گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

سایه سنگین بازگشت تحریم بر سر مجمع اقتصادی ایران و اروپا


همزمان با دومین مجمع اقتصادی ایران و اروپا، وبسایت این مجمع اعلام کرد شرکت‌های اروپایی همچنان نگران احیای دوباره تحریم‌ها هستند.

مکانیزم تعامل غرب و ایران در توافق برجام و قطعنامه 2231 به گونه‌ای تعبیه شده که غرب و آمریکا با کمترین بهانه‌جویی می‌توانند تحریم‌های تعلیق شده را مجدداً برقرار کنند. پیش از این نشریاتی مانند فایننشال تایمز تصریح کرده بودند برجام به نحوی تدوین شده که ریسک سرمایه‌گذاری و شراکت با ایران را بالا نگه می‌دارد.

در چنین شرایطی دومین مجمع اقتصادی ایران و اروپا با حضور بیش از 400 نفر از فعالان اقتصادی و تجارت بین‌الملل روز پنجشنبه 23 سپتامبر در شهر ژنو سوئیس آغاز به کار کرد. این مجمع، قرار است فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در دوران پساتحریم ایران بررسی کند. اولین دوره این همایش، سال گذشته و پیش از دستیابی به توافق هسته‌ای در لندن برگزار شد.

به گزارش صدای آمریکا بسیاری از شرکت‌های اروپایی، چه آنهایی که قبلاً در ایران فعال بوده‌اند و چه شرکت‌هایی که به تازگی بازار 80 میلیونی ایران را یک فرصت می‌دانند، با نزدیک شدن به زمان لغو تحریم‌ها به فکر سرمایه‌گذاری در این بازار افتاده‌اند.

اما همانگونه که وبسایت این همایش اعلام کرده توجه همایش در این دوره بر چالش‌های مالی و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در ایران و ریسک‌های احتمالی آن خواهد بود. با اینکه قرار است تحریم‌های اقتصادی ایران لغو شود، اما شیوه‌ای تعریف شده که تحریم‌ها دوباره برگردد. بر این اساس بسیاری از شرکت‌ها نگران این هستند که در صورت بازگشت تحریم‌ها چه سرنوشتی در انتظار سرمایه‌های آنها خواهد بود.

دولت حمایت نمی‌کند سرمایه‌‌های مردم در بورس از بین می‌رود

عدم حمایت دولت، کار دست بورس داد و سرمایه‌های مردم درحال آب رفتن است.
 
روزنامه آرمان با درج این مطلب نوشت: با ریزش شدید قیمت‌ها در بورس تهران اوضاع این بازار در سایه عدم حمایت‌های دولت روزبه‌روز وخیم‌تر شده و سهامداران زیادی شاهد آب رفتن سرمایه‌های خود در بازار سرمایه هستند. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با ریزش 701 واحدی به رقم 61 هزار و 553 واحد رسید و وارد کانال 61 هزار واحدی شد. شاخص قیمت وزنی در معاملات با 275 واحد افت عدد 24 هزار و 165 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 1071 واحد ریزش عدد 68 هزار و 388 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول درحالی با کاهش 528 واحدی به عدد 42 هزار و 814 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 1325 واحد ریزش به رقم 136 هزار و 127 واحد دست یافت. براساس این گزارش، شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات این بازار با کاهش دو واحدی به عدد 682 واحد رسید.

این روزنامه می‌افزاید: بورس تهران ماه‌هاست که گرفتار نزول است و هر روز با ریزش قیمت‌ها و قرمز رنگ شدن خود فریاد اعتراض را به گوش مسئولان می‌رساند، اما بی‌توجهی مسئولان به وضعیت وخیم این بازار مهم کشور موجب شده تا روزانه سهامداران زیادی آب رفتن سرمایه‌های خود را در بازاری که سرمایه‌گذاری در آن تشویق می‌شد، نظاره‌گر باشند. رسیدن شاخص بورس به ارقامی کمتر از ابتدای سال، از بین رفتن بازدهی سهامداران، ریزش شدید حجم معاملات و همچنین افت ارزش بازار سرمایه همگی نشان دهنده وضعیت قرمز بورس است؛ این شرایط درحالی رقم می‌خورد که بورسی که در گذشته متأثر از تصمیمات سیاسی بود، دیگر کوچکترین واکنشی به اخبار خوش سیاسی که در 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است نشان نداده و همچنان بر طبل نزول می‌کوبد. روند ریزشی بازار سرمایه در کنار اخبار مثبت سیاسی درحالی برای همه فعالان این بازار و حتی تحلیل‌گران عجیب و دور از ذهن است که اکثر فعالان این بازار عدم حمایت مسئولان و بی‌اهمیتی آنها به بازار سرمایه را از عوامل اصلی ریزش‌های شدید بورس عنوان می‌کنند. این وضعیت موجب شده است تا اکثر سهامداران تازه‌وارد بورس عطای بورس را به لقای آن ببخشند و تا بهبود شرایط از این بازار خارج شوند.

شرایط اقتصادی فعلی موجب شده تا با فاصله گرفتن شاخص بورس از ارقام ابتدایی سال، میانگین بازدهی چند درصدی سهامداران از بین رفته و بورس تهران وارد فاز زیان شود. این زیان در معاملات روز گذشته و زمانی که دماسنج بازار سرمایه در مقابل بهت و تعجب سهامداران ریزش 701 واحدی را تجربه کرد و به نیمه 61 هزار واحدی پرتاب شد، افزایش پیدا کرد.


دعوت به نشست اضطراری برای نجات آل‌سعود از فروپاشی

به هم ریختگی سیاسی درون حاکمیت آل‌سعود، برخی طیف‌ها درون این حاکمیت را نگران کرده است.

به گزارش وبسایت «چشم خاورمیانه»، نامه‌ای در میان خاندان سلطنتی آل سعود دست به دست می‌شود که خواهان تعیین جایگزین برای ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد و وزیر دفاع شده است. این نامه چهار صفحه‌ای که ظاهراً اخیراً توسط یکی از نوادگان ملک عبدالله بن عبدالعزیز ابن سعود، پادشاه متوفی، تنظیم شده است درباره از دست رفتن کنترل خاندان آل‌سعود بر عربستان هشدار می‌دهد. در نامه نوشته شده است: «ما از تمام فرزندان ملک عبدالعزیز، از امیر بندر، بزرگترین، تا امیر مقرن، جوانترین، می‌خواهیم عاجلانه به تشکیل یک نشست اضطراری با حضور تمام اعضای خاندان همت بگمارند تا وضعیت کنونی به بحث گذاشته شود و برای نجات کشور دست به اقدام لازم زده شود».

به گزارش صدای آمریکا خبرهای حاکی از شکاف داخلی فزاینده در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی چالش‌های بزرگ اقتصادی و سیاست خارجی را تجربه می‌کند. سقوط بهای نفت خلأ میان درآمدها و هزینه‌ها را عمیق‌تر کرده است. یک تحلیلگر سیتی بانک به «چشم خاورمیانه» گفته است که دولت عربستان با 20 درصد کسری درآمد روبرو خواهد شد.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر مداخلات منطقه‌ای خود را گسترش داده و به جرگه بزرگترین وارد کنندگان تسلیحات در جهان پیوسته است. عربستان در حال حاضر درگیر مناقشاتی است که هدف آن مقابله با نفوذ روزافزون ایران در سراسر خاورمیانه است. عربستان سعودی در یمن دستاوردهای اندکی در برابر شورشیان حوثی که تصور می‌شود از سوی ایران حمایت می‌شوند داشته است. ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش هم موفقیت‌های محدودی داشته است. این نامه فعالیت‌های نظامی اخیر عربستان را «کاملاً دچار سوء محاسبه» توصیف کرده و می‌گوید این اقدامات موجب از بین رفتن اعتماد مردم شده است. اختلافات داخلی احتمالاً منعکس کننده کشاکش میان اعضای خاندان سلطنتی بر سر تغییر نسل حاکمان است.

منبع این نامه که با شرط ناشناس ماندن با «چشم خاورمیانه» صحبت کرده می‌گوید بعضی در خاندان سلطنتی خواهان مشاهده تغییراتی درجهت نجات عربستان از سقوط هستند در حالی که دیگران نگرانند‌ علنی شدن کشاکش‌های داخلی به از دست رفتن حمایت عمومی منجر شود. نامه پیشنهاد می‌کند که قدرت به بعضی اعضای مسن‌تر خانواده بازگردانده شود.

در این نامه نوشته شده است: به حاشیه رانده شدن بزرگان و صاحبان تجربه و همچنین تسلیم فرماندهی به نسل جدید رویاپردازان ابله که در پشت ظاهر یک پادشاه ناتوان فعالیت می‌کنند از سوی ما مورد بی‌توجهی قرارگرفته است.

همزمان روزنامه رای‌‌الیوم در گزارشی نوشت علی‌النعیمی وزیرنفت عربستان بویژه پس از کاهش قیمت نفت و رسیدن قیمت آن به کمتر از نصف قیمت قبلی از انظار عمومی پنهان شده است.

رأی‌الیوم نوشت: دو اتفاق مهمی که اخیراً رخ داد، می‌تواند چشم‌اندازی از آینده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دست بدهد و با بررسی عمیق این دو اتفاق می‌توان تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی احتمالی کشورهای مذکور را پیش‌بینی کرد. اتفاق اول، دور شدن علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان از انظار عمومی خصوصاً پس از کاهش قیمت نفت و رسیدن قیمت آن به کمتر از نصف قیمت قبلی‌اش. افرادی بسیار در داخل و خارج عربستان علی‌النعیمی را مهندس سیاست نفتی این کشور می‌دانند و معتقدند که دولت ریاض برای ورشکسته کردن شرکت‌های تولید نفت صخره‌ای و فروپاشاندن اقتصاد ایران و روسیه بیش از 2 میلیون بشکه نفت (اضافی) به بازارهای جهانی برای کاستن قیمت نفت تزریق کرد. اتفاق دوم، اخراج صدها کارمند شبکه تلویزیونی الجزیره- قوی‌ترین و تنهاترین رسانه سیاسی قطر- به علت کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

مؤسسه استاندارد اندپورز که در زمینه اعتبارسنجی فعالیت می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که استمرار کاهش قیمت نفت شاید باعث تعویق یا لغو برخی پروژه‌های زیرساختی در بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شود و اخراج نزدیک به 25 درصد از 5 هزار کارمند شبکه الجزیره نیز شاید یکی از پیامدهای کاهش قیمت نفت باشد.

پیش از این برخی مطبوعات عرب زبان منطقه از رفتار انتحاری رژیم عربستان بر سر قیمت نفت و برای ضربه زدن به ایران خبر داده و این رفتار را خودکشی توصیف کرده بودند.


شرف از که آموختی؟ .... از کارگزاران!

آقای مرعشی! «شرف»‌و «شرافت» در قاموس شما و حزب کارگزاران یعنی چه؟! بین شرافت ادعایی و پرونده‌هایی چون استات اویل، کرسنت، پتروپارس، افشای اطلاعات هسته‌ای، ادعای تقلب و به آشوب کشیدن کشور در سال 88، گرا دادن به دشمنان برای تشدید تحریم‌ها و نظایر اینها، چه رابطه‌ای وجود دارد؟!

این تحلیل را وب‌سایت الف در اعتراض به سخنان اخیر سخنگوی کارگزاران منتشر کرد. مرعشی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته بود: اگر کسی از تکرار دولت‌های متهم و دهه تنش نلرزد یک ایرانی باشرف نیست. الف در واکنش می‌نویسد: این‌گونه مواضع، از آقای مرعشی و جریان موردپسند ایشان، بی‌سابقه نیست. و از آن جمله است برخی قضاوت‌ها درباره دولت سابق با چاشنی تعابیری چون «مرض هاری» و نظایر آن. این‌گونه موضع‌گیری‌ها از زوایای گوناگون قابل تحلیل است؛ اما می‌تواتن ریشه برخی از آنها را در این سخن محمدباقر نوبخت- دبیرکل حزب اعتدال و توسعه- جستجو کرد که در برنامه‌ای تلویزیونی  گفته بود. «دل ما با کسی که سال 84 پیروز شد اصلا صاف نشد و هیچ وقت نتوانستیم او را به‌عنوان مظهر جمهوریت مردم فهیم و با فرهنگ و صادق جمهوری اسلامی ایران بدانیم»!

چشم بستن بر رویکردهای گاه فاجعه‌آمیز دولت‌ها و جناح‌های همسو با خود و در عین حال، بی‌شرف خواندن بخشی از جامعه به جرم متاثر نشدن از «تکرار احتمالی» دولت سابق، دور از انصاف و جوانمردی و دور از ادب است، همان‌گونه که نادیده گرفتن خطاهای فراوان دولت پیشین و محصور ماندن در حصارهای تنگ «شخص‌زدگی» نیز مغایر با آموزه‌های دینی و عقلانی است.

انتقاد سازنده از دولت سابق در عین پرهیز از دو قطبی‌سازی جامعه، بدیهی‌ترین «وظیفه» همه آگاهان و صاحبان اندیشه در راستای دفاع از انقلاب است و این مهم، با بی‌شرف خواندن بخشی از جامعه محقق نمی‌شود. راستی مگر «ادب مرد به از دولت او» نبود؟! کسی که به راحتی بخشی از جامعه را به دلایل مبهم، فاقد شرف می‌نامد، مستحق دریافت چه نمره‌ای از درس ادب خواهد بود؟!
الف می‌افزاید: دولت، منحصر به شخص رئيس‌جمهور نیست؛ بنابراین، انتقادها از رئيس‌جمهور سابق و برخی نزدیکان مسئله‌دار وی، نباید موجب نادیده‌گرفتن خدمات نیروهای متعهد و لایقی شود که برای خدمت به نظام و ملت سر از پا نمی‌شناختند.

در ادامه این تحلیل آمده است: آقای مرعشی در حالی بدون هیچ قید و تخصیصی، مدافعان دولت سابق را دور از شرافت می‌نامد که کارنامه دولت‌های مورد علاقه وی نیز سرشار از نقاط ضعف فراوان و گاه به مراتب فاحش‌تر بوده؛ اما چنین تعابیری درباره آنها و حامیانش به کار نبرده است. کاش جناب مرعشی قبل از شاخص‌گذاری برای «شرافت» مردم، فارغ از تعلقات جناحی در این واقعیت‌ها تامل می‌کردند که بیشترین گلایه‌های رهبری درباره تشدید شکاف طبقاتی، افزایش فشارها بر محرومان، رواج روحیه اشرافیگری و تجمل‌پرستی در بین مدیران، کم‌رنگ شدن ارزش‌های انقلاب، و نظایر آن مربوط به چه دوران و در زمان مسئولیت چه دولت‌هایی بوده است! راستی! کدام حزب سیاسی بر این باور بود که برای رسیدن به توسعه، باید عده ای زیرچرخ‌های توسعه له شوند؟!

«استات اویل»، «کرسنت»،  «پتروپارس» و سوءاستفاده‌های کلان در خصوصی‌سازی‌ها و... در کدام دولت‌ها رخ داده بود؟! پدیده آقازادگی در کدام دوران، شدت یافته بود؟!

این بازی اگر به سود هاشمی باشد به ضرر روحانی است

مشاور سابق کروبی از روحانی خواست در زمین هاشمی بازی نکند.

داریوش سجادی می‌نویسد: در سفر اخیرم به تهران مجالی شد تا با یکی از مشاوران ارشد دکتر روحانی ساعاتی را به گفت‌وگو بنشینم.

در نشست مزبور با اشاره به تعمد پررنگ و قابل فهم و معنادار و وقت و بی‌وقت هاشمی رفسنجانی در هر اندازه‌ تراژیک و خوفناک ترسیم کردن دوران ریاست جمهوری قبل از روحانی، خدمت میزبان معروض داشتم؛ چنین رویکردی از جانب آقای هاشمی کاملا قابل فهم است و در واقع ایشان از این طریق در حال تشفی خاطر و ارضاء ذهنی و انتقام‌کشی از نظام است. رویکردی که هر چند قابل فهم است اما فاقد وجاهت است.

وی می‌افزاید: علی‌ایحال خطاب به میزبان گوشزد کردم که بر آقای روحانی واجب است تا از بازی کردن در زمین هاشمی پرهیز کند! هاشمی هر اندازه هم که بر طبل سیاه‌نمائی دولت قبل بکوبد نهایتا از این بازی متضرر نخواهد شد و به اعتبار نداشتن مسئولیت دولتی چیزی را برای از دست دادن ندارد. اما آقای روحانی به اعتبار مسئولیت اجرایی خود چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد که با تاسی به قواعد «بازی سیاه هاشمی» نامدبرانه و نالازم جبهه مقابل را به منظور دفاع از خود و پاتک به تک کینه‌جویانه «هاشمی» به صورتی تبعی به رویارویی با خود می‌کشاند که دست بر قضا کشانده است!

در همین حال رجانیوز در تحلیلی نوشت: ظاهرا قرار نیست روحانی به این زودی از زیر سایه سنگین هاشمی بیرون بیاید و خودش به تنهایی سیاست‌ورزی کند، حتی اگر قرار هم باشد روحانی بخواهد سیاست‌ورزی را مستقلا پیشه کند، ظاهرا این هاشمی است که تصمیم دارد همچنان روحانی را زیر سایه خود تصویر کند، نکته‌ای که در هفته‌های اخیر و اظهارات گاه و بی‌گاه هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات 92 بیشتر علنی شده است.

هاشمی در هفته‌های اخیر و در قالب اظهارنظر خود پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دست کم دوبار به تصریح بیان کرده است که نتیجه انتخابات 92 و ریاست جمهوری روحانی نه به دلیل حرکت سیاسی شخص پیروز بلکه به دلیل ثبت‌نام و حضور وی بوده است.

هاشمی در دیداری که با یوسف صانعی در مشهد مقدس داشت، در این‌باره گفت: «کار من در مقطع انتخاب سال 92 در حد نام‌نویسی بود که دیدید چه تاثیری در کشور داشت و نتیجه‌اش انتخابات آقای روحانی بود که با انگیزه و انرژی بیشتری در حال فعالیت است.»

این در حالی است که وی اخیرا در جمع دانشجویان هم این سخن را مجددا تکرار کرد: «خیلی‌ها ایجاد زلزله سیاسی در انتخابات 92 را به نام‌نویسی من منسوب می‌کنند، ولی واقعیت این است که مردم با بلوغ سیاسی و شعور انقلابی آن حماسه سیاسی را خلق کردند.»

** خراسان

اولتيماتوم کابينه براي راه اندازي «کارپوشه ملي ايرانيان»

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به محمود واعظي وزير اطلاعات، تاکيد شده است که به استناد ماده 8 قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات که بر اساس آن هر شخص ايراني مي‌تواند درخواست خود را براي دسترسي به اطلاعات به صورت برخط از طريق درگاه الکترونيک، پيشخوان دولت الکترونيک، پست يا مراجعه حضوري تسليم کند، هيئت دولت مصوب کرده که سازمان فناوري اطلاعات موظف است ظرف 6 ماه با همکاري شرکت پست، سامانه کارپوشه ملي ايرانيان را براي اعلام و ارسال اطلاعات دولتي به اشخاص راه اندازي کند.

مجوز ويژه دولت به يک سازمان براي خريد خودروي سواري

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير دولت به طيب نيا مقرر شده که به استناد اصل 138 قانون اساسي، وزارت امور اقتصادي و دارايي مجاز است نسبت به خريد 5 دستگاه خودروي سواري ساخت داخل جهت استفاده در سازمان خصوصي سازي اقدام کند. بر اساس اين ابلاغيه، خودروهاي مذکور از شمول ماده ۲۵ ضوابط اجرايي قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور که تاکيد کرده خريد خودروي جديد سواري صرفا به تعداد خروج خودروها از موسسات دولتي خواهد بود نيز مستثني هستند.

** وطن امروز

علیه آل‌سعود در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کنیم

امام جمعه موقت تهران گفت باید در دادگاه‌های بین‌المللی دولت آل‌سعود را وادار به پاسخگویی درباره فاجعه منا کرد. به گزارش فارس، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران دیروز در خطبه‌های نماز جمعه حادثه غم‌بار منا را که منجر به شهادت و جراحت‌های ضیوف الرحمن شد نشانه بی‌لیاقتی عربستان‌سعودی خواند و گفت: ریشه فاجعه منا بستن راه توسط ماموران سعودی بود. دولت سعودی باید لوازم این مساله را بپذیرد که یکی از این لوازم مراجعه کشورهای اسلامی به دادگاه بین‌المللی است تا مشخص شود چرا این همه قتل  در منا صورت گرفت. آیت‌الله امامی‌کاشانی از ضرورت مراجعه به سازمان کنفرانس اسلامی جهت معلوم کردن تکلیف حج سخن گفت و اضافه کرد: حج تنها مربوط به دولت عربستان نیست و این همه شهید در منا از همه کشورهای اسلامی بودند.  وی لزوم اداره حج به دست سازمان کنفرانس اسلامی و صاحب‌نظر بودن کشورهای مسلمان و نیز گماردن نیروهای امنیتی از سوی این کشورها در فریضه حج را یادآور شد و بیان داشت: دولت عربستان باید به محکمه پاسخگو باشد اما از همه تاسفبارتر اینکه از ماموران خود تشکر می‌کند و اظهار می‌دارد در کار کم نگذاشته‌اند(!)

رئیس‌جمهور در سازمان ملل درباره فاجعه منا چه بگوید؟

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی می‌گوید حسن روحانی در سخنرانی خود در سازمان ملل باید به موضوع خارج شدن مدیریت حج ابراهیمی از دست سعودی‌ها و سپردن آن به سازمان کنفرانس اسلامی سخن بگوید. مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با میزان با اشاره به حادثه دلخراش در مکه گفت: حسن روحانی باید از فرصت حضور در سازمان ملل برای گرفتن مدیریت حج از آل‌سعود و سپردن آن به  سازمان کنفرانس اسلامی استفاده کند. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور برای گرفتن حج از آل‌سعود و سپردن آن به دست سازمان کنفرانس اسلامی که متشکل از کشورهای اسلامی است رایزنی کند. بذرپاش افزود:  اینکه مسؤولان، فقط دیپلماتیک محکوم کنند و پاسخ مبنایی ندهند برای بازماندگان این حادثه کافی نیست.  سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس در خاتمه با تاکید بر اینکه  مجلس از همه ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده خواهد کرد، اظهار داشت: مجلس از فرصت نشست مجالس آسیایی و کمیته فرعی آن(APA) که ماه آینده در تهران برگزار می‌شود کمال استفاده را برای گرفتن مدیریت حج از آل‌سعود خواهد برد.

راهپیمایی ضدسعودی در ایران

راهپیمایی نمازگزاران سراسر کشور در محکومیت آل‌سعود در پی فجایع رخ داده در حج، خباثت و تعرض بی‌شرمانه صهیونیست‌ها به قبله اول مسلمین جهان، هتک حرمت مسجد الاقصی و نیز حملات بی‌شرمانه آل‌سعود جنایتکار و منفور به مردم مظلوم و بی‌پناه یمن با شعارهای «مرگ بر اسرائیل»  و  «مرگ بر استکبار»  و «مرگ بر آل‌سعود» پس از نمازجمعه در تهران و سراسر کشور برگزار شد.  تظاهرکنندگان در تهران در قطعنامه پایانی خود در محکومیت آل‌سعود اعلام کردند: جهان اسلام از یک سو در غم حادثه‌ تلخ و خسارت‌بار مسجدالحرام و فاجعه‌ مصیبت‌بار قربانی شدن جمع کثیری از حجاج بیت‌الله‌الحرام در منا، به عزا نشسته و از سوی دیگر رژیم جنایتکار صهیونیستی  به پایمال کردن حقوق مردم مظلوم فلسطین ادامه می‌دهد.  در این قطعنامه آمده است: ما تظاهرکنندگان در این ایام که عزای عمومی ملت ایران است، ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار قربانیان منا در سراسر جهان بویژه مردم مسلمان و شریف ایران، اندوه بزرگ جهان اسلام و عزا شدن عید قربان مسلمین در فاجعه‌ مصیبت‌بار منا و همچنین حادثه‌ تلخ مسجدالحرام را ناشی از بی‌کفایتی و مدیریت غلط  دولت سعودی  دانسته و خواستار رسیدگی کامل به موضوع توسط مراجع داخلی و بین‌المللی و احقاق حقوق جانباختگان و مجروحان این حادثه جانگداز هستیم.  از سوی دیگر، بسیج دانشجویی در پی حوادث ناگوار مکه و فاجعه منا از آحاد ملت جهت حضور در تجمع اعتراضی مقابل سفارت عربستان‌سعودی در روز یکشنبه 5 مهر دعوت به عمل آورد.

** جمهوری اسلامی

داعش: به مشهد هم حمله می کنیم

گروه تروریستی تکفیری داعش،‌ هوس کرده به مشهد مقدس هم تعرض کند! این گروهک، روز پنجشنبه همزمان با عید قربان در صفحات توئیتر خود اعلام کرد: رافضی‌ها (شیعیان) بدانند که هدف ما تخریب نمادهای شرک آلود در نجف، کربلا و سامراست و بعد از تخریب آنها به ایران خواهیم آمد و مشهد را ویران خواهیم کرد. این گروه تروریستی از مسلمانان خواست با نابود ساختن شیعیان، هرچه سریع‌تر اسلام اصیل را در جهان مستقر نمایند. جالب است که تروریست‌های داعش در شرایطی هوس چنین لقمه بزرگ‌تر از دهانشان را کرده‌اند که در عراق و سوریه درحال فروپاشی هستند و در برابر نیروهای مردمی مجبور به عقب نشینی شده‌اند. شرایط ایران بگونه‌ای است که داعش حتی به مرزها هم نمی‌تواند نزدیک شود.

احمدی نژاد: دوران مال مردم خوردن به پایان رسیده است

احمدی نژاد، یکبار دیگر سخن از پاکی دولت خود و لزوم مدیریت بر جهان گفت! به گزارش انتخاب، وی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در مسجد محمدیه منطقه 14 تهران سخنرانی می‌کرد گفت دوران مال مردم خوری به پایان خواهد رسید و مردم ایران با سایر ملت‌ها فرق دارند و ذاتاً شایستگی مدیریت جهانی دارند. وی درباره دو تن از معاونین خود که هم اکنون در زندان بسر می‌برند و آنهمه فساد مالی که در دولتش رخ داده که تاکنون فقط گوشه‌هائی از آن علنی شده است سخنی نگفت و در عین حال دیگران را به مال مردم خوری متهم کرد! احمدی نژاد، در تمام دوران هشت ساله ریاست جمهوری خود نیز دیگران را تهدید به افشای تخلفات می‌کرد ولی هرگز نتوانست چیزی از ادعاهایش را به اثبات برساند اما برخلاف آنکه دولت خود را پاک‌ترین دولت می‌دانست اکنون روشن شده است که در هیچ دولتی به اندازه دولت وی اینهمه فساد وجود نداشت.

یک شاهزاده سعودی به جرم تجاوز در آمریکا دستگیر شد

یک شاهزاده 28 ساله سعودی در لس آنجلس به جرم تلاش برای تجاوز به عنف توسط پلیس آمریکا دستگیر شده است. به گزارش افکار نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، «ماجد عبدالعزیز آل سعود» به جرم تلاش برای وادار کردن خدمتکار خود به عمل منافی عفت، توسط پلیس دستگیر شده است. این شاهزاده عرب صبح دیروز با سپردن وثیقه 300 هزار دلاری آزاد شده و قرار است 27 مهر ماه در دادگاه حاضر شود. ماجد عبدالعزیز پس از آن دستگیر شد که همسایه‌اش به پلیس زنگ زد و گفت «خدمتکار با لباسی خونین تقلا می‌کند که از دست ماجد فرار کند.»

زنده شدن زائر ایرانی در منا پس از 6 ساعت

یک زائر ایرانی که چند ساعت در میان اجساد کشته شدگان فاجعه اخیر منا افتاده بود،‌ ناگهان به هوش آمد و خود را از میان جنازه‌ها بیرون کشید. یک خبرنگار که در منا حضور دارد گفت: پیکر یکی از ایرانی‌ها که از ساعت 10 صبح میان کشته شدگان افتاده بود، ساعت 4 عصر بر اثر پاشیدن آب توسط آبپاش‌ها که به صورت او نیز پاشیده شده بود، به هوش آمد و توانست خود را از میان جنازه‌ها بیرون بکشد و به مقر ایرانی‌ها برساند.

** قانون

آمانو: مطمئنم نمونه‌های پارچین تقلبی نیست

فارس      مد‌یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اد‌عای غربی‌ها مبنی بر آزاد‌ بود‌ن د‌انشمند‌ان ایرانی د‌ر نمونه‌برد‌اری از پارچین را رد‌ و تصریح کرد‌ که این کار زیر نظر د‌قیق آژانس انجام شد‌ه است. پس از آنکه رسانه‌های غربی به انتقاد‌ از نحوه نمونه‌برد‌اری از سایت پارچین توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرد‌اختند‌، ‌ رئیس این نهاد‌ بار د‌یگر به د‌فاع از عملکرد‌ آژانس پرد‌اخته و تأکید‌ کرد‌ که اطمینان د‌ارد‌ فرآیند‌ نمونه‌برد‌اری بی‌عیب و نقص بود‌ه است. به نوشته آسوشیتد‌پرس، «یوکیو آمانو» مد‌یرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفته که از اصالت نمونه‌های اخذ شد‌ه از پارچین کاملا مطمئن است. آمانو د‌ر خصوص نحوه مطمئن شد‌ن از اینکه نمونه‌های برد‌اشت شد‌ه متعلق به پارچین بود‌ه و از جای د‌یگری نیامد‌ه باشد‌ گفته که آژانس از طریق نظارت وید‌ئویی و سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای از صحت روند‌ نمونه‌گیری از پارچین اطمینان حاصل کرد‌ه است؛ آمانو البته نگفته که آیا بازرسان خارجی د‌ر حین نمونه‌گیری د‌ر پارچین حاضر بود‌ه‌اند‌ یا خیر. 

مکالمات روحانی د‌ر اجلاس احتمالا شنود‌ می‌شود‌

تسنيم شبکه آمریکایی ان بی‌سی با افشای شنود‌ مکالمات مقامات مسئول د‌ر اجلاس‌ سال‌های قبل سازمان ملل از احتمال شنود‌ مکالمات حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سخن به میان آورد‌ه است. اين شبکه آمریکایی د‌ر گزارشی با موضوع جاسوسی و شنود‌ مکالمات مرد‌م از سوی سازمان‌های امنیتی آمریکا، تصریح کرد‌ه است که این عملیات د‌ر اجلاس امسال نیز اجرا می‌شود‌. موضوع جاسوسی و شنود‌ مکالمات مرد‌م و مقامات آمریکایی و کشورهای د‌یگر، پیش از این با اسناد‌ و مد‌ارکی که اد‌وارد‌ اسنود‌ن، مامور سابق سیا منتشر کرد‌ه بود‌، فاش شد‌ه بود‌. 

نیروی هوایی مسئول انتقال مصد‌ومان حاد‌ثه مکه

تابناك سرد‌ار مسعود‌ جزایری، معاون ستاد‌ کل نیروهای مسلح از د‌ستور این ستاد‌ به نیروهای هوایی ارتش و سپاه برای نقش‌آفرینی د‌ر انتقال شهد‌ا و مصد‌ومان حاد‌ثه مکه به کشور خبر د‌اد‌. بنا بر این د‌ستور، این نیرو‌ها موظفند‌ تا د‌ر همه زمینه‌ها برای کمک‌رسانی مشارکت کرد‌ه و توان خود‌ را برای اجرایی کرد‌ن این مأموریت به کار گیرند‌. 

سوال از جنتي و وزيرورزش د‌ر صحن علني اين هفته

خانه ملت بر اساس د‌ستور اعلامی، وزرای فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی و ورزش و جوانان هفته جاري برای پاسخگویی به سوالات نمایند‌گان د‌ر صحن علنی حضور خواهند‌ یافت. مهرد‌اد‌ بذرپاش، علی اصغر زارعی، ‌ حسین نجابت، سید‌محمود‌ نبویان، محمد‌ سلیمانی و سید‌مسعود‌ میرکاظمی نمایند‌گان تهران، شمیرانات، ‌ری، اسلامشهر و پرد‌یس از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی‌وسؤال آقای احمد‌ شوهانی نمایند‌ه ایلام از وزیر محترم‌ ورزش و جوانان‌نیزد‌رد‌ستور کار قرار د‌ارد‌.

سفر رئیس جمهور اند‌ونزی به ایران

فارس وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اند‌ونزی د‌ر محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان د‌ر نیویورک ملاقات و د‌ر خصوص مسائل د‌وجانبه و ضرورت گسترش روابط فیمابین و همچنین همکاری برای حل مشکلات منطقه‌ای خاورمیانه از جمله بحران سوریه و آوارگان این کشور تباد‌ل نظر کرد‌ند‌. استفاد‌ه از ظرفیت‌های ایران و اند‌ونزی برای حل مسائل منطقه‌ای، ضرورت گسترش روابط د‌وجانبه، حمایت از یکد‌یگر د‌ر محافل بین‌المللی و تباد‌ل هیات‌های سیاسی عالیرتبه از جمله سفر قریب‌ الوقوع وزیر امور خارجه اند‌ونزی به تهران و نیز سفر رئیس جمهور اند‌ونزی د‌ر آیند‌ه نزد‌یک به جمهوری اسلامی ایران از جمله موارد‌ی بود‌ که د‌ر گفت‌وگوهای د‌يروز فیمابین وزرای امور خارجه ایران و اند‌ونزی مطرح شد‌. 

گزارش برجام یکشنبه تقد‌یم هیات‌رئیسه می‌شود‌

تسنيم نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام از نهایی شد‌ن گزارش این کمیسیون د‌ر جلسه فرد‌ا خبر د‌اد‌ و گفت: گزارش کمیسیون برجام یکشنبه هفته جاري تقد‌یم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود‌.منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام از نهایی شد‌ن گزارش این کمیسیون از جمع‌بند‌ی نتایج مذاکرات وین خبر د‌اد‌ و گفت: کمیسیون ویژه بررسی برجام امروز، شنبه هم مانند‌ این هفته جلسه د‌ارد‌ که قرار است د‌ر این جلسه گزارش این کمیسیون از نتایج جمع‌بند‌ی مذاکرات وین نهایی شود‌.وی افزود‌:بررسی نتایج جمع‌بند‌ی مذاکرات وین د‌ر کمیته‌های پنج‌گانه کمیسیون برجام پایان یافته و این کمیته‌ها گزارشات‌شان را تقد‌یم هیات‌رئیسه کمیسیون کرد‌ه‌اند‌ که پس از بررسی د‌ر نشست کمیسیون برجام، گزارش آن نهایی می‌شود‌.


** شرق

عارف: خبرهای خوبی از وحدت اصلاح‌طلبان در راه است

پایگاه امید: محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی، اهالی فرهنگ و هنر و ورزشکاران بندر‌انزلی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در دوران جنگ، گفت: رهبری مقتدرانه امام‌خمینی(ره) در طول دفاع مقدس، هوشمندی، دلسوزی و مدیریت استراتژیک مدیران دولت وقت و صبر و متانت مردم باعث شد بر مشکلات اقتصادی فائق بیاییم و نتیجه وحدت مردم و مسئولان، پیروزی فرزندان ایران در جبهه‌ها بود. او با انتقاد از برخی تعابیر نادرستی که بعضا از سوی برخی افراد نسبت به مدیران نظامی و سیاسی دوران جنگ مطرح می‌شود، گفت: حماسه هشت سال دفاع مقدس با وحدت همه به‌خصوص فرماندهان نظامی و مدیران سیاسی صورت گرفت و اگر اختلاف‌نظری هم در شیوه اداره جنگ بود، به جبهه‌ها تسری پیدا نمی‌کرد و با درایت امام‌خمینی(ره) و مسئولان وقت و تلاش و پشتکار رزمندگان اسلام موفق شدیم سرزمین‌های به‌اشغال‌درآمده را باز پس بگیریم. عارف با بیان اینکه ایران منادی صلح‌طلبی در جهان است، گفت: دوران دفاع مقدس نباید وسیله‌ای برای تسویه‌حساب‌های سیاسی شود. متأسفانه بعضا دیده می‌شود عده‌ای که به‌دنبال حذف افراد و گروه‌ها به‌ویژه اصلاح‌طلبان هستند، از دفاع مقدس استفاده ابزاری می‌کنند و به‌دنبال منافع گروهی و جناحی خود هستند درحالی‌که اصلاح‌طلبان، هم در دوران انقلاب و هم در طول جنگ تحمیلی حضور چشمگیری در دفاع از میهن اسلامی خود داشتند و همواره در همه صحنه‌ها و رویدادهای مهم انقلاب و کشور حضور خواهند داشت.  رئیس بنیاد امید ایرانیان با تأکید بر اینکه هنر اصلاح‌طلبان این است که در شرایط سخت پیروز رقابت‌های سیاسی از جمله انتخابات شوند، گفت: اگر اصلاح‌طلبان بین خود وحدت و همگرایی داشته باشند می‌توانند با هماهنگی و تفاهم با نهادهای تصمیم‌گیر در امر انتخابات مذاکره کنند و تجربه نشان داده است این‌چنین مذاکرات به نتیجه‌های مثبت منجر می‌شود. او با بیان اینکه جریان رقیب اصلاحات می‌خواهد شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را در انتخابات مجلس جبران کند، گفت: خبرهای خوبی از وحدت و همگرایی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس در راه است که امیدوارم همبستگی اصلاح‌طلبان باعث تشکیل مجلسی قوی، توانا و در شأن ملت بزرگ ایران شود.

** آرمان

پاسخ هاشمي به مغرضان

شنیده شد که كانال ويژه خبري نوشت؛ سيد جواد هاشمي بازيگر سينما و تلويزيون در پيامي با توصيف مناسك حج و آداب آن در دين اسلام، ضمن انتقاد از موجي كه برخي مغرضان با دعوت به نرفتن به حج يا ساختن جك در اين رابطه ایجاد كرده‌اند، نوشت: حج، بسيار زيبا، ستودني و شايسته است و عامل وحدت و رفاقت بين مسلمانان است. گول آدم‌هاي مغرض را نخوريد كه مي‌خواهند بين ما و مسلمانان جدايي بيندازند، جك‌ها و دعوت براي نرفتن به حج دسيسه است. مراقب باشيد. 
 
مرتضي اشراقي هم کاندیدا می شود؟

شنیده شد که برخي شنيده‌ها از احتمال كانديداتوري حجت‌الاسلام مرتضي اشراقي نوه دختري امام راحل(ره) براي انتخابات دهمين دوره مجلس حكايت دارد. «انتخاب» نوشت؛ وي فرزند آخر آيت‌ا... شهاب‌الدين اشراقي و خانم صديقه مصطفوي است. مرتضي اشراقي تاكنون در هيچ انتخاباتي شركت نكرده است و در حال حاضر رياست كميته انتصابات دانشگاه آزاد را عهده‌دار است. احتمال حضور مرتضي اشراقي در ليست منتسب به اعتداليون و همچنين ليست كارگزاران، ائتلاف اصلاح‌طلبان و چند ليست متفرقه اصلاح‌طلبان وجود دارد. 
 
لغو كنسرت‌ها به مدت سه روز

شنیده شد که سرپرست دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از لغو سه روزه تمامي كنسرت‌هاي موسيقي كشور با توجه به اعلام سه روز عزاي عمومي در پي فاجعه منا خبر داد. «عصر ايران» نوشت؛ سرپرست دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از لغو سه روزه تمامي كنسرت‌هاي موسيقي كشور با توجه به اعلام سه روز عزاي عمومي توسط مقام معظم رهبري خبر داد. فرزاد طالبي با اعلام اين خبر توضيح داد: با توجه به اعلام مقام معظم رهبري مبني بر سه روز عزاي عمومي در كشور به مناسبت فاجعه انساني منطقه منا كه منجر به درگذشت تعداد زيادي از زائران ايراني و كشورهاي ديگر شده است، تمامي كنسرت‌هاي موسيقي به مدت سه روز لغو شد. سرپرست دفتر موسيقي وزارت ارشاد ضمن تسليت به بازماندگان زائران ايراني درگذشته در اين فاجعه عظيم انساني از خداوند متعال عالي‌ترين درجات الهي را براي آنان مسالت كرد. 
 
گوشت‌هاي قرباني حج نصيب كدام كشورها مي‌شود؟!

شنیده شد که توزيع گوشت‌هاي قرباني شده پس از معاينه، از همان روز عيد شروع مي‌شود. «انتخاب» نوشت؛ بانك توسعه اسلامي كه طرح قرباني حج زيرنظر آن اجرا مي‌شود، سال گذشته توزيع گوشت‌هاي قرباني حجاج را اين طور شرح داده بود: بخشي از گوشت‌هاي قرباني‌شده به حاجي‌ها و فقيران حاضر در منا داده مي‌شود و باقي گوشت‌ها هم از راه‌هاي دريايي و زميني به كشورهايي مثل اردن، سوريه، لبنان و فلسطين در صورت اجازه رژيم صهيونيستي فرستاده مي‌شود. براساس اعلام اين بانك، ارسال اين گوشت‌ها به كشورهاي ديگري چون افغانستان، پاكستان، مالي، نيجر، سودان، سنگال، جيبوتي، سومالي، كنيا، دارالسلام، تانزانيا، كومور، موزامبيك، بنگلادش، موريتاني، گينه، سيرالئون، آلباني و بوسني در روزهاي بعد و از راه دريا انجام مي‌شود. به گفته‌ رئيس بانك توسعه اسلامي، طبق توافق با كميته امداد ايران، هر سال بخشي از گوشت قرباني‌ها به كشور ايران فرستاده مي‌شود. بانك توسعه اسلامي هنوز اعلام نكرده گوشت‌هاي قرباني حج امسال به كدام كشورها فرستاده مي‌شود. 
 
كلاهبرداري از محققان با ايجاد سايت جعلي

شنیده شد که كارشناس پژوهشي دانشگاه آزاد واحد يزد به تازگي با همكاري حوزه فناوري اطلاعات دانشگاه، هفت سايت جعلي مجلات خارجي را به فهرست سايت‌هاي جعلي مجلات سازمان مركزي دانشگاه آزاد اضافه كرد. «فرارو» نوشت؛فاطمه دهقان بنادكي درباره نحوه عملكرد اين سايت‌هاي جعلي گفت: شگرد اين سايت‌ها به اين صورت است كه در برخي موارد با تغيير خيلي جزئي در نشاني، سايتي مشابه با سايت اصلي طراحي مي‌كنند و نسبت به فريب علاقه‌مندان و دانشجويان با اخذ وجه برای ثبت مقاله و حتي چاپ آن مبادرت مي‌كنند. این سایت‌ها روش‌هاي بسيار زيركانه‌اي هم براي فريب استادان و دانشجويان دارند. وي درباره نحوه تشخيص اين سايت‌هاي جعلي نيز اظهار مي‌كند: پس از بررسي آرشيو مجلاتي كه مقالات در آنها چاپ شده‌اند و با توجه به لينك‌هاي موجود روي سايت‌هاي معتبر و موثق و با همكاري حوزه فناوري اطلاعات دانشگاه، سايت‌هاي مشكوك را شناسايي و در مكاتبه‌اي به معاونت پژوهش و فناوري سازمان مركزي دانشگاه ارسال كرديم كه خوشبختانه تمام سايت‌هاي معرفي‌شده از سوي سازمان مركزي نيز جعلي اعلام و به فهرست وب سايت‌هاي جعلي نشريات علمي سازمان اضافه شد. 
 
شنود مكالمات احمدي‌نژاد در نيويورك

شنیده شد که شبكه خبري ان‌بي‌سي گزارش داده است كه سازمان امنيت ملي آمريكا در زمان رياست‌جمهوري جورج بوش مكالمه‌ها و جلسات محمود احمدي‌نژاد و هيات همراهش در سازمان ملل را شنود كرده است. «آنا» به نقل از بي‌بي‌سي نوشت؛ اين شنود بر اساس دستور كاخ سفيد صورت گرفته است. هنوز مقام‌هاي آمريكايي در اين زمينه اظهارنظري نكرده‌اند اما خبرنگار بي‌بي‌سي در نيويورك از محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان، در اين خصوص سوال كرده و او در پاسخ گفته است: مگر جاي تعجب دارد؟ در اين گزارش از گفته‌هاي چند تحليلگر سابق سازمان امنيت ملي آمريكا استفاده شده است. بر اساس اسنادي كه شبكه خبري ان بي‌سي به دست آورده، آمريكا مكالمات در هتل‌ها و نيز مكالمه‌هاي تلفني محمود احمدي‌نژاد و ۱۴۳ همراهش در سال ۲۰۰۷ را شنود كرده است. سال ۲۰۰۷ نخستين سخنراني احمدي‌نژاد در سازمان ملل بود و سخنانش درباره هولوكاست و محو رژیم صهیونیستی از نقشه زمين جنجال آفرين شد. در گزارش ان‌بي‌سي از احتمال شنود مكالمات حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، در جريان نشست عمومي سازمان ملل در هفته جاري هم سخن به ميان آمده است. 
 
شوراي شهر خرمشهر منحل شد

شنیده شد که شوراي حل اختلاف خوزستان به رياست عبدالحسن مقتدايي استاندار، عصر چهارشنبه در نشست خود، به انحلال شوراي اسلامي شهر خرمشهر راي داد. ایرنا نوشت؛شوراي حل اختلاف استان خوزستان در نشست چهارشنبه خود پس از گذشت نزديك به يك ماه مهلت به اعضاي شوراي اسلامي شهر خرمشهر مبني بر حل اختلافات و تشكيل جلسه براي تعيين شهردار، به دليل تمكين نكردن اعضاي اين شورا و تعطيلي چندين ماهه نشست اعضا، به انحلال شوراي شهر خرمشهر راي داد. بر اساس اين تصميم، شهردار خرمشهر از سوي استانداري خوزستان منصوب شده و انتخابات ميان دوره‌اي شوراي شهر نيز همزمان با انتخابات اسفندماه امسال برگزار مي‌شود. يك عضو شوراي شهر خرمشهر نيز با تاييد خبر انحلال شوراي شهر گفت: اينجانب نيز خبر را از رسانه‌ها شنيده‌ام. محمد حويزاوي شهردار خرمشهر ۲۶ فروردين ماه سال جاري پس از ۱۸ ماه كار در شهرداري خرمشهر، از سمت خود استعفا داد و اين استعفا مورد موافقت اعضا قرار گرفت. از آن زمان تاكنون اين شهرداري با سرپرست به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. 


** ایران

روایت «گاردین» از  ماندگاری دفاع مقدس در حافظه جمعی ایرانیان

«گاردین» نوشت: «خاطرات جنگ هشت ساله ایران و عراق حتی برای جوانانی که در آن زمان متولد نشده بودند، زنده است». به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی پنجشنبه در گزارشی از تهران نوشت: «جنگ هشت ساله ایران و عراق در سپتامبر 1980 شروع شد و در اوت 1988 پایان یافت اما در ایران امروز همچنان زنده است. در میان جمعیت کثیری که در ماه ژوئن در مراسم تشییع جنازه 270 کهنه سرباز- از جمله 175 رزمنده غواص- که اجسادشان از عراق بازگردانده شده بود، شرکت کردند، هزاران ایرانی جوان حضور داشتند که در زمان خاتمه جنگ هنوز متولد نشده بودند. هزاران نفر دیگر تصاویر و پیام‌هایی در رسانه‌های اجتماعی در آن خصوص منتشر کردند.» به نوشته «گاردین»،« مادران، پدران و کودکان هشت هزار سرباز ایرانی که هنوز «مفقودند»، درد خاصی در سینه دارند. برای آنها جنگ در یک انتظار پیوسته ادامه دارد.»

شنود مکالمات هیأت ایرانی در سازمان ملل در سال ۲۰۰۷

شبکه خبری «ان بی‌سی» گزارش داد سازمان امنیت ملی امریکا  سال 2007 و در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش» مکالمه‌ها و جلسات محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل را «شنود» کرده است. بر اساس این گزارش که در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در «نیویورک» منتشر شده، این شنود بر اساس دستور کاخ سفید صورت گرفته است. هنوز مقام‌های امریکایی در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند اما بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی دیروز در «نیویورک» از محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، در این خصوص سؤال کرده و او در پاسخ گفته است:‌ «مگر جای تعجب دارد؟» بر اساس اسنادی که شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به دست آورده، امریکا مکالمات در هتل‌ها و نیز مکالمه‌های تلفنی محمود احمدی‌نژاد و ۱۴۳ همراهش در سال ۲۰۰۷ را شنود کرده است. در گزارش «ان‌بی‌سی» ادعای احتمال «شنود» مکالمات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جریان نشست عمومی سازمان ملل در هفته جاری هم مطرح شده است.

انتقاد اینستاگرامی تاجگردون

عضو کمیسیون ویژه بررسی «برجام»  از رفتار دوگانه برخی نمایندگان انتقاد کرد. به گزارش «انتخاب»، غلامرضا تاجگردون در پست اینستاگرامی اش به منتقدان «برجام» اشاره کرده و نوشته است: «آمانو را خیانتکار به ایران می‌دانند ولی می‌دوند، باهاش عکس بگیرند! درست مثل کسانی‌که روزی صدبار مرگ بر امریکا میگن ولی آمال و آرزوشون اینه‌که برای خودشون و بچه هاشون ویزای امریکا بگیرن».

حاشیه‌های یک سخنرانی

سخنرانی چهارشنبه شب محمود احمدی‌نژاد در مسجد محمدیه تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس ایراد شد اما شعارهای حامیان او و انتشار هفته نامه‌ای یک برگی که به شبنامه انتقادی از دولت تدبیر و امید شبیه بود، از آن، بیش از یک سخنرانی مناسبتی و کمپین زودهنگام تبلیغاتی ساخت. به گزارش «ایرنا»، مسجد محمدیه دروازه دولاب خیابان 17 شهریور چهارشنبه شب شاهد اجتماعی چند صد نفری برای استماع سخنرانی محمود احمدی‌نژاد بود؛ سخنرانی که با مرور عمدتاً تاریخی حوادث مرتبط با ایران و در بخش هایی دیگر نیز با ذکر خاطره از دوران گذشته ریاست جمهوری همراه بود. رئیس دولت سابق، سخنانش را با این عبارات پایان داد که «دوره مال مردم خوری به سر خواهد آمد و همه جشن سقوط ظلم و استقرار حکومت عدل مهدوی را برپا خواهیم کرد.» در میان جمعیت حاضر و بیرون از مسجد محل برگزاری سخنرانی اما اتفاقاتی دیگر هم رخ داد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سارا توانگر ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    شرف از که آموختی؟ .... از کارگزاران! این مقاله رو با تیتر دیگری در سایت الف دیدم. تیترش شرافت در قاموس کارگزاران سازندگی بود. تحلیل توپی داشت در افشای واقعیت حزب کارگزاران. درود بر شما و نویسنده‌اش
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    عجب تیتری خخخخخخخخخخ
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مررررررررگ بر آل سعود
  • حامد احمدی ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    عارف، مرد انصراف های انتخاباتی...
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    خوب بود مشرق
  • دانشجو ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریم ها در روز توافق هستند
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    اینکه خطر بازگشت سریع تحریم ها احساس میشه نشان از ضعیف بودن نتیجه مذاکرات دارد
  • آرش روشنی ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    احسنت به آقای سید جواد هاشمی هنرمند بزرگ کشور
  • ناشناس ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    افراطی هایی که در سال 88 تهمت دروغ تقلب به نظام زدند و کشور را تا لبه پرتگاه بردند و به دشمن برای تحریمها گرا میدادند بی شرف هستند .
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    اصل مقاله‌اش در الف رو بنده مطالعه کردم: شرافت در قاموس کارگزاران سازندگی به چه معناست؟! این تیترش بود خیلی عالی بود. به نظرم منتشر کنید تا واقعیت این حزب مدعی روشنفکری بیشتر روشن بشه
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    ننگ بر فتنه گر بی شرف .
  • کیا ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    ادب از که آموختی از بی ادبان؟
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    یاحجة ابن الحسن ریشه فتنه گرارو بکن التماس دعا
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    یاحجة ابن الحسن ریشه فتنه گرارو بکن التماس دعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس