وقتی فهمیدم مسابقات اردن مختلط است، همسرم نامه‌ای به مسئول مسابقات بین‌المللی قرآن اردن نوشت که وقتی من تلاوت می‌کنم مردی در سالن حضور نداشته باشد.

 گروه دین مشرق- «هاجر مهرعلیان» در سال 1370 در اصفهان به دنیا آمد. وی از دوران کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند بود و به تشویق خواهرش شروع به حفظ قرآن کریم کرد.

به دلیل استعداد و علاقه زیاد به حفظ کل قرآن کریم سال 1383 یعنی در 13 سالگی به کلاس‌های حفظ یک‌ساله قرآن کریم رفت و موفق شد در این مدت تمامی آیات الهی را در جان حفظ کند.

وی که اکنون دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی است موفقیت خود را مدیون توسل به خدا و اهل‌بیت(ع) می‌داند و می‌گوید: حفظ قرآن آنقدر ارزشمند است که انسان را به تعالی و پیشرفت می‌رساند به طوری که من پس از حفظ آیات الهی شاهد پیشرفتم در تمامی عرصه‌ها بودم.

مهرعلیان در سی‌وششمین دوره مسابقات کشوری اوقاف در رشته حفظ کل قرآن کریم مقام نخست را کسب کرد به همین جهت به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام شد و در آنجا تلاوت ترتیل زیبایی بدون حضور آقایان ارائه داد.

در ادامه گفت‌وگو با «هاجر مهرعلیان» حافظ ممتار کشورمان را می‌خوانیم؛

بانوی ایرانی که برای تلاوت در مسابقات اردن همه مردها را از سالن بیرون کرد

استاد خواهرم مرا تشویق به حفظ کل قرآن کرد

خانم علیان از خودتان بگویید؛ چه شد که به سمت حفظ قرآن رفتید؟

من از کودکی با قرآن مأنوس بودم به طوری که صوت تلاوت قرآن در خانه‌ای ما می‌پیچید اما من در آن زمان تنها به نوای آسمانی کلام خدا گوش می‌دادم و گاهی نیز همراه خانواده آیات قرآن را زمزمه می‌کردم که این امر باعث تعجب مادرم می‌شد چرا که من به قصد حفظ قرآن به صوت تلاوت گوش نمی‌دادم اما در زمان کوتاهی بسیاری از آیات را حفظ می‌کردم.

پس از آن، گاهی خواهرم که سال 1380 در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت می‌کرد مرا نیز با خود به کلاس حفظ می‌برد. یک روز استادش مرا تشویق به شرکت در کلاس‌ها و حفظ قرآن کریم کرد و گفت: «تو استعداد خوبی در حفظ داری و می‌توانی یک ‌ساله حافظ قرآن شوی»؛ این تشویق استاد خواهرم انگیزه‌ای برای فعالیتم در این عرصه شد.

حفظ قرآن باعث پیشرفتم در تحصیل و سایر امور شد

از چه سالی شروع به حفظ قرآن کردید؟

سال 1383 به مؤسسه جامعةالقرآن اصفهان رفتم و در کلاس‌های حفظ یک ساله قرآن کریم ثبت‌نام کردم و در سال 1384 موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

در آن زمان محصل بودید؛ برای حفظ قرآن مدرسه را رها کردید؟

یک سال برای حفظ قرآن مدرسه را ترک کردم و به جامعةالقرآن رفتم. البته مسئولان مدرسه نیز از این کار استقبال کردند و همین باعث دلگرمی برای ادامه این مسیر بود.

لطمه‌ای به درس‌تان وارد نشد؟


قبل از شروع حفظ فکر می‌کردم ترک مدرسه باعث عقب افتادن از درس‌هایم می‌شود اما وقتی دوران حفظ به پایان رسید و به مدرسه بازگشتم نه تنها پیشرفت قابل توجهی در درس‌هایم داشتم بلکه از نظر اخلاقی نیز ارتقا پیدا کردم.

بانوی ایرانی که برای تلاوت در مسابقات اردن همه مردها را از سالن بیرون کرد

نحوه حفظ قرآن در جامعةالقرآن به چه شیوه‌ای بود؟

ما هر روز از صبح تا ظهر به جامعةالقرآن می رفتیم. در روهای اول روزانه یک صفحه و نیم حفظ می‌کردیم و کم‌کم افزایش پیدا کرد به طوری که اواخر علاوه بر مرور محفوظات حدود سه صفحه از قرآن را روزانه حفظ می‌کردیم. البته در کنار حفظ به تفسیر قرآن نیز می‌پرداختند به طوری که ما در مدت یک سال علاوه بر حفظ کل قرآن با تفسیر قرآن و تجوید آیات الهی نیز آشنا شدیم.

بسیاری از افراد پیش از حفظ قرآن فکر می‌کنند که توانایی حفظ کل قرآن را ندارند؛ شما هم اینچنین بودید و حفظ کل آیات الهی برایتان سخت بود؟

شروع هر کاری سختی‌های خود را دارد اما وقتی به کاری علاقه داشته باشی سختی‌هایش هم برایت شیرین می‌شود بنابراین من با همه فرازونشیب‌ها به هدفم که همان حفظ کل قرآن کریم بود، فکر می‌کردم.

حفظ کدام سوره‌ها برایتان سخت‌تر بود؟

حفظ سوره‌های مبارکه «قمر و جن» برایم سخت‌تر از سایر سوره‌ها بود اما با تمرین و تکرار توانستم این آیات الهی را نیز در جانم حفظ کنم.

بهترین راه حفظ قرآن

برای حفظ قرآن کریم از صوت تلاوت کدام یک از اساتید استفاده می‌کردید؟


من برای حفظ قرآن کریم از صوت تلاوت استاد «شهریار پرهیزکار» استفاده می‌کردم و فکر می کنم افرادی که قصد حفظ قرآن را دارند بهتر است صوت تلاوت این استاد قرآن را چندین بار گوش داده و تمرین کنند تا بتوانند به حفظ قرآن نائل آیند.

بانوی ایرانی که برای تلاوت در مسابقات اردن همه مردها را از سالن بیرون کرد
 
تأثیر حفظ قرآن بر زندگی/ نقش مسابقات در تثبیت حفظ

مهم‌ترین تأثیری که حفظ قرآن در زندگی شما داشت، چه بود؟


حفظ قرآن از همه نظر در زندگی‌ام تأثیر مثبت داشت به طوری که علاوه بر محکم شدن اعتقاداتم با دنیای اطرافم ارتباط بهتری برقرار می‌کردم چرا که خداوند در قرآن برای هر چیزی برنامه دارد و به آن پرداخته است.

حدود 10 سال از اینکه شما حفظ کل قرآن را به پایان رساندید، می‌گذرد. در این مدت چگونه و به چه شیوه‌ای محفوظات خود را تثبیت کردید؟


مدتی پس از حفظ کل قرآن کریم در کلاس‌های تثبیت شرکت می‌کردم اما حضور در مسابقات قرآن اثرگذاری بیشتری در موفقیتم در این رابطه داشت به طوری که اگر مسابقات نبودند شاید نمی‌توانستم بر محفوظات مسلط باشم.

درباره نحوه تثبیت محفوظات هم باید بگویم بسیاری از اساتید معتقدند که برای مروز محفوظات باید فقط به حفظ خود اکتفا کنیم و از روی قرآن نخوانیم اما من قرآن را بسته جلویم می‌گذارم و برای خودم آیات را مرور می‌کنم و اگر جایی به مشکل برخوردم از روی مصحف شریف آیات را می‌بینم و ادامه را از حفظ می‌خوانم.

هدف و انگیزه شما از حفظ قرآن چه بود؟

اگر در دوران نوجوانی که تازه قرآن را حفظ کرده بودم این سؤال را از من می‌پرسیدید، می‌گفتم علاقه به قرآن و قرارگرفتن در این مسیر ؛چرا که من برای رسیدن به این هدف متعالی مدرسه را ترک کردم اما هم‌اکنون هدفم از تثبیت محفوظاتم رسیدن به قرب الهی و فهم کلام نور وحی است.

شما تدریس هم دارید؟

حدود دو سال پیش داشتم اما اکنون به دلیل مشغله فرصت لازم را ندارم. البته تدریس قرآن هم نقش مؤثری در تثبیت محفوظات دارد و بهتر است حافظان قرآن برای تقویت حفظ خود هم که شده کلاس برگزار کنند.

از چه شیوه‌ای برای حفظ قرآن استفاده می‌کردید؟

من برای تدریس حفظ قرآن به نغمات تأکید بسیاری داشتم به همین جهت پس از پخش صوت تلاوت از قرآن‌آموزان نحوه ادای صحیح کلمات را می‌پرسم چرا که به نظر من حفظ صحیح آیات الهی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
 بانوی ایرانی که برای تلاوت در مسابقات اردن همه مردها را از سالن بیرون کرد

برای تدریس هم سعی می‌کرد از صوت تلاوت استاد پرهیزکار استفاده کنم چرا که نغمات متنوعی در آن به کار رفته است؛ البته تلاوت های اساتیدی همچون «منشاوی» و «خلیل الحصری» نیز برای یادگیری قرآن بانوان بسیاری اثرگذار و خوب است.

حافظان قرآن برای نگه داشتن این موهبت الهی تلاش کنند/ شیطان در کمین است

برخی افراد با وجود حفظ کل قرآن کریم به دلیل سستی محفوظات خود را فراموش کرده‌اند؛ چه توصیه‌ای به این افراد دارید؟


حفظ قرآن کریم موهبتی الهی است بنابراین حافظان قرآن باید قدر این ارزش را بدانند و از آن به خوبی نگهداری کنند که در مرحله نخست باید برای قرارگرفتن در این مسیر خداوند منان را سپاس گویند و برای تشویق سایر افراد برای حرکت در این مسیر برنامه‌ریزی کنند.

وقتی کسی در این مسیر قرار می گیرد شیطان همواره سعی می‌کند که او را از ادامه مسیر بازدارد چرا که شیطان در عرصه‌ای فرهنگی و قرآنی سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کند بنابراین باید با توسل به خدا و اهل‌بیت(ع) شیطان را لعنت کند و هیچ‌گاه ناامید نشود.

از رتبه‌ها و موفقیت‌هایتان بگویید.

من سال 1386 در مسابقات قرآن شکوفه ها در رشته حفظ 20 جزء رتبه نخست را کسب کردم؛ سال 1390 موفق به کسب رتبه چهارم، سال 1391 موفق به کسب رتبه سوم و سال 1392 موفق به کسب رتبه اول مسابقات قرآن اوقاف شدم.

بانوی ایرانی که برای تلاوت در مسابقات اردن همه مردها را از سالن بیرون کرد

محاسن و معایب مسابقات بین‌المللی قرآن اردن

شما امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن شرکت کردید؛ از سطح این مسابقات برایمان بگویید.


این حضور نخستین تجربه من برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام بود. این مسابقات سطح بالایی داشت به طوری که امسال برای نخستین‌بار متسابقان باید علاوه بر حفظ قرآن کریم به سؤالات تفسیری نیز پاسخ می‌دادند البته مسئولان مسابقات اردن آیین‌نامه و منابع مفردات سه جزء را نفرستاده بودند که با پیگیری‌های آقای خسروی و مسئولان اوقاف توانستیم چند روز قبل از برگزاری مسابقات منابع را از سفارت اردن بگیریم.

یکی از مزایای مسابقات بین‌المللی قرآن اردن برگزاری آن از صبح تا ظهر بود یعنی متسابقان بعدازظهر به بعد می‌توانستند تمرین کنند البته مشکلاتی هم داشت به طوری متسابقان زمان ارائه محفوظاتشان را نمی‌دانستند که این امر بر استرس مسابقات می‌افزود.

بانوی ایرانی که برای تلاوت در مسابقات اردن همه مردها را از سالن بیرون کرد
 
برای تلاوت در مسابقات تمامی آقایان را از سالن بیرون کردم


استقبال مردم اردن از این مسابقات چگونه بود؟


مردم اردن افرادی خداجو هستند و به فعالیت‌های قرآنی اهتمام دارند اما وقتی این توجه به کلام وحی و اسلام را می‌دیدم بسیاری تأسف خوردم که از نعمت داشتن ولایت فقیه محروم هستند به همین جهت تلاش کردم در مدت کوتاهی که در اردن بودم به همراه همسرم مردم آنجا را با اهمیت ولایت فقیه آشنا کنم تا جایی که حتی در مسابقات نیز تمام تلاشم ارائه تلاوتی اثرگذار برای تبلیغ ولایت فقیه و خنثی کردن دشمنان ایران اسلامی بود که خوشبختانه تا حدودی نیز موفق شدم چرا که وقتی تلاوتم به پایان رسید یکی از داوران که از صوت و تجویدم خوشش آمده بود مرا بوسید و خواست که صوت تلاوتم به عنوان تلاوتی فاخر در بین مردم اردن پخش شود اما من اجازه چنین کاری ندادم. البته درست است که رهبری فرمودند اگر مفسده‌ای نداشته باشد ترتیل بانوان اشکالی ندارد اما من از این کار امتناع کردم.
 
 بانوی ایرانی که برای تلاوت در مسابقات اردن همه مردها را از سالن بیرون کرد

خاطره‌ای هم از این سفر دارید؟

در مسابقات اردن وقتی بانوان تلاوت می‌کنند آقایان نیز حضور دارند یعنی مسابقات مختلط است. وقتی این موضوع را فهمیدم همسرم نامه‌ای به مسئول مسابقات بین‌المللی اردن نوشت که وقتی من تلاوت می‌کنم مردی در سالن حضور نداشته باشد که آنها نیز به عقیده ما احترام گذاشتند و وقتی قرار شد تلاوت داشته باشم تمامی آقایان را از سالن بیرون کردند.

در حرم حضرت معصومه(س) عقد کردیم/ همسرم بهترین مشوقم است

خانم علیان از زندگی شخصی‌ خودتان بگویید؛ قبلا گفته بودید شرط من برای ازدواج قرآنی بودن همسرم است. آیا در انتخاب همسر به این امر توجه داشتید و همسرتان فردی قرآنی هستند؟


من قبل از ازدواج همواره از خداوند می‌خواستم که همسرم مشوقم برای ادامه مسیر قرآنی باشد که به لطف خداوند این امر محقق شد. همسرم طلبه پایه پنجم حوزه علمیه است و ایشان بیشتر از خودم تأکید به طی کردن این مسیر دارد و همواره مشوقم برای موفقیت در عرصه‌های قرآنی است.

چگونه با همسرتان آشنا شدید؟

یکی از داوران مسابقات قرآن ما را با هم آشنا کرد و ما سال 1391 در روز ولادت حضرت معصومه(س) در حرم این بانوی بزرگوار عقد کردیم و دوست داشتم روز عروسی هم در چنین روز بزرگی باشد که به طور غیر منتظره‌ای این امر اتفاق افتاد به طوری که اصلا فکرش را هم نمی‌کردم بتوانیم سال بعد در همین روز ازدواج کنیم.

در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

از خداوند منان و تمام کسانی که مرا برای قرار گرفتن در این مسیر کمک کردند، تشکر می‌کنم؛ همچنین از مسئولان سازمان اوقاف و امورخیریه به ویژه آقای خسروی که برای اعزام من به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن تلاش زیادی کرد نیز سپاسگزارم.

در پایان هم امیدوارم همه مردم با قرآن مأنوس شوند و با توجه و عمل به آیات الهی زندگی سعادتمندی را در پیش گیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    باریک الله نه باریککک الله نننننننه باریکککککککککککک اللههههههههه
  • منصور صادقی ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 1
    تیتر به شدت توهین آمیز است. لفط بیرون کردن اصلا شایسته این تیتر نیست. این تیتر توهین به مردان است. اگر چنین کاری را با زنها می کردند سریع صدایتان در می آمد که مرد سالاری است ولی هیچ اشاره ای به زن سالاری بودن این قضیه نکردید. مهم قرائت قرآن نیست بلکه عمل به قرآن است که چنین چیزی در تضاد با قرآن کریم است. دین اسلام تاکید دارد که زنان خانه داری را برای خود انتخاب کنند نه اینکه برای قرائت قرآن به مسابقات بین المللی بروند. بر فرض که رفتند. در نهایت چه چیزی دستگیرشان می شود؟ جز یک کاغذ پاره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس