گروه سیاسی مشرق، بسته گزارشی مشرق به بررسی برخی اخبار و مطالب مهم سیاسی امروز در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی اخبار موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

نگاهی به مواضع رئیس جمهور در نیویورک، پرونده بی‌کفایتی آل سعود به روایت نمایندگان، روایت آیت‌‌الله حائری از جلسه با آیت‌الله مصباح درباره هاشمی، از جمله مطالب امروز بسته گزارشی مشرق هستند.


نگاهی به مواضع رئیس جمهور در نیویورک

نگاهی به مواضع رئیس جمهور در نیویورک/ پرونده بی‌کفایتی آل سعود به روایت نمایندگان/ روایت آیت‌‌الله حائری از جلسه با آیت‌الله مصباح درباره هاشمیرئیس جمهور کشورمان پنجشنبه ۲ مهرماه بود که برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور ایران به منظور شرکت در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد.
 
روحانی قرار است هشتمین سخنران روز نخست اجلاس سران کشورها در مجمع هفتادم، نظرات ملت ایران را درباره مهمترین موضوعات منطقه ای و بین المللی، تبیین کند.
 
سفر اول روحانی به سازمان ملل یک ماه پس از تصدی اش بر کابینه یازدهم بود. روحانی در آن سفر توصیه رهبری مبنی بر «نرمش قهرمانانه» را توشه خود داشت و با بیان صریح مواضع جمهوری اسلامی از زبان رئیس جمهور در سازمان ملل و در دیدارهای عمومی و خصوصی و استمرار موفق رهگیری دیپلماسی عمومی که سال ها مورد توجه مسئولان کشور است، نتایج مطلوبی از این سفر حاصل گشت، اما در دقایق پایانی این سفر ارتباط تلفنی دو رئیس جمهور حاشیه ای پررنگ تر از متن شد که نارضایتی ها بسیاری را در تهران به دنبال داشت.
 
در دومین سال حضور نیز ایران با ۶ قدرت جهانی در میانه راه برای رسیدن به یک توافق هسته ای بود که در حاشیه اجلاس شصت و نهم دور جدیدی از مذاکرات آغاز شد. البته در آن سفر هم شایعاتی مبنی بر دیدار روحانی و اوباما مطرح بود که این خبرها بارها از سوی مقامات دولتی ایران تکذیب شد. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***

پرونده بی‌کفایتی آل سعود به روایت نمایندگان

نگاهی به مواضع رئیس جمهور در نیویورک/ پرونده بی‌کفایتی آل سعود به روایت نمایندگان/ روایت آیت‌‌الله حائری از جلسه با آیت‌الله مصباح درباره هاشمیدو هفته پس از حادثه مکه ، صبح روز پنج‌شنبه (2مهر1394) زمانی که حاجیان برای انجام رمی جمرات و پرتاب سنگ به سمت شیطان در حال حرکت بودند ، کسی گمان نمی کرد که ماموران سعودی در اقدامی شبهه توطئه فاجعه‌ای بزرگ رقم خواهند زد و عیدقربان را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین جهان به عزای امت اسلامی تبدیل کنند.

لزوم پذیرش قصور سعودی‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خواهان بررسی و ارزیابی چگونگی مدیریت این مراسم عظیم الهی از سوی تمامی کشورهای مسلمان، سازمان همکاری اسلامی و بین المجالس اسلامی شد.

وی در ادامه با مخاطب قرار دادن عربستان نوشت: «آنچه همه ملت‌های مسلمان انتظار دارند آن است که دولت سعودی به وظایف خود با تدبیر و تعهد عمل نموده، ضمن برخورد با مجرمین و خاطیان توضیحات قانع کننده ‌ای در مورد آنچه بر میهمانان ضیافت الهی رفته است به امت اسلامی و جهانیان ارائه دهد.»

تقصیر سعودی در فاجعه منا

علاءالدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با نکوهش بی‌کفایتی رژیم سعودی گفت: «با توجه به تجربه صدها ساله حج و شرایط ویژه دوران حج، بی تدبیری مسئولان عربستان در مدیریت این مسئله و بستن دو مسیر برای دسترسی به محل رمی جمرات که موجب این حادثه شد، به طور حتم از اشتباهات غیر قابل بخشش دولت عربستان سعودی در مدیریت حج است.»


ضرورت تشکیل منطقه آزاد اسلامی

منصور حقیقت‌پور،نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامیدر اعتراض به بی‌کفایتی عناصرسعودی در فاجعه منا با تاکید بر ضرورت تشکیل منطقه آزاد اسلامی در دنیا، گفت: «به طور قطع مکه و مدینه متعلق به آل سعود و ملک سلمان نبوده و حرمین شریفین متعلق به همه جهان اسلام است، بنابراین منطقه آزاد اسلامی مکه و مدینه  باید تشکیل شود و مدیریت جهان اسلام باید برخانه خدا حاکم شود، زیرا به این طریق است که مردم مسلمان دنیا که در طول عمر خود یک مرتبه فرصت زیارت پیدا می کنند دارای امنیت خواهند بود.»


خودخواهی آل سعود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی  ضمن اشاره به ریشه اصلی فاجعه منا که کاروان خودروی جانشین پادشاه سعودی بوده‌است ، گفت: «علت عمده این اتفاقات سوای سوءمدیریت حکام عربستان، خوی خودخواهی منحصر به فرد آنها است چراکه آنجا را قرنطینه می کنند تا حکام به صورت ویژه اعمال حج را انجام دهند.»


لزوم پایان مدیریت آل سعود در حج

مهرداد بذرپاش با تاکید بر ضرورت انجام اقدام درخورو شایسته ای در جهت اصلاح مدیریت فرآیند حج، گفت:« به طور حتم مجلس شورای اسلامی باید تمام ظرفیت پارلمانی خود را در مجالس  اسلامی، بین المجالس آسیایی و مجالس جهانی برای بررسی ابعاد این حادثه به کار گیرد، چون زائران بسیاری از کشورهای اسلامی مختلف دراین حادثه جان خود را از دست داده و یا به مصدومیت شدید دچار شدند.»


روایت کوثری از جنایات سعودی‌ها علیه مسلمانان منطقه

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه منا اظهار داشت: آل سعود در خصوص سقوط جرثقیل در مسجد الحرام گفتند که بر اثر طوفان و بارش شدید بوده است، اما فاجعه منا به هیچ وجه قابل توجیه نیست و در آن بی کفایتی آل سعود نمایان است.

بی کفایتی آل‌سعود

احمد سالک نیز با ابراز تاسف از فاجعه منا گفت: «این حادثه دردناک اولا نشان از سقوط حکومت آل سعود دارد و ثانیا بی کفایتی این کشور را در مدیریت مناسک حج بیش از پیش ثابت می کند . براساس قوانین بین‌المللی عربستان باید پاسخگو باشد.»

سیستم عقب مانده رژیم سعودی

رحیم زارع ، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت:« عدم نظارت صحیح با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته نشان می‌دهد دولت سعودی توانایی اداره مناسک حج را ندارد، آنها تمام انرژی و پول خود را صرف جنگ افروزی در کشورهای منطقه همچون سوریه، یمن و عراق کرده‌اند و به یقین آل‌سعود لیاقت مدیریت مرکز جهان اسلام را ندارد.» [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***

 روایت آیت‌‌الله حائری از جلسه با آیت‌الله مصباح درباره هاشمی


نگاهی به مواضع رئیس جمهور در نیویورک/ پرونده بی‌کفایتی آل سعود به روایت نمایندگان/ روایت آیت‌‌الله حائری از جلسه با آیت‌الله مصباح درباره هاشمیآیت‌الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان با اشاره به انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری، گفت:  مردم آگاه و بصیر ملت ایران می‌دانند در انتخابات خبرگان چه‌کار کنند لذا نباید در این زمینه نگرانی داشته باشیم. مردم ما اردات عجیبی به رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.
 
وی با  بیان اینکه دشمن به دنبال دوقطبی کردن جامعه است، تصریح کرد: مثلا در همین بحث برجام، متاسفانه برخی تصور می‌کنند که باید یکدیگر را به خیانت و ترجیح منافع جناحی به منافع ملی متهم کنند که این امر تبعات بدی برای جامعه ما خواهد شد و البته اخلاقی هم نخواهد بود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متاسفانه در بین علما و روحانیون نیز بحث دوقطبی مطرح است، تصریح کرد: علما باید احترام هم را حفظ کنند و در رسانه از همدیگر انتقاد نکنند که اگر اینطور شود مردم به علما و روحانیون بدبین خواهند شد. انتظار مردم آن است که علما هیچگاه پشت سرهم حرف نزنند، یکدیگر را متهم نکنند.
 
آیت‌الله حائری از جلسه خصوصی خود با آیت‌الله مصباح در جریان برگزاری اجلاس خبرگان درباره هاشمی رفسنجانی خبر داد و تصریح کرد: همه دیدند، بنده و آقای مصباح در همین اجلاس اخیر به طور طولانی باهم صحبت کردیم. ما درباره آقای هاشمی خیلی باهم صحبت کردیم و بنده حرف‌هایم را زدم و آقای مصباح هم دلایلش را گفت. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***

ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران هم خبر از تغییر هاشمی داد

نگاهی به مواضع رئیس جمهور در نیویورک/ پرونده بی‌کفایتی آل سعود به روایت نمایندگان/ روایت آیت‌‌الله حائری از جلسه با آیت‌الله مصباح درباره هاشمیپس از تغییر و تحولات در حزب کارگزاران و پیوستن برخی از مخالفان هاشمی در زمان دوم خرداد به این حزب از جمله محمد قوچانی، برخی کارشناسان سیاسی تغییر دیدگاه هاشمی رفسنجانی و نزدیک شدن وی به اصلاح‌طلبان را از عوامل اصلی نوسازی حزب کارگزاران و آمدن چهره‌های جدید و مخالف هاشمی به این حزب عنوان کردند.

این مساله باعث شد هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها بر عدم تغییر خود تاکید کند و به صراحت بگوید: «من عوض نشده‌ام».

رئیس مجمع همچنین تاکید کرد: «اگر می‌بینید بعضی‌ها که قبلاً با من موافق نبودند و حالا همراه شده‌اند من عوض نشده‌ام، بلکه آنها عوض شدند،»

اما امروز نشریه صدا ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران در گزارشی که به بهانه دعوت سید حسن خمینی از ناطق نوری منتشر کرده است، برخلاف اظهارات صریح هاشمی درباره عدم تغییر، از تغییر هاشمی رفسنجانی و روحانی خبر داده است و در این مقایسه گفته است بنابراین ناطق‌نوری نیز با ناطق سال 76 تفاوت دارد. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • محسن تهران ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    هر کدام از خواص که بنابر نظر صریح مقام معظم رهبری باید در مورد فتنه امریکائی صهیونیستی 88 موضع میگرفتند و نگرفته اند در معرض قضاوت مردم هستند و این فصل الخطاب است تا قیامت ! ایشان با کسی شوخی ندارد ، کشور در معرض خطر بود و با مدیریت رهبر عزیزمان از چنگ فتنه گران بیرون آمد . یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس