کد خبر 413339
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲

«نصرالله پژمانفر» به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس پیش از این گفته بود: «من مطمئن هستم كه چنين فيلم‌هايي به اكران عمومي در نمي‌آيند و اگر چنين اتفاقي بيفتد و فيلم‌هاي مسئله‌دار اكران شوند، مسلماً مجلس در برابر اين اقدام برخورد خواهد كرد و در نهايت اعضاي كميسيون فرهنگي از اختيارات قانوني خود در برابر وزير استفاده خواهند كرد.»

به گزارش مشرق، همین چند روز پیش بود که سایتها از احتمال اکران همزمان فیلم‌های مسئله‌دار در فاصله‌ی چند ماه مانده به توافق هسته‌ای خبر دادند و توصیه‌ی یکی از سران فتنه به مدیران ارشد فرهنگی دولت را مبنی بر استفاده از ایام باقی مانده تا توافق هسته‌ای جهت انجام اصلاحات فرهنگی مدنظر دولت را رسانه‌ای کرد. خبری که امروز با اکران قاچاقی و بدون قرارداد «قصه‌ها» در سینماها تأیید شد.
 
اکران فیلم «قصه‌ها» در حالی از امروز آغاز می‌شود که روز دوشنبه ۱۴‌ام اردیبهشت ماه، «غلامرضا فرجی» سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به جلسه‌ی شورا گفت: «در جلسه‌ی امروز هیچ صحبتی پیرامون ثبت قرار داد فیلم‌های «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «خانه‌ی دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم و «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان صورت نگرفت.»
 
بدین ترتیب، به نظر می‌رسد شورای صنفی نمایش از این پس و با این خبر دروغ، دیگر مرجع مناسبی برای اطلاع مخاطبین از اکران فیلم‌ها نخواهد بود؛ چنانکه مصوبات این شورا ممکن است شبانه و در جلسات غیرعلنی ناگهان تغییر کرده و فیلم‌های مسئله‌دار به لطف همین جلسات شبانه اکران شود. اتفاقی که از اعضا و سخنگوی این شورا، چهره‌های دروغگو در رسانه‌ها ترسیم کرده است.
 
اما اکران «قصه‌ها» در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نمایندگان مجلس و اعضای کمیسون فرهنگی و کمیسیون اصل ۹۰، نسبت به اکران این فیلم هشدار داده بودند. چنانکه «نصرالله پژمانفر» به عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای کمیسیون به روزنامه‌ی جوان درباره‌ی اکران این فیلم گفته بود: «قطعاً مجلس در برابر اين گونه مسائل موضع‌گيري خواهد كرد. ما پيش از اينها در خصوص چنين آثاري هم با وزير ارشاد صحبت‌هايي داشته‌ايم و هم با آقاي ايوبي و تذكرات لازم را در خصوص چنين مواردي به آنها داده‌ايم و بعيد مي‌دانيم كه ايشان با اكران چنين گزينه‌هايي، برخلاف اظهارات خودشان رفتار كنند. من مطمئن هستم كه چنين فيلم‌هايي به اكران عمومي در نمي‌آيند و اگر چنين اتفاقي بيفتد و فيلم‌هاي مسئله‌دار اكران شوند، مسلماً مجلس در برابر اين اقدام برخورد خواهد كرد و در نهايت اعضاي كميسيون فرهنگي از اختيارات قانوني خود در برابر وزير استفاده خواهند كرد.»
 
تصویب شبانه اکران قاچاقی فیلم حامی فتنه
از طرف دیگر، «جمشيد جعفرپور» ديگر عضو كميسيون فرهنگي مجلس هم در گفتگو با رسانه‌ها نسبت به اکران این فیلم هشدار داده بود: «هر فعاليتي كه در درون خود بحث فتنه را موجه جلوه بدهد، في‌نفسه محكوم است و هيچ مسئولي هم حق ندارد به فعاليت‌هاي هنري چه در قالب سينما و چه كتاب و چه محصول فرهنگي ديگري، مجوز بدهد و از آنها حمايت كند. اكران فيلم‌هايي با محوريت فتنه، تخلف محسوب مي‌شود و قطعاً اين اتفاق در كميسيون فرهنگي مجلس بررسي مي‌شود و واكنش مناسبي هم در برابر اين اقدام نشان خواهد داد.»
 
جالب اینکه کمیسون فرهنگی مجلس پیش از این طی نامه‌ای به «حجت‌الله ایوبی» خواستار عدم اکران دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» شده و «ایوبی» نیز در گفتگو با رسانه‌ها صحت این نامه را تأیید کرده بود.کمیسیون اصل نود مجلس نیز پیش از این با ارسال نامه‌‌ای به وزارت ارشاد، خواستار توقف اکران فیلم‌های حامی فتنه شده بود: «با توجه به طرح شکوائیه‌ از طرز کار آن معاونت در خصوص اعطای مجوز اکران به برخی فیلم‌های سینمایی با محتوای فتنه سال ۸۸ مانند «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها»، مقتضی است تا زمان رسیدگی به این شکایت از صدور مجوز اکران این فیلم‌ها خودداری و در اولین فرصت به منظور رسیدگی به این موضوع و برای مشاهده فیلم‌ها با کمیسیون اصل ۹۰ هماهنگی کنید.»
 
از سوی دیگر، حوزه‌ی هنری که یک سوم سالن‌های کشور را در اختیار دارد، پیش از این اعلام کرده است که سالن‌های خود را در اختیار فیلم‌های حامی فتنه قرار نخواهد داد. بنیاد مستضعفان هم در روزهایی که سازمان سینمایی برای اکران فیلم «عصبانی نیستم» تلاش می‌کرد، از عدم تخصیص سالن‌های خود به فیلم‌های حامی فتنه خبر داده بود.

 


اما عجیب‌ترین بخش ماجرا این جاست که پیش از این وزیر ارشاد خود در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران» تندترین انتقادات را از فیلم «رخشان بنی اعتماد» کرده بود و گفته بود: «به امثال «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» اصلا نباید مجوز ساخت داد.»
 
با این توصیف و در شرایطی که به نظر نمی‌رسد توافق خاصی میان سازمان سینمایی و مجلس در مورد اکران فیلم «قصه‌ها» شده باشد، مشخص نیست چرا مسئولان سینمایی اکران قاچاقی فیلم «قصه‌ها» را در جلسات شبانه و با نوعی دهن‌کجی به نمایندگان مجلس و حتی اظهارات پیشین خود کلید زده‌اند. باید صبر کرد و دید آیا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس آیا همانگونه که پیش از این هشدار داده بودند، از اختیارات قانونی خود علیه وزیر ارشاد استفاده خواهند کرد یا نه؟ اتفاقی که می‌تواند بر اقدامات بعدی دولتی‌ها برای اکران همزمان فیلم‌های مسئله‌دار در روزهای پر خبر هسته‌ای نیز به شدت موثر باشد...
منبع: رجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس