کد خبر 447467
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

شهردار تهران در اختتامیه آخرین نمایشگاه کتاب نوید پایان خانه به دوشی آن را داد، با گذشت سه ماه از این خبر خوش اما هنوز تصمیمی برای این مسئله گرفته نشده است.

به گزارش مشرق، شهردار تهران در اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر خوشی را به اهل کتاب داد و نوید پایان خانه به دوشی این نمایشگاه را داد.


خبر خوش شهردار تهران برای پایان یافتن خانه به دوشی نمایشگاه کتاب

قالیباف در این مراسم به شهر آفتاب که در نزدیکی حرم امام خمینی(ره) در حال احداث است اشاره کرده و گفت: بیش از 700 میلیارد سرمایه‌گذاری در این مکان  صورت گرفته است و به درستی آنجا نمایشگاه دائمی است که شرایط آن نیز نهایی شده است.

البته منظور شهردار تهران برای مکان نمایشگاه کتاب بحث شهر آفتاب نبد بلکه او عنوان کرد که شهرداری تهران قول می دهد سال آینده دوره بیست و نهم نمایشگاه کتاب تهران را در تپه‌های عباس‌آباد با کمک وزارت ارشاد برپا کند.

به گفته وی این مکان  تا 130 هزار متر فضای استاندارد  دارد تا در یک فضای زیبا و متنوع نمایشگاه کتاب را برگزار کرد.

 

نوید پایان خانه به دوشی نمایشگاه کتاب

تپه‌های عباس آباد

 

دستور وزیر ارشاد برای پیگیری قول شهرداری

بعد از این اتفاق و خبر شهردار تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در تپه های عباس آباد، جنتی وزیر ارشاد در  جلسه  شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دستور پیگیری این مسئله را داد.

و تصمیمی بر آن شد تا با هدف امکان‌سنجی برگزاری نمایشگاه در این مکان، یک گروه کارشناسی خیلی سریع تشکیل و کار خود را شروع کند و نظر این گروه هم در یک کارگروه مشترک بین شهرداری و وزارت ارشاد، بررسی شود و این کارگروه هم حداکثر تا تیرماه در این خصوص به جمع‌بندی برسد.

اشعری: فضای مابین کتابخانه ملی و فرهنگستان‌ها برای ساخت محل دائمی نمایشگاه های فرهنگی مناسب است

اشعری، مشاور پروژه باغ کتاب تهران در خصوص این انتقال می گوید: در حال حاضر برای باغ کتاب، حجم زیادی قفسه و کانتر سفارش داده شده و الان هم در حال نصب در بخش‌های مختلف پروژه باغ کتاب است که شاید حدود ۱۰ میلیارد تومان، پولِ این تجهیزات شده است. طبیعتاً وقتی این قفسه‌ها نصب شود، ما با یک فضای بکر و لُخت مواجه نیستیم که بتوانیم هر نوع بهره‌برداری از آن داشته باشیم. پیشنهاد ما این بوده و هست که در میدان فرهنگ (فضای مابین کتابخانه ملی و فرهنگستان‌ها) که الان شهرداری تهران در حال گودبرداری آن است، فضایی مسقف در دوطبقه به مساحت ۸۰ تا ۹۰ هزار مترمربع ساخته شود و طبقات زیرین آن هم پارکینگ ساخته شود و این، تبدیل شود به محل دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی شهر تهران.

 

نوید پایان خانه به دوشی نمایشگاه کتاب

باغ کتاب

 

 

بی خانمانی نمایشگاه های فرهنگی

گفتنی است،  در حال حاضر علاوه بر نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه‌های فرهنگی دیگری هم بی‌خانمان هستند؛ مثل نمایشگاه قرآن، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه مد و لباس. لذا ما می‌توانیم با ساخت و تکمیل این فضا و همچنین تدوین یک زمانبندی مشخص، مکان برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها را تامین کنیم و در اردیبهشت ماه هم کل این فضا به همراه مجموعه باغ کتاب به طور کامل در اختیار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گیرد.

اشعری معتقد است: شهرداری تهران اگر اراده کند می‌تواند مجموعه مورد اشاره را تا سال ۹۵ آماده کند، به عقیده من نمایشگاه کتاب تهران زائداتی دارد که می‌شود از آنها فاکتور گرفت. دوستان وزارت ارشاد می‌گویند که ما نیازمند ۱۲۰ هزار مترمربع فضا در سطح هستیم که حدود ۶۰، ۷۰ هزار مترمربع آن قفسه می‌خورد و مابقی به راه‌ها و محل‌های عبور و مرور مردم اختصاص می‌یابد. به علاوه حدود ۲۰ هزار مترمربع از این ۱۲۰ هزار مترمربع کلی، فضاهای جانبی نمایشگاه کتاب است مثل سراهای اهل قلم و بخش‌های مشابه که خوشبختانه برای این قبیل فضاها، هم کتابخانه ملی سالن دارد، هم باغ کتاب، هم باغ موزه دفاع مقدس و هم باغ هنر.

آموزگار: درخواستمان برای استفاده از تپه های عباس آباد را به شهرداری فرستادیم

رئیس اتحادیه ناشران هم در گفتگو با «نسیم» می گوید : ما با شهرداری صحبت کردیم و درخواستی را برای مدیرعامل این مکان فرستاده ایم تا در این خصوص تصمیم گیری کنند، ما می خواهیم تا تپه های عباس آباد؛ نمایشگاه ثابتی برای برگزاری نمایشگاه های فرهنگی باشد تا به راحتی و در طول سال نمایشگاه های فرهنگی در تپه های عباس آباد برگزار شود.

نشست کارشناسی مشترکی که هنوز برگزار نشده است!

براساس این گزارش؛ با وجود پیگیری های متعدد معاونت فرهنگی ارشاد و اتحادیه ناشران هنوز نشست کارشناسی مشترکی بین ارشاد و شهرداری تهران برای بررسی دقیق‌تر این پپیشهاد تشکیل نشده است.

مکان دیگری که برای نمایشگاه پیش بینی می شود مکان این چند سال است؛ مصلی تهران.

 

نوید پایان خانه به دوشی نمایشگاه کتاب

مصلی تهران

 

اما اگر رایزنی ها برای این مکان انجام نشود مطمئنا مشکلات سال گذشته تکرار می شود و نمایشگاه دیگری در این مکان رزرو می شود.

باغ موزه دفاع مقدس مکان جدید نمایشگاه کتاب

تیر خلاص برای مکان نمایشگاه کتاب توسط سخنگوی وزارت ارشاد در آخرین نشست خبری ایشان رها شد.

 

نوید پایان خانه به دوشی نمایشگاه کتاب

باغ موزه دفاع مقدس

 

نوش آبادی در این نشست به برگزاری موفق نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه مردم استقبال خوبی از این نمایشگاه داشتند تصمیم بر آن شده است تا نمایشگاه بیست و نهم کتاب در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود!

مردم تپه های عباس آباد را مناسب برگزاری نمایشگاه می دانند!

چندین سال است که نظرسنجی از مراجعه کنندکان به نمایشگاه کتاب انجام می شود و از آنها در خصوص مکان نمایشگاه؛ در مصلی تهران، شهر آفتاب، تپه های عباس آباد و محل دائمی نمایشگاه ها پرسیده می شود و  تقریباً این نظرسنجی  حاکی از آن است که مردم تپه‌های عباس‌آباد را برای برگزاری این نمایشگاه، بر هر جای دیگری در پایتخت ترجیح می‌دهند.

باید دید بالاخره بعد از 3 ماه از برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم بالاخره ارشاد چه تصمیمی برای مکان این نمایشگاه خواهد گرفت.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس