الگوی پایگاه ریگا لتونی در دوران جنگ سرد‌ که مورد توجه دولتمردان غربی و آمریکایی برای براندازی نرم جمهوری اسلامی ایران قرارگرفته بود همان روشی است که امروزه توسط شبکه‌های رسانه‌ای غرب و ضدانقلاب نظیر بی بی سی فارسی، روزآنلاین و بنیادهایی نظیر هیفوس و پروهلوتیا جهت انجام انقلاب‌ مخملی در ایران دنبال می‌شود.

به گزارش مشرق، شهر ریگا نامی آشنا برای نظامیان آمریکایی و روسی است. ریگا محل دیده‌بانی تحرکات روس‌ها برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شد و مرکز جمع‌آوری اطلاعات برای آمریکا جهت ضربه زدن به دولت شوروی بود.

این پایگاه برای سیاستمداران غربی و آمریکایی به عنوان یک الگو در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است، به همین دلیل غربی‌ها به دنبال ایجاد دیدبان‌هایی برای رصد فعالیت‌های درون ایران از طریق راه‌اندازی برخی دفاتر در کشورهای همسایه و نفوذ سازمان‌های به ظاهر مردم نهاد نظیر هیفوس به داخل ایران برآمدند.

بر این اساس دفاتری با عنوان حمایت از دمکراسی و آزادی‌های مدنی در دبی، باکو، لندن، پاریس، آمستردام، استانبول، شکل گرفته که دفتر دبی بر همان مبنای پایگاه ریگا وظیفه رصد اوضاع ایران و برقراری ارتباط با ایرانیان را برعهده گرفت.

جذب خبرنگاران و اصحاب مطبوعات در ایران و ارائه آموزش‌های ویژه به آن‌ها در هلند زیر نظر رسانه‌های اروپایی از مهم‌ترین اقدامات این پروژه جهت تکمیل پازل براندازی نرم می‌باشد. به‌گونه‌ای که در کنار این اقدامات، بنیادهایی همانند بنیاد هیفوس و تشکیلات خانه آزادی با حمایت از جنبش‌های به ظاهر مردمی نظیر فمنیست‌ها، هم‌جنس‌گرایان و جذب روزنامه‌نگاران و هنرمندان کشورهای اسلامی از طریق دفاتر خود در این کشورها با محوریت براندازی جمهوری اسلامی ایران، الگوی پایگاه ریگا را دنبال می‌کنند.

تربیت کادری از کارمندان برای سرویس‌های خارجی و زمینه‌سازی برای نفوذ به داخل ایران با پوشش فعالیت‌های فرهنگی، از مهم‌ترین اهداف این پروژه می‌باشد.

به همین علت حمایت از روزنامه‌نگاران فراری و در اختیار قراردادن بودجه‌ برای آن‌ها جهت تاسیس رسانه‌ علیه ملت ایران در قالب همین طرح تعریف شده و راه‌اندازی روزآنلاین که مدیریت اصلی آن توسط مسعود بهنود عضو سازمان منافقین تحت حمایت‌های دولت هلند صورت گرفته در راستای اهداف بهره‌گیری از الگوی پایگاه ریگا می‌باشد.

نیکلاس برنز معاون سابق وزارت امورخارجه‌ی آمریکا در خصوص این پروژه می‌گوید: ما جوانی را در سال 1926 از میلواکی (در ایالت ویسکانسین و یکی از مراکز اصلی سیا در آمریکا) به پایگاه ریگا فرستادیم؛ ما به او گفتیم: برو زبان روسی یاد بگیر و در ریگا بنشین. تو پنجره ما برای ارتباط با اتحاد جماهیر شوروی هستی.

برنز در ادامه به شرح فعالیت‌های دفتر دوبی پرداخته و گفت: امروز ما دقیقاً همین حرف‌ها را به این جوانان می‌زنیم و می‌گوییم شما به دوبی بروید. ما نمی‌توانیم در ایران باشیم. شما با هر ایرانی که پیدا می‌کنید (تمام ایرانی‌هایی که برای انجام کارهای بانکی یا تعطیلات آخر هفته به این‌جا می‌آیند) مصاحبه کنید و سعی کنید آن‌ها را بشناسید. به ما بگویید چه‌طور باید آن‌ها را بفهمیم.

هرچند که گفته‌های برنز سال‌ها پیش بیان شده اما پروژه‌ مذکور با حمایت از رسانه‌های خارجی و داخلی مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران و کمک‌های مالی فراوان ادامه یافته ‌طوری که یک ساختار شبکه‌ای رسانه‌ای با موضوعات گوناگون، برای تحقق اهداف الگوی پایگاه ریگا در خارج از کشور که متشکل از افراد فراری و یا مهاجرت کرده و معاند با نظام اسلامی می‌باشند، ایجاد شده که درصدد ایجاد شکاف‌های عمیق فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در جامعه ایران برای تحقق مدل براندازی است.

مدلی که شبکه‌ای از رسانه‌های فارسی زبان نظیر روزآنلاین و بی بی سی فارسی و VOA، تحت نظارت دولت‌های غربی و آمریکا با کمک‌های مالی آن‌ها شکل گرفته و تلاش خود را برای نفوذ در سطوح مختلف اجتماعی ایران ادامه می‌دهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس