کد خبر 428082
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

ارزیابی ها حاکی است، در ماه مبارک رمضان میادین مختلف منطقه به ویژه سوریه آرام نخواهد بود و فعالیت اتاق های عملیات در منطقه متوقف نمی شود.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی «السفیر» با درج این مطلب، افزود: درست است که آتش جنگ در جبهه های زیادی از مرزهای شرقی لبنان تا یمن و عراق شعله ور است، اما آنچه در خاک سوریه جریان دارد، پیامدهایی در آینده بر کل نقشه خاورمیانه خواهد داشت و به همین دلیل شاهد درگیری هایی هستیم که در چهار سال گذشته کم سابقه بوده است.

السفیر تاکید کرد: همه سخن ها از حل وفصل بحران و همایش ها در ژنو، مسکو و یا قاهره ارتباطی با واقعیت ها و نیات بازیگران اصلی در میدان نبرد ندارد.


** اقدامات ترکیه ، سعودی ها و اردنی ها با هماهنگی صهیونیست ها

ترکیه قبل از انتخابات پارلمانی گروه های مسلح تروریستی - تکفیری را در چارچوب گروهی موسوم به « جیش الفتح» در شمال سوریه جمع و تعداد کارشناسان نظامی بیشتری را وارد میدان کرد، انبارهای سلاح و مهمات را به روی آنها گشود.

ترکیه همچنین تعداد زیادتری از عناصر مسلح تروریستی تکفیری را که از کشورهای مختلف آمده اند، وارد سوریه کرد و هشدارهای اروپایی ها و سوری ها را در باره پیامدهای این بازی نادیده گرفت.

سعودی ها نیز تصمیم گرفتند تا فشارهای خود بر نظام سوریه را چند هفته مانده به امضای احتمالی توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 افزایش دهند و در این زمینه با اردنی ها به هماهنگی کامل دست یافتند.

این اقدام سعودی ها تلاشی است تا شکست در مقابل حوثی های یمن را تا حدودی جبران کرده باشند به ویژه اینکه یمنی ها بعد از 75 روز جنگ آل سعود علیه آنها نه تنها کمترین عقب نشینی نکرده و هیچ امتیازی به ریاض نداده اند، بلکه از سامانه های موشکی خود که در محاسبات منظور نمی شد، رونمایی کردند.

در آستانه نشست ژنو، همزمان با گسترش دردها و رنج های مردم یمن ناشی از تجاوز سعودی ها و بمباران های بی هدف مناطق مسکونی، رژیم سعودی در تنگنای بیشتری قرار گرفته است.

اما سعودی ها و اردنی ها توانستند با کمک صهیونیست ها، گروه های تروریستی تکفیری مسلح را از جنوب سوریه تا سویدا بازسازی کنند و اطلاعات افشا شده نشان می دهد که دو اتاق عملیات در ترکیه و اردن، اقداماتی هماهنگ را برای اعمال فشار بر دمشق، حلب و حمص شروع کرده اند و این علاوه بر تحولات شتابان در ادلب و برخی مناطق تماس راهبردی با ساحل دریا در شمال سوریه است.


** تلاش های جبهه مقاومت

در مقابل پوشیده نیست که ارتش سوریه با همکاری نیروهای دفاع ملی و هماهنگی حزب الله لبنان و دیگر همپیمانان خود جلوی حملات تروریست های تکفیری را گرفته و موفقیت هایی را به ویژه روزانه در منطقه القلمون و بلندی های شهرک عرسال لبنان رقم زده است و هیچ طرفی نمی تواند آن را انکار کند.

السفیر با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران همانطور که علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد، نظام سوریه خط قرمز ایران است»، خاطرنشان کرد که بر این اساس همه پایتخت های منطقه باید پیامدهای تلاش برای تغییر راهبردها و موازنه قوا در سوریه را درک کنند.


** تخلیه سلاح در بنادر سوریه

همزمان روسیه نیز عملیات مجهز کردن ارتش سوریه به سلاح را گسترش داده و شاهدان عینی از ورود تقریبا هر روزه کشتی ها به سواحل طرطوس ، لاذقیه و بانیاس سوریه و تخلیه موشک ها و انواع سلاح و مهمات خبر داده اند.

در میان این عناصر و مولفه های منطقه ای، نگرانی های آمریکا روز به افزایش است و کارشناسان آمریکایی این سئوال را از طرف های مختلف منطقه ای و بین المللی بارها پرسیده اند، «تصور شما از سوریه بعداز سقوط نظام آن چیست؟ آیا جایگزینی به جز داعش وجود دارد؟ آیا اصلا امکان وجود نظام سوریه بدون بشار اسد وجود دارد»؟

مسکو برای ایجاد زمینه گفت وگو بین نظام سوریه و مخالفان داخلی تلاش می کند و همه کسانی که بر بی نتیجه بودن درگیری های نظامی تاکید دارند و راه حل سیاسی را برای پایان بحران سوریه توصیه می کنند ، در انتظار ابتکار عملی سیاسی به سر می برند.

یک شخصیت که از نشست های اخیر آمریکا و روسیه در واشنگتن بازگشته است، می گوید که برای نخستین بار گزینه های مختلف در باره سوریه با تاکید بر حفظ نظام و گزینه های داخلی بررسی و تاکید شد که بشار اسد رییس جمهوری سوریه جزء جدایی ناپذیر مرحله آینده و انتقالی است اما دو طرف در باره سقف زمانی آن به تفاهم نرسیده اند.

** ترکیه بعد از انتخابات

در ترکیه بعد از انتخابات پارلمانی اخیر که دارای دو پیام برای داخل و خارج این کشور بود، رویای «رجب طیب اردوغان» برای تبدیل شدن به یک دیکتاتور نقش برآب شد و او اکنون درصدد تشکیل یک دولت ائتلافی است و حاکم مطلق نخواهد بود.

اکنون اندیشه ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه که برخی فرماندهان ارتش ترکیه در سر می پروراندند، دیگر جایگاهی ندارد و انتظار می رود این کشور از میدان سوریه البته نه در آینده نزدیک، فاصله بگیرد.

کارشناسانی که تحولات ترکیه را پیگیری می کنند، گفته اند که این عقب نشینی ترکیه دست کم تا زمان امضای توافق هسته ای بین ایران وگروه 1+5 اتفاق نمی افتد.

** سعودی ها

همزمان سعودی ها هم فارغ بال نیستند و آرامش ندارند و به همین دلیل همایشی را که قرار بود مخالفان سوری در آستانه ماه ژوئیه آینده برگزار کنند، به تاخیر انداختند و زمان این اجلاس قرار است بعد از پایان ماه رمضان مشخص شود.

این اقدام سعودی ها نشان می دهد که آنها در انتظار هستند تا نتایج سیاسی و میدانی تلاش صورت گرفته برای ادغام گروه های تروریستی تکفیری که خود را جبهه النصره، جیش الفتح و جیش الاسلام می خوانند، مشخص شود.

** دیدار با فردریک هوف

یک مقام مسئول ارشد لبنانی که اخیرا با «فردریک هوف» دیپلمات سابق آمریکایی دیدار کرده است، گفت: به اروپایی ها، ترکیه ای ها، سعودی ها و قطری ها و برخی مخالفان سوری مقیم خارج تشکیل یک گروه جنگی متشکل از 50 هزار عنصر مسلح پیشنهاد و اعلام شده است که دولت آمریکا در مدیریت، سازماندهی، آموزش و حمایت مالی و تسلیحاتی آنها کمک می کند تا هم با نظام سوریه و هم با داعش بجنگند.

فردیک هوف سال ها پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی را برعهده داشته است.

در هر صورت رایزنی ها و نشست های مختلف متوقف نمی شود و قرار است قبل از ماه رمضان یک هیات سوری به طور رسمی به روسیه سفر کند و رایزنی های ایران و روسیه در باره سوریه به طور مستمر ادامه دارد.

آمریکایی ها با روس ها تماس برقرار کرده و «استفان دی میستورا» نماینده ویژه «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه هم در هفته های آینده تحرکاتش را افزایش می دهد.

پیام های زیادی در منطقه شنیده می شود، ایرانی ها و سعودی ها پیام های عراقی، سوری و لبنانی بین خود رد و بدل کرده اند و تلاش ها قبل و حتی بعداز امضای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 متوقف نخواهد شد.

دو طرف برای دستیابی به توافق اراده کرده اند، اما نقاطی پیچیده در پرونده همچنان وجود دارد و از سویی فشارهای صهیونیستی و سعودی ادامه دارد که ممکن است به طولانی شدن مذاکرات منجر شود.

در لبنان، چتر ثبات و آرامش همچنان وجود دارد و تمدید دوره فرماندهی ارتش ممکن است مانند فرمانده نیروهای امنیت داخلی (پلیس) صورت گیرد و اما شهرک عرسال، قصه آن طولانی خواهد بود برعکس بلندی هایش که آزادسازی بخش های اشغال شده آن از چنگ تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره فقط به زمان نیاز دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس