محمدرضا صابری گفت: سالنها کم هستند ما جزو معدود کشورهایی هستیم که حتی یک ریال یارانه از دولت دریافت نمی کنیم با گران شدن هزینه های سوخت و با توجه به وعده هایی که به ما داده بودند ولی متأسفانه هیچ گونه کمکی به ما نشد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید کاظم علوی مهمان بخش اول برنامه «هفت» 29 خرداد بود و در بخش دیگری از برنامه مهدی حقیقی (دبیر جشنواره بین المللی محمد(ص) پیامبر صلح ) به بررسی این برنامه پرداختند. بخش پایانی برنامه به میزگردی در خصوص وضعیت اکران در سینماها و اکران در ماه مبارک رمضان با حضور علی سرتیپی (پخش کننده فیلم)، منصور لشگری قوچانی (تهیه کننده سینما)، حبیب کاوش (سخنگوی اسبق شورای صنفی نمایش) و محمدرضا صابری (عضو شورای صنفی نمایش) اختصاص داشت.

محمود گبرلو تهیه کننده و مجری برنامه «هفت» در ابتدای صحبتهای خود پیروزی تیم ملی والیبال ایران را به مردم تبریک گفت و برای سربلندی ملت ایران دعا کرد.

وی همچنین ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: سینماگران ایرانی در این ماه با تلاش فراوان ضمن اینکه به خلق اثر می پرداز، در مراسمهای مخصوص این ماه نیز شرکت می کنند، ما نیز برای موفقیت این عزیزان دعا می کنیم تا بتوانند آثار خوبی را برای مردم بسازند.

گبرلو در بخش دیگری از سخنان خود، از غواصان سرافراز شهید جنگ تحمیلی یاد کرد و گفت: زندگی و شادیهای امروزمان را مدیون این غواصان شهید هستیم و همواره باید قدردان خون شهدا باشیم.

آموزه های اهل بیت متریل نابی برای سینما است

بخش نخست برنامه «هفت» به گفتگو با «حجت الاسلام والمسلمین علوی» درباره سینما و رابطه دین و سینما اختصاص داشت. حجت الاسلام علوی در مورد علت انتخاب «کارگردانی سینما» گفت: از ابتدای نوجوانی با مباحث هنری آشنا بودم و بعد از آن به دلیل علاقه خود و خانواده ام وارد حوزه علمیه شدم، در آن زمان احساس کردم تمام آنچه را که از اهل بیت می آموزیم متریال نابی برای این رسانه (سینما و تلویزیون) است، بنابراین این رشته را انتخاب کردم.

علوی در خصوص پایان نامه اش بیان کرد:موضوع پایان نامه ام «دکوپاژ تصاویر در آیات قران» است.

حجت الاسلام علوی در پاسخ به این سئوال که چه رابطه ای بین حوزه روحانیت و سینما وجود دارد بیان کرد: کسی که وارد حوزه علمیه می شود و قصد تبلیغ خداوند و پیامهای خدا را دارد باید شجاع باشد و از هیچ کس جز خداوند نترسد، راههای زیادی برای تبلیغ کردن وجود دارد یکی از این راهها سینماست که از نگاه من شامل تلویزیون و هنرهای تصویری و نمایشی هم می شود.

علوی با بیان اینکه سینما یک هنر است نه ابزار گفت: اگر سینماگرانی با باورهای دینی پرورش پیدا کنند، حاصل کارهایشان هم دینی خواهد بود.

وی افزود: تمایز هر سینماگری در نگاه اوست و اگر نگاه سینماگر دینی باشد ماحصل کارش هم خوب و دینی خواهد بود.

سینمای ما ظرفیت نمایش همزمان چهار فیلم خوب را ندارد

حجت الاسلام علوی در مورد سینمای دینی و سینمای اسلامی گفت: به دنبال این هستم که بتوانیم با استفاده از آیات قران، سینمای اسلامی را پید ا کنیم.

وی در مورد ساختار فیلم بیان کرد: ساختار باید قوی و درست باشد تا فیلم مورد قبول قرار گیرد و پربیننده باشد مانند فیلم «ده فرمان» و یا فیلم «محمد رسول الله» که توسط تکنیسین های سینما ساخته شد.

علوی در بیان اینکه یک فیلم سینمایی چگونه می تواند تأثیرگذار باشد، گفت: همذات پنداری با قهرمان فیلم، تئاتر و رمان نقش زیادی در تأثیرپذیری دارد.

حجت الاسلام کاظم علوی در خصوص مرز شناخت فیلمهای خوب اجتماعی گفت: نشان دادن فساد توسط سینماگر و فیلمساز دلیل بر سیاه بودن و سیاه نمابودن این شخص نیست، به نظرم این یک نیاز است که گاهی کسانی پیدا شوند و ما را به طرف شناخت بعضی از کژیها هدایت کنند تا مدیران و مسئولان بتوانند آنرا اصلاح کنند.

علوی درباره وضعیت امروز سینمای ایران بیان کرد: سینمای امروز کارگردانهای خوبی دارد و کارهای خوبی اکران می شود و من به آینده سینمای ایران امید بسیاری دارم.

وی درباره ورود به صحنه فیلمسازی گفت: چند کار تلویزیونی ساخته ام اما علاقه زیادی در زمینه کار ائمه معصومین دارم که امیدوارم با رعایت شرایط لازم این کار انجام شود.

حجت الاسلام علوی در پایان گفت: از فیلمسازان و کسانی که به سینما علاقه مند اند به خصوص جوانان خاضعانه تقاضا دارم که قرآن و دعا بخوانند چون قرآن در نگاه هنری شان تأثیر بسیاری خواهد داشت.

وی همچنین بیان کرد: بهترین ترجمه برای «صحیفه سجادیه» زبور آل محمد، «عاشقانه ها»ست که امیدوارم همه به آن توجه کنند و از آن بهره مند شوند. در بخشی از برنامه گزارشی درباره سینماهای آبادان پخش شد.

مهدی حقیقی (دبیر جشنواره بین المللی محمد(ص) پیامبر صلح)، مهمان بخش دیگری از برنامه «هفت» بود

مهدی حقیقی در خصوص جشنواره محمد(ص) بیان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونتی تحت عنوان « معاونت امور قرآن و عترت» وجود دارد که به امور مربوط به قرآن می پردازد و سازمانهایی مانند تبلیغات، سازمان فنی اطلاعات و حوزه های علمیه هم در کنارش فعالیت می کنند که به عنوان « منشور فاتحان قرآنی» نامیده می شود.

حقیقی در بیان هدف ایجاد جشنواره گفت: هدفمان از جشنواره محمد (ص) نگاه جدید به رشد «فاتحان قرآنی» است.

سینمای ما ظرفیت نمایش همزمان چهار فیلم خوب را ندارد

وی هدف از نگاه جدید را ساختن فیلمهای به روز اجتماعی دانست و گفت: هدف ما این نیست که فیلمساز از داستانهای قرآنی فیلم بسازد، و آثار سینمایی باید با الهام از آیات قران و اندیشه های پیامبر (ص) به مسائل روز اجتماعی مانند دروغ، کمک به یتیمان و ... ساخته شوند.

حقیقی در خصوص جشنواره گفت: شورایی را با مشارکت فیلمسازان و اهالی قران به وجود اوردیم که با سرمایه گذاری خصوصی به وسیله «منشور فاتحان قرآنی» و با همکاری معاونت سینمایی انجام شد.

مهدی حقیقی در ادامه بیان کرد: برای شروع از فیلمسازان جوان استفاده کرده ایم اما از فیلمسازان بزرگ و با تجربه نیز در این کار دعوت شده است.

حقیقی در مورد نمایش فیلمها بر روی سایت گفت: سایتی را راه اندازی کردیم تا همه فیلمها بر روی آن به نمایش گذاشته شود، به جز فیلمهای کوتاه از انیمیشن هم استفاده کرده ایم، به برکت قرآن و صدوچهارده سوره، فیلمهای کوتاه تقریبأ در زمان صدوچهارده ثانیه ساخته شده اند که زمان مناسبی است. چند کار مستند و چند بازی مانند «ملک سلیمان» هم تولید شده است.

دبیر جشنواره بین المللی محمد (ص) در ادامه تاکید کرد: هتک حرمت به پیامبر (ص) در بهمن ماه سال گذشته باعث شد که این جشنواره به صورت بین المللی اجرا شود تا پاسخ این هتک حرمت از طرف خود انها و با ساخت این فیلمها داده شود.

حقیقی درباره شکل فیلمها و زمان آنها گفت: فیلمها به صورت کوتاه، انیمیشن و کلیپ ساخته می شوند و زمان انها نیز حداکثر صدوچهارده ثانیه خواهد بود.

وی در مورد جایزه فیلمها گفت: جوایز فیلم اول بیست هزار دلار، فیلم دوم ده هزار دلار و فیلم سوم پنج هزار دلار خواهد بود.

در قسمتی از برنامه «هفت» گزارش اکران سینماها در ماه مبارک رمضان بر روی آنتن رفت.

کاوش: فرهنگسازی طرح از افطار تا سحر برعهده سیما است

صابری: سینمای ایران ظرفیت نمایش همزمان چهار فیلم خوب را ندارد

بخش پایانی برنامه «هفت» به میزگردی در خصوص وضعیت اکران در سینماها و اکران در ماه مبارک رمضان با حضور علی سرتیپی (پخش کننده فیلم)، منصور لشگری قوچانی (تهیه کننده فیلم)، حبیب کاوش (سخنگوی اسبق شورای صنفی نمایش) و محمدرضا صابری (عضو شورای صنفی نمایش) اختصاص داشت.

علی سرتیپی در خصوص وضعیت اکران در سینماها گفت: در خرداد ماه امسال جهش خوبی از لحاظ تماشاگر و فروش در سینماها به دلیل اکران فیلمهای ویژه مانند «نهنگ عنبر» و اضافه شدن برخی از سالنها مانند مجتمع «کوروش» و «چهارسو» داشتیم.

سرتیپی افزود: انشاءالله در ماه مبارک رمضان و تیرماه به کمک تبلیغات تلویزیونی و برنامه های مربوط به اکران فیلمها، فروش خوبی را خواهیم داشت و امیدوارم با اکران فیلمهای «پیامبر (ص) » و «رستاخیز» سال سینمایی خوبی داشته باشیم.

منصور لشگری قوچانی در ادامه صحبتهای سرتیپی گفت: امیدوارم بهار سینمای ایران با ماه مبارک رمضان اتفاق بیافتد ولی اما و اگرهایی وجود دارد، اگر شرایطی به وجود بیاید که مسئولین ارشاد، نیروی انتظامی، صداو سیما، شهرداری و بخشهای مختلف با هم همکاری کنند و بعضی از اختلافات را کنار بگذارند و کمک کنند تا مردم به سینما بیایند، حتمأ سینمای موفق با فروش بالایی خواهیم داشت.

سینمای ما ظرفیت نمایش همزمان چهار فیلم خوب را ندارد

حبیب کاوش در زمینه وضعیت اکران در سینماها به خصوص در ماه مبارک رمضان گفت: در صد سال گذشته ماه رمضان را ماه مرده ای برای سینما می دانستیم و در این ماه فیلمهای بد و تکراری نمایش داده می شدند، اخیرأ به این نتیجه رسیده ایم که نگاه مان غلط بوده چون ماه رمضان ماه پویایی و شوریدگی است و باید از افطار تا سحر کار کرد، در این مورد باید فرهنگ سازی شود و این کار بر عهده صداو سیماست.

محمدرضا صابری در ادامه صحبتهای کاوش گفت: در گذشته ماههای اسفند و ماه مبارک رمضان را ماههای مرده می دانستند و حاضر نبودند فیلمهایشان را در اختیار ما قرار دهند. آنها فصل تابستان را فصل پویا در سینما می دانستند و به همین جهت رقابت شدیدی برای این فصل وجود داشت.

وی افزود: اولین فیلمی که اولین بار در ماه مبارک رمضان اکران شد، فیلم «آکواریوم» ساخته مرحوم «قادری» بود که به مدد آقای سرتیپی این اتفاق افتاد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

صابری در مورد استقبال برخی از فیلمها گفت: برای مخاطب، فصل مهم نیست بلکه فیلم مهم است و فیلمهای خوب همیشه مورد استقبال تماشاگر قرار گرفته اند.

کاوش در پاسخ به این پرسش کهآیا فروش فیلم متعلق به بخش خصوصی هم است یا خیر گفت: سالنهای سینمایی کمی در اختیار داریم، پردیس هایی به وجود آمده اند که خوشبختانه به دلیل خدمات ویژه و سالنها فروش فوق العاده ای دارند اما عیب بزرگشان این است که تقریبأ همه آنها دولتی هستند.

وی افزود: براساس قانون شورای صنفی، پردیس ها حق نمایش همه فیلمها را نداشتند چون با این کار سینمای بخش خصوصی تعطیل می شد. امیدوارم نمایش فیلمها در پردیس ها از حد و حدودی برخوردار باشند تا بخشهای خصوصی هم بتوانند فعالیت کنند.

صابری در مورد فروش فیلمها گفت: زمانیکه فیلم خوب ساخته شود مورد استقبال قرار می گیرد بخش خصوصی از آن حمایت می کند و سالنها رونق پیدا می کنند.

وی با اشاره به خبرهای خوب در مورد فیلم محمد (ص) بیان کرد: به برکت ساخت این فیلم اتفاقات خوبی در سینما به وجود آمده و تجهیزاتی وارد سینمای ایران شد و در حال حاضر هم کارهای خوبی در امر سالن سازی انجام می شود.

وی افزود: نداشتن امکانات و سالن به دلیل نبود فیلمهای خوب است، فیلم خوب و استقبال زیاد مخاطب باعث ایجاد انگیزه در سرمایه گذار و بخشهای دیگر می شود تا به راه اندازی سالنهای نمایش بپردازند.

گبرلو در ادامه گفتگو با مهمانان گفت: گرانی بلیت می تواند یکی از دلایل عدم استقبال تماشاگر باشد.

صابری در این خصوص بیان کرد: ارزانترین تفریح در کشورمان سینماست، خواسته ما به عنوان صنف سینماداران از رؤسای صداو سیما این بود که همه چیز را قانونمند کنیم، کجای دنیا دیده شده زمانیکه فیلم روی پرده سینماست و هنوز در شهرستانها اکران نشده، قرارداد رسانه خانگی اش بسته و سی دی فیلم وارد بازار شود؟

صابری ادامه داد: سالنها کم هستند ما جزو معدود کشورهایی هستیم که حتی یک ریال یارانه از وزارت ارشاد دریافت نمی کنیم با گران شدن هزینه های سوخت و با توجه به وعده هایی که به ما داده بودند ولی متأسفانه هیچ گونه کمکی به ما نشد.

محمدرضا صابری در ادامه گفت: سینمای ایران ظرفیت نمایش همزمان چهار فیلم خوب را ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه سینما می تواند در ماه مبارک رمضان مورد استقبال مردم قرار گیرد گفت: اکنون اماکن و وزارت ارشاد در کنار سینمادار قرار گرفته اند فیلمهای خوبی انتخاب شده و فقط حمایت رسانه ملی مورد نیاز است.

حبیب کاوش در ادامه صحبتهای صابری گفت: باید برای فیلمهایی که در ماه مبارک رمضان اکران می شوند، تشویقهایی را مانند هفته اضافی نمایش، تبلیغات میدانی و ... در نظر گرفت.

لشگری قوچانی در مورد اکران فیلم «عصر یخبندان» در ماه مبارک رمضان گفت: این فیلم از معضلاتی می گوید که بسیاری از خانواده ها درگیر آن هستند، در تهیه فیلم از کسی یا جایی کمک نمی خواستم اما در تبلیغ فیلم از صداو سیما، قوه قضاییه، شهرداری و... تقاضای کمک دارم، چون «عصر یخبندان» فیلمی سرگرم کننده، خوش ساخت و خوش ریتم قصه دار و دنبال عدالت است.

سینمای ما ظرفیت نمایش همزمان چهار فیلم خوب را ندارد

لشگری قوچانی علت اکران فیلم عصر یخبندان در ماه مبارک رمضان را مردم دانست و گفت: تنها قدرتی که می تواند فیلمم را به فروش برساند خود مردم هستند، امیدوارم بیایند و این فیلم را ببینند.

علی سرتیپی در پایان ضمن اشاره به اینکه تمام فیلمهای اکران شده مربوط به بخش خصوصی است گفت: امیدوارم اکران فیلمها در ماه مبارک رمضان امسال نقطه عطفی برای استقبال مردم باشد و مردم از این فیلمها دیدن کنند.

کاوش در پایان گفت: امیدوارم اقای ایوبی یک اتاق فکر برای اکران کردن فیلمها در نظر بگیرد، قای ایوبی می تواند با شهرداری، صدا و سیما و... وارد بحث شود و ایشان باید در کنار این فیلمها بایستند، با کمک اتاق فکر بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

محمدرضا صابری در پایان بیان کرد: خواهشم از همکاران صنفی ام این است که شورای صنفی را باور داشته باشند و کار را در اختیار کاردان قرار دهند و اجازه دهند تا فیلمها در زمان مناسب اکران شود، در این صورت ما موفق خواهیم بود و نظارت بهتری خواهیم داشت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس