کد خبر 414312
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌ صبح ديروز از بيست‌و‌هشتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب بازديد به عمل آورد. وی در پاسخ به سئوالي درباره حضور مقام معظم رهبري در نمايشگاه کتاب گفت: اميدواريم امسال اين حضور تحقق يابد، ما طي يک نامه رسمي‌ درخواست خودمان را خطاب به ايشان ارسال کرده ايم و اميدواريم که ايشان امسال در نمايشگاه حضور داشته باشند.

به گزارش مشرق، جنتي بازديد خود را از سالن کارنامه نشر آغاز کرد و پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف اين سالن که به همت موسسه خانه کتاب برپا شده است به شبستان اصلي مصلي آمد.

وي در اين بخش از برخي از غرفه‌هاي شبستان بازديد کرد و برخي از آثار را نيز به صورت جدي تري تورق کرد از جمله در غرفه موسسه انتشارات هلال کتاب مسيح يهودي و فرجام جهان، مورد توجه وي قرار گرفت.

همچنين کتاب مشروعيت آسماني نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين‌هاشمي‌رفسنجاني که در غرفه انتشارات سلمان فارسي ارائه شده بود نيز مورد توجه قرار گرفت. به گزارش مهر جنتي همچنين در بازديد از غرفه موسسه انتشارات بين‌المللي اسراء سه کتاب رجال تفسيري حقيقت و تاثير اعجاز و دانش و روش بندگي آيت‌الله عظمي‌جوادي آملي را هديه گرفت. بازديد از بخش بين‌الملل نمايشگاه به ويژه غرفه کشورهاي عمان و ژاپن نيز بخش ديگري از برنامه جنتي در اين بازديد بود.

وي همچنين در غرفه عمان و در جمع خبرنگاران در رابطه با حضور اين کشور در نمايشگاه کتاب گفت: ايران و عمان اشتراکات فرهنگي بسياري دارند و حسن همجواري ميان آنها زبانزد است به ويژه در منطقه خليج فارس از ديرباز داراي روابط سياسي حسنه‌اي با يکديگر هستند. به گفته جنتي عمان همواره يک سياست ثابت و متوازن نسبت به ايران داشته و همين مسئله باعث شده تا از نظر فرهنگي نيز اين دو کشور رابطه نزديکي با هم داشته باشند و به همين خاطر آثار ارائه شده از اين کشور در نمايشگاه نيز نشان مي‌دهد که تا چه اندازه علايق فرهنگي ميان دو کشور وجود دارد.

وي در بخش ديگري از اين گفتگو در پاسخ به سوالي در مورد توضيح کتاب‌هاي زير ميزي در نمايشگاه کتاب گفت: اگر چنين مواردي ديده شود با آن برخورد مي‌شود. در سال‌هاي گذشته نيز به صورت روزانه گزارش‌هايي از سوي مسئولان نمايشگاه در مورد برخورد با چنين مواردي به من ارائه مي‌شد. من اطمينان مي‌دهم که همکارانم از اين موارد مراقبت دائمي ‌مي‌کنند الا اينکه موردي باشد که ما از آن بي‌خبر مانده باشيم.

وي همچنين در مورد علت کاهش شمارگان کتاب با وجود افزايش تعداد کتاب‌هاي چاپي گفت: مي‌پذيريم که شمارگان کتاب امسال کمتر شده است اما اين احتمال را مي‌دهم که برخي ناشران آنچه را به عنوان شمارگان در پشت جلد خود چاپ مي‌کنند واقعي نباشد يعني مي‌نويسند دو هزار نسخه چاپ شده است اما در واقع کمتر چاپ شده احتمالا در سال‌هاي قبل هم اينگونه بوده اما فکر مي‌کنم که امسال اين وضعيت متناسب‌تر شده است.

علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌در پايان بازديد خود از نمايشگاه بين‌المللي کتاب که به مدت 4 ساعت به طول انجاميد در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد وجه تفاوت نمايشگاه امسال با سال‌هاي گذشته، گفت: اولا تعداد عناوين منتشر شده طي سال قبل زياد بود يعني حدود 300 هزار عنوان اثر داخلي و 160 هزار عنوان اثر خارجي عرضه شد. در بخش بين‌الملل نيز به بنده اعلام کردند که آثار امسال تفاوت‌هاي کيفي زيادي داشته است.

جنتي افزود: همچنين براي اولين بار برخي از ناشران خارجي در نمايشگاه مشارکت داشتند و امروز هم بسياري از آثار آنها تمام شده است و من اعلام کردم دستور دهند سريعا کتاب‌هايشان از گمرک ترخيص شود و به غرفه‌ها بيايد.

وي ادامه داد: در حوزه داخلي هم برخي از غرفه‌ها با استقبال خوبي روبرو شد که نشان مي‌دهد ما در امر کتابخواني موفق بوده‌ايم و اميدي ميان ناشر و نويسنده به وجود آمده است. جنتي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري درباره نامه نگاري خود براي حضور نشر حيان به مديريت مهدي خزعلي براي حضور در نمايشگاه و اينکه آيا اساسا امسال و سال قبل براي حضور ناشري در نمايشگاه نامه نگاري کرده است يا خير، گفت: امسال عموما ناشران در نمايشگاه هستند. سال قبل را يادم نيست اما امسال در ميان مجموعه ناشران، تنها دو ناشر بودند که به دليل حکم دستگاه قضايي فعاليتشان ممنوع بود. به جز اين، امسال اعلام کرديم هر ناشري که طالب حضور در نمايشگاه است مي‌تواند بيايد. اين در حالي است که دو سال قبل از آن 50 ناشر به نمايشگاه ممنوع الورود شده بودند.

وزير ارشاد همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره علت جانمايي شبستان به شيوه اي که منجر شده ناشران شاخص و ناشران آثار زرد در کنارهم قرار بگيرند نيز گفت: الان نمايشگاه به شکلي ساماندهي شده که هر بازديدکننده‌اي مي‌تواند نقشه به دست بگيرد و از محل استقرار ناشر مورد علاقه خود مطلع شود.

وي همچنين درباره حاشيه‌هاي حضور نداشتن مجمع ناشران انقلاب اسلامي‌در سالن کارنامه نشر، گفت: مجمع امسال در نمايشگاه حضور دارد فرقي هم نمي‌کند که کارنامه نشر را چه کسي اداره کند، مهم اين است که براي جانمايي آثار جديد برنامه داشته باشيم که اگر ملاحظه کنيد شاهد خواهيد بود که آثار برگزيده جشنواره‌ها، همه در معرض ديد هستند و هر کسي مراجعه کند راضي بيرون مي‌آيد.

جنتي همچنين در پاسخ به سئوال ديگري درباره بودجه نمايشگاه نيز گفت: هر ساله با کاهش بودجه روبرو بوديم اما امسال بودجه ما نزديک به يک سوم شد و ما مجبور به صرفه‌جويي شديم و به عنوان مثال يکي از تصميمات اين بود که امسال به افراد در نمايشگاه ناهار تعلق نگيرد.

وزير ارشاد در پاسخ به سئوالي درباره حضور مقام معظم رهبري در نمايشگاه کتاب نيز گفت: اميدواريم امسال اين حضور تحقق يابد، ما طي يک نامه رسمي‌ درخواست خودمان را خطاب به ايشان ارسال کرده ايم و اميدواريم که ايشان امسال در نمايشگاه حضور داشته باشند.


منبع: مردم سالاری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس