارسی
از شکاف درآمدی-جنسیتی در آمریکا - دانلود

باخ تأکید می‌کند: «شکاف درآمدی میان زنان و مردان صددرصد واقعی است. نیمی از نیرو کار در آمریکا، یا حتی بیش‌تر، از زنان تشکیل شده است، اما ما [زنان] هنوز هم شانه به شانه مردان پیش‌رفت نمی‌کنیم.» در حالی که حقوق مردان تا سن 50 یا 55 سالگی روند صعودی دارد و به متوسط 75 هزار دلار در سال می‌رسد، حقوق زنان در سن 35 تا 40 سالگی نهایتاً به متوسط 49 هزار دلار در سال می‌رسد. هم‌راستا با سطح شغلی، این شکاف درآمدی افزایش می‌یابد تا جایی که مدیران مرد چندین برابر هم‌تایان زن خود حقوق می‌گیرند.

تأثیر معکوس تحصیلات و پیش‌رفت شغلی

طبق آمار به دست آمده، در چهار ایالت آلاسکا، دلاور، میشیگان و واشنگتن، معمولی‌ترین شغل برای مردان به طور متوسط بیش از 100 هزار دلار در سال درآمد دارد، اما در هیچ‌یک از ایالت‌های آمریکا، زنان هیچ شغلی که در تعریف «معمولی» بگنجد و درآمد بیش از 77 هزار دلار در سال داشته باشد، پیدا نمی‌کنند. حتی مسئله تحصیلات هم این مشکل را حل نمی‌کند، چراکه اتفاقاً بیش‌ترین تفاوت در میزان درآمدها، میان مردان و زنانی مشاهده می‌شود که دارای مدرک دکترا هستند و پس از آن میان صاحبان مدرک کارشناسی ارشد. در واقع، تفاوت درآمد با سطح تحصیلات نسبت مستقیم دارد.

زنان در بهترین شرایط 21 درصد کم‌تر از مردان حقوق می‌گیرند/ ارتش تنها راه نجات زنان از تبعیض جنسیتی-درآمدی/ زن‌ها هرچه باسوادتر باشند، با تبعیض درآمدی بیش‌تری مواجه می‌شوند/
«زن‌ها»: مانند مردها، فقط ارزان‌تر

علاوه بر تحصیلات، ارتقای شغلی هم تأثیری در برابری حقوق میان زنان و مردان آمریکایی ندارد. هر چه سطح شغلی زنان بالاتر می‌رود، تفاوت میان حقوق آنان با مردان هم‌رده هم بیش‌تر می‌شود[7]. به عنوان مثال، تفاوت حقوق میان زنان و مردان در سطوح ابتدایی اشتغال، 2.2 درصد است، اما همین تفاوت میان مدیران زن و مدیران مرد به 6.1 درصد افزایش می‌یابد. عامل دیگری که شکاف درآمدی را بیش‌تر می‌کند، نژاد و رنگ پوست زنان است[8]. چنان‌چه زنی هیسپانیک، آفریقایی آمریکایی، هندی، یا بومی آمریکا (سرخ‌پوست) باشد، تفاوت درآمد وی با مردان بیش‌تر از تفاوت درآمد زنان سفیدپوست غیرهیسپانیک و غیرآسیایی با مردان است.

تأثیر متفاوت پدر شدن با مادر شدن

آمار جالب دیگری که در زمینه تفاوت میان درآمد زنان و مردان وجود دارد، تأثیر داشتن فرزند بر این شکاف درآمدی است. داشتن فرزند برای مردان موجب افزایش درآمد[9]، اما برای زنان موجب کاهش درآمد است[10]. «میشل بودیگ» استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ماساچوست که در خصوص فرزندآوری و درآمد شغلی تحقیق کرده، می‌گوید[11] که کارفرماها اغلب کارمندان زنی را که فرزند دارند، به چشم حقارت نگاه می‌کنند. این زنان عمدتاً در پیدا کردن شغل مشکل دارند، بیش‌تر به چشم کارمندان غیرقابل‌اتکا به آن‌ها نگاه می‌شود و به هیچ عنوان درآمدی برابر با هم‌تایان مرد خود دریافت نخواهند کرد.

{$sepehr_media_1356157_400_300}
افسانه «افسانه شکاف درآمدی» میان زنان و مردان - دانلود

آمار نشان می‌دهد زنانی که تا کنون هیچ‌گاه ازدواج نکرده‌اند، ممکن است تا 96 درصد از حقوق مردان در شرایط برابر را دریافت کنند، اما این درصد بلافاصله پس از ازدواج به 77 درصد کاهش می‌یابد. شرایط برای زنانی که درآمد کم دارند و فرزنددار می‌شوند، از این هم بدتر است. این افراد به خاطر برخورداری کم‌تر از مزایا و دسترسی دشوارتر به خدمات مراقبت از کودکان (مانند مهدهای کودک) ممکن است مجبور شوند ساعات کاری خود را کم‌تر کنند و در نتیجه درآمد کم‌تری داشته باشند، و یا پس از تولد فرزندشان، به طور کامل از کار خود استعفا دهند.

از سوی دیگر، مردها در صورتی که فرزنددار شوند، احتمالاً حتی حقوقشان افزایش هم پیدا می‌کند. بودیگ معتقد است: «کارفرمایان، پدرها را افرادی باثبات‌تر و متعهد به کار می‌دانند. هر چه باشد، این افراد خانواده‌ای دارند که باید برای امرار معاش آن، درآمد داشته باشند و بنابراین احتمال کم‌تری دارد که حواس‌پرتی کنند. این در حالی است که از دید کارفرماها، زنان وقتی فرزنددار می‌شوند، کار کم‌تری انجام می‌دهند و احتمال حواس‌پرتی آن‌ها افزایش می‌یابد.»

زنان در بهترین شرایط 21 درصد کم‌تر از مردان حقوق می‌گیرند/ ارتش تنها راه نجات زنان از تبعیض جنسیتی-درآمدی/ زن‌ها هرچه باسوادتر باشند، با تبعیض درآمدی بیش‌تری مواجه می‌شوند/
فرزنددار شدن برای زنان موجب کاهش درآمد می‌شود
در حالی که درآمد مردان را افزایش می‌دهد

رکورد تاریخی سال 2014

اواسط ماه سپتامبر سال 2015 بود که اخبار «خوبی» از اداره سرشماری آمریکا به گوش رسید: شکاف درآمدی میان زنان و مردان در آمریکا به یک رکورد تاریخی و پایین‌ترین سطح خود از سال 1960 تا کنون رسیده است[12]. سال 1960 اولین سالی بود که اداره سرشماری آمریکا اطلاعاتی درباره شکاف درآمدی میان زنان و مردان را جمع‌آوری کرد. از آن سال تا کنون هیچ‌گاه تفاوت میان درآمد زنان با مردان به 21.4 درصد نرسیده بود. سال 2014 در این رابطه رکورد جدیدی ثبت کرد و زنان در این سال معادل 78.6 درصد از حقوق مردان را در شرایط برابر دریافت کردند[13].

با این وجود، «فریدا گارزا» نویسنده عضو پایگاه خبری «کوارتز» معتقد است[14] این بهبود وضعیت آن‌قدری نبوده که بتوان نام «پیشرفت» را روی آن گذاشت. وی تصریح می‌کند: «از سال 2007 (که زنان 77.8 درصد حقوق مردان را دریافت می‌کردند) تا کنون تغییر محسوسی در شکاف درآمدی میان زنان و مردان به وجود نیامده است. هم‌چنین زنانی که شغل تمام‌وقت داشتند در سال 2013 معادل 77.6 درصد از حقوق مردان را دریافت می‌کردند.» این یعنی از سال 2007 تا کنون، سیر صعودی حقوق زنان، بدون وقفه هم نبوده، بلکه گاهی حتی درصد حقوق زنان نسبت به مردان کاهش هم پیدا کرده است.

{$sepehr_media_1356174_400_300}
آمار شکاف درآمدی میان زنان و مردان در حوزه‌های مختلف - دانلود

مردان آمریکایی در سال 2014 به طور متوسط 50,400 دلار در سال درآمد داشتند در حالی که این رقم برای زنان 39,600 دلار بود[15]. هیچ از این دو نیز از سال 2009 تا کنون شاهد افزایش ملموسی در میزان درآمد خود نبوده‌اند. در این میان، درآمد زنان در سال 2014 (از نظر آماری) تفاوتی با درآمد آن‌ها در سال 2007 نداشته است.

دلایل شکاف درآمدی میان زنان و مردان

درصد حقوق زنان نسبت به مردان بین دهه‌های 1960 و 1990 با سرعت نسبتاً خوبی پیش‌رفت کرد[16] و از 60 درصد به 71 درصد رسید. با این حال، از سال 2000 به بعد این پیش‌رفت تقریباً متوقف شد. یکی از عوامل مهم در کاهش سرعت پیش‌رفت در زمینه کوچک کردن شکاف درآمدی، کاهش رشد درآمد زنان بوده است. رشد درآمد زنان در دهه‌های قبل یکی از دلایل اصلی در بسته شدن شکاف درآمدی میان زنان و مردان بود، اما از سال 2001 تا کنون، زنان شاهد توقف رشد درآمد بوده‌اند، همان‌طور که تقریباً تمام آمریکایی‌ها[17] همین وضعیت را داشته‌اند.

{$sepehr_media_1356239_400_300}

4 دلیل برای اثبات وجود شکاف درآمدی میان زنان و مردان - دانلود

این‌که زنان آمریکایی به طور متوسط کم‌تر از مردان درآمد دارند، به دلایل مختلفی تبدیل به یک واقعیت شده است. حدود 10 درصد[18] از این شکاف درآمدی به این خاطر است که زنان شرایط کاری متفاوتی نسبت به مردان دارند، عمدتاً به این دلیل که زن‌ها احتمال بیش‌تری[19] دارد مجبور شوند برای رسیدگی به اعضای خانواده‌شان مرخصی بگیرند. به علاوه، کاهش سهم زنان آمریکایی از حضور در بازار کار طی ده سال گذشته را می‌توان به فقدان قوانینی نسبت داد[20] که مرخصی خانوادگی با حقوق، کمک‌هزینه مراقبت از فرزندان، و ساعات کاری انعطاف‌پذیر را برای کارکنان آمریکایی فراهم کند.

دلیل دیگری که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، حضور اغلب زنان شاغل در حوزه‌هایی است که درآمد کم‌تری دارند. البته این به آن معنا نیست که یک زن در آمریکا می‌تواند با جابه‌جایی میان شغل‌های مختلف، شغلی را پیدا کند که در آن شکاف درآمدی میان وی با مردی که وضعیت مشابه او را دارد، وجود نداشته باشد. شواهد نشان می‌دهد که شکاف درآمدی در تمام حوزه‌ها[21] و مشاغل[22] وجود دارد، وابسته به مدرک دانشگاهی نیست[23]، با فارغ‌التحصیلی از یک دانشگاه معتبر[24] از بین نمی‌رود، و حتی در شرایط برابر از نظر دانشگاه، رشته و حتی معدل[25]، باز هم میان زنان و مردان وجود دارد.

{$sepehr_media_1356160_400_300}
تفاوت میان حقوق زنان و مردان در حوزه‌های پزشکی - دانلود

همه این دلایل خبر از وجود یک عامل مهم در به وجود آمدن شکاف درآمدی می‌دهد که چیزی نیست جز «تبعیض جنسیتی». اقتصاددان‌ها بارها[26] و بارها[27] به بخش‌هایی از این شکاف درآمد برخورده‌اند که هیچ دلیل آماری نمی‌توان برای آن پیدا کرد. تحقیقات نشان می‌دهد نه تنها مردها، بلکه زن‌هایی هم که در پست‌های مدیریتی هستند تمایل بیش‌تری دارند که حقوق بیش‌تری[28] به کارمندان مرد[29] خود بدهند و هنگام افزایش حقوق، ابتدا همین کارمندان را در نظر می‌گیرند. این وضعیت به خصوص زمانی صادق است که کارمندان زن، فرزند هم داشته باشند. گفته می‌شود[30] کارمندان زن به ازای هر فرزندی که به دنیا بیاورند، 4 درصد از حقوقشان را از دست می‌دهند.

تنها راه نجات

اگرچه که تبعیض جنسیتی و شکاف درآمدی به اعتراف کارشناسان و محققان آمریکایی در این کشور وجود دارد و ساخته ذهن فمنیست‌ها یا سایر طرف‌داران حقوق زنان هم نیست، اما زنان آمریکایی یک راه نجات از این تبعیض جنسیتی دارند. درست است که در هر حوزه کاری و در هر شغلی زنان در شرایط مساوی با مردان، درآمد کم‌تری دریافت می‌کنند، اما یک زمینه فعالیت هم هست که آرزوی برابری درآمد میان زنان و مردان در آن یک واقعیت مسلم است[31]. زنانی که وارد ارتش آمریکا می‌شوند به این آرزو می‌رسند.

زنان در بهترین شرایط 21 درصد کم‌تر از مردان حقوق می‌گیرند/ ارتش تنها راه نجات زنان از تبعیض جنسیتی-درآمدی/ زن‌ها هرچه باسوادتر باشند، با تبعیض درآمدی بیش‌تری مواجه می‌شوند/
دریاسالار «میشل هاوارد» نخستین زنی است که توانست
در نیروی دریایی آمریکا به این درجه ترفیع پیدا کند

برخی دلیل این مساوات در پرداخت را نحوه تعیین رده‌ها و حقوق‌های ارتشی می‌دانند و می‌گویند چون این رده‌ها و حقوق هر کدام از آن‌ها از قبل تعیین شده است، هر دو نفری در ارتش که در یک رده نظامی باشند و مدت یکسانی در ارتش خدمت کرده باشند، به یک میزان حقوق دریافت می‌کنند. این مسئله درباره افسران و پرسنل هم تفاوتی ندارد و بنابراین نظام پرداختی ارتش آمریکا را نسبت به جنسیت، بی‌تفاوت کرده است.

«آلیسون شارگر» نویسنده عضو پایگاه خبری «کوارتز» درباره دلایل این عدالت در پرداخت تصریح می‌کند[32]: «مبالغ پرداختی جزو اطلاعات علنی و عمومی محسوب می‌شود؛ جایی برای مذاکره و چانه‌زنی نیست و بنابراین یک عده نمی‌توانند رئیس را مجاب کنند که به آن‌ها حقوق بیش‌تری بدهد؛ و همه افراد وظایف یکسانی دارند و هیچ جایی برای انعطاف در ارتش نیست. اگر قرار به اعزام باشد، همه با هم اعزام می‌شوند.» این عدم تمایزها میان زنان و مردان باعث شده تا تفاوتی از نظر جنسیتی میان درآمد آن‌ها هم وجود نداشته باشد[33].

زنان در آمریکا 21 درصد کم‌تر از مردان حقوق می‌گیرند/ زنان به ازای هر بار مادر شدن 4 درصد از حقوق خود را از دست می‌دهند+ عکس و فیلم
شکاف درآمدی تأثیر عمیق‌تری بر حقوق زنان رنگین‌پوست می‌گذارد

البته یک مسئله تا مدتی پیش وجود داشت که باعث می‌شد حتی در ارتش آمریکا هم تفاوتی میان زنان و مردان از نظر حقوق وجود داشته باشد: همه شغل‌های ارتشی برای زنان مجاز نبود، از جمله شغل‌های موجود در یگان‌های جنگی و خط مقدم. مشکل این‌جا بود که این نوع مشاغل برای ترفیع رتبه لازم بود. با این حال، وقتی «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد از این پس همه شغل‌های نظامی برای زنان هم مجاز خواهد بود، تنها مانع بر سر راه پیش‌رفت زنان در ارتش به سوی درآمدهای مساوی با مردان از میان برداشته شد.

با این همه دیدگاه دیگری هم درباره علت وجود پرداختی‌های برابر در ارتش آمریکا وجود دارد: همان‌طور که انگلیس در تکاپو برای تشویق زنان به حضور در خط مقدم جنگ است (گزارش و مستند مشرق در این‌باره را به ترتیب از این‌جا و این‌جا مشاهده کنید)، بخش‌های مختلف ارتش آمریکا هم تمام تلاش خود را می‌کنند تا زنان را هم‌چنان در ارتش نگه دارند. گارد ساحلی که از سال 1978 به زنان اجازه می‌دهد در همه شغل‌های مربوط فعالیت کنند، حاضر است دو سال تمام به مادران ارتشی مرخصی بدهد تا شغل خود را برای همیشه ترک نکنند. از آن‌طرف، نیروی دریایی هم به نوبه خود مرخصی زایمان 18 ماهه را به تازه‌مادرها پیشنهاد می‌دهد تا مبادا وسوسه شوند برای همیشه به خانه خود برگردند. این مدت مرخصی بسیار بیش‌تر از آرمانی‌ترین مرخصی‌هایی است که در بخش خصوصی آمریکا به زنان شاغل ارائه می‌شود.



[1] The Equal Pay Act of 1963 Link

[2] Inside the Gender Pay Gap Link

[3] Gender Pay Gap Exists in Every U.S. Industry Link

[4] Iceland Takes Gender Equality Lead; U.S. Falls to 31st Link

[5] The Global Gender Gap Report 2015 Link

[6] U.S. women paid less in all industries, every level: report Link

[7] 3 Depressing Findings From A Huge New Study Of The Gender Pay Gap Link

[8] The Simple Truth about the Gender Pay Gap (Fall 2015) Link

[9] Fatherhood Helps a Man’s Career; Motherhood Hurts a Woman’s Link

[10] The Fatherhood Bonus & the Motherhood Penalty Link

[11] The Motherhood Penalty vs. the Fatherhood Bonus Link

[12] Wage Gap between Men and Women Drops to "Only 21%” Link

[13] Income and Poverty in the United States: 2014 Link

[14] The US gender wage gap, the narrowest in history, is still awful Link

[15] New Census Data Shows The Gender Wage Gap Hasn’t Improved In 7 Years Link

[16] We’ve Stopped Making Progress In Closing The Gender Wage Gap Link

[17] Wages Have Been Stagnant For 40 Years But It’s Not The Fault Of American Workers Link

[18] The Many Benefits of Paid Family and Medical Leave Link

[19] On Pay Gap, Millennial Women Near Parity – For Now Link

[20] Female Labor Supply: Why is the US Falling Behind? Link

[21] Women’s earnings and employment by industry, 2009 Link

[22] Here’s Why We Know The Gender Wage Gap Really Does Exist Link

[23] What It’s Worth: Field of Training and Economic Status in 2009 Link

[24] Gaps in Earnings Stand Out in Release of College Data Link

[25] Graduating to a Pay Gap: The Earnings of Women and Men One Year after College Graduation Link

[26] Women’s Earnings - Work Patterns Partially Explain Difference between Men’s and Women’s Earnings Link

[27] The Gender Pay Gap - Have Women Gone as Far as They Can? Link

[28] Even With The Same Pitch, Investors Prefer To Give Money To Men Over Women Link

[29] Women may have deck stacked against them when it’s pay raise time Link

[30] Having Children Is Great For A Man’s Paycheck And Terrible For A Woman’s Link

[31] One Place Where Women’s Pay Remains Stubbornly Equal to Men’s: U.S. Military Link

[32] Ladies, if you want equal pay, join the US military Link

[33] A New Look at Gender and Minority Differences in Officer Career Progression in the Military Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    در هیچ کشوری به اندازه ایران حقوق زنان نقض نمی‌شود به نام ازادی و ... زنان را بدبخت و مستعمل و مصدوم کرده اند. در مغازه و کارگاه و ادارات و بنگاه ها و .... از دختران بدبخت به عنوان وسیله جذب مشتری و .. استفاده میکنند. در شهرهای بزرگ دانشجویان دختر را به فساد کشانده اند و به بهانه اشتغال و استقلال زنان فرصت خوشختی و ازدواج و تشکیل خانواده از زنان گرفته شده است
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    الاسلام یعلو ولا یعلی علیه. لعنت بر لیبرالیسم.
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    یعنی آدم به هر گوشه سایت شما سر میزنه فقط وقاحت رو در حد کمال میبینه خب شما اگه ایرانی هستید،خودتون رو مسلمون میدونید،وجدان حالیتون میشه،یه گزارش از بازار کار زنان ایرانی بگیرید از حقوق هایی که دریافت میکنن که نوعی برده داری نوینه از آزار و اذیت های کلامی و جنسی همکارانشون بگین چه فایده که شما به خودتون قول دادید حرف حساب تو مغزتون فرو نره
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    بذارید یه چندماه از رسوایی جنسی مدیر پرس... بگذره،بعد درباره مشکلات زنان شاغل امریکایی ... کنید با این سرعت .... واستون خوب نیست
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    مشرق ایندفعه رو شانس آوردی. اومدم بگم باز توهم زدی ولی دیدم خط به خطش مستنده.
  • وحید ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    جمعش کنید دیگه شدید دایه مهربون تر از مادر واسه آمریکایی ها درباره دخترایی بنویسید که تو کشور خودمون با عالیترین تحصیلات مجبورن با حقوق های ی کار کنن که اگه کفاف پول تاکسی و لباس و کفشی که در این راه خرج می کنن هم نمیده. در اکثر موارد هم مورد سوء استفاده قرار میگیرن. بدون بیمه و سابقه و عاقبت و... تازه اینا افراد خوشبختی هستن که تو شهرهای بزرگ زندگی میکنن وگرنه بقیه که کلا ول معطلن. مثلا میخاین چی رو ثابت کنید؟ این اجنبی ها چه ربطی به ما دارن اخه که بخاییم بهشون بپردازیم.
  • دانشجو ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    متاسفانه تو کشور خودمون هم بخاطر هر بار زایمان زنها دچار هزاران مشکل میشن. 9 ماه مرخصی زایمان میدن که خیلی از ادارات میگن دیگه نیاید سرکار.تو همون نه ماه هم تقریبا نصف حقوق پایه رو میدن که خیلی ناچیزه. اونوقت با چه انگیزه ای خونواده هایی که درامد زن و شوهر روی هم کفاف خرج شون رو نمیده بچه دار بشن؟؟؟
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    إ وا آمریکا چقد عقب مونده س! اینجا هیچ مشکلی ما نداریم، زنان ایرانی و کلا ایرانی ها اصلا مشکلی نداریم، شما رفتین سراغ مشکل و ارتباط معکوس زایمان و درآمد زنان آمریکایی، چقدر شما مشرقی ها مهربان هستید، یه کمی هم از دکتر عباسی تون مشورت بگیرید.
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    افرین
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    دمت گرم زنده باشی یه فست فودی ساده رفتم آرایش 3 تا دختر بیچاره که اونجا گذاشته بودن با مدل موهاشونو دیدم دوس داشتم صاحب اونجا رو پیدا میکردم بهش میگفتم پولی که داره درمیاره چه پولیه
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    چه عجب یکی به این موضوع اشاره کرد
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اونا اتفاقا بیشترین کثرت رو دارن در ماهواره دیدن و تاثیر پذیرفتن از ماهواره که فکر میکنن کمال زن اینه که عین مرد که هیچ عین تراکتور کار کنه
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    انقد متعصبی که نه میتونی واقع بین باشی تمام احساس وجودت بسته به اینه که یا یه لغت انگلیسی یاد بگیری هی بگی و تاکید کنی اونا خیلی پیشرفته اند که زنهاشون الان حجاب ندارن نه میتونی واقعیت اینطرف رو ببینی و اینکه اتفاقا از وقتی خواستن خیلی غربی زندگی کنن انقد بدبخت شدن
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    مقاله خیلی خوبی بود. ممنون. هرچند یه تعداد آدم بدبخت که دنیا رو جز از قاب ماهواره خونه شون ندیدن انکار کنن.
  • مسعود ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    با زیر یوال بردن دیگران شما کامل نمیشوید مشرق عژیژ
  • یاتاقان ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    درمورد حقوق باید تا حدودی حق رو به کارفرما داد مخصوصا در امریکا که فشار رقابت زیاده و اگه ببازی کلا ازدست میری این رو باید تقصیر فرهنگ گذاشت از طرفی زن قدرت رقابتی با مرد رو نداره حتی در بهترین حالت به هر حالوضعیت اشتغال تنها در ایران نا عاادلانه نیست بلکه به صورت اپیدمی در همه جا دیده میشه
  • خشایار ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    واقعا که امریکا خیلی عقب مونده است و باید حالا حالا ها دویدن نماید تا به ما برسه . . . اخه تو ایران تحصیلات آقایان با پیشرفت شغلی مردان هم رابطه معکوس داره . . . واقعا کی میخوان به ما برسند این جماعت؟
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    درود بر وحید. باهات کاملا موافقم. من فقط موندم این ناشناسه چی میگه!! فکر کنم از تیم مشرقیاس :)
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    من خودم به چشم دیدم که طرف به خاطر زایمان تو همین ایران، کارشو از دست داده! کاهش حقوق که جای خود دارد. عاجزانه از مشرق میخوام یه تحقیق راجع به ایران کنه و بعد اینجا رو با همون آمریکا مقایسه کنه
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    تو دیدی؟
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    دستت درد نکه مشرق، مقالاتتو میخونم واقعا خستگی کار از تنم در میره، کلی میخندم :) مرسی مرسی مرسی
  • مهدی از قم ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    تمام این موارد رهاورد اسنیل زندگی غربی است و چیزی هم است که خود خانوم های شبه مدرن ایرانی دنبالش هستند.در ضمن از این همه سیاه نمایی هم که گفته شود در هیچ کشوری اندازه ایران و....دست بردارید دیگه خیلی باکلاس به نظر نمیرسی
  • مهدی از قم ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    وقاحت را شما دارید که واقعیت را نمیبینید.اگر از زن ایرانی در اقتصاد سوءاستفاده میشود نتیجه لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی است که عالیجنابانی بوجود اوردند که امثال مشرق دائم در برابرشان ایستاده اند ولی جهل امثال شما باعث تقویت این جریانات لیبرال منش میشود تازه طلب کار هم هستید
  • مهدی از قم ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اقای وحید به نظر شما وقتی امریکای ها صبح تا شب دارند بر علیه ما تبلغ میکنند و لجن پراکنی میکنند در حالی که خودشان با وجود این همه جنایاتی که برای منافع ملیشان در دنیا انجام میدهند باز هم این همه مشکل دارند ما باید دست روی دست بزاریم و فقط به دلیل اینکه ما هم مشکل اقتصادی داریم هیچ کاری نکنیم؟؟؟؟این با کدام منطق جور در میایید؟؟؟؟یه کمی از نیروی تفکر که خدا بهت داده استفاده کنی بد نیست
  • مهدی از قم ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    چرا منظور مشرق برای شما قابل در نیست.اقایان منظور این است که کشوری که چند قرن است دست به هر جنایتی زده است تا کشورش را تبدیل به بهشت روی زمین کند هنوز این همه مشکل دارد و قبله امال و ارزوها نیست
  • مهدی از قم ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    دکتر حسن عباسی مرد بزرگی است که همواره عناصر بی اصالت اصلاحات از مناظره با این استاد فراری بوده و فقط دست به تخریب ایشان میزنند چون از رویاروی با این عزیز عاجز هستند
  • مهدی از قم ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    دوست عزیز وقتی عده ای دائم کشور من و شما را با انواع تهمت و دروغ هدف قرار میدهند ما باید چه واکنشی نشان دهیم؟؟؟؟؟ما نباید مقابله به مثل کنیم؟؟؟؟؟
  • مهدی از قم ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    شما هم خیلی روش دموده ای را برای نمک پراکنی استفاده کرده اید.یه کمی خلاقیت نشون بدی بد نیست
  • صالح ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    باز هم مغلطه تکراری که مگر در کشورمان خودمان از این دست مشکلات نیست به آن ها چکار داری؟ جوابش این است که مگر بخش عمده ای از ذهن و فکر افکار عمومی ما معطوف به غرب و آمریکا و متأثر از برتری تمدن آمریکایی نیست چنانکه اثر این اعتقاد عمیق را در سبک زندگی مردم می بینیم پس طبیعی که رسانه ها هم به این گرایش ذهنی ما ورود پیدا کنند و در مورد تمدنی که به شدت از آن حساب می بریم روشنگری کند تا از توهمات خارج شویم.بنابراین رسانه ها باید از حقایق تمدن آمریکا زیاد بگویند چون ما خودمان به این تمدن زیاد فکر می کنیم
  • yas ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ما اصلا مساوات نداریم؛تا مردی بیکار هست هیچ زنی مگر اینکه اون شغل نیاز به زن داشته باشه ,از نظر من ممنوعه؛چون مردا هم نیاز جنسی دارند,عاطفی,هم مالی ,پس بازهم اولویت با مردهاست..ومردهارو کسی تحت پوشش نمیگیره,ووووووووو,ولی از اون جایی که بعضی زنا طمع افسار گسیخته دارند میخوان هم حقوق زنهارو داشته باشند,هم مردا,وقتی از نیاز پسرا سو استفاده میکنی,نه بی توجهی میکنی,حلوا خیرات نمیکنند...وقتی خود محوری داری,دیگران برات اهمیت ندارند,توهم واسه دیگران اهمیت نداری...وقتی از تواناییهات سو استفاده میکنی,ازحقوقت سو استفاده میکنی...توقعی نمیتونی داشته باشی,وقتی فلان قدر مهر میکنی,بعد میذاری اجرا,مردارو اذیت میکنید سر هر موضوعی؛مرداهم دیگه به ازدواج فکر نمیکنند,دنبالن مثل اسباب بازی با دخترا بازی کنند,چون خودشون دوست دارن اسباب بازی باشند؛..بی رحمی بیرحمی میاره؛خشونت خشونت مضاعت...خودخواهی ,خودخواهی مضاعف,,,,اینو دخترا نمیخوان بفهمند...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس