پس از انتخابات ۱۳۹۲، هماهنگی حلقه‌های مختلف خارج از کشور (روزآنلاین، رادیو زمانه و دیگربان) با بی‌بی‌سی از یک سو و ارتباط این شبکه با جریان رسانه‌های تجدیدنظرطلب داخلی به اوج خود رسید. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد در برخی موضوعات خط خبری مشترک حتی با تیترهای هماهنگ دنبال می‌شود.

گروه سیاسی مشرق - به روزهای پایانی مردادماه که می‌رسیم، گوشه‌ای از ماجراهای گذشته ایرانیان با انگلیس زنده می‌شود. کودتای 28 مرداد که با طراحی پادشاهی بریتانیا و با اسم رمزی که از بخش فارسی رادیوی BBC اعلام شد، اولین دولت برآمده از اراده مردم را سرنگون کرد و نظام شاهنشاهی را برای 25 سال دیگر به این ملت تحمیل کرد. هرجا نام انگلیس و دخالت استعمارگونه در کشورها - چه کودتا باشد و چه براندازی‌ نرم و انقلاب‌های رنگین - برده می‌شود، بدنبال آن BBC هم پای ثابت اجرای طرح‌های سرویس‌ اطلاعاتی این کشور است.

28 مرداد 94؛ «اسم رمز» بعدی بی‌بی‌سی چیست +تصاویر
صدای پای روباه می‌آید


«بنگاه خبرپراکنی بریتانیا»‌ یا به اختصار بی‌بی‌سی، شرکتی کاملا دولتی و دارای پروانه سلطنتی است که عمدتا با بودجه وزارت امور خارجه انگلیس اداره می‌شود. نزدیک به 90 سال است که بی‌بی‌سی بازوی توانمندی برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های اصلاحی دستگاه دیپلماسی و سرویس امنیتی پادشاهی بریتانیا در دیگر کشورهاست. نمونه تاریخی آن هم کودتای 28 مرداد است که با اعلام اسم رمز "حالا دقیقا نیمه‌ شب به وقت تهران است" از رادیوی فارسی بی‌بی‌سی و به خیابان ریختن چماقداران و مزدوران مورد حمایت بریتانیا و آمریکا کلید خورد.

با گذشت زمان، مدل‌های براندازی نرم‌تر و پیچیده‌تر شد. سرویس‌ اطلاعاتی انگلیس، بیشتر کار را بر روی دوش رسانه‌‌ها و خبرنگاران گذاشت و پروژه «تغییر از درون» را با تابلوهایی نظیر اصلاح‌طلبی و جنبش‌های مدنی دانشجویی آغاز کرد که با رشد مطبوعات با همین هدف - اصلاح‌طلبی - کار به غائله 18 تیر 78 رسید و افرادی که تا آن روز در این روزنامه‌ها - صبح امروز، گزارش روز، بامداد نو، آفتاب امروز، پیام آزادی، فتح، آریا، عصر آزادگان، آزاد، مشارکت، بیان، پیام هاجر، آبان، ارزش، ایران فردا و امثالهم - قلم می‌زدند، همزمان به خیابان‌ها ریختند و چند روزی چند خیابان اطراف دانشگاه تهران را متشنج کردند.

http://mashreghnews.irhttps://cdn.mashreghnews.ir/d/old/files/fa/news/1394/5/25/1169642_486.jpg

رهبر انقلاب مدتی پس از به راه افتادن این جریان و عیان‌تر شدن طرح‌های براندازانه آنان، از برنامه‌ای مشترک میان رسانه‌های بیگانه و تریبون‌های داخلی پرده برداشتند:

«متأسّفانه امروز میبینم همان دشمنی که به‌وسیله تبلیغات خود، همّتش این بود که افکار عمومی یک کشور را به سمتی متوجّه کند، به‌جای رادیوها آمده در داخل کشور ما پایگاه زده است! بعضی از این مطبوعاتی که امروز هستند، پایگاههای دشمنند؛ همان کاری را میکنند که رادیو و تلویزیونهای بی.بی.سی و امریکا و رژیم صهیونیستی میخواهند بکنند!... امروز مطبوعاتی پیدا میشوند که همه همّتشان، تشویش افکار عمومی و ایجاد اختلاف و بدبینی در مردم و خوانندگانشان نسبت نظام است! ده عنوان، پانزده عنوان‌روزنامه، گویا از یک مرکز هدایت میشوند؛ با تیترهای شبیه به هم در قضایای مختلف. قضایای کوچک را بزرگ میکنند و تیترهایی میزنند که هرکس این تیترها را میبیند، خیال میکند که همه چیز در کشور از دست رفته است! اینها امید را در جوانان میمیرانند؛ روح اعتماد به مسؤولان را در آحاد مردم کشور تضعیف میکنند و نهادهای اصلی کشور را مورد اهانت و توهین قرار میدهند!





من نمیدانم مدل اینها کجاست و کیست!؟ مطبوعات غربی هم این‌طور نیستند! این یک نوع شارلاتانیزم مطبوعاتی است که امروز بعضی از مطبوعات در پیش گرفته‌اند! در دنیایی که برای بعضی از روزنامه‌های ما مدل روزنامه‌نگاری است، اگر مسؤولی، وزیری، حتی رئیس جمهوری دزدی کند، مینویسند و افشا میکنند؛ اگر جنایت کند، افشا میکنند؛ اگر رشوه‌خواری کند، تیتر میزنند و میگویند؛ اما به قانون اساسی کشور حمله نمیکنند؛ به مجلس قانونگذاری حمله نمیکنند. ممکن است از قوانین مصوّب انتقاد کنند، تحلیل کنند؛ اما در قبال یک قانون، هوچی بازی راه نمیاندازند. اینها از صاحبان اصلی این روش‌ها هم قدم جلوتر گذاشته‌اند! قانون اساسی، مورد اهانت؛ سیاست‌های اصلی کشور، مورد اهانت؛ قضایای کوچک، درشت‌نمایی شده!» (بیانات در دیدار با جوانان - 1379/02/01)

با افشای ارتباطات داخلی با رسانه‌های بیگانه و دادن گرا به خارج از کشور، ستون پنجم دشمن شناسایی شد و موج اول خروج چهره‌های رسانه‌ای و فعالان سیاسی به انگلیس و آمریکا آغاز شد. خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌هایی که رهبر انقلاب از آنان تعبیر به پایگاه دشمن داشتند، پس از خروج از کشور، بنیان‌های شبکه‌ها و سایت‌های ضدانقلاب تازه‌ای را بنا نهادند. یکی از این پایگاه‌ها، روزنامه اینترنتی موسوم به روزآنلاین بود که با بودجه پارلمان هلند و حمایت مالی بنیاد هلندی "هیفوس" و با حضور مسعود بهنود، نوشابه امیری، هوشنگ اسدی، فرناز قاضی‌زاده و حسین باستانی در سال 1384 تأسیس شد که در گزارش‌های بعدی به تفصیل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

از سال 1379 تا 1386، خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب ـ که دیگر با عنوان روزنامه‌های زنجیره‌ای شناخته می‌شدند - به تدریج از کشور خارج شدند. البته در این دوره افرادی نیز برای ارزیابی و زمینه‌سازی اجرای طرح‌های براندازی به کشور رفت‌وآمد داشتند که از مهمترین آن‌ها میتوان به دستگیری رابطین بنیاد جورج سوروس و اتاق‌ فکرهای آمریکا - معماران انقلاب‌های رنگین - کیان تاجبخش، رامین جهانبگلو و هاله اسفندیاری در سال 1386 اشاره کرد.

با نزدیک شدن به سال 1388 و انتخابات ریاست جمهوری، رفته رفته جمع پراکنده خبرنگاران سابقا اصلاح‌طلب که حالا در انگلیس و آمریکا و چند کشور اروپایی مستقر بودند، در لندن گردهم جمع شدند و در ماه‌های پایانی سال 1387، تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی را راه اندازی کردند. اسم رمز این‌بار "تقلب" بود. بی‌بی‌سی فارسی و سفارت انگلیس در تهران در هدایت آشوب‌های پس از انتخابات حرف اول را می‌زدند. یکی از آنسوی مرزها سازماندهی تجمعات و شعارها و پوشش لحظه به لحظه را مدیریت می‌کرد و دیگری در مرکز تهران، درهای سفارت را برای معترضان گشوده بود و کارمندان محلی سفارت هم با خودروهای پلاک سیاسی و با تابلوی دیپلماتیک، در آشوب‌ها حضور و ارتباط مستمر با عوامل میدانی اغتشاش داشتند.

در همین ایام، در پایگاه‌های داخلی دشمن، عده‌ای دیگر با نام‌های مستعار نقش ستون پنجم را ایفا می‌کردند و برای رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه گزارش تهیه می‌کردند. این گروه نیز به تدریج شناسایی و بازداشت شدند تا جایی که بی‌بی‌سی فارسی مجبور به شد اعلام کند که هیچ خبرنگاری در تهران ندارد! آخرین خبرنگار بی‌بی‌سی در ایران نیز «جان لاین» بود که پس از ارسال گزارش‌های خلاف واقع و مغرضانه در جریان حوادث 88، از کشور اخراج شد.

در خدمت و خیانت خبرنگاران//// اسم رمز؛ مذاکرات هسته‌ای و انتخابات///// بی‌بی‌سی و 28 مرداد 94؛ اسم رمز: مذاکرات هسته‌ای
از زمان آغاز به کار بی‌بی‌سی تا کنون، اسامی مستعار بسیاری به عناون خبرنگار، برای این شبکه به جمع‌آوری اخبار و اطلاعات پرداخته‌اند

حالا پای خبرنگاران BBC بار دیگر به ایران باز شده‌ و اتفاقا روز پایانی مجوز آنان مصادف با 28 مرداد است. موضوع مجوز گروه خبرنگاران BBC تهیه گزارشی با موضوع هسته‌ای است. اما تصاویری از حضور خبرنگار این شبکه در نماز جمعه تهران منتشر شد و وی سؤالاتی معنادار از نمازگزاران درباره رابطه ایران و آمریکا و روابط ایران با کشورهای همسایه بویژه عربستان و مسائل مربوط به اهل سنت ایران را طرح کرده است. باید دید همزمان با مذاکرات هسته‌ای و نزدیک شدن به انتخابات مجلس و خبرگان، این‌بار اسم رمز بی‌بی‌سی چه خواهد بود.

28 مرداد 94؛ اسم رمز بعدی بی‌بی‌سی چیست +تصاویر و فیلم
«کیم گاتاس» خبرنگار لبنانی‌الاصل شبکه بی‌بی‌سی

در این شرایط، بویژه پس از انتخابات 1392، هماهنگی حلقه‌های مختلف خارج از کشور (روزآنلاین، رادیو زمانه و دیگربان) با بی‌بی‌سی از یک سو و ارتباط این شبکه با جریان رسانه‌های تجدیدنظرطلب داخلی به اوج خود رسید. به گونه‌ای که احساس می‌شد در برخی موضوعات خط خبری مشترک حتی با تیترهای هماهنگ دنبال می‌شود. در موضوعات اجتماعی (مواردی مانند حادثه اسیدپاشی، بحران آلودگی هوا و ریزگردها، مسأله بنزین‌های تولید داخل و ...) از جمله آخرین مواردی است که موج رسانه‌ای در جریان مذکور تبدیل شد.

همزمان، اوج‌گیری مذاکرات هسته‌ای منتهی به جمع‌بندی وین، نقطه مشترک دیگری برای این دو گروه بوجود آورد. اوج این اشتراک نظر را در موضوع بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و همچنین برخی اظهارات درباره امکان بازگشایی سفارت آمریکا در تهران شاهد بودیم.

28 مرداد 94؛ «اسم رمز» بعدی بی‌بی‌سی چیست +تصاویر و فیلم
28 مرداد 94؛ «اسم رمز» بعدی بی‌بی‌سی چیست +تصاویر و فیلم


مشرق، در گزارش‌های بعدی این ارتباطات را بیشتر موشکافی خواهد کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • یار غریب خطاب به مشرق سانسورچی ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعه‌ی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضی‌شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که میخواهند آرمانها را بکل، کنار بگذارند. البتّه حالا پخته‌تر شده‌اند، حالا نمیگویند، میخواهند بعضی‌ها آرمانها را کنار بگذارند امّا صریح نمیگویند، به جای اینکه بگویند عمل میکنند. بیانات امام خامنه ای (ح) در دیدار با دانشجویان 20/04/1394
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    روحانی مچکریم !!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    مرگ بر رسانه های دجال صفت.
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    لعنت به بی بی سی ملعون.
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟
  • محمد ک ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    این اصلاح طلب هایی که با افکار ضد انقلابی و ضد دینی کی میخواهند دست از سر اعتقادات و وحدت مردم بکشند خدا میدونه. یک عده ناآگاه هم که فقط چشمشون و گوششون به روزنامه ها و شبکه های خبری زنجیره ای مخالف نظام هستند شده و چون تیترها و خبرهای این رسانه ها هماهنگ و جهت دار هست باور میکنند. بدنبال واقعیت ها تو جامعه نیستند. دست به دست مطالبی رد و بدل میکنند که فقط یک بار اون هم با نگاه مخالفت اون مطالب رو خوندند و به اشتراک گذاشتند بدون اینکه بدونند عواقبش چیه. من خودم یک جوونم، بخدا افسوس میخورم که جوونها بدون اطلاع دشمن تراشی میکنند. این مملکت برای همه ست و همه هم باید با هم محکم با وحدت و عقلانیت نگهش داریم. عقایدمون متفاوت هست ، ولی همه مون ایرانی هستیم. بس نگذاریم یه عده از خدا بی خبر که محض رضای خدا هم موش نمیگیرند و تو ایران هم بعضا نیستند بدنبال تضعیف روحیه جوونها و مردم باشند. مملکت برای همه ماست و ما همه برای مملکتی به اسم "ایران" هستیم. اینها شعار نیست و من هم بلد نیستم شعار بگم، اینها همه ش حرف دل من جوون بود و بس
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    در همه این تحلیل ها یک امر ثابت است و آن هم ادامه حماقت اقلیت اصلاح طلب در کشور - زمین و زمان و دنیا و اخرت را به آتش می کشند تا خیانت کنند-
  • رحیم کمالی ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    دست امام زمان (عج) همراه این ملت و نظام هستش و همواره مورد عنایت این امام غائبمان هستیم . اگر اینچنین نبود تا به حال همگی در طوفان توطئه ها و دسیسه ها محو و نابود شده بودیم. ( البته بصیرت سیاسی مردم و رهبری هوشمندانه رهبری هم جا نگذاریم )
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    برای رسانه های داخلی ایران متاسفم که هنوز انگلیس را نشناخته اند
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    شدیم عین دایی جان ناپلئون که تو یک خونه خودمونو حبس کردیم و با نگرانی به بیرون نگاه میکنیم.با با روشهای سخت میخواهیم با جنگ نرم مبارزه کنیم.جنگ نرم مبارزه نرم میخواهد نه مبارزه سخت.
  • حسین ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    BBC رسما همراه با سازمانهای جاسوسی و اطلاعاتی‌ انگلیس هست وموارد بسیاری هست که کار و تبادل اطلاعاتی‌ اطلاعاتی حتّی همکاری عملیاتی داشته با سازمانهای اطلاعاتی‌ انگلیس علیه کشورهای مختلف. من نمیدونم این دیگه باید چیکار کنن که بعضی‌ از مسئولین از خواب غفلت بیدار بشن. اگر هم مجبور باشیم این رو راه بدیم باید انقدر تحت فشار و نظارت باشن که به ستوه بیان و نتونن هیچ غلطی کنن.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    شما نفهمیدی؟!!!
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    8:6 شما یکی حرف نزن.
  • اهوازی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    بهتر است برای انگلیس و بی بی سی از عبارت شغال استفاده کنیم.روباه صد شرف دارد به شغال.امیدوارم دولت اینقدر درایت داشته باشد که آنها را به خوزستان راه ندهد.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    بللللللللللللللللللللللللله روحانی پشیمونیم
  • رضا ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    بشكرخدا وبكوري چشم دشمنان اين انقلاب مسيرخودش را ادامه تابه صاحب اصلي يعني حضرت ولي عصر (عج)برسد. اينقبيل افرادمزدور وخائن وطن فروش درهرزماني همانند لجن روي آب وجود دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس