کد خبر 455461
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳

در روزهای منتهی به انتخابات سال 88، دست اندرکاران و برنامه سازان بی بی سی، با ادعای اطلاع رسانی لحظه به لحظه از فضای سیاسی و انتخاباتی ایران، سعی داشتند تا با قلب واقعیت و ارائه تحلیل‌های ساختگی، فضای جامعه ایران را ملتهب و برانگیخته کنند تا بعد از انتخابات با نقشه ترسیم شده در اتاق فکر سازمان‌های جاسوسی، بتوانند بر موج ادعای واهی تقلب سوار شوند و با خبرسازی، اغراض شوم خود را پیش ببرند.

به گزارش مشرق،  اقدام اخیر وزارت ارشاد در اعطای مجوز برنامه سازی به شبکه بی بی سی، با واکنش‌های گسترده‌ای در میان طیف‌های مختلف مردم و مسئولان همراه بود؛ عموم مردم و کنشگران سیاسی و رسانه‌ای معتقدند، صدور مجوز مستند سازی برای شبکه‌ای که سابقه سیاهی در وارونه سازی و سیاه نمایی اخبار و حوادث مرتبط با ایران دارد، یک اقدام اشتباه و بلاوجه است؛ منتقدان اعطای مجوز به بی بی سی، همچنین در ابراز مخالفت خود، به ادله‌ای استناد می‌کنند که دال بر همکاری‌های پنهان و آشکار بی بی سی با سرویس‌های جاسوسی بیگانه در اقدام علیه منافع و مصالح ایرانیان در برهه‌های مختلف تاریخی است.

نقش بی بی سی در کودتای 28 مرداد

 یکی از نقاط تاریک و سیاه ایران در سیر تحولات تاریخی، کودتای 28 مرداد سال 1332 است، کودتایی که با همکاری و همراهی سرویس‌های جاسوسی دو کشور انگلیس و آمریکا، منجر به سقوط دولت قانونی ایران شد؛ اما در میان تقسیم کار صورت گرفته میان عوامل انگلیسی و آمریکایی کودتای 28 مرداد، نقش رادیو بی بی سی بسیار پررنگ بود.

در فاز اول اجرای کودتای سال 1332، رادیو بی بی سی در شب 25 مرداد آن سال، با افزودن کلمه "دقیقا" به عبارت همیشگی «ساعت 12 شب به وقت لندن است»، در واقع این پیام را به محمد رضا پهلوی مخابره کرد که دولت انگلیس به همراه آمریکا مقدمات کودتا را فراهم کرده و او باید نامه خلع نخست وزیر قانونی کشور را امضا کند.

البته رادیو بی بی سی که بازوی پروپاگاندای روباه پیر استعمار در ایران بود؛ پیش از کودتای 28 مرداد 1332 نیز در زمان ملی شدن صنعت نفت به رهبری آیت الله کاشانی و دکتر مصدق، با پخش برنامه‌هایی سعی در القاء این گزاره به اذهان ایرانیان داشت که با ملی شدن صنعت نفت و خلع ید از شرکت انگلیسی، فقر و بدبختی ایران را فرا می‌گیرد.

البته ناگفته نماند، رادیو بی بی سی فارسی که در دی ماه 1319 یعنی 6 ماه پس از ورود رادیو به ایران، برای پیاده سازی اغراض و مطامع سیاسی انگلیس  تاسیس شده بود، در ماجرای شهریور 1320 و اشغال کشور به دست قوای متفقین، نقش برجسته‌ای را در دامن زدن به فضای التهاب سیاسی و همچنین یاس و ناامیدی در میان توده‌های مردم ایفا کرد.

در فیلم مستندی که در 27 مرداد سال 1390 توسط شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی پخش شد، این شبکه برای نخستین بار به نقش رادیوی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی به عنوان بازوی پروپاگاندای دولت انگلیس در ایران و ایجاد کودتا برای براندازی دولت قانونی ایران اذعان کرد.

راوی این برنامه در سخنانی تصریح کرد: «دولت انگلیس از رادیوی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی برای پیشبرد پروپاگاندای خود علیه دولت قانونی ایران استفاده کرد و مرتباً مطالبی بر ضد مصدق از این شبکه رادیویی پخش می‌شد، به حدی که کارکنان ایرانی رادیوی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی به خاطر این حرکت دست به اعتصاب زدند».

این مستند همچنین به یک سند محرمانه مربوط به 30 تیر 1330 اشاره کرد که در آن یکی از مقامات وزارت خارجه از سفیر انگلیس به خاطر پیشنهادات وی در استفاده از رادیوی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی برای هجمه‌پراکنی و اتهام‌زنی علیه نهضت مقاومت ملی ایرانیان تشکر کرده بود.

جایگاه ویژه بی‌بی‌سی در میان رسانه‌های ضدانقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و کوتاه شدن دست بیگانگان از منافع و منابع ملی ایرانیان، یکی از خدعه‌ها و شگردهای استکبار جهانی برای نفوذ به داخل کشور، توسل و تمسک به اختاپوس رسانه‌ای و شبکه‌های ماهواره‌ای بود؛ برای این منظور، پارلمان‌های کشورهای غربی متخاصم نظام جمهوری اسلامی که استقلال و آزادی ایران را برنمی‌تافتند، در طول سال‌های پس از انقلاب، بودجه‌های هنگفتی را برای تبلیغات گسترده و حجیم علیه نظام ارزشی داخل ایران تخصیص دادند.

در میان رسانه‌های غربی که در طول سال‌های پس از انقلاب، به عنوان بازوی رسانه‌ای و پروپاگاندای استکبار جهانی به تبلیغ علیه منافع و مصالح ملی ایرانیان و نظام ارزشی حاکم بر داخل کشور پرداختند، شبکه بی بی سی از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ در واقع بی بی سی که در دوران پیش از انقلاب نیز به واسطه سیاست‌های دولت متبوعش سابقه خصومت ورزی با ایرانیان را داشت، در دوران پس از انقلاب نیز ماموریت ویژه ای را برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی در بُعد رسانه ای عهده‌دار شد.
شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی در سال 1387 با بودجه اختصاصی وزارت خارجه انگلیس تاسیس شد؛ "نایجل چپمن" مدیر عامل این شبکه  در زمان راه اندازی بی بی سی فارسی، چنین گفت: "ارائه ندادن خدمات تلویزیونی برای مخاطبان فارسی زبان نظیر بسته بودن دست ما در جنگ برای افکار عمومی می‌باشد".

"القاء بی‌طرفی" شگرد ویژه بی‌بی‌سی در قلب واقعیت

یکی از شگردهای پروپاگاندایی شبکه بی بی سی، تاکتیکی موسوم به "القاء بی طرفی" است؛ در این شگرد، برنامه سازان سعی در القاء این گزاره دارند که هیچ گونه گرایش و جهتی نسبت به خبر تحلیل  و برجسته شده ندارند؛ اما متخصصان امر تحلیل محتوا و گفتمان شناسان با ارزیابی برنامه‌های پخش شده از بی بی سی  این گزاره را تایید می‌کنند که این شبکه با گزینش گری و برجسته سازی اخبار مطابق با امیال و مطامع گردانندگانش، در واقع اغراض خود را با ژست بی‌طرفی به صورت نامرئی به بدنه افکار عمومی تزریق می‌کند.

شبکه بی بی سی فارسی نیز از بدو تاسیس، شگرد فوق‌الذکر را سرلوحه کاری خود قرار داده است؛ به نحوی که در ایام فتنه 88 نیز این شبکه با همان تاکتیک القاء بی طرفی، استراتژی تخاصم با نظام جمهوری اسلامی را به تبعیت از دولت متبوعش در دستور کار قرار داد.

بی‌بی‌سی و فتنه 88

شبکه فارسی بی‌بی‌سی، بی‌تردید یکی از اصلی‌ترین عوامل رسانه‌ای، آشوب های خیابانی فتنه‌گران در سال ۸۸ بود؛ در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مشارکت ۸۵ در صدی مردم، پیروزی شگرفی برای ملت ایران محسوب می‌شد؛ که این پیروزی می‌توانست، افق‌های جدیدی از اقتدار در منطقه و دنیا را فرا روی ایران اسلامی بگشاید اما ادعاهای مبهم تقلب که تا به حال با هیچ ادله مصداقی و مستدل اثبات نشده است، و اتفاقات متعاقب آن، به سان هیزمی در آتش جنگ روانی رسانه‌هایی همچون بی بی سی، شد که چنین سوژه برای خبرسازی و رسیدن به اهداف و اغراض‌شان را فقط در خواب می دیدند!

در روزهای منتهی به انتخابات سال 88، دست اندرکاران و برنامه سازان بی بی سی، با ادعای اطلاع رسانی لحظه به لحظه از فضای سیاسی و انتخاباتی ایران، سعی داشتند تا با قلب واقعیت و ارائه تحلیل‌های ساختگی، فضای جامعه ایران را ملتهب و برانگیخته کنند تا بعد از انتخابات با نقشه ترسیم شده در اتاق فکر سازمان‌های جاسوسی، بتوانند بر موج ادعای واهی تقلب سوار شوند و با خبرسازی، اغراض شوم خود را پیش ببرند.

در اواخر سال 1391، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از نقش بی بی سی یا ارگان عملیات روانی سازمان جاسوسی دولت انگلیس در فتنه 88 پرده برداشت.

وزارت اطلاعات اعلام کرد یافته‌ها نشان می‌دهد که هسته مرکزی مستقر در ارگان عملیات روانی سازمان جاسوسی دولت انگلیس موسوم به «بی بی سی»، در اداره تعدادی از شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، پایگاه‌های اینترنتی خبری ضد انقلاب و وابسته به عناصر فراری فتنه 88 نقش دارد.

همچنین طی اطلاعیه وزارت اطلاعات،هسته مورد نظر از طریق برخی عوامل آگاه یا ناآگاه با رسوخ به رسانه های داخلی نقش خط دهنده و در عین حال دریافت کننده اطلاعات از آنها را ایفا می کرد.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌داد، یکی دیگر از کار ویژه‌های این شبکه، ایفای نقش جدی در پروژه‌های موسوم به حقوق بشر بود که با سوژه سازی، انتقال اطلاعات به سرپل‌های مشخص شده در خارج، پردازش و بیان آن از زبان برخی به اصطلاح عناصر روشنفکر، سازمان‌ها، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی یا رسانه‌های خاص مطرح و منتشر می‌شد.

با نگاهی گذرا به سابقه منفی شبکه بی بی سی در پوشش مغرضانه و جهت دار اخبار مرتبط با ایران، که به زمان و برهه مشخصی هم اختصاص ندارد و دربرگیری آن از کودتا 28 مرداد تا زمان حال را شامل می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که اقدام وزارت ارشاد در اعطای مجوز به شبکه بی بی سی برای برنامه سازی در ایران نه تنها از هیچ توجیه منطقی و عقلانی برخوردار نیست، بلکه می تواند یک تهدید نرم علیه منافع و مصالح ملی محسوب شود؛ بنابراین ضروری است که مقامات و مسئولان وزارت ارشاد با لغو مجوز صادره از یک بحران آفرینی دیگر جلوگیری به عمل آورند. 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فرهاد RO ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    0 0
    بی انصاف نباشید بی بی سی در خدمت اهداف عالیه نظام هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس