کد خبر 427937
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۶

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که ایران در حال فراهم کردن سلاح و آموزش برای نیروهای این جنبش شبه نظامی است تا بتواند به آرامی در آن نفوذ کند.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در ادامه گزارش ادعایی خود نوشته است که ایران بدنبال نفوذ در طالبان است تا با آمریکا مقابله کرد و جنگجویانی آماده برای هرگونه حمله احتمالی داعش در اختیار داشته باشد.

این روزنامه به نقل از مقامات غربی و افغان و یکی از فرماندهان طالبان که نامی از آنها نبرده مدعی شده است که ایران نه تنها پول و کمک های مالی در اختیار طالبان قرار می دهد بلکه اردوگاه های آموزشی در خاک خود از سال 2013 برای نیروهای طالبان ایجاد کرده است.

وال استریت ژورنال مدعی شده است که این فرمانده طالبان که نامش عبدالله است، در استخدام نیروهای امنیتی ایران است و از تهران حقوق دریافت می کند. یک دیپلمات غربی نیز به این روزنامه گفته است: ایران بر روی بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان شرط بسته است زیرا که آنها درباره اینکه افغانستان به کدام سمت خواهد رفت، نامطمئن هستند.

با این حال این روزنامه آمریکایی اشاره کرده است که ایران دولتی شیعی است که در زمان حمله نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در سال 2001 مخالفتی با سقوط حکومت طالبان نکرد.

بنابر ادعای «عبدالله» و یکی از مقامات افغان، ایران چهار اردوگاه آموزشی برای نیروهای طالبان در شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و یکی از شهرستان های استان کرمان ایجاد کرده است. به نوشته وال استریت ژورنال، طیب آقا رئیس دفتر طالبان در قطر مهمترین نقطه اتصال تهران با طالبان است.

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه ایران کمک های خود را به طالبان از زمان قدرت گرفتن نیروهای داعش در سوریه و عراق افزایش داده، از قول یک مقام افغان مدعی شده است که ایران بدنبال استفاده از طالبان برای مقابله با داعش است.

با این حال وال استریت ژورنال هیچ اشاره ای به کشته شدن دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی درکنسولگری ایران در مزارشریف و سابقه اختلاف شدید دو طرف نکرده است. در این گزارش همچنین به این که ایران هیچگاه حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخت و از اقدامات تروریستی بعد از اشغال افغانستان توسط طالبان حمایت نکرد، اشاره نشده است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    دروغ
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    من که چیزی نفهمیدم
  • ایرانی کاچه ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    دنیای سیاست پدر و مادر ندارد .هروز یکی را پدر و دیگری را مادر و فرزندان نامشروع را مشروع می نمایاند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس