کد خبر 426138
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

نوش آبادی در برنامه" متن و حاشیه " شبکه سه سیما در خصوص تعطیلی غرفه ای که ناشر آن ضد نظام بوده در نمایشگاه کتاب امسال گفت: این موارد خیلی نادر است و با وجود تهدید فرد ناشر مبنی بر تحصن در نمایشگاه کتاب طبیعی است که برخوردهای لازم باید صورت گیرد.

به گزارش مشرق، حسین نوش آبادی در برنامه" متن و حاشیه " شبکه سه سیما در بخش" متن" این برنامه در خصوص عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه کتاب افزود: وزیر و معاونت های مختلف در برنامه های متعدد شرکت کردند و گزارش دادند ولی از آنجایی که من به عنوان سخنگوی این وزارتخانه معرفی شدم اکثر سؤالات و مسائل از طرف اینجانب پاسخ داده می شود.

وی افزود: کتاب به عنوان مهمترین بخش حوزه فرهنگ همیشه مورد توجه بوده و در وزارت فرهنگ بعنوان مهمترین کالای فرهنگی و رفع مشکلات نشر مورد توجه مسئولان است.

نوش آبادی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان مهمترین باشگاه فرهنگی گفت: برگزاری این نمایشگاه با این حجم کار بسیار دشواری است که هر ساله با همه سختی ها انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: بطور کلی یک سوم از وقت نمایشگاه در آن فضا حضور داشتم.


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در نقد نمایشگاه کتاب گفت: رشد ناشران در این دوره افزایش داشت و با وجود زحمات زیاد برای برگزاری این نمایشگاه محدودیت غرفه ها برای ارائه کتاب و مشکل حمل و نقل بازدیدکنندگان و کمبود امکانات رفاهی و آسایشی از جمله مشکلات این دوره از نمایشگاه بود.


وی گفت: این مشکلات ارتباط مستقیم با برگزارکنندگان ندارد و هنوز نتوانستیم این نمایشگاه را با این حجم بدون مشکل برگزار کنیم.


نوش آبادی با اشاره به مشارکت فعالان نشر و چاپ در برگزاری نمایشگاه تأکید کرد: ناشرین تهرانی بیشترین نقش را داشتند و برگزاری نمایشگاه از جانب اتحادیه ها امکان پذیر است ولی باید گستره حضور آنها را بیشتر کنیم.


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: واگذاری نمایشگاه و برگزاری آن از جانب بخش غیردولتی به معنای انصراف از کار حکومتی و تصدی گری و نظارت نیست و چون به طور مطلق در تجربه اول واگذار نشد هنوز آن آمادگی لازم برای برگزاری نمایشگاه توسط بخش غیردولتی وجود ندارد و باید این آمادگی ایجاد شود.


وی افزود: بهترین صنفی که می تواند برگزار کننده نمایشگاه کتاب باشد خود صنف ناشران است که از آنها استفاده شد چرا که آنها با مشکلات آشنا هستند.


نوش آبادی در خصوص استفاده نشدن از ناشران استانی گفت: بسیاری از ناشران استانی در تهران هم فعالیت می کنند و این که از ناشران تهرانی استفاده شده به معنای دخیل نبودن ناشران استانی نیست.


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: چون آمادگی اتحادیه ها و ناشران تهرانی بیشتر بود از آنها استفاده شد ولی نگاه کلان در جهت استفاده و مشارکت ناشران  همه کشور است.


وی در ادامه گفت: سوء تفاهم های فعلی از جایی حاصل شده است که بقیه ناشران تصور کردند سهم ویژه ای برای ناشران تهرانی مشارکت کننده حاصل شده است که اینطور نیست و جز زحمت ارمغان دیگری برای آنها نداشته است.


نوش آبادی با اشاره به تفاهم نامه معاونت فرهنگی و برگزاری کنندگان نمایشگاه افزود: به نظر نمی آید برگزاری این نمایشگاه سودی برای برگزارکنندگان داشته باشد البته هر کاری ممکن است سودی به همراه داشته باشد اما چون کار کتاب کاری فرهنگی است نه تجاری طبیعتاً نگاهی سوددهی به این کار مطرح نیست.


وی در خصوص اختصاص 14 و نیم میلیارد تومان یارانه به ناشران خارجی و تقابل با حمایت از ناشران داخلی گفت: حضور بیش از سه هزار ناشر خارجی و در دسترس مردم قرار دادن آنها طبیعی است که حمایت هایی را هم می طلبد ، ما هم این یارانه ها را برای بخش داخلی و خارجی مدنظر گرفتیم تا مردم بتوانند به راحتی به این منابع دست پیدا کنند.


نوش آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چاپ برخی از این کتاب ها در انتشارات داخلی و نیاز ناشران داخلی بر حمایت افزود: این اقدام به معنای حمایت نکردن از ناشران داخلی نبوده است و ما برای حمایت از ناشرین داخلی غرفه های ارزان در اختیار آنها قرار دادیم و بن های خرید کتاب را ساماندهی کردیم و این بن ها در اختیار جوامع علمی قرار گرفت.


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد تأکید کرد: تهیه کتاب از 28 کشور خارجی و جمع کردن آنها در یک مکان کار آسانی نیست و ما به دنبال احترام به سلیقه مخاطبین بودیم و نباید مانع از دسترسی مردم به کتاب های اورجینال( اصلی ) باشیم.


وی افزود: وقتی که ما به ناشر داخلی یا خارجی یارانه می دهیم آنها هم کتاب را ارزان تر در اختیار مردم قرار می دهند و سود آن در جیب مردم می رود.


نوش آبادی در خصوص اختصاص این بودجه به ناشران داخلی به جای ناشران خارجی گفت: ممکن است هزینه تأمین این دست کتابهای خارجی توسط ناشران داخلی بالاتر باشد و سودآور نباشد و به نفع مردم نباشد.


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: این اقدام خود یک دیپلماسی فرهنگی است که سه هزار ناشر فرهنگی بیایند و با ملت و فرهنگ و توانمندی های ما آشنا شوند.


وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه از جانب کشورهای دیگر و حضور ایران گفت: این همکاریها وجود دارد چرا که امکان اینکه مردم در کشورهای دیگر در نمایشگاهها شرکت کنند کمتر است.


نوش آبادی در خصوص توقیف چند کتاب در بخش بین الملل و ایرادات به وزارت ارشاد گفت: مجموعه ای از ضوابط تعیین شده است برای غرفه ها که باید آنها رعایت شود و اگر تخطی شود با افرادی که کتابهای نامناسب آورده اند برخورد می شود.


نوش آبادی در خصوص تعطیلی غرفه ای که ناشر آن ضد نظام بوده گفت: این موارد خیلی نادر است و با وجود تهدید فرد ناشر مبنی بر تحصن در نمایشگاه کتاب طبیعی است که برخوردهای لازم باید صورت گیرد.


وی در خصوص مصاحبه فرد اشاره شده با رسانه های بیگانه و جنجال های رسانه ای وی گفت: بعضی ها از گذشت سوء استفاده می کنند و واکنش هایی که فرد مورد نظر انجام داد خودش را زیر سؤال برد و مخالفین نهایت استفاده را کردند.


نوش آبادی در خصوص ارائه برخی از کتابهای خارجی از خطر قرمز در نمایشگاه و نبود نظارت پیش از برگزاری نمایشگاه گفت: قطعاً فردی که این کتاب ها را عرضه کرده بر خلاف ضوابط عمل کرده و برخورد قانونی صورت گرفته شده است.


وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور شاعر اشعار شاهین نجفی خواننده مرتد افزود: خیلی ها ممکن است در نمایشگاه بیایند و مهم این است که ما از عرضه کتابهای ناسالم جلوگیری کنیم که کردیم.


نوش آبادی گفت: باید توجه شود که در سالهای آینده از بروز این طور حوادث جلوگیری کرد البته باید در کنار آن به وجوه مثبت هم پرداخته شود.


وی در ادامه اضافه کرد: از رسانه ملی برای پوشش خبری مناسب نمایشگاه تشکر می کنم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس