این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید


* در هفته ای که گذشت، پس از کش و قوس های فراوان و اظهار نظرهای مختلف مدیران شرکت های پژو سیتروئن فرانسه و ایران خودرو مبنی بر شرایط ازسرگیری مجدد همکاری این دو خودروساز بزرگ در تولید مشترک محصول و بعد از آنکه طرف غربی برای تحت فشار قراردادن مدیران صنعتی کشور اعلام کرد که متن مذاکرات را منتشر میکند ، هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اعلام این خبر که شرکت پژو تمامی شرایط ایران برای همکاری را پذیرفته است.

یکه زارع همچنین مهم ترین اهدافی که دو شرکت برسر آن به توافق رسیده اند را اینگونه بیان کرد: ایجاد شرکت مشترک با سهام 50 درصدی دو مجموعه ، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه ای پژو و انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری از شروط ایران برای همکاری با پژو بوده است.

این تفاهم ها در حالی است که خبرهایی از احتمال امضای قرارداد پژو در سفر رئیس جمهور به فرانسه به گوش می‌رسد، اما موضوع مهمی که در این میان مغفول مانده، غرامتی است که شرکت پژو به دلیل عدم تعهد به قرارداد قبلیش باید به ایران پرداخت کند. این در حالی است که مدیران شرکت پژو کماکان به روند اتهام زنی به طرف ایرانی ادامه میدهند و آنطور که شنیده میشود برنامه ای هم برای راه اندازی خط تولید محصولات جدید خود در ایران ندارند.

در این رابطه مجتبی استادرحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو گفت: شرکت پژو در سال 91 به‌صورت یک‌طرفه صادرات قطعه به ایران را قطع کرد یعنی شوک بسیار بزرگ و سنگینی به ایران خودرو وارد شد و اگرچه این موضوع تبعاتی داشت ولی ما توانستیم روی پای خود بایستیم و تولیدات را پیش ببریم اما شوک بزرگی به ما وارد شده است که باید پاسخ این خسارت را بدهد.
وی همچنین درباره تصمیم شرکت ایران خودرو درمورد تولید محصول جدید هم گفت: خودروهایی مانند 409، x502، x301، 208 و 2008 به‌احتمال زیاد در سال 95 وارد بازار می‌شوند.

** برمبنای پژوهشی که در این هفته در مورد خط فقر مسکن در کشور انتشار یافت مشخص شد هرشخص تهرانی به طور میانگین در ماه چیزی در حدود 133 هزار تومان و در سال مبلغی بالغ بر یک و نیم میلیون تومان برای مسکن خرج میکند. این مبلغ برای خانوار 4 نفره در ماه حدود 500 هزار تومان میشود. گفتنی است ارزان ترین نرخ مسکن در کشور متعلق به استان ایلام با 284 هزار تومان برای یک سال است که هرماه حدود 29 هزار تومان میشود.

*** پس از آنکه در خرداد ماه سال جاری طبق مصوبه هیئت دولت قرار شد بنزین بصورت تک نرخی به فروش برسد، راه حلی هم برای آن دسته از مردمی که هنوز در کارت هایشان بنزین سهمیه ای داشتند پیش بینی شد که بنابرآن دارندگان بنزین سهمیه ای میتوانستند تا پایان آبان ماه از بنزین با قیمت 700 تومانی استفاده کنند. این بدان معناست که حداکثر زمان برای استفاده بنزین با نرخ یارانه ای چیزی درحدود 2 هفته دیگر خواهد بود.

**** بنا به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران قرار است از این به بعد قبوض آب و برق مشترکان بصورت یکجا تحویل آنها شود تا به این وسیله بتوان در هزینه ها و چاپ کاغذ نیز صرفه جویی کرد.

***** طبق آمارهای منتشر شده طی ۵ سال ۵۳۱ هزار بی‌سواد از بازار کار خارج شده‌اند، ضمن اینکه ارتقای تحصیلات عالی شاغلان اوج گرفته و بر دارندگان مدرک دکتری ۱۰۰ درصد افزوده شده است.

بر پایه آخرین آمارهای موجود، تعداد شاغلان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در کشور ۵۹۹ هزار نفر است، همچنین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر لیسانس دارند و یک میلیون و ۵۰۶ هزارنفر هم دارای فوق دیپلم هستند.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته متلاتمی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 857 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته  95367 تومان و پایان هفته به 94510 تومان رسید. سکه نیز با کاهش هفت هزار تومانی در ابتدای هفته 932 هزار تومان و در پایان هفته 925 هزار تومان فروش رفت.


** بازار مواد خوراکی هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که نرخ تخم‌مرغ، برنج، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌های تازه افزایش داشتند. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

در رابطه با قیمت مواد غذایی پرمصرف، مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ را در مراکز خرده‌فروشی 6400 توماناعلام کرد و اظهارداشت: قیمت این کالا طی هفته‌های اخیر در مراکز خرده فروشی از 6100 به 6400 تومان افزایش یافته است.

میوه نیز در بازار شاهد افزایش قیمت بود بطوری که به گفته یکی از مسئولان میدان میوه و تره بار، تقریبا قیمت میوه‌ها نسبت به هفته قبل افزایش یافته است و رشد قیمت بعضی اقلام آن نیز 100 درصد بوده است.  برای مشاهده آخرین قیمت انواع میوه و سبزی در بازار اینجا را کلیک کنید.

*** در بازار خودرو نیز مصطفی خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو قیمت محصول جدید شاسی بلند این شرکت را اعلام کرد و گفت: «هایماs7» در دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک تولید و عرضه می شود. قیمت تعیین شده برای گیربکس دستی این خودرو 71 میلیون و900 هزار تومان و برای محصول اتوماتیک 78 میلیون و 900 هزار تومان است.

جدیدترین قیمت خودروهای داخلی را از اینجا ببینید.

**** طبق تاز‌ه‌ترین گزارش مرکز آمار ازمتوسط درآمد-هزینه‌ ایرانیان درسال ۹۳نشان می‌دهد متوسط هزینه ماهانه یک خانوار شهری حدود یک میلیون و ۹۵۷هزار تومان و متوسط درآمد ماهانه حدود ۲میلیون و ۱۰هزار تومان بوده است. جزئیات میزان درآمد و هزینه های خانوار را از اینجا ببینید.

***** در این هفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ بلیت پروازهای نجف و بغداد برای اربعین امسال مصوب شد، گفت: فروش هماهنگ بلیت‌های عتبات از ساعت ۸ روز شنبه ۱۶ آبان از سه طریق‌ آغاز می‌شود. ریز قیمت هزینه ها را از اینجا ببینید.

******بر  طبق آخرین گزارش ها، قیمت جهانی نفت به دلیل اختلال در سیستم عرضه نفت برزیل و لیبی  با کاهش جزیی روبرو شد. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه دسامبر با ۹ سنت کاهش به رقم ۵۰ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید،

بهای جهانی طلا تیز تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا و ضعیف شدن تقاضای سرمایه‌گذاران برای این فلز ارزشمند با کاهش 21.80 دلاری مواحه شد.


**اقتصاد مقاومتی


* آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد، مجموع بدهی‌های خارجی بالفعل و بالقوه ایران در خرداد 92 برابر 14.5 میلیارد دلار بوده است که 7 میلیارد و 114 میلیون دلار بدهی خارجی بالفعل و 7 میلیارد و 385 میلیون دلار آن بدهی خارجی بالقوه و تعهدات خارجی بوده است.

این در حالی است که در خرداد 94 یعنی دو سال پس از روی کار آمدن دولت روحانی مجموع بدهی‌های خارجی ایران به 19 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده که رشد 5.3 میلیارد دلاری را نشان می دهد. در پایان خرداد امسال بدهی خارجی بالفعل ایران 5 میلیارد و 484 میلیون دلار و بدهی خارجی بالقوه هم 14.3 میلیارد دلار شده است.

** به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و بیسکویت در کشور ایران سال گذشته از محل صادرات 240 هزار تن کالاهای یاد شده 600 میلیون دلار درآمد ارزی کسب کرد و از این رهگذر برای 60 هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرد .

به گفته مغازه‌ای قیمت هر کیلو شکلات صادراتی از کشور به صورت میانگین هفت دلار است و در صورت فعال شدن تمام ظرفیت خالی در صنعت شیرینی و شکلات میزان اشتغال در این صنعت بزرگ به 150 هزار نفر خواهد رسید.

از آنجایی که بر اساس آخرین آمار قیمت هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی 47 دلار است می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که میزان درآمد ناشی از فروش و صادرات هر کیلو شکلات ایرانی در حال حاضر یک ششم هر بشکه نفت است.

*** یکی از مهم ترین دلایل بیکاری در کشور واردات بیش از حد کالاهای عمدتا مصرفی است که حجم قابل توجهی از آنها نیز بصورت قاچاق وارد کشور می شوند. درحالی مسئولان آمار رسمی قاچاق در کشور را سالانه 22 میلیارد دلار اعلام می کنند که بنا بر گفته رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، به ازای هر یک میلیارد دلار قاچاق، حدود 100 هزار نفر و در محموع 2.2 میلیون نفر به دلیل قاچاق بیکار می شوند.  در همین رابطه میتوان به سهم بزرگ قاچاقچیان از بازار پرسود واردات موبایل اشاره کرد که می‌توان گفت در بین سیل عظیم موبایل‌های وارداتی، تعداد تلفن‌هایی که به صورت مجاز به کشور وارد شده‌اند انگشت‌شمار است. طبق آخرین اظهارات وزیر دادگستری موبایل‌های قاچاقی در کشور سهمی 90 درصدی را از آن خود کرده اما رییس ستاد مبارزه با قاچاق این آمار را 78 درصد می‌داند.

**** وزیر صنعت با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور درخصوص برجام گفت: جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا را در بخشنامه‌ای اجرایی می‌کنیم.

در همین زمینه و پس از آنکه سخنگوی دولت در واکنش به حساسیت‌ها در جامعه نسبت به نفوذ اقتصادی آمریکا در کشورمان پس از اجرای برجام، حضور شرکت‌های «خصوصی» آمریکایی در ایران را بدون اشکال دانسته و حتی هشدار داده است که نبايد شرکت‌هاي آمريکايي را فراري دهيم، گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به نقد این اظهارات غیرکارشناسی و  وضعیت شرکت های آمریکایی علاقه متد به حضور در ایران پرداخته و میزان وابستگی آنها به دولت و جهت گیری های کلانی که منافع دولت آمریکا را تامین میکند پرداخته است


**توسعه


* باتوجه به اینکه میزان بازپرداخت تسهیلات مسکن بی تردید از دغدغه‌های اصلی کسانی است که احتمالا روی دریافت این وام حساب می کنند. این در حالی است که اگر روش بازپرداخت وام را به توصیه قبلی خود مدیران بانک مسکن اقساط ساده و مساوی انتخاب کنند روند بازپرداخت به گونه ای است که برای وام 60 میلیون تومانی در تهران باید ماهانه حدود 862 هزار تومان در طول 144 ماه پرداخت شود. در این دوره دریافت کننده وام باید حدود 65 میلیون تومان هم به بانک مسکن سود برگرداند به عبارتی برای وام 60 میلیونی باید 125 میلیون تومان به عنوان اصل و فرع برگشت داده شود.

از سویی دیگر اگر در کنار وام 60 میلیونی وام جعاله 10 میلیونی نیز گرفته شود آنگاه قسط ماهیانه متقاضی به حدود یک میلیون تومان در ماه می رسد و سودی نزدیک به 74 میلیون تومان را به همراه خواهد داشت که در نهایت باید 144 میلیون تومان طی 12 سال بازپرداخت شود.

در رابطه با این موضوع سیف رئیس کل بانک مرکزی از صدور کارت اعتباری خرید با نام کارت خرید کالای ایرانی که فقط می‌تواند به خرید کالاهای ساخت ایران اختصاص یابد اشاره کرد که با حداکثر قدرت خرید 10 میلیون تومان ارائه می‌شود و به کل اقشار جامعه تعلق می‌گیرد اما به‌منظور جلوگیری از ازدحام این مهم به‌تدریج و بر اساس یک برنامه زمانی انجام می‌شود.

به گفته عباس هاشمی مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت قرار است نرخ سود تسهیلات خرید کالا ، 12درصد اعلام و در فاز اول این طرح که با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود، حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی مشمول دریافت آن خواهند بود.هاشمی، اعتبار این کارت‌ها را از زمان دریافت تا آغاز فرآیند خرید دو ماهه اعلام کرد و گفت: بازپرداخت اقساط کالاهای خریداری شده در این طرح در ۲۴ قسط تعیین شده است.

محاسبات بانکی
نشان می دهد، اقساط تسهیلات 10 میلیون تومانی با سود 12 درصد و بازپرداخت دو ساله، هر ماه حدود 470 هزار تومان است و وام گیرنده بیش از 11 میلیون تومان باید پس بدهد.

همچنین امیرعباس تقی‌پور مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره ارائه تسهیلات بدون بهره و ضامن به بازنشستگان و مستمری‌بگیران سراسر کشور اظهار داشت: یکصد میلیارد تومان در قالب تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود که رقم آن از 2 تا 3 میلیون تومان است.

تقی‌پور بیان داشت: بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌توانند با مراجعه به شعبات سراسر کشور نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و این وام نیز بدون ضامن و بهره است.

** در این هفته مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی نامتعارف و بدون جزئیات به تکرار رشد اعلام‌شده از سوی محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پرداخت و بدون اعلام نرخ رشد بخش نفت، نرخ رشد اقتصادی ۶ ماه اول امسال را یک درصد اعلام کرد.

در این رابطه گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به شبوه غلط اعلام نرخ رشد اقتصادی انتقاد کرده و از اینکه  آمارهای اقتصادی که گویای عملکرد منفی دولت بودند، زیر تیغ سانسور رفته گلایه کرده است.

*** هفته گذشته یک خبر خیلی مهم در لابه‌لای اخبار گم شد، «جلوگیری از سوء‌استفاده کلان مالی در نظام بانکی» عنوانی بود که محمد پاریزی معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای این ماجرا انتخاب کرد. به گفته وی یک باند بین‌المللی قرار بوده با همکاری یکی از معاونان شعب بانک ملی ایران حدود ۸۴۰ میلیارد تومان را از حساب‌های بانکی مردم به صورت کارت به کارت بردارند و با تبدیل آنها به ارزهای مورد نظر، در سریع‌ترین زمان ممکن به خارج از کشور متواری شوند اما با اقدام گام به گام و به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری حراست بانک و قوه قضائیه، این ماجرا ختم به خیر شده است.

**** بر اساس آمار گمرک از میزان واردات آلات و ادوات موسیقی به کشور در شش ماهه نخست سال‌جاری 530.1 تن آلات موسیقی و اجزا و قطعات آن به ارزش یک میلیون و 516 هزار و 89 دلار به کشور وارد شد. واردات این کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 27.33 درصد و از نظر ارزش 24.24 درصد کاهش را نشان می‎دهد.

***** در این هفته گروه اقتصادی مشرق در گزارشی به وضعیت خصوصی سازی آلومینیوم المهدی پرداخته و ابهامات موجود در انتقال آن را مورد بررسی قرار داده است. انتقالی که با وجود اسناد و ادله ارائه‌شده درباره قیمت‌گذاری نادرست شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال طی یک سال اخیر، با اصرار سازمان خصوصی‌سازی سرانجام یکی از عجیب‌ترین خصوصی‌سازی‌های سالیان اخیر رقم خورد.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که با رشد 25 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  62948 واحد شروع شده بود در آخر هفته با افزایش 115 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 21 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 62927 واحد رسید.

** بازار بورس کشورهای آسیایی نیز در این هفته با رشد قابل توجهی مواجه شد. در همین حال، شاخص بورس ژاپن ۲ درصد، بورس شانگهای ۲.۶ درصد، بورس هنگ کنگ بیش از ۳ درصد، بورس تایوان ۱.۷ درصد و شاخص بورس تایلند ۶ دهم درصد افزایش یافت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    پژو در سال 91 به‌صورت یک‌طرفه صادرات قطعه به ایران را قطع کرد یعنی شوک بسیار بزرگ و سنگینی به ایران خودرو وارد شد خوب عزیز من بخاطر تحریم بوده دیگه، همون کاغذ پاره ها دست شرکت های خارجی رو بسته بود اونا خودشون نمیخواستن که قطع کنن به خاطر تحریم مجبور شدن این مسئله ی ساده رو چرا هزار بار تو نوشته ه تکرار میکنین مجبور بودن میفهمی خخخخخخخخخ
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    این وام ها با این درصد سود مثل نزول کردنه.به جای اینکه گره مردم را باز کنند تازه گره بدتری میزنند
  • مرفه بی درد ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    من که خدا رو شکر انقدر دارم که نیاز به این وام ها ندارم
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    بالاخره از رکود خارج شدیم یا نه؟!
  • علیخانی ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    بورس وضعیت خوبی نداره
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    خوش بحالت
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    آمار که میگن خارج شدیم ولی جیب مردم....
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    مثل صنعت خوردو سازی
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    وام نمیدی
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق زیاد زحمت نکش فکر کنم اقتصاد این هفته با هفته بعد زیاد فرقی نکنه چون از رکود عبور نکردیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس