هما هودفر

وزارت خارجه هلند با کمک‌گرفتن و تحت پوشش بنیادها و سازمان‌هایی نظیر ولوم، هیفوس، بنیاد فورد و گروه آتیه‌، برنامه‌های خود را در حوزه‌های دین زدایی از جامعه اسلامی، پیش می‌برد.

گروه گزارش ویژه مشرق - در گزارش‌های پیشین مشرق، (اینجا، اینجا و اینجا) از شبکه‌سازی بیگانگان و ضدانقلاب برای نفوذ در فضای رسانه‌ای کشور گفتیم. شبکه‌ای متشکل از  خبرنگاران و چهره‌های سیاسی فراری از کشور (اینجا) که با اقامت در پایتخت‌های اروپایی، تحت پوشش بنیادهای ظاهرا غیردولتی (اما تحت اداره و حمایت مستقیم دولت‌های اروپایی) مشغول فعالیت هستند.

از بنیاد هیفوس به عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه و سازمان‌دهی این شبکه (که اعضای شاخص آن در داخل با اقدام به موقع دستگاه امنیتی بازداشت شدند) نام بردیم که مستقیما از طرف وزارت خارجه هلند مأمور اجرای برنامه‌هایی در جامعه ایران است که در نهایت همه یک هدف را دنبال می‌کنند؛ برهم زدن آرامش و نظم حاکم بر جامعه و در ادامه آن بسترسازی برای تغییرات فرهنگی - اجتماعی که می‌تواند زمینه‌ساز گذار سیاسی شود؛ گذاری که در نهایت آن، همان مدل براندازی نرم خواهد بود که این بار نه از طریق آشوب و لشکرکشی خیابانی، بلکه از راه‌های پیچیده‌تری چون نفوذ در فضای فرهنگی و اجتماعی، استحاله فرهنگی-دینی، کادرسازی و تشکیل جنبش‌های اعتراضی محدودتر در پوشش مطالبه حقوق شهروندی است.

هیفوس یکی از مهمترین پایگاه‌های سازمان‌دهی و تأمین مالی پروژه‌هایی است که در قالب «همکاری‌های انسان‌دوستانه» و «توانمندسازی» بویژه در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین فعالیت دارد. شعار این موسسه هلندی «انسان بدون مرز» است. فلسفه وجودی بنیاد هیفوس ضدیت با مذهب و مقابله با سازمان‌های مذهبی (در هلند) است. این بنیاد حالا در کشورهای اندونزی، کاستاریکا، زیمبابوه، کنیا، بولیوی، هند، اکوادور، گواتمالا، تانزانیا، آفریقای جنوبی دارای دفاتر منطقه‌ای و محلی است و مجموعا در 26 کشور نیز فعال است.

این بنیاد به نیابت از وزارت خارجه هلند (و طی تقسیم وظیفه‌ای که از سوی آمریکا صورت گرفته است) در مجموع چهار هدف اصلی را در کشورهای مقصد دنبال و برنامه‌هایی را با این عناوین اجرا می‌کنند: توسعه اقتصادی، دموکراسی و حقوق بشر، فرهنگ و نسل‌ها، ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه و روابط خارجی.

بطور خلاصه، وزارت خارجه هلند با کمک‌گرفتن و تحت پوشش بنیادها و سازمان‌هایی نظیر شبکه امیدیار، بنیاد فورد، گروه آتیه‌، دانشگاه سواز انگلیس و ... برنامه‌های خود را در این حوزه‌ها پیش می‌برد. برنامه‌ریزی و طراحی اصلی برنامه‌ها نیز بر عهده سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی به واسطه سفارتخانه‌هایشان در کشور انجام می‌شود.

دموکراسی و حقوق بشر، فرهنگ‌ها و نسل‌ها و رسانه، سه حوزه اصلی است که هم‌اکنون در اولویت برنامه‌ها برای تغییر در جامعه ایران، در دستورکار قرار گرفته است و طی ماه‌های اخیر شواهد و اتفاقاتی در داخل و خارج از کشور نشان می‌دهد این جریان شدت بیشتری گرفته است.

یکی از برنامه‌های هیفوس برای اجرا در غرب آسیا، حمایت از استقلال زنان از مردان در داشتن فرزند است. بدین ترتیب، این بنیاد به زنان کمک می‌کند تا بدون نیاز به ازدواج یا نیاز به مردان به هر شکل، بتوانند نسبت به بچه‌دار شدن اقدام کنند. توضیح بیشتری درباره مکانیزم‌های اجرای این برنامه داده نشده است، اما حمایت از پدیده‌هایی مانند آنچه امروز به نام «ازدواج سفید» شناخته می‌شود و شکل گرفتن خانواده‌های تک والدی، از جمله این راه‌هاست.
 
براندازی زنانه؛ برنامه وزارت خارجه هلند برای نفوذ در زنان ایرانی
هیفوس با شعار «توانمندسازی زنان» و استقلال زنان از مردان حتی در امر بچه‌دار شدن، یکی از اصلی‌ترین حامیان پدیده‌هایی چون «زندگی مجردی»، «ازدواج سفید» و «خانواده تک والدی» است.
 
بطور خلاصه، برنامه‌های هیفوس در ایران بیشتر بر حوزه «حقوق بشر» متمرکز شده است و در سه محور «حقوق زنان»، «حقوق هم‌جنس‌بازان» و «زندانیان» با مشارکت دو گروه دنبال می‌شود؛ یکی از طریق شبکه‌ رسانه‌ای وابسته به هیفوس در خارج و برخی دنباله‌های داخلی آن که البته هم اکنون این شبکه پس از ضربات سنگین دستگاه امنیتی همچنان در مرحله بازسازی قرار دارد. اما بازوی دیگر این بنیاد، اپوزیسیون داخلی -و خارجی- ، برخی مسؤولان در بدنه سازمان‌ها و دولت و همچنین فعالان مدنی و چهره‌های آکادمیک هستند. هیفوس تنها در سال 2014 میلادی بیش از دو میلیون یورو در ایران هزینه کرده است.

شادی صدر یکی از شخصیت‌هایی است که البته در پوشش حمایت از همجنسبازان و حقوق زنان توانسته پول خوبی هم از این بنیاد بگیرد. وی تنها در یکی از پروژه‌های حمایتی، 180 هزار یورو برای تشکیل یک جنبش صوری دریافت کرده است؛ پروژه عدالت برای ایران.
 
براندازی زنانه؛ برنامه وزارت خارجه هلند برای نفوذ در زنان ایرانی
هدیه 180 هزار یورویی وزارت خارجه هلند به شادی صدر بابت یکی از پروژه‌ها
 
همانطور که در گزارش ویژه مشرق از بنیاد هیفوس (اینجا) ذکر شد، یکی از نمایندگان هلندی پارلمان اروپا نیز از دیگر رابطان شبکه مذکور هستند که طی دو سال اخیر چند نوبت نیز به ایران سفر کرده است که هر بار به دلیلی حاشیه‌ساز شده است. اما هیفوس، شادی صدر و شبکه‌ مورد نظر به تنهایی در این حوزه فعالیت نمی‌کنند؛ بلکه بازوی دیگری در این مسیر دارند که وجه مذهبی و اسلامی جامعه زنان ایران را نشانه رفته است.

براندازی زنانه؛ برنامه وزارت خارجه هلند برای نفوذ در زنان ایرانی
 
تغییر تمرکز بر روی مسأله «حقوق زنان و همجنسبازان»

نکته قابل توجه، مدیریت این بنیاد «ادوین هویزینگ» است که بدلیل اجرای موفق برنامه‌ها و مأموریت‌های وزارت خارجه هلند در حوزه «توانمندسازی زنان» و «حقوق همجنسبازان» انتخاب شده است؛ دو حوزه‌ای که هم اکنون با کمک بخش رسانه‌ای این جریان در مورد ایران همزمان در حال پیگیری است؛ شبکه‌ رسانه‌ای مورد نظر، ضربات سنگینی را در داخل و از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی دریافت کرد که به متلاشی شدن یکی از پایگاه‌های اصلی آن (روزآنلاین) و تغییراتی در مهمترین آن (بی‌بی‌سی فارسی) منجر شد.
 
جنبش‌های فمینیستی در کشور همواره با فرود و فرازهایی همراه بودند و فعالیت آنان عمدتا به چند چهره حقوقی - فعال مدنی محدود می‌شد و بیش از این هم البته اقبالی نسبت به آن از طرف جامعه زنان وجود نداشت. به عنوان مثال، در جریان مسابقات لیگ جهانی والیبال 2014 کمی این جنجال بر سر حضور زنان در ورزشگاه‌ها تشدید شد.
 

براندازی زنانه؛ برنامه وزارت خارجه هلند برای نفوذ در زنان ایرانی


فعالان فمینیست در هرجا و به هر بهانه‌ای سعی می‌کنند دیده شوند
 
شبکه مورد نظر، فردی به نام غنچه قوامی (دارای تابعیت انگلیسی و فارغ‌التحصیل دانشگاه امنیتی سواز لندن) را وارد کشور کردند و با تشکیل گروهی کوچک و البته شبکه رسانه‌ای بزرگ سعی کردند مطالبات حوزه زنان و جنبش‌های فمینیستی را از فاز فردی (نظیر حق قضاوت) به مرحله مطالبات فراگیر (حضور در ورزشگاه‌ها) منتقل کنند. این برنامه‌ریزی دقیق طراحی شده بود. تعدادی از چهره‌های شناخته شده فعالان مدنی دو تابعیتی (برای سهولت در پیگیری‌های پس از بازداشت احتمالی و فشار دیپلماتیک برای آزادی) کار را آغاز کردند و ادامه این جریان در بدنه سازمان‌های تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار را نیز وارد ماجرا کرد.
 

براندازی زنانه؛ برنامه وزارت خارجه هلند برای نفوذ در زنان ایرانی

 
این تحرکات دستگاه‌های متولی امور زنان را به سمت پاسخ به مطالبات مطرح شده سوق داد و در مدت زمان کوتاهی در دستورکار قرار گرفت. البته این تلاش‌ها در نهایت به نتیجه نرسید شبکه مذکور با طرح این موضوع در فدراسیون جهانی والیبال، حتی تلاش کردند با ایجاد محرومیت برای تیم ملی کشورمان، خواسته خود را به کرسی نشانده و به عنوان پیروز میدان، مطالبات بعدی را با قوت بیشتری ادامه دهند.
 

براندازی زنانه؛ برنامه وزارت خارجه هلند برای نفوذ در زنان ایرانی



 
این یکی از نمونه‌های کوچک فعالیت این شبکه در خارج و داخل کشور است که به زودی به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.
 
گام دوم؛ ولوم (WLUML) - بنیادی برای دین‌زدایی از جامعه اسلامی

بنیاد ولوم (کوتاه‌شده «زنانی که تحت قوانین مسلمانان زندگی‌ می‌کنند») یک شبکه بین‌المللی است که با هدف تأثیرگذاری بر زنان در جوامع اسلامی و مقابله با قوانین اسلام در حوزه زنان تشکیل شده است. این مقابله با قوانین اسلامی همواره به شکل مخالفت با آن نیست، بلکه در مواردی هم ارائه تفاسیر به رأی و بی‌پایه از احکام اسلامی با هدف تحریف در قوانین اسلام است. به عبارت دیگر، تأکید این بنیاد بر «احکام مسلمانان» است و نه «احکام اسلام» که بدین ترتیب مسیر برای تفسیر و تغییر احکام در جوامع مختلف فراهم می‌شود.
 
ولوم (WLUML) ؛ سازمانی برای دین‌زدایی از زنان جامعه اسلامی + تصاویر و فیلم
 
تمرکز ولوم و دستورکار اعلام شده از سوی سرویس اطلاعاتی دو کشور مورد نظر به این بنیاد، که می‌بایست در کلیه برنامه‌ها و کمپین‌ها رعایت شود عبارتست از: قداست‌زدایی از دین و قوانین اسلامی، تأکید بر تسلط و اختیار زنان بر بدن و جنسیت خود برای برگزیدن تجرد، حفظ برابری جنسیتی و تلاش برای تغییر قوانین اسلامی بر همین مبنا. مورد آخر (تغییر قوانین) از جمله اهداف این شبکه برای تبلیغ و تشویق حضور هرچه بیشتر زنان در عرصه قانون‌گذاری و تشکیل مجلسی با 50درصد نمایندگان زن بوده است. به عقیده سازمان‌دهندگان این شبکه، تا زمانیکه زنان وارد عرصه قانون‌گذاری نشوند، نمی‌توان انتظار تغییر قوانین در راستای اهداف فمینیستی را داشت.
 
هما هودفر عضو ارشد ولوم درباره این طرح پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گوید

این بنیاد جوامعی که زنان مسلمان در آن زندگی می‌کنند را به چند دسته تقسیم کرده و برای هریک برنامه‌ای تهیه کرده‌اند:  زنانی که در کشورهای با دین رسمی اسلام زندگی می‌کنند؛ زنان ساکن کشورهای سکولار با اکثریت مسلمان؛ زنان کشورهای سکولاری که گروه‌های سیاسی خواستار اجرای قوانین مذهبی هستند؛ زنان مهاجر مسلمان به کشورهای اروپایی و آمریکا؛ و حتی زنان غیرمسلمان در کشورهایی که قوانین مسلمانی مستقیما یا از طریق فرزندانشان بر آنان اجرا می‌شود.

این بنیاد را 9 زن از کشورهای مسلمان (الجزایر، مراکش، سودان، ایران، موریس، تانزانیا، بنگلادش و پاکستان) تأسیس کردند تا به امور زنان در کشورهای مسلمان رسیدگی کنند. بنیانگذاران اصلی این بنیاد، «مریم هلی لوکاس» الجزایری و «هما هودفر» ایرانی-کانادایی-ایرلندی هستند. در بین زنان ایرانی همکار ولوم می‌توان از شادی صدر نیز نام برد که با وساطت و معرفی هما هودفر به ولوم پیوست تا کمک‌های مالی بیشتری در راستای برنامه‌ها (هتاکی‌ها) خود دریافت کند.
 
براندازی زنانه؛ برنامه وزارت خارجه هلند برای نفوذ در زنان ایرانی
مریم هلی لوکاس
 
مریم نمازی هم از دیگر همکاران بنیاد ولوم در هلند و انگلستان است. نمازی کمیته‌ای را به نام «کمیته مسلمانان سابق» در هلند و با حمایت مالی همین بنیادهای نام برده شده زیرمجموعه وزارت خارجه هلند تشکیل داده است که البته در سطحی بسیار مستهجن و مبتذل اقدام به فعالیت‌های ضداسلامی می‌کند. یکی از آخرین اقدامات مریم نمازی،‌ برهنه شدن وی در پاریس و در محوطه موزه لوور در اعتراض به نقض حقوق زنان بود!
 
ولوم (WLUML) ؛ بنیادی برای دین‌زدایی از جامعه اسلامی
 مریم نمازی

 

ولوم هدف خود را اینگونه تعریف می‌کند:

هدف شبکه ولوم، قدرتمند ساختن زنانی است که به صورت فردی و جمعی، برای تساوی و گرفتن حقوقشان در زمینه قوانین اسلامی، مبارزه می‌کنند.

ولوم توانسته است در پوشش فعالیت‌های علمی - پژوهشی به مراکز داخلی، گروه‌ها و فعالان حوزه زنان در کشور نیز نفوذ پیدا کند.

همانند شبکه‌سازی صورت گرفته در حوزه رسانه‌ای که با حمایت‌های خارجی (بنیاد هیفوس و وزارت خارجه هلند و شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی و روزآنلاین) به همراه برخی سفارتخانه‌ها و رسانه‌های داخلی انجام شده بود، در حوزه زنان نیز همین شبکه‌سازی با همکاری بنیادهای مذکور و ارتباط از طریق چهره‌های علمی-مدنی در داخل کشور نیز اجرا شده است که سرنخ‌های این شبکه را در برخی از سازمان‌ها و دانشگاه‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.
 
ولوم (WLUML) ؛ بنیادی برای دین‌زدایی از جامعه اسلامی
سفارتخانه‌های خارجی در این زمینه به همچنان نقشی فعال در حوزه اطلاعاتی و راهبری را بر عهده دارند و شبکه‌ای منسجم از زنان دانشگاهی، سیاسی و حتی وابستگان مسؤولان دولتی را تشکیل داده‌اند.

مهمترین اعضای شبکه خارجی این جریان تحت راهبری هما هودفر عبارتست از: شادی صدر، نسرین افضلی، محبوبه عباسقلی زاده، زیبا میرحسینی، مهرانگیز کار، سحر مرانلو، آزاده مومنی، کتایون هودفر، مونا تجلی و شادی امین.
 
ولوم (WLUML) ؛ بنیادی برای دین‌زدایی از جامعه اسلامی + تصاویر و فیلم
البته فعالیت این شبکه محدود به ایران نبوده و افغانستان هم یکی از مقاصد پروژه‌های جریان فمینیستی مذکور است. در برنامه مشترک دولت افغانستان و «آژانس توسعه ملی آمریکا» در سال 2014 با موضوع «توانمندسازی زنان» این گزاره مطرح شد که «سرمایه‌گذاری بر دختران می‌تواند پنج نسل را تغییر بدهد اما سرمایه‌گذاری بر پسران تنها می‌تواند یک نسل را تغییر بدهد.» از این رو آمریکا در کشوری چون افغانستان با مشکلات ابتدایی زندگی نظیر بهداشت، تنها در یک دوره کوتاه بیش از 200 میلیون دلار صرف اجرای برنامه‌های عمدتا فرهنگی اجتماعی «زنان» شده است.

فمینیسم اسلامی!

شبکه ولوم و نهادهای مرتبط با آن بنیانگذار مفهومی به نام «فمینیسم اسلامی» هستند که به منظور استحاله فرهنگی زنان مسلمان سعی دارد تأویل غربی از حقوق زن را بر ذهن زن مسلمان مسلط سازد و از این طریق ضمن سست کردن پایه‌های اعتقادی، زمینه را برای فشارهای سیاسی بر دولت‌ها - و پیگیری آن از طریق سازمان‌های حقوق بشری و حقوق زنان - جهت ایجاد تغییر در قوانین مربوطه، فراهم سازد.
 
ولوم (WLUML) ؛ سازمانی برای دین‌زدایی از زنان جامعه اسلامی + تصاویر و فیلم
 
ولوم بدین منظور شبکه‌ای پژوهشی-رسانه‌ای را همراه دارد که ترکیبی از برگزاری کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی، کمپین‌ها را برای جذب زنان مسلمان تدارک می‌بینند. در حال حاضر تمرکز این جریان بر «بنیادگرایی و سیاست‌های هویتی»، «برقراری و حفظ برابری جنسیتی در قوانین به ویژه قانون خانواده» و «تسلط زنان بر بدن و جنسیت خود» قرار گرفته است. نمونه‌های زیر از پروژه‌های انجام شده این جریان، گویای این طراحی است:

برنامه مادران الجزایری: کمپین اخذ حق حضانت برای مادران در ازدواج‌های دو ملیتی (1988)
بررسی و تحلیل فمینیستی آیات قرآن (2004)
حقوق باروری و کنترل بر بدن (1998)
آموزشکده رهبری فمینیستی در جوامع مسلمان (2009)
کمپین جهانی برای توقف اعدام و سنگسار
برنامه برابری جنسیتی


اجمالا، باید به این نکته اشاره کرد که شبکه مورد اشاره، بیش از دو دهه (بواسطه رفت و آمدهای هما هودفر و دیگر مرتبطین آن) در کشور سابقه فعالیت دارد و متاسفانه در این مدت توانسته است با نفوذ به سازمان‌های دولتی، طرح‌های مذکور را با سهولت بیشتری پیگیری و اجرا نماید.

 
**در گزارش‌های بعدی درباره این شبکه پیچیده نفوذ و دنباله‌های داخلی آن بیشتر خواهیم گفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • نسل سومی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    ممنونم.عالی بود.
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    2 0
    زن = مرد بزرگترین توهین این فمنیستها به خانم است. چرا که مردان اگر توانایی فیزیکی دارند زنان توانایی عاطفی دارند عاطفه ایی به نام مهر مادری که بشر تاکنون نتوانسته جایگزینی برای ان پیدا کند. قربون اسلام برم که زن رو مساوی مرد نمی دونه و زن رو ریحانه و گل می دونه نه بیل مکانیکی.
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    برنامه مادران الجزایری: کمپین اخذ حق حضانت برای مادران در ازدواج‌های دو ملیتی (1988) اینا اگه خیلی زرنگن این قانون رو در امریکا اجرا کنن همین دو سه ماه پیش بود که این مشکل برای یک خانم که همسر امریکایی اش فوت کرده بود پیش اومد و دولت امریکا در کمال بی رحمی سه فرزند سه تا نه ساله این خانم رو به دلیل نداشتن تابعیت امریکایی ازش گرفت تا بچه ها رو با وجود داشتن مادری که برای فرزندانداش بال بال میزد در یتیم خانه ها بزرگ شوند و مادر را مجبور به ترک خاک امریکا کنن.
  • فرهاد ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    دقیق ترین و بی تعارف ترین تعریف از فمینیست این است که به زنی اطلاق میشه که چون در واقعیّات جامعه درجه دو محسوب شده ، واکنشهایی عصبی و پرخاشگرانه در جهت اثبات موجودیتش نشان میده که به چنین موجودی فمینیست گفته میشه ! این تعریف واقعیت محض فمینیسم در دنیاست . اما اگر به واقعیات جامعه برگردیم یک مرد زن رو همیشه از خودش ضعیف تر میدونه و این مربوط به ژن هست و نه نوع تربیت ، حتی مردی که به زن احترام میگذاره نگاهی از بعد ضعف نسبت به او داره و در تمامی کشورها همینطوره و ربطی به پیشرفته بودن و جهان سوم بودن نداره .
  • فرهاد ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    اگر وجود چنین شبکه هایی در داخل کشور صحت داره چرا وزارت اطلاعات اقدام نمیکنه ؟ انهدام چنین شبکه ای برای سیستم اطلاعاتی کشور به اندازۀ یک لیوان آب خوردن هم زحمت نداره !
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    آفرین! بسیار گزارش جالبی است. لطفا لینک های مربوط به اسناد و ماخذ آنرا هم در پایان مقاله اضافه کنید.
  • اسفندیار ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    علیه خود بشورد که ظرف دین این بود شنا بکن تو جانا خلاف جریان آب
  • محمود ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    از این زنها هرچی بگی برمیاد از بس که لجبازن اگه تموم رسانه هاروهم بسیج کنی تا فرهنگشون رو درست کنی عمرا کاری از پیش نمیبری
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    1 0
    خیلی جالبه همه فمنیستا موهاشونو مردونه میزنن و کلا میخان مث مردا باشن ازون جالبتر همیشه کمپینها و گروههای حامی فمنیسم حامی همجنسبازی هم هستن... عجب دنیاییه یعنی نمیتونن زنونگیشونو قبول کنن و حتما باید مرد بشن تا ادم حسابشون کنن.. براشون متاسفم
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    غرب هم,دست بردار نیست هرروزیایک.نقشه جدید متحدترازدیروز
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    اینها از خدا فکر میکنند بیشتر میفهمند.باید مطبوعات به طور کامل ووسیع اطلاع رسانی کند
  • اسفندیار ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    مشرق خدا پدرت را بیامرزد درست است که گهگاه کامنت های مرا سانسور می کنی یا یا غیر قابل انتشار شان می دانی اما تا حالا ندیده ام که تحریفشان کنی برو در سایت انتخاب ببین با اسفندیارت چه معامله ای کرده اند
  • محمد ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    متاسفانه وقتی که ما آنهارا در موارد حقوق زنان به چالش نمی کشیم آنان سعی میکنند جریان سازی کنند
  • هانیه ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    حقوق باروری و کنترل بدن چه اشکالی دارد؟
  • هومن ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    اتفاقا آن دسته از زنان به اصطلاح چادري كه به جاي تشكيل خانواده فقط به دنبال تحصيل و موقعيت شغلي هستند دقيقا در زمين همين فمينيستها ي اسلامي بازي مي كنند در اسلام وظيفه زن خانه داري و شوهر داري ( جهاد المراة حسن التبعل ) و هر عقيده اي كه با اين مخالف باشد فيمينيسم و خروج از آموزه هاي مبارك شريعت اسلام است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    والله سعادت دنیوی و اخروی دختران جوان و زنان در بندگی خدا و حفظ حجابشان در جامعه است. این را از صمیم قلب و از بن اعتقاد می گویم زنها و دختران عزیز مجبه خیلی زیباتر خیلی با وقار تر خیلی سنگین تر خیلی شخیص تر از آن کسانی هستند که به نام حقوق زن می خواهند زیبایی های مادی و معنوی زنان و دختران را مفت فروشی و حراج کنند برای چشمان نامحرمان. اگر فساد جنسی در هر جامعه ای گشترش یاید نهاد خانواده و ازدواج در آن جامعه ضربه ی گرانی می خورد و اگر ازدواج کساد شود و خانواده مضمحل گردد زنان و دختران بیش از مردان و پسران زیان خواهند کرد.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    تو حیوانات و نباتات و در طبیعت این قانون تساوی وجود نداره . چه برسه بین مرد و زن.فمنیستا احمق تشریف دارن
  • ناشناس ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    خدا لعنتشون كنه
  • پری ترشیده ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    گل گفتی خواهر
  • پری مجرد38ساله ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    یاللعجب داداش سبحان تو نابغه ای
  • خدبجه ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    اول ک اومدم این مقاله بخونم باشناخت از این مکتب فکری,باحالت تدافعی شروع بخوندن کردم چون بخوبی میدونم اسلام کامل ترین دینه و هیچ مکتبی نمیتونه تو این درجه از تکامل باشه ولی وقتی کامنت ها رو خوندم ی سوال برا م پیش اومد "کدوم اسلام؟" تاجایی ک من می دونم تو دین برابری و جود داره و درکنار هر جنس وظایف خاص خودش رو داره درسته ک جهاد زن همسرداریه ولی تنها وظیفه افراد مسلمون جهاده؟ زیبنده خاندان ما باشید لطفا افکارتون رو "ب اسم اسلام"نشر ندید
  • پری ترشیده ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    گل گفتی آبجی
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    می خواد بگه که همانطور که در اسلام از بالاترین عبادتها جهاد است و ثواب زیادی دارد همسرداری زن هم این قدر ثواب دارد یعنی به زنها دلداری می دهد که جهاد که بر شما واجب نیست نگران از دست دادن ثواب زیاد آن نباشید با همسرداری خوب به این ثواب می رسید چون خوب همسرداری کردن بنیان خانواده رو محکم می کنه که تاثیرات مثبت زیاد فردی و اجتماعی دارد
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    لعنت بر شیطان , ابلیس
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 0
    مقاله بسیار جالبی است. حیف که لیست منابع و ماخذ از قلم افتاده است و بدین جهت متاسفانه نمی توان آنر حرفه ای ارزیابی کرد.
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    و این نگاه نکگاه صحیحی است. زن قرار است مادر باشد و بنابراین جنبه عاطفی او باید بیش از جنبه قدرت جسمانی و عقلی باشد. والا بچه بزرگ کردن اگر عشق نباشد کاری احمقانه به نظر می آید.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    اشکالش این است که هیچ زنی دیگر نمی خواهد مادر باشد. بلکه می خواهد از رابطه جنسی فقط به دنبال لذت باشد و بس.
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    جهاد که فقط با جنگ نیست. تامین معاش از راه حلال هم جهاد است که وظیفه مرد است. چرا زنها گمان می کنند ارزششان به این است که ادای مردها را در بیاورند؟
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    قیافه هایشان را نگاه کنید عین روانی ها هستند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس