کد خبر 418309
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

استاد حفظ قرآن با اشاره به روش‌های حفظ قرآن اظهار کرد: قرآنی که برای حفظ انتخاب می‌شود بهتر است از ویژگی‌ها‌یی چون بدون ترجمه بودن و نوشتار تمامی کلمات آن به رنگ سیاه، اتمام هر آیه در آخر صفحه، خوش خط‌ و غیره برخوردار باشد.

 به گزارش مشرق، در حاشیه برپایی سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران  نشست «چرایی و چگونگی حفظ قرآن کریم» با حضور ذبیح‌الله طاهری، استاد حوزه و حافظ قرآن در سالن شماره یک، سالن اجلاس سران با حضور مخاطبان و علاقه‌مندان برگزار شد.

طاهری در این نشست با اشاره به چرایی حفظ قرآن کریم به تاریخچه حفظ قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: تمام انسان‌ها در تمام وضعیت‌ها باید بر حفظ قرآن مداومت داشته باشند. حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: هرکسی قرآن را حفظ کند خداوند او را دوست دارد و او را به بهشت وارد می‌کند و حق شفاعت بر او می‌دهد، همچنین ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند: گرامی‌ترین بنده‌ها در نزد خداوند اولیا‌ هستند و پس از آن حافظان قرآن هستند.

وی بیان کرد: چهار امتیاز برای حافظان در‌نظر گرفته شده است از جمله اینکه شبیه پیامبران با آنها رفتار می‌شود، حافظان قرآن همراه پیامبران از قبر برانگیخته می‌شوند، حافظان با پیغمبران از پل صراط عبور خواهند کرد، همچنین ثواب انبیاء را دریافت خواهند کرد.

طاهری در ادامه با اشاره به جملات بزرگان در مورد حفظ قرآن کریم گفت: در مورد حفظ قرآن کریم بزرگان از جمله حضرت آیت‌‌الله بهجت فرمودند: آیا قرآن با زبان حالش نمی‌گوید: حیف از من که ‌در دست شما هستم. آیا ما قدر دان قرآن هستیم‌؟ هرکسی قرآن را بخواند گویی که نبوت د‌ر وجود او گنجانده می‌شود با این تفاوت که به او وحی نمی‌شود.

طاهری با اشاره به روش‌های حفظ قرآن اظهار کرد: قرآنی که برای حفظ انتخاب می‌شود بهتر است از ویژگی‌ها‌یی چون بدون ترجمه بودن و نوشتار تمامی کلمات آن به رنگ سیاه، اتمام هر آیه در آخر صفحه، خوش خط‌ و غیره برخوردار باشد.

وی با اشاره به رکن اصلی در حفظ قرآن کریم بیان کرد: حفظ قرآن کریم در دو مرحه اول‌(حفظ ابتدایی‌) و مرحله دوم(حفظ نهایی‌)، 10 درس، دوره انجام می‌شود.

وی به مرحله اول اشاره کرد و گفت: در حفظ ابتدایی‌، روانخوانی‌، استفاده از ترجمه برای حفظ بهتر، قطعه قطعه کردن هر آیه‌، تکرار سه باره قطعه اول از رو، تکرار سه باره قطعه اول از حفظ، حفظ قطعه دوم آیه‌، اتصال بین قطعه اول و قطعه دوم، حفظ قطعه سوم، اتصال قطعه سوم به دو قطعه ما قبل‌، حفظ تمام قطعه از جمله موارد مورد توجه است.

این استاد قرآن به موارد مورد توجه در مرحله نهایی اشاره ‌و بیان کرد: تکرار در آیات، تسلط آیات، تکرار کل محدوده حفظ و همچنین انتقال محفوظات از حافظه کوتاه‌مدت به بلند‌مدت از جمله موارد مورد توجه در مرحله نهایی است‌.

وی در پایان گفت: حفظ قرآن کریم یکی از موهبت‌های الهی است که باید از جان و دل بر آن توجه داشت و در زندگی این امر الهی را در سینه داشت.

منبع:ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس