یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد هلندی مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های داخل ایران(روزنامه‌نگاران، هنرمندان، فعالان حقوق بشر، فمنیست‌ها و ...) و ظرفیت‌های بیرونی است.

به گزارش مشرق، در اوایل انقلاب پروژه‌ی براندازی سخت و از طریق راهکار مسلحانه و نظامی در دست دشمنان داخلی(نظیر منافقین) و استکبار جهانی(از طریق حمایت از حمله صدام به ایران) در دست بود اما رفته رفته پس از ناامیدی از به نتیجه رسیدن گزینه‌ی نظامی، براندازی نرم در دستور کار قرار گرفت.

هرچند آغاز این طرح با حمایت‌های خاص از جریان‌های روشنفکری در داخل ایران شکل گرفت اما بعدها طیف وسیعی از لایه‌های اجتماعی را نظیر(زنان، کارگران، کودکان، هم جنس بازان و...) در برگرفته و ابزاری برای رسیدن به هدف اصلی(کودتای نرم) قرار داد.

به همین منظور سازمان‌ها و موسساتی با پوشش مردمی جهت اجرای این پروژه در داخل و خارج از کشور ایجاد شد تا از طریق آن‌ها براندازی نرم سرعت بیشتری به خود بگیرد. یکی از این موسسات بنیادی به نام هیفوس(هیووس) است که در هلند فعالیت می‌کند و یکی از برنامه‌های ویژه‌ی آن مدیریت اتفاقات داخل ایران از طریق حمایت و کمک به جریان غرب‌زده و یا روشنفکران اصلاح طلب بوده و هست.

هیفوس خود را به عنوان یک سازمان بین‎المللی برای یافتن راه حل مشکلات جهانی با استفاده از پروژه‌های هوشمند و بهره‌گیری از نخبگان برای جلوگیری از تبعیض و نابرابری‌های اجتماعی و مبارزه با سوءاستفاده از قدرت برای دست‌اندازی به محیط زیست معرفی می‌کند. طبق اساسنامه‌ی هیفوس، این بنیاد برای تغییر ساختار فعالیت می‌کند و برای تغییرات واقعی به بینش هوشمندانه(ماشه) نیاز است(منظور همان ابزارهای مقابله‌ی نرم است).

بنیاد هیفوس اهداف خود را در چهار قاره جهان و از طریق شرکت‌های تحقیقاتی و یا توسعه‌ای با استفاده از شرکای اجتماعی خود نظیر هنرمندان، وکلا، هکرها و ... جهت بهره‌مندی جوامع از آزادی‌هایی مثل هم‌جنس‌گرایی دنبال می‌کند.

تساوی حقوق زنان و مردان و تساوی حقوق هم جنس‌گرایان با آحاد جامعه و فرصت آزادی برای همه، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های تعریف شده برای این بنیاد است که از طریق جامعه‌ی روزنامه‌نگار و هنرمندان فعال و حرفه‌ای به انجام می‌رسد.

هیفوس هدف خود را از اجرای چنین برنامه‌هایی به چالش کشیدن قدرت دولت‌ها از طریق جسارت مردم برای مبارزه با آن‌ها بیان می‌دارد.

به همین منظور دفاتر همکاری در کشورهای مختلف نظیر زیمباوه، کنیا، هند، اندونزی، کاستاریکا، بولیوی، لاهه و.. برای جذب نیرو راه‌اندازی کرده است تا بدین وسیله منابع لازم اطلاعاتی از دولت‌های مختلف را جمع‌آوری نماید به همین منظور همکاری‌هایی که با آن انجام می‌گیرد در همین زمینه یعنی جمع‌آوری اطلاعات، گرفتن عکس و ارتباط با شرکای(چه شرکت‌ها و چه افراد) هیفوس می‌باشد.

مقابله با جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این بنیاد هلندی مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های داخل ایران(روزنامه‌نگاران، هنرمندان، فعالان حقوق بشر، فمنیست‌ها و ...) و ظرفیت‌های بیرونی نظیر سازمان حقوق بشر لندن(JFI)، فشارهای سیاسی، حمایت از بهائیان در خارج از کشور است.

هم‌چنین به چالش کشیدن حکومت ایران با استفاده از جنبش‌های زنان و جنبش‌های سیاسی و اجتماعی از جمله مهم‌ترین اهداف این بنیاد می‌باشد.


15میلیون یورو برای تقویت رسانه‌های ضد انقلاب

یکی از طرح‌های مهم دولت هلند برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران که به پیشنهاد فرح کریمی نماینده‌ی ایرانی‌تبار پارلمان هلند مطرح شد، طرح حمایت از پلورالیزم رسانه‌ای در ایران بود که بودجه‌ای معادل 15میلیون یورو در سال 2005 به آن اختصاص یافت. این بودجه جهت راه‌اندازی شبکه‌ی تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان و به عنوان زیر مجموعه‌ی وزارت خارجه‌ی هلند در نظر گرفته شد اما به دلیل مخالفت‌ها و محدودیت‌های دیپلماتیک به جای تاسیس این شبکه، بودجه‌ی آن به سایت‌های اینترنتی اختصاص یافت. فرح کریمی، نماینده‌ی ایرانی الاصل پارلمان هلند در سال‌های اولیه‌ی انقلاب همکاری‌هایی با سازمان منافقین داشته است و از اعضای رده بالای این سازمان محسوب می‌شود. کریمی در هلند در زمینه‌ی حقوق بشر فعالیت خود را شروع می‌کند و پس از عضویت در حزب سبزها و با حمایت این حزب وارد پارلمان هلند شده و برای دو دوره متوالی عضو این پارلمان بود. حزب سبزها به صورت کاملا آشکار تمایلات صهیونیستی دارد و اعضای این حزب از حامیان اصلی صهیونیست‌ها در اروپا هستند. وی چندین‌بار به دعوت مجلس ششم به ایران سفر کرد و آخرین‌بار در اردیبهشت سال 84 به دعوت ستاد انتخاباتی مصطفی معین به ایران سفر کرد.

هدف اصلی این پروژه ایجاد جنبش نرم فرهنگی با استفاده از قدرت رسانه‌ای، در داخل و خارج از ایران است بدین منظور که نیروهای لازم برای انجام این طرح در داخل و خارج، ازطریق اپوزسیون جذب شده و با هماهنگی انگلیس، هدایت سیاسی و دیپلماتیک هلندی و طراحی و بودجه‌ریزی پنهان آمریکایی شرکت کرده و زمینه را برای براندازی فراهم نمایند.

نقش هیفوس در پروژه‌ی براندازی نرم یکی از موسساتی که موفق به جذب این بودجه شد، موسسه هلندی هیفوس (Hivos) بود که در قالب کمک به موسسه ایران گویا صاحب سایت روزآنلاین (www.roozonline.com) به مدیریت "حسین باستانی "، عضو ارشد حزب مشارکت ایران این کار را انجام داد. روزآنلاین توسط هوشنگ اسدی و نوشابه امیری که زن و شوهر هستند با حمایت و بودجه‌ی همین موسسه که مقر آن در هلند است و به اسم سازمان‌های جامعه‌ی مدنی فعالیت می کند، راه اندازی شد.

مدیریت روزآنلاین را حسین باستانی، عضو حزب مشارکت(سردبیر بولتن محرمانه‌ی خاتمی در دوره‌ی ریاست جمهوری) بر عهده داشت. هوشنگ اسدی، عضو کمیته‌ی مرکزی حزب توده‌ی ایران بود که قبل از انقلاب، سردبیر شیفت شب روزنامه کیهان شد و همزمان جاسوس ساواک در حزب توده بود. هوشنگ اسدی تا سال 67 در زندان بود که بعد از آزادی در سال 70 مجله‌ی «گزارش فیلم» را راه اندازی کرد و با اسم مستعار «بهار ایرانی» در آن قلم می زد. این مجله وقتی توقیف شد، این زن و شوهر به خارج از کشور گریختند و در خدمت رسانه‌های بیگانه قرار گرفتند و روزنامه اینترنتی «روز آنلاین» را با کمک موسسه هلندی راه اندازی کردند و برخی از روزنامه نگاران فراری مثل فرشته قاضی را دور خود جمع کردند.

البته موسساتی چون راهی به مدیریت "شادی صدر"، کنشگران داوطلب به مدیریت "سهراب رزاقی" و کارورزی سازمان‌های جامعه مدنی به مدیریت "محبوبه عباسقلی زاده" نیز از این بودجه بهره مند شدند.

در بخشی از اعترافات کیان تاجبخش-رییس ستاد انتخاباتی خاتمی در نیویورک- در خصوص فعالیت‌های بنیاد هیفوس در ایران آمده است: "یکی دیگر از مؤسسات فعال در حوزة ایران مؤسسة هلندی هیووس است که من ملاقات‏هایی هم با مسئولین این مؤسسه داشتم. این مؤسسه ارتباط خوبی با مؤسسات وNGOهای داخل ایران دارد و حتی مبلغ 10 میلیون یورو در پایان ریاست جمهوری خاتمی در ایران هزینه کرده که بیشتر آن به جنبش زنان داده شده است. مؤسسة هیووس بودجة خود را از طریق رشوه از شرکت‏های نفتی هلندی که می‏خواهند از پرداخت مالیات فرار کنند، به دست می‏آورد. از طریق بنیاد هیووس با گروه رسانه گویا با اعتبار بیش از 300 هزار یورو یعنی شاید بالای 400 میلیون تومان برای راه‌اندازی یک شبکة ماهوارة تلویزیونی و وب سایت منتقد نظام اقدام کردند."

همچنین مؤسسة هیفوس بین سال‌های 2003 تا 2006 با بیش از 9 پروژه‌ی مستقیماً و رسماً با NGOهای ایرانی همکاری داشته و از آنان حمایت مالی کرده است.

نقش موسسه هیفوس در کودتای سال 88

بنیاد هیفوس در جریان فتنه 1388 و براساس روند براندازی نرم فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای حمایت از جنبش سبز وارد میدان شد و یک جایزه‌ی 5 هزار یورویی به فیلم تهیه شده از سوی(گروه فیلمساز ناشناس ایرانی که به خاطر مسائل امنیتی نام خود را ذکر نکرده‌اند) پرداخت کرد.

دفاع از آشوبگران داخل ایران در حالی اتفاق می‌افتاد که گردانندگان موسسه‌ی یاد شده ادعا می‌کردند صرفا در خصوص موضوعات مربوط به جامعه مدنی فعالیت می‌کنند!

البته باید توجه داشت که حمایت از جنبش‌های مدنی به منظور تغییر در سیاست‌های دولتمردان و در جهت حمایت از انقلاب‌های مخملی جزو برنامه‌های اصلی این موسسه است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    اگر مردم ایران در فقر نباشن هیچ گاه ایران به آشوب کشیده نمیشود. غرب هر کار کند بی فایده است. اما .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس