گروه سیاسی مشرق، بسته گزارشی مشرق به بررسی برخی اخبار و مطالب مهم سیاسی امروز در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی اخبار موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

در جلسه علی امروز مجلس چه گذشت؟، مروری بر اهانت‌ های اصلاح‌ طلبان، سئوالی که آمانو در کمیسیون برجام نتوانست پاسخ دهد، ارجاع پرونده‌ بورسیه‌ها به قوه قضائیه از سوی مجلس، از جمله مطالب امروز بسته گزارشی مشرق هستند.

دولت چهاردهمین اخطارش را دریافت کرد/ آمار درگیری نیروی انتظامی با موتورسواران متخلف

در جلسه علی امروز مجلس چه گذشت؟/جلسه علنی امروز مجلس (31 شهریور 94) ساعت 8:22 و به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 90 صندلی خالی به چشم می‌خورد و جلسه با حضور 197 نفر از نمایندگان رسمیت یافت.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هفته دفاع مقدس را به همه مجاهدان فی سبیل الله و همه اعضای نیروهای مسلح کشور که در این هفته دفاع مقدس باید از رشادت‌های آن‌ها تقدیر کرد همچنین به نمایندگان مجلس و آحاد ملت تبریک گفت.

*فدوی: برنامه غرب برای‌ فلج‌کردن صادرات و واردات ایران در طول جنگ

پس از سخنان لاریجانی سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گفت: جنگ تحمیلی را می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد مرحله اول پیشروی نیروی متخاصم در خاک‌های کشور بود که البته اگر با کوچکترین مانعی مواجه می‌شدند متوقف شدند و مرحله دوم مرحله‌ای بود که آحاد ملت به فرمان امام مقابل دشمن ایستادند که از آن پس دشمن نتوانست پیشروی چندانی داشته باشد.


*آمریکا از سال 65 مستقیم وارد جنگ ایران و عراق شد

فدوی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ تحمیلی جریان نفت و انرژی از خلیج فارس به راحت‌ترین وجه ممکن بدون هیچ خطر و با ارزان‌ترین قیمت به دنیای مصرف کننده شرق و غرب جاری بود بدون آنکه خطری متوجه آن شود و این جنگ چندین منفعت برای آن‌ها به همراه داشت بدون آنکه ضرری متوجه کشورهای غربی خاصه  آمریکایی‌ها شود.

*مشکل ما با آمریکا ماهیت حق و باطلی است

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در ادامه عنوان کرد که صدها فروند کشتی در آن زمان مورد بازرسی و کنترل نزدیک قرار گرفت این وضعیت بسیار بسیار مهم بود که تاکنون ادامه پیدا کرده است. روند آمریکایی‌ها برمبنایی بود (برنامه ریزی‌ها مربوط به قبل از انقلاب است) وضعیت آمریکا، قدرت‌ها و عوامل دست آن‌ها برای کنترل دنیا تا اواخر دهه 80 ادامه داشت و تصمیم بر این بود که آن قابلیت‌ها و عوامل تصور بر این داشتند که مانند قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی مطلق بر همه جا قطعی دانسته بودند که نمی‌تواند برای کنترل اروپا به کار بیاید. در ان زمان هنوز چین و کشور امثال آن در این وضعیت نبودند با این حال آمریکایی‌ها برای آنها مطمئن بود که نمی‌تواند از عوامل قبلی استفاده کند.

*رحمانی فضلی: در کدام کشور 260 نوع موتور تولید می‌شود

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز سه‌شنبه 31 شهریورماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مورد دلیل عدم برخورد قاطع پلیس با تخلفات موتورسواران و سلب آرامش روانی و سلامتی مردم توسط آنان در سطح شهرهای کشور گفت: امروز 60 نوع موتور در کشور تولید می‌شود که استانداردهایشان مطلوب ما نیست.

* آلیا: قانون حمایت و کنوانسیون جهانی حمایت از معلولان در کشور اجرا نمی‌شود

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه 31 شهریور در جریان طرح سوال خود از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بی‌توجهی به مشکلات اساسی آنها و استفاده از سازمان بهزیستی به عنوان حیات خلوت هزینه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی گفت: این سوال یک سال و نیم است که در دستور قرار دارد.

*بخش عمده‌ای از هزینه مسکن را خود معلولان پرداخت می‌کنند

آلیا با اشاره به جلسه‌ای که درباره مسکن معلولان با مسئولان بنیاد مستضعفان برگزار شد، گفت: اکنون بخش عمده‌ای از هزینه مسکن معلولان به عهده خودشان است و بخشی را نیز بهزیستی و بنیاد تقبل کردند.

*استفاده از نیروهای متخصص با عملکرد غیر سیاسی در سازمان بهزیستی

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال فاطمه آلیا نماینده مردم تهران اظهار داشت: من خانم آلیا سپاسگزارم که سؤال وی فرصتی را به دست داد تا درباره مسئله معلولان، مشکلات سیاست‌گذاری و اجرا در این عرصه و اقدامات وزارتخانه توضیحاتی را عرض کنم.

*خانواده‌های دارای دو معلول به بالا تا سال 95 صاحب خانه می‌شوند

ربیعی اضافه کرد: در بخش دیگری از سؤال خانم آلیا در مورد انتصابات رد سازمان و مسائلی از این قبیل بود و در سازمان بهزیستی و همه وزارتخانه‌ها من دو اصل را مد نظر قرار دادم و اینکه از نیروهای داخلی، متخصص و نیروهایی که عملکرد غیرسیاسی دارند استفاده کنم.

*وزیر کار 2 کارته شد/ دولت چهاردهمین اخطارش را دریافت کرد

نمایندگان مجلس با 94 رأی موافق، 78 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر کار قانع نشدند و بدین ترتیب ربیعی دومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد.

*پایان صحن با اعلام جلسه بعدی

صحن علنی امروز با اعلام محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت به پایان رسید.

طبق اعلام وی جلسه علنی بعدی روز یکشنبه 5 مهرماه ساعت 8 صبح تشکیل خواهد شد.

برای خواندن مشروح خبر کلیک کنید

***
مروری بر اهانت‌ های اصلاح‌ طلبان

 چه کسانی مردم را "بی‌شرف"، "شعبان بی‌مخ"، "بی‌عقل"، "بی‌قانون" و "مفت‌خور" نامیدند ؟

در جلسه علی امروز مجلس چه گذشت؟/ مروری بر اهانت‌ های اصلاح‌ طلبان/" ماجرا آنجا اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که غالب آنها که چنین مشی‌ای را در سیاست‌ورزی خود گنجانده‌اند، جزو شخصیت‌هایی هستند که "آزادی"، "احترام به خواست مردم" و "دانستن حق مردم است" را سرتیتر شعارهای خود قرار داده‌اند. "

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران که به حزب هاشمی رفسنجانی معروف است، طی اظهاراتی گفته است که "اگر کسی از تکرار دولت‌های نهم و دهم، تنش نلرزد و متاثر نشود یک ایرانی «باشرف» نیست!"

هرچند چنین اظهارنظرهای عجیب و "بی‌شرف" خواندن هواداران یک رقیب سیاسی را حتی در ادبیات جوامع نزدیک به انسان‌های اولیه نیز شاید به سختی بتوان یافت، با این حال این اولین توهین یک شخصیت‌ سیاسی در این جناح نیست. پیش از این نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مخالفان سیاسی خود را به قصد تحقیر، "روستایی" خطاب کرده بود. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]


 کنایه داریوش سجادی در واکنش به توهین مرعشی

در جلسه علی امروز مجلس چه گذشت؟/ مروری بر اهانت‌ های اصلاح‌ طلبان/فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به بی‌شرف خواندن مردم از سوی مرعشی در صفحه شخصی خود نوشت: اظهارات مرعشی یادآور پاسخ حاذقانه «ناپلئون بناپارت» به فرمانده جنگ انگلستان است که می‌گوید «طبیعی است هرکس برای آن چیزی می‌جنگد که ندارد!»

داریوش سجادی فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به توهین حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی با عنوان «حسین مرعشی و شرافت؟! » نوشت: ظاهرا حسین مرعشی از حیث ادبیات و گفتمان، برخوردار از خاستگاهی مشترک با دیگر مرعشی ها از جمله عفت مرعشی است!

در ادامه این مطلب آمده است:  مشارالیه اخیرا ابراز لحیه فرموده‌اند که اگر کسی از دولت های نهم و دهم، تنش نلرزد و متاثر نشود یک ایرانی «باشرف» نیست! به بیانی دیگر ایشان بر این نکته ابرام ورزیده‌اند که آنانکه به دنبال تکرار دولت‌های نهم و دهم اند بی شرف اند و ایضا آنانی که مانند ایشان (مرعشی) در تلاش برای ممانعت از باز تولید دولت نهم و دهم اند فی الوقوع برای شرف شان و صیانت از شرف شان اهتمام می ورزند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***
 سئوالی که آمانو در کمیسیون برجام نتوانست پاسخ دهد

در جلسه علی امروز مجلس چه گذشت؟/ مروری بر اهانت‌ های اصلاح‌ طلبان/نماینده مردم تهران ادامه داد: یکی از سئوالات اساسی ما این بود که حضور ایران در معاهده ان پی تی چه فایده‌ای دارد زیرا کشورهایی که عضو این معاهده نیستند راحت‌تر فعالیت می‌کنند.

عضو کمیسیون برجام گفت: آمانو در پاسخ به این سئوال اعلام داشت، این سئوال سخت است و من نمی‌توانم به آن پاسخ دهم.

 نحوه جمع بندی گزارش نهایی کمیسیون برجام

در جلسه علی امروز مجلس چه گذشت؟/ مروری بر اهانت‌ های اصلاح‌ طلبان/کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی ظهر امروز سه شنبه تشکیل جلسه داد.

در همین زمینه سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون برجام مجلس گفت: در این جلسه درباره نحوه جمع بندی گزارش تصمیم گیری شد.

وی اضافه کرد: قرار است کمیته‌های تخصصی کمیسیون با توجه به حوزه‌هایشان گزارشات مربوطه را تا شنبه تهیه و سپس به صحن کمیسیون ارائه کنند.

« در صحن کمیسیون در ابتدا گزارش کمیته‌ها به رای گذاشته می‌شود و در صورت رای آوری در گزارش نهایی خواهد آمد اما در صورتی که گزارش کمیسیون حائز اکثریت آرا نشود پیشنهادات اعضا مورد بررسی قرا رمی‌گیرد».

نقوی حسینی اعلام کرد: قرار است گزارش کمیسیون تا انتهای هفته آینده به صحن مجلس ارائه شود.

***
ارجاع پرونده‌ بورسیه‌ها به قوه قضائیه از سوی مجلس

 درخواست از قوه قضاییه برای رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم

در جلسه علی امروز مجلس چه گذشت؟/ مروری بر اهانت‌ های اصلاح‌ طلبان/ سئوالی که آمانو در کمیسیون برجام نتوانست پاسخ دهد/در روزشنبه 28 شهریور ماه اعضای کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی در نامه به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه اعلام کردند: همان گونه که مستحضرید رهبری عظیم الشان انقلاب اسلامی در تاریخ 13 تیرماه 1394 در مورد ماجرای بورسیه تعبیراتی را بیان فرموده‌اند که با توجه به شانیت ولایت مطلقه فقیه در امور شرعی، قانونی و قضایی، اجرایی ساختن و رسیدگی به منویات معظم له شرعا و قانونا بر تمام دستگاه‌های نظام واجب است. ایشان اتفاقات مربوط به بورسیه‌ها را مصداق یکی از غلط‌ترین امور سال‌های اخیر، ظالمانه، غیرقانونی و غیراخلاقی دانستند. این تعابیر حجت را بر دستگاه قضا به عنوان ملجا ملت در مقابل اعمال ظالمانه و غیرقانونی تمام کرده است.

در ادامه این موضوع محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بورسیه و عدم اجرای احکام برخی از این دانشجویان از سوی وزارت علوم، اظهار داشت: وزارت علوم باید تصمیمی را که درباره بورسیه‌ها به‌طور مشترک از سوی کمیسیون اصل 90 و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گرفته شده اجرایی کند.

وی افزود: هرکدام از دانشجویان بورسیه که برای ادامه تحصیل دچار مشکل هستند و وزارت علوم برای حل مشکل آنها اقدام نمی‌کند، می‌توانند به کمیسیون اصل 90 شکایت کنند و این کمیسیون به‌طور جدی مشکل آنها را پیگیری  و رسیدگی می‌کند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: تفاوتی ندارد چه‌کسی و یا چه دستگاهی مانع اجرای این تصمیمات باشد و امیدواریم با معرفی پرونده این دانشجویان به قوه قضائیه این دستگاه نیز با کسانی که تصمیمات اخذشده را اجرایی نمی‌کنند، برخورد کند.

پورمختار در پاسخ به این سؤال "یعنی پرونده دانشجویان بورسیه را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهید؟" گفت: بله، حتماً پرونده این دانشجویان را به قوه قضائیه معرفی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: آن دسته از دانشجویان بورسیه‌ای که مشکل تحصیل‌شان حل نشده در صورت اعلام به کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    عالی بود
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    سلامتی همه بچه های حزب اللهی صلوات.
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    چرا مجلس برجام را رد نمیکنه؟
  • sadegh ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    چون خودشونو زدن به خواب!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس