کد خبر 471601
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سستی و تنبلی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی موجب خسارت گسترده به بورسیه‌ها شد.

به گزارش مشرق،‌ محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی نکاتی پیرامون آخرین اتفاقات مرتبط با موضوع بورسیه‌ها مطرح کرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

امروز مصاحبه‌ای از آقای دکتر مخبر دزفولی دبیر محترم شورای انقلاب فرهنگی در سایت خبرگزاری فارس منتشر شد که با ملاحظه آن بر خود فرض دانستم چند نکته بیان کنم:

1- ایشان فرمودند «اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بورسیه‌ها اجازه شکایت نمی‌دهد» برداشت اشتباه است زیرا مصوبه 630 شوراها فقط در امور علمی و آموزشی است یعنی اگر در موارد غیر علمی و غیر آموزشی مشکل وجود داشته باشد دانشجویان و به طور کلی دانشگاهیان می‌توانند به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت شکایت کنند.

متاسفانه ایشان یا با دانشجویان و اساتید همچنین کارکنان دانشگاه‌ها که با مشکلات عدیده روبرو شده‌اند تماس ندارد و ارباب رجوعی از این قشر ندارند. یا فرصت رسیدگی و شنیدن دردو دل آن‌ها را ندارند و یا اطلاعات کامل به محضر ایشان نمی‌رسد یا خدایی ناخواسته در صدد انداختن توپ به زمین دیگران هستند. واقعیت این است که امروزه دانشگاهیان با مشکلات جدی، تبعیض‌های ناروا، برخوردهای غیر علمی و غیر آموزشی، اجحاف از طرف مدیران دانشگاه، تضعیف حقوق و دیگر موارد روبرو هستند و فریادرسی نیست. ظلمی که با استناد به این مصوبه به دانشگاهیان می‌شود بی نظیر و غیر قابل تحمل است. دادخواهی و دادرسی حق قانونی ملت و دولت  است و هر فرد جامعه باید از آن برخوردار باشد.

اصولا استقلال قوا و در نظر گرفتن قوه قضائیه خارج از قوه مجریه برای حرکت به سمت عدالت است مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار مبهم و نارسا است و در نتیجه به همه امور حتی غیر علمی و غیر آموزشی سرایت داده شده است.

در این ارتباط چند سوال از محضر دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی دارم.

الف - در حال حاضر مرجع تشخیص امر علمی و غیر علمی کیست و کجاست؟

ب- حد و حدود امر علمی و آموزشی چیست و قرائت این حد و حدود با کیست؟

ج- آیا مدیران دانشگاه و وزارتی نمی‌توانند قرائتی داشته باشند که همه امور دانشگاه‌ها، علمی و آموزشی است ولاغیر. کما اینکه اکنون این گونه است.

د- چرا شما آحاد جامعه دانشگاهی از حق دادخواهی از مرجع مستقل را محکوم کرده‌اید آیا این مخالف شرع و قانون اساسی نیست.

ح- آیا اعضای شورای انقلاب فرهنگی می‌توانند مصوبه‌ای خلاف شرع و یا قانون اساسی داشته باشند؟ چه مرجعی این بررسی و تطبیق را انجام می‌دهد مثلا مصوبه مجلس باید به تائید شورای نگهبان برسد یا مصوبه جلسات وزیران توسط اداره قوانین مجلس تطبیق داده می‌شود و آیا این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی جایی تطبیق داده شده است چون کاملا مشهود است که حق افراد دانشگاهی را ضایع کرده و آن‌ها را محروم نموده است.

و- برنامه شما به عنوان دبیر برای رفع این ضایعه چیست؟

ز- آیا سستی و تنبلی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی موجب خسارت گسترده به بورسیه‌ها نشد؟ تا جایی که رهبر معظم انقلاب هم ورود پیدا کردند.

2- ایشان در این مصاحبه حق قضاوت در موضوعات علمی و آموزشی در دانشگاه‌ها را به مسئولان آموزش عالی دادند و استدلالشان این است که آن‌ها تشخیص درست تری دارند و ما مسئولان آموزش عالی کشور با توجه به اشرافی که بر مسائل علمی دارند بهتر می‌توانند قضاوت دارند.

واقعا جای تعجب است از این استدلال چوبین!

براساس این استدلال آقای دکتر مخبر دزفولی از قولی باید به قوه قضائیه تعطیل شود و مسئولان هر بخش چون اشراف بیشتر دارند خودشان قاضی شوند و قضاوت کنند؟ و هر واحدی دکه‌ای درست کند و مسئولان مربوطه در آن بنشینند و قضاوت کنند. هر فسادی در موسسه‌ای ایجاد شد خودش یا بالادستش رسیدگی کند و حکم دهد. آیا خنده دار نیست! ایشان به جای این استدلال ضعیف و آبکی باید به داد دانشگاهیان برسد و قانون را اجرا کند نه اینکه تجویز اعمال ظلم به دانشگاهیان بدهد. دیوان عدالت اداری مرجع نهایی هر فرد تظلم خواهی است و نباید کنار گذاشته شود. قوه قضائیه خانه امید دانشگاهیان هم باید باشد. تا احقاق حق کند.

محروم کردن دانشگاهیان از بردن شکایت به دادگاه صالحه امری ناپسند است و ضرورت اصلاح مصوبه 630 شورای انقلاب فرهنگی اجتناب ناپذیر است و هر چه دیرتر شود گناهش بر گردن مسئولان مربوطه از جمله رئیس و دبیر شورا می‌باشد.

3- دبیر محترم شورای انقلاب فرهنگی در پایان مصاحبه با ذکر تشکیل جلسات هیات رسیدگی به مشکلات علمی و آموزشی در برابر سوال مبنی بر اینکه دانشجویان عنوان می‌کنند وزارت علوم خود هم شاکی است. هم قاضی و هم اجرا کننده احکام می‌گویند: بله این اشکال وجود دارد.

جالب است که ایشان علی رغم تائید اشکال اساسی باز هم به دنبال ارجاع شاکیان به همان هیات است. در کجای قانون و شرع حکم می‌کنند که شاکی و قاضی و مجری یکی باشد آیا همین امر دال بر غیر شرعی و غیر قانونی بودن مصوبه 630 نیست پس چرا در برابر اصلاح مقاومت می‌شود.

4- از ریاست محترم قوه قضائیه انتظار دارم به عنوان یک دانشگاهی و به عنوان یک نماینده مجلس همت کند و این مصوبه ظالمانه را اصلاح کنند تا بیش از این حق دانشگاهیان ضایع نگردد و از پیچ و خم هیاتی که معلوم نیست مسئولش کیست و دبیرخانه دارد یا نه؟  قاضی دارد یا خیر زیر نظر کیست؟ سرگردان نشوند. ورود قاضی القضات به این امر موجب خشنودی و امید بیشتر دانشگاهیان است.

محمد سلیمانی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران

نماینده مردم شریف تهران ری شمیرانات اسلامشهر
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    احسنت مرگ بر فتنه گر و کسانیکه به انها میدان می دهند
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ما شورای انقلاب فرهنگی داریم و این همه نابسامانی فرهنگی . اگر نداشتیم چه می شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس