از سالها پیش بنیادها و مؤسسات متعددی توسط سرویس‌های جاسوسی و دیگر نهادهای حکومتی کشورهای غربی به ویژه آمریکا به وجود آمده که طبق یک تقسیم کار سازمانی و متمرکز مأموریت‌های مختلفی را با هدف مشترک در اجرای پروژه کودتای مخملی به عهده گرفته‌اند. مهم‌ترین این مؤسسات و بنیادها عبارتند از: بنیاد سوروس (OSI)، بنیاد راکفلر، بنیاد فورد، بنیاد جرمن مارشال فایند، خانه آزادی، شورای روابط خارجی آمریکا، انجمن سیاست خارجی آلمان و مرکز مطالعات دموکراسی انگلیس.

به گزارش مشرق، از دیگر موسسات فعال در حوزه ایران موسسه هلندی هیووس ( و یا هیفوس) است که با شدت زیادی بر روی جنجال‌سازی در رسانه‌ها و به خصوص شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کند و حیطه فعالیتی به وسعت غرب آسیا، هند، آمریکای جنوبی، آمریکای لاتین، جنوب و شرق آفریقا فعالیت دارد. تساوی حقوق زنان و مردان و تساوی حقوق هم جنس‌گرایان با آحاد جامعه و فرصت آزادی برای همه، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های تعریف شده برای این بنیاد است که از طریق جامعه روزنامه‌نگار و هنرمندان فعال و حرفه‌ای به انجام می‌رساند.
موسسه هیووس هدف خود را از اجرای چنین برنامه‌هایی به چالش کشیدن قدرت دولت‌ها از طریق جسارت مردم برای مبارزه با آنها بیان می‌دارد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این بنیاد هلندی مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های داخل ایران(روزنامه‌نگاران، هنرمندان، فعالان حقوق بشر، فمنیست‌ها و …) و ظرفیت‌های بیرونی نظیر سازمان حقوق بشر لندن(JFI)، فشارهای سیاسی، حمایت از بهائیان در خارج از کشور است.
فعالیت‌های هیووس در ایران بیشتر بر روی مقابله با حجاب زنان به اسم برابری جنسیتی، حمایت از بهائیان، حمایت از همجنسگرایی در شبکه‌های مجازی و تلاش برای نفوذ و سوءاستفاده از مطبوعات برای تنش‌آفرینی ضدحاکمیت متمرکز می‌شود.
جالب آن‌جاست که هیووس هرگز هیچ فعالیتی را در مناطق آمریکای شمالی، اروپای غربی، استرالیا و ژاپن انجام نمی‌دهد و تلاش خود را بر روی تامین منافع آمریکا در کشورهای جهان سوم متمرکز کرده است. در پورتال خبری این رسانه هیچ اشاره‌ای به سرکوب رنگین پوستان در کانادا و کشتار هر روزه سیاه‌پوستان در ایالات مختلف آمریکا  و کشورهای اروپایی نشده است.
این موسسه در جریان فتنه 88 با قدرت تمام از فتنه‌گران و آشوب طلبان دفاع مالی و فکری کرد در حالی که هدف اصلی خود را حمایت از فعالیت‌های مدنی اعلام کرده بود ولی به مرور آشکار شد که این ادعا، صرفاً پوششی برای رهگیری اهدافشان بوده است.
بدنه اصلی هیووس در کشورهای هدف از میان اپوزوسیون انتخاب می‌شود و با صرف بودجه هنگفت، رزومه‌سازی و تبدیل کردن افراد سرشاخه به چهره‌های ظاهرا سرشناس تلاش می‌شود تا حلقه فشار به کشور مورد نظر کامل شود. نکته‌ای که در این میان بسیار جالب به نظر می‌رسد ارتباط موسسه براندازی همچون هیووس با «مسعود بهنود» است، چرا  که بخش قابل توجهی از بودجه هیووس به موسسه روزآنلاین به مدیریت مسعود بهنود اختصاص پیدا می‌کند. بودجه‌ای که با فرمولی خاص به توانمندسازی عناصر فعال در شبکه اجتماعی و خبرنگاران نفوذی اختصاص پیدا می‌کند. در واقع این شبکه قرار است با تشدید فعالیت‌هایشان در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی فرایندی را تکمیل کند که منجر به تغییرات در اوکراین و برخی کشورهای عربی شد.
بهنود از جمله افراد بدنام در اذهان جامعه ایران است، چرا که پیش از انقلاب با ساواک جهت شناسایی انقلابیون همکاری می‌کرد و پس از انقلاب نیز پای ثابت رسانه‌های ضدانقلاب نظیر بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا، دویچه‌وله شد و تا جایی پیش رفت که از گروهک‌های تروریستی همچون «ریگی» که در کشتار شهروندان بی‌گناه ایران نقش داشتند، حمایت کرد.
مسعود بهنود و رسانه «روز آنلاین» در واقع در حکم عضویاب و مرکز انتخاب، گزینش و جذب فعالان رسانه‌ای برای جریان‌سازی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی ضد نظام اسلامی هستند.
در واقع عناصر شبکه فوق کانال ارتباطی مستقیم خبرسازی را برای رسانه‌های غربی در کشور ایفا می‌کنند و با ارائه اطلاعات دستکاری شده سه نقش سیاه‌نمایی علیه ایران، خروج اطلاعات از کشور و داغ کردن اختلافات داخلی و تنش‌های اجتماعی را همزمان ایفا می‌کنند. فرح‌کریمی که سابقا نماینده مجلس هلند بوده و همکاری تنگاتنگی با وزارت خارجه هلند و آمریکا جهت پیشبرد پروژه‌های ضد ایرانی دارد به نوعی تامین کننده‌ منابع اولیه مالی برای راه‌اندازی سایت روزآنلاین محسوب می‌شود. او مسعود بهنود را که دارای همکاری با ساواک بوده و در رژیم پهلوی از عناصر نزدیک به دربار محسوب می‌شده به عنوان مسئول ایجاد سایت روزآنلاین انتخاب می‌کند.
در واقع فرح کریمی، مسعود بهنود و نوشابه امیری که گردانندگان اصلی «روزآنلاین» هستند،  نقش عضویاب موسس هیووس را ایفا می‌کنند تا از طریق این افراد برخی از خبرنگاران و فعالان عرصه شبکه‌های مجازی را جهت ایجاد نارضایتی، اغتشاش و آشوب در داخل کشور سازماندهی کنند.
موسسه هیووس تنها در یک سال یعنی سال 2005 بودجه‌ای 15 میلیون یورویی تنها برای تاسیس و حمایت از سایت‌های ضدانقلاب دریافت کرد؛ سایت‌هایی که امروز با عناوین مختلف همگی یک خط خبری یعنی سیاه‌نمایی درباره وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم ایران را در داخل و خارج از کشور دنبال می‌کنند. سایت‌هایی که همه از یک منبع تغذیه فکری و مالی می‌شود و مسعود بهنود از جمله هدایت کنندگان این سایت‌هاست.
بهنود در جریان فتنه‌ سال ۱۳۸۸ مستقیما به هنجارها، رسوم، اعتقادات و باورهای ایرانیان تاخت و با اقدامات ناصواب خود در برپایی نشست‌ها و تجمعات ضدایرانی و همسو با منافع صهیونیست‌ها خوش‌خدمتی‌اش را به اربابان غربی‌اش اثبات کرد. در واقع این پیرمرد 70 ساله که در حال حاضر نقش مجری برنامه دیده‌بان شبکه بی‌بی‌سی فارسی را نیز برعهده دارد به همراه همکاران خارج‌نشین خود و با عقبه مالی فراوان که از طریق وزارت خارجه هلند، آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی تامین می‌شود در حال رصد جریان خبری کشور هستند تا با عضوگیری از خبرنگاران و فعالان شبکه‌های مجازی که این روزها رونق بسیاری گرفته‌اند، فضا را برای نیل به مقاصد دشمنان انقلاب اسلامی فراهم کنند.

*منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس