تاخیر در تكميل پالايشگاه ستاره خليج فارس موجب شده است تا امکان افزایش مصرف داخلی میعانات گازی برای کشور فراهم نشود و سطح پیشرفت این پروژه در 84 درصد قرار دارد و با وجود گذشت بیش از 2 سال از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، سرعت پیشرفت ماهیانه آن 5/ 0 درصد بوده است.

: ضرورت تغییر رویکرد وزارت نفت درباره تسریع در تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارستیتر 2: درخواست 154 نماینده مجلس از رئیس جمهور برای تسریع در تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس
گروه اقتصادي مشرق- با گذشت بیش از 8 سال از شروع به ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، همچنان حتی یک فاز از این پالایشگاه به بهره برداری نرسیده است و امید چندانی به تحقق آخرین وعده وزارت نفت در این زمینه یعنی راه‌اندازی فاز اول این طرح ملی تا پایان سال جاری وجود ندارد.

این در حالی است که این تاخیر چندین ساله در بهره برداری از این پالایشگاه میعانات گازی، هزینه ها و عدم النفع های  زیادی مانند  ذخیره سازی 60 میلیون بشکه میعانات گازی کشور روی دریا، عدم دستیابی به ارزش افزوده بالاتر، تشدید واردات بنزین و خواب سرمایه 3 میلیارد یورویی این پروژه به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

در همین راستا، 154 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای به رئیس جمهور خواستار توجه جدی وزرات نفت دولت یازدهم ه تسریع در تکمیل و راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تغییر رویکردهای این وزارت‌خانه در این زمینه شده اند.

متن کامل آن در ادامه می آید:

باسمه تعالی

جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

همانگونه که مستحضرید در بندهای 13 و 15 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم افزايش ارزش افزوده از طريق تكميل زنجيره ارزش صنعت نفت و گاز و همچنین کاهش ضربه‌پذیری در فروش نفت و میعانات گازی کشور با افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی تاکید شده است.

بخش مهمی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدان غربی آن در یک دهه اخیر، در حوزه نفت و گاز بوده است، به گونه ای که با تحریم بانکی و بیمه ای کشور پس از ممنوعیت واردات نفت خام از ایران، عملاً فروش نفت و دستیابی به منابع مالی حاصل از آن تبدیل به چالشی جدی برای کشور شده است.

همچنین کشورهای غربی با آگاهی از شکاف قابل توجه ایجاد شده بین تولید و مصرف بنزین، فروش این فرآورده نفتی به ایران را نیز تحریم کردند تا مشکلاتی را برای زندگی روزمره مردم کشور ایجاد کنند.

شکافی که ناشی از عدم اعتقاد وزارت نفت به ساخت پالایشگاه و کاهش خام‌فروشی نفت بود و به وابستگی شدید کشور به واردات برخی از فرآورده های نفتی استراتژیک انجامید.

مطابق با آمارهای رسمی وزارت نفت، همزمان با حضور ایران در جایگاه چهارم صادرکنندگان بزرگ نفت جهان، حدود۴۰٪ بنزین مصرفی کشور از طریق واردات تأمین شده است. 

شرایط به وجود آمده برای کشور در حالی بود که پالایشگاه میعانات گازی نیمه کاره‌ای به نام «ستاره خلیج فارس» در بندرعباس وجود داشت که میتوانست به وابستگی کشور برای تامین فرآورده های نفتی خاتمه دهد و کشورمان را به صادرکننده بزرگ بنزین تبدیل کند.

اما این طرح که احداث آن از سال ۱۳۸۴ در دستور کار وزارت نفت قرار داشت، غرق در مشکلات مختلف مدیریتی و مالی شده بود و با سرعت بسیار کندی و با وجود هزینه ای بیش از 5/ 2 میلیارد یورو تا پایان نیمه اول سال 1392، به پیشرفت 70 درصدی رسیده بود.
 
ضرورت تغییر رویکرد وزارت نفت درباره تسریع در تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارسپس از حضور آقای زنگنه در جایگاه وزیر نفت دولت تدبیر و امید، بارها وعده بهرهب رداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تا نیمه اول سال 94 توسط ایشان و سایر مسئولین وزارت نفت داده شد (نشست مدیران پروژه پالایشگاه خلیج فارس در 30 مرداد 93 در بندرعباس)، اما میزان پیشرفت فعلی این طرح نشان میدهد که امید چندانی به تحقق این وعده در زمان مقرر نیست و افتتاح این فاز به سال آینده موکول خواهد شد.

تاخیری که خسارتی روزانه 30 میلیون یورویی به اقتصاد کشور  تحمیل می‌کند. این در حالی است که وزیر محترم نفت از این پروژه پالایشی به عنوان «مهمترین طرح راهبردی صنعت نفت بعد از پارس جنوبی» یاد کرده بودند و حتی در هفتم اسفند ماه سال 92 نیز روند پیشرفت این طرح در دولت قبل را متناسب با هزینه های مصرف شده در آن ندانسته و آن را «مایه شرمساری» خوانده بودند.

بنابراین انتظار می‌رفت که وزارت نفت دولت تدبیر و امید بتواند روند اجرایی این طرح را فعالتر کند، اما در عمل علیرغم انتقادات فراوان نسبت به روند کند پیشرفت این پروژه در دولت قبل، روند پیشرفت این طرح با همان سرعت قبلی و حتی کندتر از آن، در دو سال اخیر ادامه دارد و بهره‌برداری از فاز اول این طرح باز هم با تاخیر مواجه است.

این تاخیر موجب شده است تا امکان افزایش مصرف داخلی میعانات گازی برای کشور فراهم نشود و با توجه به تقاضای پایین این ماده ارزشمند در بازارهای جهانی و مشکلات مربوط به فروش آن، 60 میلیون بشکه میعانات گازی کشور (معادل کمتر از 200 روز خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس) بر روی آب ذخیره سازی شود! سطح پیشرفت این پروژه در 84 درصد قرار دارد و با وجود گذشت بیش از 2 سال از  روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، سرعت پیشرفت ماهیانه آن 5/ 0 درصد بوده است.

لذا ضرورت به اهتمام وزارت نفت برای قطع کامل خام فروشی میعانات گازی و تاکید بر ضرورت تسریع در اجرایی شدن این برنامه با تکمیل طرح پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و احداث پالایشگاه سیراف، لازم است که این وزارتخانه، با تغییر رویکرد کنونی و اتخاذ تصمیمات جدی‌تر، نسبت به تسریع در تکمیل این پروژه ملی اقدام نماید.

لذا امضا کنندگان این نامه درخواست دارند که جنابعالی دستور بررسی و رسیدگی جدی برای رفع موانع راه‌اندازی پروژه راهبردی و ملی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را صادر نمایید.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • دلسوز ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    سلام بنده یکی از مدیران میانی این پروژه هستم. پیشرفت در 3 ماه اخیر 0.49 ، 0.33 و ماه گذشته 0.25 درصد بوده است. مشکلات این پروژه به شرح زیر است: الف- کارفرما سیاسی کاری و باندبازی شدید در مدیران شرکت ستاره دادن اطلاعات غلط به وزارتخانه تضعیف پیمانکار اصلی با تغییر اجباری مدیران قبلی ب- پیمانکار اصلی مدیریت جدید غیر متخصص که تجربه نفتی ندارد بکار گیری مدیران ارشد با سابقه های نفتی حداکثر 4 سال خروج پول از پروژه به بیرون ج- پیمانکاران جزء ناتوانی و سردرگمی ناشی از تغییرا مکرر مدیریت و فرسایشی شدن پروژه
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    سلام. ظاهرا تقریبا تمام نظرات از نظر شما غیر قابل انتشار است (یک نظر قابل انتسار از مجموع هفت نظر رسیده). به نظر بهتر بود اصولا فضایی برای نظر دهی در نظر نمی گرفتید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس