کد خبر 414608
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

مدیر نمایشگاههای فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بااعلام اینکه بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با همکاری بخش خصوصی و تشکل های حرفه ای در اجرا همراه بوده است گفت : تلاش می کنیم وجه نمایشگاهی کتاب بر وجهه فروشگاهی آن غلبه کند و هویت فرهنگی و گردشگری آن نیز تقویت شود .

به گزارش مشرق، امیر مسعود شهرام نیا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: محدودیت فضا باعث شد که  مقداری در مکان یابی ها  و تعیین غرفه ومشارکت  ناشران  محدودیت ایجاد شود همه کارها را امسال اتحادیه ناشران و تشکل های نشر بر عهده دارند و خودشان هم پیش از این متقاضی بودند که نمایشگاه را خودشان برگزار و بر ان  نظارت کنند.

وی گفت: در گذشته در محدوده گل های یاس نمایشگاه  یک فضایی برای ناشران در نظر گرفته شده بود که امسال به فضای مسقف منتقل و در سال جاری سرای نشر هنر و سرای انتشارات  استانی و چهار سرای اهل قلم برپا شده است.

شهرام نیا تاکید کرد: البته ادعا نمی کنیم مشکلاتی وجود ندارد اما در مقایسه با گذشته کارها  به خوبی ساماندهی شده و حضور بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه پر رنگ تر است.

وی درباره مواردی مانند جمع آوری کتاب و همچنین حذف ناشر از حضور در نمایشگاه گفت: کتابهایی که حقوق قانونی را پرداخت نکرده بود جمع آوری شد و ناشری هم که اجازه  حضور از وی سلب شده شرایط لازم را نداشته است.

رضا  امیر خانی نویسنده هم گفت : خوشبختانه امسال بخش خصوصی و اتحادیه ناشران اجرای امور نمایشگاهی را برعهده دارند که  اتفاق بسیار مثبتی است و امیدواریم این روند گسترش یابد.

امیرخانی گفت: اتفاق دیگر اختصاص غرفه های کم به ناشران دولتی بود که  مخاطب محدودی هم دارند.

اقای تورانیان عضو هیات مدیره  انجمن  ناشران دانشگاهی هم با انتقاد از برخی بی نظمی ها و تبلیغات ضعیف وهمچنین ضعف اقتصاد نشر گفت : اینکه ناشری را بعد از ثبت نام و حضور در نمایشگاه تعطیل کنیم و یا کتابهایی را جمع آوری کنیم به ساختار حرفه ای نمایشگاه  ضربه می زند و سوژه برای دشمنان نظام است.

وی افزود: نباید  اجازه دهیم این موارد پیش بیاید و نمایشگاه بین المللی کتاب باید با ساز وکار حرفه ای برگزار شود .

تورانیان تصریح کرد: اینکه نمایشگاه را به فروشگاه  کتاب تبدیل کنیم  به صنعت نشر داخلی ضربه می زند و  باید نمایشگاه به معنای واقعی کلمه نمایشگاه  باشد.

مدیر نمایشگاههای فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پاسخ گفت: اگر برخی بی نظمی ها دیده می شود بهرحال مسئولیت امور اجرایی با بخش خصوصی بوده است و خود اینها باید بیشتر تلاش کنند.

وی افزود: امسال با بن خرید کتاب اجازه دادیم کتابهای خارجی هم خریداری شود و مصرف کنندگان  بن کتاب انتخاب بیشتری داشته باشند و در مجموع  بیش از 75 درصد خریدهای نمایشگاه از انتشارات داخلی بوده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس