کد خبر 413215
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

سیاست یک بام و دوهوای مسئولان سینمایی که با خبر آغاز ناگهانی اکران فیلم ضد مردمی قصه‌ها نمود بارزتری یافته نشان می‌دهد که بنی‌اعتماد به درستی فهمیده بود که برخی مدیران فرهنگی، در اندازه دفاع از مردم خودشان نیستند.

گروه فرهنگی مشرق: با وجود اعلام عدم اکران فیلم قصه ها از سوی مسئولان وزارت ارشاد و شخص علی جنتی در سال گذشته، صبح امروز خبر آغاز اکران این فیلم در گروه سینمایی آزاد و سینماهای تهران و شهرستانها منتشر شد.

 طبق خبرها؛ اریکه ایرانیان، پردیس زندگی، ماندانا، قدس، مرکزی، ایران، پردیس کوروش و فرهنگ است و سینماهای شهرهای اصفهان، یزد، اهواز، رشت و کرمان این فیلم را اکران می‌کنند.

این در حالی است که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سال گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت نامه کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر عدم اکران  فیلم قصه‌ها ‌و تصمیم سازمان سینمایی در این مورد گفته بود: اصل نامه کاملا درست است و کمیسیون فرهنگی برای اکران این فیلم مسئله و سوال دارند.

دو روز پیش نیز غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به جلسه این شورای گفته بود: در جلسه امروز هیچ صحبتی پیرامون ثبت قرار داد فیلم‌های قصه‌ها به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد صورت نگرفت.

فیلم قصه ها بر خلاف خواست مسئولان سینمایی در جشنواره ونیز شرکت کرد و برگزار کنندگان این جشنواره شیر طلایی بهترین فیلمنامه را شایسته این فیلم دانستند.

وزیر ارشاد نیز در واکنش به حضور بین المللی این فیلم اینگونه واکنش نشان داده بود که این فیلم بدون هماهنگی با وزارت ارشاد به جشنواره ونیز راه یافته است اما اکنون و پس از خبر آغاز اکران این فیلم در سینماهای سراسر کشور سوال این است که آیا اکران این فیلم در سینماهای سراسر کشور نیز بدون هماهنگی صورت گرفته است؟

فیلمی که شخص وزیر ارشاد، حتی با ساخت آن مخالف بود و در گفتگویی اظهار داشت: «قبل از اینکه از ما در مورد این فیلم و حضور جهانی‌اش سوال بشود باید بررسی بشود اصلا چرا قصه ها ساخته شد و چرا این فیلم مجوز ساخت گرفت و بر روی ساختش نظارت نشد. ما باید در گلوگاه اولیه نظارت کنیم و عناصر آگاه فیلم شناس و متخصص و آشنا به مبانی دینی و ملی خودمان و اینها باید در صدور پروانه ساخت و حین ساخت نظارت کنند تا عین فیلمنامه‌ای که پروانه ساخت گرفته ساخته شود.»

البته سال گذشته علی جنتی، در موضعی متناقض در حاشیه بازدید از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر گفت: برخی فیلم قصه ها را سیاه نمایی دانستند در صورتی که یک اثر سینمایی باید واقعیت اجتماع را مطرح کرده و اگر فیلمساز واقعیت ها را مطرح نکند پس چه باید انجام شود؟

امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلمی مجوز اکران داد که کارگردان آن شورش علیه جمهوریت و رای مردم را که باعث زیانهای ملی بسیار به بهانه تقلب شد به رسمیت شناخته و بدون دریافت پروانه ساخت اقدام به ساخت آن کرد و در نشست خبری این فیلم در جریان سی  ودومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به یک خبرنگار گفت: که مادر نزاییده کسی که اجازه ندهد من فیلم بسازم.

توصیف جامعه ایران در فیلم «قصه ها» یک جامعه به بن بست رسیده است که هیچ امیدی برای نجات و رستگاری آن متصور نیست.

سال گذشته نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص ماجرای اکران فیلمهایی که نگاهی یساه به جامعه ایران دارند و ناامیدی را به تماشاگر منتقل می کنند گفته بود: «به طور قطع مجلس در برابر این گونه مسائل موضع‌گیری خواهد کرد. ما پیش از اینها در خصوص چنین آثاری هم با وزیر ارشاد صحبت‌هایی داشته‌ایم و هم با آقای ایوبی و تذکرات لازم را در خصوص چنین مواردی به آنها داده‌ایم و بعید می‌دانیم که ایشان با اکران چنین گزینه‌هایی، برخلاف اظهارات خودشان رفتار کنند. من مطمئن هستم که چنین فیلم‌هایی به اکران عمومی در نمی‌آیند و اگر چنین اتفاقی بیفتد و فیلم‌های مسئله‌دار اکران شوند، مسلماً مجلس در برابر این اقدام برخورد خواهد کرد و در نهایت اعضای کمیسیون فرهنگی از اختیارات قانونی خود در برابر وزیر استفاده خواهند کرد.»

اعلام یکباره اکران فیلم قصه ها گمانه زنی ها راجع به وجود دستهای پشت پرده برای اکران فیلمهای حاشیه دار را قوت می بخشد؛ اقدامی که می تواند باعث امیدواری و خط دادن به فیلمسازانی از این دست شود؛ فیلمهایی که  برخی از از آن به عنوان فیلمهای سفارتی یاد می کنند و در نهایت به ما مجددا یادآوری می کند که برخی مدیران فرهنگی کشور گویا در قد و قواره دفاع از مردم مظلوم کشور خود در برابر هجمه های شبه هنرمندان ضدمردمی نیستند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    تازه دارم متوجه میشم چرا به وزارت خونه ی علی آقای جنتی میگن ارشاد چون بدجور به ارشاد نیاز داره
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    اتفاقا من به عنوان یکی از مردم شدیدا خواستار اکران قصه ها هستم چون وقعیت ها رو نشون میده هیچ سیاه نمایی در کار نیست ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس