کد خبر 408310
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

کلوپ در دوران حضور هفت ساله به عنوان سرمربیگری زرد و سیاه‌ها دو قهرمانی بوندس‌لیگا، یک قهرمانی جام حذفی و یک بار حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا را برای این تیم به ارمغان آورد.

به گزارش مشرق، یاهو اسپورت نوشت: وقتی هفته گذشته «یورگن کلوپ» اعلام کرد ممکن است پایان فصل باشگاه دورتموند را ترک کند، این خبر مانند بمب در دنیای فوتبال منفجر شد و خیلی‌ها را نسبت به تصمیمی که گرفت، متحیر کرد.

او که هفت سال سرمربیگری زرد و سیاه‌ها را به عهده داشت، در این مدت دو قهرمانی بوندس‌لیگا، یک قهرمانی جام حذفی و یک بار حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا را برای این تیم به ارمغان آورد و مهم‌تر از همه این‌که خودش را به یک مربی بزرگ و کاملا شناخته شده در سطح فوتبال جهان معرفی کرد.

این مربی جوان و کاریزماتیک که قابلیت این را دارد از بازیکنانش فراتر از آن چیزی که هستند، بازی گرفته و از آنها تیمی متحد بسازد که بدون در نظر گرفتن خودشان فقط به تیم به‌عنوان یک روح بزرگ‌تر توجه کنند، از مربیان آینده فوتبال اروپاست که برایش چشم‌انداز امیدبخشی متصور هستند و برخلاف پپ گواردیولا هنوز نقشه‌ای برای ماندن یا نماندن در فوتبال ندارد. باتوجه به این اخبار غیرمنتظره چند باشگاه اروپایی زنگ‌های خطر خود را برای مریبان کنونی‌شان به صدا درآورده‌اند. حال پنج باشگاهی که یورگن کلوپ را می‌توان برای فصل آینده در آنها دید، مرور می‌کنیم.

1 ـ منچسترسیتی

به نظر می‌رسد اردوی فروپاشیده شده منچستر سیتی برای این‌که بتواند همچنان یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر باشد، نیاز دارد که چند مرد را از خودش جدا کند. قطعا در میان آنها مانوئل پلگرینی هم جای دارد، مردی که تاکتیک‌هایش در این فصل کارساز نبود و به نظر می‌رسد توانایی لازم برای ایجاد انگیزه در بین بازیکنانش ندارد. اگرچه در ظاهر سیتی هیچ علاقه‌ای به آوردن یورگن کلوپ نشان نمی‌دهد، اما رسانه‌های بریتانیایی عنوان کرده‌اند این مربی آلمانی یکی از گزینه‌های جدی و محبوب سیتی برای فصل آینده بوده و بعید است این اتفاق زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود، رخ دهد.

اما باتوجه به شخصیت کلوپ و این‌که می‌داند از چه تاکتیک‌هایی استفاده کند تا دیده شود و روزی مورد انتخاب باشگاهی چون سیتی باشد، برایش روبه‌رو شدن با شرایطی که اکنون این تیم دارد و فشاری که به‌خاطر سن بالای تیم و بی‌انگیزگی بازیکنان از سوی هواداران وارد می‌شود، دشوار است. حال باتوجه به این‌که پلگرینی در انتهای مسیر کاری‌اش در سیتی قرار دارد، باید این تیم ببیند سرمایه‌گذاری روی کلوپ ارزش دارد یا این‌که می‌خواهد به انتظار عدم توافق پپ گواردیولا- که سال‌هاست در پی جذب اوست- با بایرن مونیخ بنشیند.

2 ـ رئال مادرید

رئال مادرید تنها باشگاه دنیاست که یک مربی در آن می‌تواند در یک فصل به قهرمانی اروپا برسد، یک فصل این تیم را به جمع هشت تیم ببرد و فصل بعد با دو امتیاز اختلاف قهرمانی لالیگا را از دست بدهد و همچنان در خطر اخراج قرار داشته باشد. اکنون کارلو آنچلوتی خودش را در چنین موقعیتی می‌بیند.

اگر این مربی ایتالیایی نتواند تیمش را در کورس قهرمانی با بارسلونا نگه دارد و این تیم را شکست دهد یا دست آخر نتواند تیمش را به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند، شانس کمی خواهد داشت که برای فصل بعد هم هدایت مادریدی‌ها را به عهده داشته باشد. ترکیب کنونی رئال به اندازه کافی جوان، دونده و پرانرژی است و با شیوه بازی مورد علاقه کلوپ تطبیق دارد. سرمربیگری در رئال‌مادرید برای مربی کنونی دورتموند، وجهه‌ای دارد که کمتر باشگاه اروپایی می‌توانند با آن برابری کنند. کلوپ که طی 14 سال مربیگری تنها در دو باشگاه حضور داشته است، نمی‌تواند علاقه مادریدی‌ها برای حضورش در برنابئو را رد کند و به نظر می‌رسد توانمندی او برای تیمی چون رئال‌مادرید مناسب باشد.

3 ـ آرسنال

نوع بازی هجومی، تیزهوشی، تاکتیکی و علاقه برای ساختن بازیکن و زیرساخت‌های باشگاه در استفاده از بازیکنان سرشناس، کلوپ را به یکی از جایگزین‌های موفق آرسن ونگر تبدیل کرده که مدت‌هاست تحت نظر قرار دارد، اما برای حضور وی در آرسنال چند مانع وجود دارد، اول این‌که قرارداد ونگر تا سال 2017 اعتبار دارد و او هنوز در کار کردن در این تیم علاقه‌مند است.

این در حالی است که اکنون آرسنال در رده دوم لیگ برتر قرار دارد و از بیشترین شانس برای قهرمانی در جام برخوردار است که این نوید آن را می‌دهد توپچی‌ها در مسیر بهترین فصل خود طی یک دهه گذشته هستند. اینها به این معناست که احتمال اخراج ونگر اندک است. باید ونگر تصمیم بگیرد پس از سپری کردن یکی از موفق‌ترین فصول کاری که پس از مدت‌ها آرسنال را در کورس قهرمانی قرار داده، در اوج از این تیم جدا شود یا این‌که بخواهد بماند تا بازهم دیده شود. ونگر اگر تصمیم به رفتن بگیرد، کلوپ بهترین گزینه برای ورق زدن تاریخ دوران موفق این مربی فرانسوی و برگرداندن موفقیت‌های دوران او به این باشگاه شمال لندن است. تاکتیک‌های او که در آن پاسکاری زیادی وجود دارد، برای بازیکنان کنونی آرسنال مناسب است.

4 ـ پاری سن‌ژرمن

اگرچه این تیم در فصل گذشته عنوان قهرمانی را به‌دست آورد و دو قهرمانی متوالی جام حذفی را نیز از آن خود کرد و برای دو فصل پیاپی نیز به جمع هشت تیم نهایی لیگ قهرمانان رسیده است، اما همه می‌دانند که لوران بلان گزینه مناسبی برای پاری سن‌ژرمن نیست. این باشگاه پاریسی از نظر شخصیت و شهرت به دوران اوج خود بازگشته و شاید بلان در سطح پایین‌تری از باشگاه قرار دارد و کلوپ می‌تواند این فقدان را جبران کند. زندگی در شهر چراغ‌ها به همراه مربیگری بهترین باشگاه فرانسه، یک موضوع جذاب برای هر مربی است. پاری سن‌ژرمن می‌تواند برای کلوپ تضمین کند که حتما در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشد و با هزینه هنگفتی که صرف می‌کند، او می‌تواند نتیجه‌ای بهتر از آن چیزی که دو سال قبل به همراه دورتموند در فینال لیگ قهرمانان مقابل بایرن‌مونیخ به‌دست آورد، کسب کند. این مربی آلمانی شخصیتی دارد که می‌تواند در رختکن انگیزه لازم برای فوق ستاره‌هایی چون زلاتان ابراهیموویچ، تیاگو سیلوا و ادینسون کاوانی را ایجاد کند.

5- لیورپول

ترکیبی از جوانان سر و شکل گرفته، حمایت ویژه هواداران متعصب و یک میل آرمانگرایانه که می‌خواهد باشگاه‌های بزرگ‌تر و ثروتمندتر را زیر سلطه بگیرد و آنها را شکست دهد، همگی لیورپول را برای یورگن کلوپ به یک باشگاه ایده‌آل تبدیل می‌کند که محیطی فوق‌العاده برای رشد و رسیدن به شهرت بیشتر ایجاد می‌کند.

البته هنوز مشخص نیست باشگاه آنفیلدی به دنبال مربی جدید برای فصل آینده هست یا این‌که می‌خواهد با راجرز همکاری‌اش را ادامه دهد. عملکرد خوب راجرز در اواخر فصل گذشته فشارها را کاهش داد. ضمن این‌که لیورپول هنوز شانس حضور در لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده را دارد و می‌تواند به قهرمانی در جام حذفی هم فکر کند. با این حال این مرد ایرلندی نمی‌تواند نسبت به شغل خود در فصل آینده مطمئن باشد. اگر حضور راجرز در آنفیلد منتفی شود، به نظر می‌رسد مالکان آمریکایی باشگاه برای آوردن کلوپ هر چه زودتر دست به کار شوند.

منبع: جام جم ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس