کد خبر 86661
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷

از میان جمعیت ۲۴ میلیون نفری یک منطقه آمریکا، ۵/۴ نفر آن در فقر مطلق به سر می‌برند؛ عده‌ای معتقدند فقیر نگاه داشتن ساکنان این منطقه جزو سیاست‌های صاحبان قدرت در این مناطق بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در میان مناظر چشم‌نواز، رودخانه ها، تپه‌های سر سبز و آبشارهای زیبا «کوه آپالاچی» در آمریکا، بخشی وجود دارد که نادیده گرفته شده و از چشم‌ها پنهان مانده است. این مناطق که بخشی از جمعیّت آمریکا را در خود جای داده است، از لحاظ فقر زدگی و شرایط نامناسب زندگی، به مناطقی می‌مانند که نه تا کنون درآمدی برای آن صرف شده است و نه دولتی وجود داشته است که اقدامی برای رسیدگی به آن انجام دهد.

* منطقه «تضادهای تمام عیار»: بالاترین منابع و بالاترین نرخ فقر

«آپالاچی»، منطقه‌ای در شرق آمریکا است که از قسمتهای جنوبی ایالت نیویورک آغاز شده و به سمت شمال ایالت «آلباما»، «می‌سی‌سی پی» و «جورجیا» می‌رسد. این منطقه زیبا و در عین حال فقیر نشین آمریکا را «منطقه تضادهای تمام‌عیار» می‌دانند: منطقه‌ای با  سرزمین‌های زیبا و غنی‌ترین منابع طبیعی، اما با بالاترین نرخ فقر آمریکا در طول ۳۰ سال گذشته
 
* ۹۱ بخش آپالاچی، دچار آشفتگی اقتصادی هستند

طبق اعلام «کمسیون منطقه‌ای آپالاچی»، از میان ۴۱۰ بخش موجود در منطقه «آپالاچیا»، بیش از ۹۱ بخش آن دچار «آشفتگی اقتصادی» هستند؛ در آمریکا اصطلاح «آشفتگی اقتصادی» برای بخش‌ها یا شهرهایی به کار می‌رود که نرخ فقر و بیکاری در آنها حدّاقل ۱۵۰ درصد متوسط  فقر و بیکاری موجود در سطح کل کشور باشد و درآمد سرانه بازار از دو سوم متوسط آن در کشور بیشتر نباشد.

* آپالاچی تمام ملاکهای سختگیرانه آشفتگی اقتصادی را دارد

ملاک دیگر برای احزار شرایط آشفتگی اقتصادی این است که نرخ فقر در یک بخش یا شهر، حداقل دو برابر متوسط فقر در کشور باشد و ملاکهای مربوط به یکی از دو شاخص بیکاری یا درآمد نیز برآورده شود. کمسیون منطقه‌ای آپالاچی، برای اعلام آشفتگی اقتصادی در این ۹۱ بخش، از آمارهای به دست آمده بیکاری و میزان درآمد در  بخش‌های آپالاچیا و آمارهای منتشر شده توسط تهادهای رسمی دولت آمریکا، نظیر «دیوان آمارهای کار»، «دیوان تحلیل اقتصادی آمریکا» و «هیئت سرشماری آمریکا» استفاده کرد.
 
* آپالاچی دارای بیشترین نرخ آشفتگی اقتصادی  

مقایسه تعداد بخش‌های دچار آشفتگی اقتصادی در ایالت های آمریکا، عمق میزان فقر در این منطقه را آشکار خواهد ساخت.  ایالت های آمریکا با بیشترین بخش‌های اعلام شده آشفتگی اقتصادی، از این قرارند:

 ایالت کنتاکی: ۳۵ بخش
ایالت ویرجینیای غربی: ۲۱ بخش
ایالت می‌سی سی‌پی: ۱۲ بخش
ایالت تنسی: ۸ بخش
ایالت اوهیو، ۶ بخش
ایالت آلباما: ۵ بخش
ایالت کارولینای شمالی:1بخش

* فقر در مناطق غیر آشفته آپالاچی هم بیداد می‌کند

طبق اعلام سایت رسمی «کمسیون منطقه‌ای آپالاچی»، در بخش‌هایی از این ایالت که از لحاظ اقتصادی «آشفته» نیستند نیز نرخ فقر نسبت به متوسط فقر در سایر نقاط آمریکا بسیار بالاتر و میزان درآمد خانوار نیز بسیار پایین تر است.
 
* ۵/۴ میلیون فقیر در آپالاچی زندگی می‌کنند

آمارهای به دست آمده از «هیئت سرشماری آمریکا» نشان می‌دهند جمعیّتی نزدیک به ۸/۲۴ میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند که ۴۲ درصد آن را جمعیّت روستایی تشکیل می‌دهند. نرخ فقر در سال ۲۰۰۹ در این منطقه، ۱۸ درصد بوده است. بنابراین طبق این آمارها جمعیّتی نزدیک به ۵/۴ فقیر در این منطقه زندگی می‌کنند.

* پنج بخش آپالاچی بیمارستان ندارد

وضعیت سلامت و مراقبت های بهداشتی در منطقه «آپالاچی» نیز شرایط بسیار نامناسبی دارد؛ بسیاری از بخش‌های این منطقه، تنها یک بیمارستان دارند ودر  ۵ بخش آن نیز هیچ بیمارستانی وجود ندارد.

* فقر آپالاچی: دامی که به دست صاحبان ثروت پراکنده می‌شود

محققان علّت فقر دائمی منطقه آپالاچیا را به عواملی چون غفلت از این منطقه و عدم سرمایه‌گذاری در آن نسبت می‌دهند؛ آنها، البته معتقدند این عدم سرمایه‌گذاری اقدامی بوده است که به عمد از سوی صاحبان قدرت صورت گرفته است تا نرخ دستمزد نیروهای کاری شرکت‌های معادن ذغال سنگ این منطقه در حد پایین نگاه داشته شود؛

* رقابتی که به قیمت فقر مردم تمام می‌شود

صاحبان معادن این منطقه به خاطر رقابتی که با یکدیگر دارند تلاش می‌کنند همه مسائل زندگی ساکنان این منطقه را تحت کنترل بگیرند تا بتوانند هزینه‌های کاری آنها را در پایین ترین سطح ممکن نگاه دارند. آنها برای نیل به این هدف، سعی می‌کنند امکانات تحصیل را در میان ساکنان این منطقه محدود کرده و کارگران معادن منطقه را برای تامین تمام مایحتاج زندگی‌شان به صاحبان معادن وابسته کنند؛ بنابراین، باید گفت دستاورد رقابت اقتصادی صاحبان قدرت در این منطقه، فقر و فلاکت برای ساکنان منطقه بوده است. 
خبرگزاری فارس: گزارش فارس از فقیرترین منطقه آمریکا معروف به «منطقه فقر»+عکس
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • داش علی ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    1 2
    عجب ... ما که تو ایران فقیر نداریم
  • علی ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    2 2
    شبیه ایران خودمونه
  • رضا ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    4 3
    مناطق فقیر نشین ایران رو نشون بدین تا اشک مردم در بیاد. اما شما اینکار رو نمیکنین چون به صلاح ملکت نمی باشد! بهتره مردم فقط بدبختی های دشمن را مشاهده کنند و بس!
  • ایلخانی ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    3 2
    ای کاش خانه ما هم در آنجا بود لااقل افکارم راحت بود
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 1
    همچین بدم نیست مثل شهرهای بعضی از استانهای خودمونه دیگه....
  • بنده خدا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    4 1
    مي‌شود عكس‌هايي از مناطق محروم ايران را نيز نشان دهيد. شهرهاي جنوبي كشور اوضاعشان زياد خوب نيست بخدا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس