کد خبر 491310
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

نفت خام سرگردان و به نوعي مازاد در بازارهاي جهاني تا سه ميليون بشکه هم رسيده بود که حالا به زير دو ميليون رسيده ،اما در مجموع بايد توجه داشت که اين شرايط که در نهايت خود را در قيمت نفت خام نشان داده به صورت يک شبه اتفاق نيافتاده است و مدت نسبتا طولاني اين نوسانات بازار را دستخوش تغيير کرده است.

به گزارش مشرق، رضا پديدار در خصوص تاثيرپذيري صنعت تجهيزات نفت از کاهش قيمت نفت، عنوان کرد: مساله کاهش قيمت نفت از سال گذشته روند خود را آغاز کرد که علت آن هم تغيير در ميزان فزاينده عرضه نفت خام و فرآورده‌هاي هيدروکربوري و عدم تقاضا به ميزان اين عرضه بوده است.

وي عنوان کرد: نفت خام سرگردان و به نوعي مازاد در بازارهاي جهاني تا سه ميليون بشکه هم رسيده بود که حالا به زير دو ميليون رسيده ما در مجموع بايد توجه داشت که اين شرايط که در نهايت خود را در قيمت نفت خام نشان داده به صورت يک شبه اتفاق نيافتاده است و مدت نسبتا طولاني اين نوسانات بازار را دستخوش تغيير کرده بود.

پديدار تاکيد کرد: طبيعي است که انرژي، بخش عمده‌اي از فرآيند توليد را تشکيل مي‌دهد و ساخت تجهيزات نفت نيز به اين انرژي نياز دارد. برهمين اساس اگر قيمت تمام شده محصول را محاسبه کنيم، به اين نتيجه مي‌رسيم که کاهش قيمت نفت و فرآورده‌هاي هيدروکربوري خود را در قيمت تمام شده محصولات نشان داده است.

به گفته وي، از تبعات اين اتفاق، در انبار ماندن کالاهاي توليد شده – هم به دليل رکود و هم متاثر از کاهش قيمت نفت- در حوزه تجهيزات نفت است که در نهايت سبب مي‌شود توليدکننده محصول خود را زيرقيمت تمام شده ارائه کند که اين مساله به بدنه توليد آسيب وارد مي‌کند.

اين عضو کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران، عنوان کرد: کشور ما در وضعيت رکود به سر مي‌برد و بر اساس اين شرايط، بايد قيمت حامل‌هاي انرژي را کاهش دهد اما اين اتفاق نيافتاده است.اگر بخواهيم قيمت‌هاي جهاني را محاسبه کنيم،‌ در نهايت تاثير اين قيمت‌ها روي قيمت تمام شده محصول خود را نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: توليدکننده ايراني از يک طرف به دليل عدم پرداخت مطالبات از سوي کارفرما و از سوي ديگر به دليل فروش کالا زيرقيمت تمام شده و بدون سود قابل توجه، با زيان مواجه شده است.

پديدار در عين حال اين مساله را مطرح کرد: مکانيزمي که در ديگر کشورها از جمله آمريکا سبب آسيب رساندن به واحدهاي توليدي به دليل کاهش قيمت نفت مي‌شود، در ايران وجود ندارد. در ديگر کشورها سهم انرژي در توليد محصول حدود 20 تا 30 درصد است که نوسانات قيمت اين انرژي مي‌تواند کل محصول را تحت تاثير قرار دهد.

منبع: اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس