کد خبر 414159
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

مدیران ارشاد در برابر تأکید بنی‌اعتماد در مورد اکران قریب‌الوقوع فیلمش، بازی رسانه‌ای را توأم با تأیید و تکذیب به راه انداختند و وزیر ارشاد در مصاحبه‌ای بر اینکه «فتنه 88 خط قرمز ماست» اصرار می‌کند.

به گزارش مشرق، اکران فیلم حامی فتنه «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد از هفته گذشته در سینما‌های کشور آغاز شد تا بار دیگر مهر ناکارآمدی بر کارنامه ارشاد جنتی ثبت شود.

بعد از کش و قوس‌های رسانه‌ای درباره اکران یا عدم اکران فیلم «قصه‌ها» این فیلم در گروه سینمای آزاد اکران شد، اکرانی که تا همین چند روز پیش از سوی شورای صنفی نمایش رد شده بود.

«قصه‌ها» و از مادر زاییده‌نشده‌ها
«قصه‌ها» در دوران اوج توجه جریان شبه‌روشنفکری سینمای ایران به حوادث سال 88 ساخته شد. بنی‌اعتماد که به همراه دخترش در سال 88 موضع‌گیری‌های صریحی بر ضدنظام داشت، این بار طی یک بیانیه سیاسی که به شکل فیلم سینمایی ساخته شده، دغدغه‌های سیاسی خود را پیگیری کرد. کارگردانی که حتی برای دریافت پروانه ساخت فیلم اقدام نکرد و جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی که می‌خواست به قول خودش سیاست در‌های باز و جذب حداکثری داشته باشد با پیک موتوری پروانه ساخت فیلم را به محل فیلمبرداری بنی‌اعتماد فرستاد که خانم کارگردان هم چندان وقعی به این اقدام نامتعارف نگذاشت.

فیلم در سال 90 با پروانه فیلم ویدئویی ساخته می‌شود. این فیلم با این مجوز اجازه حضور در جشنواره فیلم فجر را پیدا نمی‌کرد، اما مدیریت سینما باز هم برای کارگردان سیاسی‌کار امتیاز‌های خاصی را در نظر می‌گیرد. «قصه‌ها» به سی و دومین جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کند و بنی‌اعتماد در نشست خبری فیلمش در پاسخ به همه این محبت‌ها که در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی به او شده است، می‌گوید: «از مادر زاییده نشده کسی که نگذارد من فیلم بسازم. فیلم نساختن من نوعی اعتراض بود. من پروانه ساخت نگرفتم و هیچ کار غیرقانونی نیز انجام ندادم.»

این فیلم با وجود همه فضا‌سازی‌های طرفداران بنی‌اعتماد در جشنواره فجر هیچ موفقیتی به دست نیاورد. بعد از آن هم به‌رغم اعلام مخالفت وزیر ارشاد با این فیلم، «قصه‌ها» سر از جشنواره ونیز در آورد و جایزه نیز گرفت. بنی‌اعتماد در آن زمان اعلام کرد که اجازه اکران فیلم در ایران صادر شده و به همین خاطر «قصه‌ها» را به ونیز برده است.

بازی رسانه‌ای برای اکران فیلم ضدنظام
اما مدیران ارشاد در برابر تأکید بنی‌اعتماد در مورد اکران قریب‌الوقوع فیلمش، بازی رسانه‌ای را توأم با تأیید و تکذیب به راه انداختند. وزیر ارشاد در مصاحبه‌ای بر اینکه «فتنه 88 خط قرمز ماست» اصرار می‌کند. اما کمی بعد بدون در نظر گرفتن محتوای فیلم «قصه‌ها» که در ستایش فتنه‌گران است، گفت: برخی فیلم قصه‌ها را سیاه‌نمایی دانستند در صورتی که یک اثر سینمایی باید واقعیت اجتماع را مطرح کند و اگر فیلمساز واقعیت‌ها را مطرح نکند پس چه باید انجام شود؟

رئیس سازمان سینمایی نیز که از ابتدا تلاش داشت مدافع فیلم باشد در مقاطع مختلف حمایت خود را از «قصه‌ها» ابراز و بر اکران آن تأکید كرد. جالب است که فیلم تصویری از یک «هرت‌آباد» را به نمایش گذاشته جایی که حجت‌الله ایوبی به عنوان مدیر سازمان سینمایی آن در حال کار است.

فیلم قصه‌ها پیش از اکران در گروه آزاد بازی رسانه‌ای خوبی را شروع کرد؛ بازی که در آن شورای صنفی نمایش بار‌ها با تأیید و بعد تکذیب اکران یا عدم اکران این فیلم، خوراک تبلیغاتی خوبی را برای آن فراهم کرد. سینمای ایران تجربه خوبی از بالا رفتن فروش فیلم‌های حاشیه‌دار در خاطره خود دارد. این بار نیز باید دید تلاش‌های صورت گرفته برای دیده شدن «قصه‌ها» از سوی مدیران دولتی سینمای ایران که هنوز معنا و مفهوم فیلم را درک نکرده‌اند، به فروش آن کمک خواهد کرد یا خیر. اکران «قصه‌ها» هم‌اکنون در چند سالن محدود سینمایی آغاز شده است. گفته می‌شود از روز شنبه پردیس سینمایی ملت متعلق به شهرداری تهران نیز این فیلم را اکران خواهد کرد. حوزه هنری مانند سال‌های گذشته که در مقابل فیلم‌های ضدنظام و ضداخلاق موضع‌گیری کرده بود، این بار نیز در سینما‌های خود در اختیار این فیلم قرار نداده است. در خبر اکران فیلم «قصه‌ها» نام سینما هویزه مشهد نیز دیده می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین سینما‌های کشور که متعلق به حوزه هنری است اما به دلیل مشارکت مؤسسه سینما شهر متعلق به وزارت ارشاد در باز‌سازی این سینما مدیریت آن برای چند سال به ارشاد واگذار شده است. جالب اینجاست که ارشاد اجازه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش را در این سینما نداد اما اکنون فیلم ضدنظام «قصه‌ها» در سینما هویزه اکران می‌شود.

قصه‌ها در گروه آزاد اکران شده و می‌تواند تابوشکنی از سوی ارشاد برای عادی شدن اکران فیلم‌هایی باشد که به دلیل محتوای نامناسب در توقیف به سر می‌برند.


منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن کربلایی ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    با سلام واحترام خدمت جناب آقای دکتر جنتی بنده از شما برادر بزرگوار خواهشمندم تا مانند پدرتان یادگاریهای خوب از خود به جای بگذارید تا یک روز در تاریخ شرمنده و خجالت زده کارهای خود نشوید از شما بیشتر از اینها انتظار داشتیم که با این فتنه ای ها همراه نشوید
  • محمد ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    هنوز مونده منتظر بدتر از اینم باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس