کد خبر 430218
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

اگرچه ظاهرا جشن حافظ بدون هیچ بودجه و امکان دولتی برگزار می شود اما در این میان همیشه یک سوال جدی و بدون جواب وجود داشته است.اینکه آیا این هزینه که ظاهرا با منابع خصوصی تدارک دیده شده به واسطه اعتبار معلم به او داده می شود یا حامیانی در ظاهر بخش خصوصی او و تفکر او را حمایت و پشتیبانی می کنند و در کنار آن از اعتبار هنرمندان نیز به سود خود بهره می برند؟

گروه فرهنگی مشرق- محمدرضا پارسا - روز گذشته مراسم پانزدهمین جشن حافظ با حضور چهره‌های برجسته سینما و تلویزیون و همچنین به دبیری علی معلم در سالن کنفرانس وزارت کشور برگزار شد. مراسم خوبی که البته حواشی و نکاتی هم داشت:

1-کاری به نوع نگاه و عملکرد و مجله علی معلم ندارم (که به بعضی حرف ها و نگاه های او نقد جدی دارم) اما نمره عملکرد او در برپایی جشن حافظ نمره قابل قبولی است. معلم بدون هیچ کمک دولتی سالهاست که توانسته جشن حافظ را به خوبی و با حضور اغلب هنرمندان برپا کند و اتحاد و همدلی توام با نشاط را به اهالی سینما هدیه کند. کاری که شاید سازمان سینمایی هم با همه بودجه و توان و امکاناتش از انجام آن ناتوان است.


جشن حافظ ؛ چند نکته و چند حاشیه

 2-- معلم اگرچه مدعی است این برنامه را بدون هیچ بودجه و امکان دولتی برگزار می کند اما در این میان همیشه یک سوال جدی و بدون جواب وجود داشته است. اینکه آیا این هزینه که ظاهرا با منابع خصوصی تدارک دیده شده به واسطه اعتبار معلم به او اهدا می شود یا حامیانی در ظاهر بخش خصوصی او و تفکر او را حمایت و پشتیبانی می کنند و در کنار آن از اعتبار هنرمندان نیز به سود خود بهره می برند؟

3– در جشن حافظ سعید راد بازیگر حرفه ای و پیشکسوت سینما، استاد جمشید مشایخی و هنگامه قاضیانی به مراسم تشییع پیکر شهدا که عصر همان روز برگزار می شد اشاره کردند. سعید راد با اشاره به 175 شهید غواص گفت: ماه‌هایی را در جبهه بودم ما سرو قامت‌هایی را از دست دادیم که غرور ملی ما از آنها سیراب می‌شود. از تمام حاضرین می‌خواهم که بایستند و به خاطر شادی‌ که آنها برای ما مهیا کرده‌اند دست بزنند.


جشن حافظ ؛ چند نکته و چند حاشیه


جمشید مشایخی هم با اشاره به شهدای غواص که عصر دیروز پیکرشان در تهران تشییع شد گفت: برای اینکه ایران بماند عزیزانی جان خود را از دست دادند و رفتند تا ناموسشان مورد تجاوز بیگانه قرار نگیرد و کسی به خاکشان تعدی نکند. همچنین باید بگویم اگر باغبانی نباشد یاس پژمرده می‌شود باغبان کسانی هستند که هنردوست هستند.

هنگامه قاضیانی هم که برای خواندن نفر برتر روی صحنه حاضر شده بود  با اشاره به شهدای غواص گفت: در برخی مواقع تاریخ اندوه سنگینی را به ما تحمیل می‌کند. کسانی جانشان دادند تا قبیله آریایی ایرانی ! همیشه شاد باشد و ما از تمام آنها ممنونیم.

4- شهرام ناظری که برای دریافت تندیس حافظ خود به روی صحنه قرار گرفت گفت: بسیار خوشحالم که در اینجا قرار گرفتم به هر حال در کشور ما آنطور که شایسته است چنین برنامه‌هایی برای هنرمندان برگزار نمی‌شود و زمان‌هایی که هنرمندان این چنین کنار هم جمع می‌شوند باید خدا را شکر کرد. گاهی با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که برایمان ناامید کننده است اما امشب در این برنامه امیدوار شده‌ام.

جشن حافظ ؛ چند نکته و چند حاشیه

این نشان می دهد که اساتیدی مانند شهرام ناظری هم که ابتدای حضور این گروه از مدیران امید زیادی به آنها بسته است حالا دیگر دارد خدای ناکرده امیدش را از دست می دهد و باید مسولان و مدیران فرهنگی باید مراقب امیدهایی باشند که در جامعه شکل گرفت و اجازه پژمردن به آنها ندهند.

5- رامبد جوان با اشاره به تیزر تلویزیونی که برای خندوانه ساخته بود اما اجازه پخش پیدا نکرد، گفت: خوشحالم که این تیزر در این جشن نمایش داده شد که نمی‌دانم چرا برداشت‌هایی شد که مدیران صلاح ندیدند این تیزر از تلویزیون پخش شود؛ اما امیدوارم در آینده نه چندان دور مردم هم بتوانند آن را ببینند. کارگردانی این تیزر بر عهده بهرام عظیمی‌پور بوده است.«این تیزر تلویزیونی قرار بود به عنوان تیتراژ برنامه خندوانه پیش از شروع این برنامه برای مخاطبان پخش شود در این تیزر انیمیشنی تصویر رامبد جوان طراحی شده بود.»

جشن حافظ ؛ چند نکته و چند حاشیه


6-در این مراسم  وقتی همایون شجریان برای گرفتن تندیس روی صحنه آمده بود، علی معلم از او خواست که برای حاضرین قطعه‌ای را بخواند و همایون شجریان هم از این موضوع استقبال کرد و گفت: به مراتب خواندن از حرف زدن برایم راحت‌تر است. شجریان با اجرای قطعه‌ای تحسین تمام حاضرین را برانگیخت.


جشن حافظ ؛ چند نکته و چند حاشیه


اگرچه همایون شجریان به مردمی بودن شهره است و صدایش طراوت و لطافت خاصی دارد، اما شاید بد نباشد اگر او هم مثل علیرضا قربانی (که وقار و شان او ستودنی است)  کمی بیشتر مراقب منزلت صدایش باشد و اینطور نباشد که چون خواندن برایش ساده است به جای حرف زدن بخواند.

7- حمید گودرزی در این مراسم و بعد از خواندن همایون شجریان گفت: بیش از این فکر می‌کردم که به دلیل بازی در چندین فیلم هنر اندک در وجود ما است اما با خواندن همایون شجریان متوجه شدم که ما هیچ هنری نداریم.
این تقدیر گودرزی از آن تقدیرهای قابل تقدیر است. چرا که نشان می دهد هنوز هنرمندان ما آنقدر هنرمند و عادلند که اگر کار خوبی ببینند یا بشنوند بجای حسادت از او تقدیر می کنند.

8- در این مراسم شخصیت عروسکی دیبی مجموعه کلاه قرمزی در قالب یک برنامه ضبط شده به انتقاد معکوس از وضعیت سینما پرداخت. او که تمام مسائل را وارونه عنوان می‌کند در تصاویری که بر روی سالن پخش می‌شد شروع به  انتقاد از روند مدیریتی سینمای کشور کرد. در این کلیپ نسبت به فروش فیلم‌ها بخش هنر و تجربه، فیلمنامه‌ها شرایط خوب سینما و ...  مورد انتقاد دیبی قرار گرفته بود که تمام این صحبت‌ها رو به رئیس سازمان سینمایی بود.

9- تهمینه میلانی که روی سن آمده بود گفت "من از تمام خواننده‌ها که در این جمع حضور دارند بهتر می‌خوانم اما حیف که اجازه این کار را ندارم. در میان این جمع تنها یک نفر است که از من صدای بهتری دارد و آن هم مرضیه برومند است." شاید میلانی قصدش شوخی بود اما نمی دانم چرا حتی شوخی های او هم دیگر به دل نمی نشیند.

10- مشکل روابط عمومی نه چندان خوب این برنامه هنوز که هنوز است برطرف نشده و حیف است که جشن حافظ به واسطه این نوع برخورد اثر و جایگاهش کمرنگ شود.

11- هنرمندان سینما در ماجرای ابراز ارادت به غواصان شهید نشان دادند که دل در گرو نظام و انقلاب دارند و کاش در مراسم هایی اینچنینی بعضی مشکلاتی که در پوشش حضار وجود دارد دیده نمی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    مشکل افرادی ست که کادو گرفتن ؟ !! نه آقا جان پوشش زشت و زننده ایی که داشتن واقعا" من که هم جنسشان بودم شرمنده شدم وای به بقیه و وای به دل خانواده ی شهدااا. افرادی مثل ش . خ یا ر . غ خانم هایی هستن که در آمریکا زایمان داشتن چطور به این جشن ها و کادو ها میرسن .. من یک دبیرم و سابقه ی کار زیادی دارم و دم و دقیقه از طرف مسئولین سین جین میشم ولی این خانم ها که الگو و معلم میلیون ها ایرانی هستن بدون گزینش کادو کادو بگیرن .. جمع کنید طبقات شغلی رااااااااااااااااا..مشرق تایید نکنی هاااا..
  • سید ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    «کاری به نوع نگاه و عملکرد و مجله علی معلم ندارم (که به بعضی حرف ها و نگاه های او نقد جدی دارم)» برادر وقتی اینطوری حرف میزنی لااقل اسمتو بنویس بفهمیم کدوم یکی از فرهیختگان هستید
  • مهران ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    ما چند هفته پیش جشن دکتر سلام داشتیم تو همین سالن خیلی بیشتر خوش گذشت تا جشن حافظ
  • سربازولایت ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    این جشن بیشتر به شو ئ لباس شبیه بود تا برنامه ی هنری ...
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    " هنگامه قاضیانی هم که برای خواندن نفر برتر روی صحنه حاضر شده بود  با اشاره به شهدای غواص گفت: کسانی جانشان دادند تا قبیله آریایی ایرانی همیشه شاد باشد و ما از تمام آنها ممنونیم. " من خودم جبهه بودم اگه ميگفتند اين جنگ براي قبيله ي آرائيه ، يكنفر و حتي فقط يكنفر اونجا وا نمي ايستاد. اينها فقط براي اسلام رفته بودند و به عشق ريش سفيد امام جمع كنيد اين ..... شعرهارو " قبيله آريايي ايراني " !
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 2
    نمی دونم چه طور و با چه کلمه ای باید تاسفم رو از وجود همچین مراسماتی که خودشون رو پشت یه مشت عناوین واهی نظیر جشن «حافظ» پنهان می کنن و در کشوری که اسم عظیم جمهوری اسلام رو یدک می کشه هرساله برگزار می شن ابراز کنم! نمی دونم چرا نمی خواهیم باور کنیم که این ها "شو" هایی هستن که هیچ کمکی به هنر مملکتمون نمی کنن.فقط و فقط سینما و هنر این مملکتو از رسالت اصلی ش دورتر و دورتر می کنه..کاش به خودمون بیایم
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    اینجانب هم برای تمام کسانی که در این مراسم شرکت کرده اند واقعا متاسفم
  • سعید ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    شما رو چه حسابی به خودت اجازه میدی در مورد همایون شجریان اظهار نظر کنی/?
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    قدیس تراشی روشنفکرانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس