ظاهراً وزارت ارشاد گير كار اكران «‌خانه دختر» را در يكي دو سكانسي مي‌داند كه بايد اصلاح شوند اما شكي نيست كه با اين اصلاحات هم صورت مسئله درباره داستان سؤال برانگيز اين فيلم پاك نخواهد شد. شايد همين موضوع باعث شده است كه زمزمه‌هايي مبني بر ممنوعيت نمايش «خانه دختر» در سينماهاي حوزه هنري به گوش برسد.

به گزارش مشرق، آنطور كه پيدا است قرار نيست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايتش را از فيلم جنجال‌برانگيز «خانه دختر» ‌ قطع كند؛ به گفته سخنگوي اين وزارتخانه مشكلات اين فيلم كه رفع شوند شرايط اكران براي آن مهيا مي‌شود اما در عين حال زمزمه‌هايي مبني بر تحريم اين فيلم از سوي حوزه هنري و در نتيجه ممنوعيت نمايش اين فيلم در سينماهاي منسوب به اين نهاد دولتي شنيده مي‌شود.

 «خانه دختر» با محتواي سؤال برانگيز و تابوشكن خود اما حالا يك حامي قدرتمند ديگر هم دارد؛ در اتفاقي عجيب شماري از نمايندگان مجلس هم پشت اين فيلم در آمده‌اند؛ اثري كه مضمون آن تجاوز در داخل حريم يك خانواده است. «خانه دختر»‌ شهرام شاه‌حسيني، فيلمي كه محتوايش بسياري را متعجب و برخي را به جسور خواندن كارگردان آن و برخي ديگر را به گستاخ خواندن او وا مي‌دارد، هنوز در پيچ و خم اكران شدن يا نشدن است اما حسين نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته با اظهاراتش بر تداوم حمايت اين وزارتخانه از اين فيلم جنجالي مهر تأييد زد: «‌به‌نظر مي‌آيد اشكالاتي كه متوجه اين فيلم بوده در حال برطرف شدن است؛ ولي هنوز تصميمي براي اكران اين فيلم در آينده نزديك گرفته نشده است. اميدوارم با رفع اشكالات محتوايي اين فيلم با همكاري كارگردان و تهيه‌كننده، مشكل اكران اين فيلم هرچه سريع‌تر حل شود. به‌دليل بعضي اشكالات و مسائلي كه وجود داشت، زمان اكران «خانه دختر» نهايي نشده است و در حال بازبيني و بررسي براي رفع اشكالات آن هستيم. اگر اين اشكالات رفع شود اين فيلم در نوبت اكران قرار خواهد گرفت.»

ظاهراً وزارت ارشاد گير كار اكران «‌خانه دختر» را در يكي دو سكانسي مي‌داند كه بايد اصلاح شوند اما شكي نيست كه با اين اصلاحات هم صورت مسئله درباره داستان سؤال برانگيز اين فيلم پاك نخواهد شد. شايد همين موضوع باعث شده است كه زمزمه‌هايي مبني بر ممنوعيت نمايش «خانه دختر» در سينماهاي حوزه هنري به گوش برسد؛ حوزه هنري كه پيشتر نيز در مقابل فيلم‌هايي چون «‌گشت ارشاد»‌، «زندگي خصوصي»‌، «من مادر هستم» و «بي‌خود و بي‌جهت» اقدام به پايين كشيدن فيلم از روي پرده سينماهاي خود يا جلوگيري از نمايش آنها در سالن‌هايش كرده بود، هر بار براي اين اقدام حاميان پر و پا قرص خود را داشته است اما حالا به نظر مي‌رسد كه قضيه كمي متفاوت باشد. حالا حتي مدير جشنواره فيلم فجر هم كه بايد در اين قبيل مسائل بي‌طرف باشد هم در جايي گفته اتفاقاتي كه بعد از نمايش در جشنواره فيلم فجر براي «خانه دختر» افتاده به نفع اين فيلم شده است. 

به غير از او سيد رمضان شجاعي كياسري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس و احمدرضا دستغيب، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي و عضو شوراي صدور مجوز اكران در صدر نمايندگاني هستند كه مخالف تصميم حوزه هنري‌اند و قرار است كميته‌اي متشكل از مسئولان وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و تبليغات اسلامي، نهادهاي دخيل و همچنين نماينده‌اي از كميسيون فرهنگي را تشكيل دهند تا در راستاي آن، اختلافات اين دو نهاد برطرف شود. احتمالاً در اين كميته مستقل، آيين‌نامه‌اي در خصوص نحوه اكران فيلم‌ها نيز تدوين خواهد شد. 

يك سر اختلاف يعني وزارت ارشاد در دولت گذشته نيز اختلافاتي با حوزه هنري داشته است. موضع وزارت ارشاد دولت كنوني در قبال حوزه همچنان همان است كه بود. به گفته نوش‌آبادي مجوزي كه ارشاد به فيلم‌ها مي‌دهد بايد مورد تأييد و تصويب ساير دستگاه‌ها هم قرار گيرد. ظاهراً مسئله حوزه هنري از چند جهت مختلف در حال بررسي و رسيدگي است؛ چند روز پيش نيز طي جلسه‌اي كه ميان شوراي عالي تهيه‌كنندگان و رئيس سازمان سينمايي برگزار شد، دو طرف بر سر تشكيل «كميته بحران سينماي ايران» به اتفاق نظر رسيدند؛ احتمالاً يكي از مسئوليت‌هاي اين كميته رسيدگي به نهادهايي چون حوزه هنري در ممنوع كردن پخش بعضي فيلم‌ها در سالن‌هاي نمايشي‌شان است. با وجود اين چالش‌ها و همانطور كه سخنگوي ارشاد هم گفته بعيد است كه «خانه دختر» حالا حالاها روي اكران را به خود ببيند؛ حداقل اين فيلم از گزينه‌هاي اكران دوم نوروز نيست؛ چراكه در جلسه روز گذشته شوراي صنفي نمايش برخلاف فيلم‌هايي چون «متل قو» و «من ديه‌گو مارادونا هستم»‌، قرارداد اكران «خانه دختر»‌ ارائه نشده است. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس