کد خبر 408016
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵

توماس توخل طرفدار ارائه چه نوع فوتبالى است؟ سرمربى جديد دورتموند هرگز پنهان نكرده كه از دوستداران فلسفه فوتبال پپ گوارديولا سرمربى بايرن مونيخ است،‌ اما پوشيده نيست كه وى همچنين از ايده هايى شبيه به يورگن كلوپ نيز برخوردار است.

سرمربی جدید دورتموند؛ تلفیقی از پپ و کلوپ
به گزارش مشرق، توماس توخل در دسامبر 2014، پپ گوارديولا را در كافه اى در شهر مونيخ ملاقات نمود و با وى در خصوص تاكتيك هاى مختلف دنياى فوتبال بحث نمود، مطبوعات آلمانى در آن زمان اين ديدار را سرى و مرموز توصيف نمودند، اما در واقع اين ملاقات بخشى از يك صحنه سازى و يا حتى سناريوى بسيار دقيق بود. بعد از اين اتفاق توماس توخل تا مدت ها هرگز حاضر به شركت در مصاحبه اى نشد، اما اين ملاقات خود به خوبى بازگو كننده اين مسئله بوده است كه توماس توخل 41 ساله خود را هم رديف پپ گوارديولا يكى از بهترين سرمربيان فوتبال مدرن در سطح جهان مى داند.

پپ گوارديولا سرمربى حال حاضر بايرن مونيخ با فوتبال مسحور كننده خود در بارسلونا تاثير بسيار خاصى بر افكار و ايده هاى توماس توخل داشته، به خصوص از زمانى كه اين سرمربى جوان در سال 2009 به صورت تعجب برانگيزى در حالى كه تنها 35 سال داشت، هدايت تيم ماينتس را عهده دار شد. توماس توخل به تازگى در گفتگويى اذعان داشته كه به شدت شيفته فلسفه بازى پپ گوارديولا بوده و از بارساى پپ هر آنچه را كه از فوتبال لازم بوده،‌آموخته است.

فلسفه فوتبال پپ گوارديولا بر مبناى تملك بالاى توپ و بازى سازى با صبر و حوصله استوار شده و مى توان آن را به طور كامل در نقطه مقابل فوتبال دورتموند در هفت سال گذشته زير نظر يورگن كلوپ كه بر مبناى بازى سرعتى و مستقيم در فاز تهاجمى است، قرار داد. آيا توماس توخل سرمربى جديد دورتموند مى خواهد ايده اى كاملا مخالف با يورگن كلوپ را در اين تيم به اجرا گذارد؟

به طور حتم نمى توان چنين ادعايى داشت، توخل طرفدار ارائه فوتبالى پويا، سريع در فاز تهاجمى و دفاعى شجاعانه است كه شباهت بسيار زيادى به ايده جذاب يورگن كلوپ از فوتبال دارد و تنها شخصيت و كاراكترى باقى مى ماند كه او مى بايست همانند يورگن كلوپ به تيم منتقل نمايد. در واقع مى توان ادعا نمود كه كاراكتر كلوپ تاثير شگرفى بر متمايز شدن دورتموند داشته است. در حقيقت به جزء شباهت دوران مربى گرى حرفه اى كلوپ و توخل كه هر دو از ماينتس شروع شده و با دورتموند ادامه پيدا نموده، بسيارى شباهت هاى ديگر نيز در ايده هاى هر دوى آنها از فوتبال ديده مى شود كه مى توان اين شباهت ها را در ارائه فوتبالى تاكتيكى و متفكرانه، دوندگى بالا، قدرت بدنى و فيزيكى بسيار متناسب، تمركز فوق العاده بر پرسينگ و تعويض سريع سيستم بازى خلاصه نمود.

علاوه بر اين توماس توخل در ابتداى دوران مربى گرى خود، انعطاف پذيرى بالايى نيز از خود به نمايش گذاشته است، چنين ادعايى از سيستم 2-1-3-4 مورد علاقه او كاملا قابل مشاهده است، در چنين چيدمانى همچنين اهميت توخل به وجود بازيكنان زياد در منطقه ميانى زمين، مشخص مى گردد. البته تاكتيك و سيستم بازى اين سرمربى همواره بر اساس تاكتيك تيم حريف قابل تغيير و انعطاف پذير بوده است. در طول جريان بازى نيز توخل همواره در حال تجزيه و تحليل روند بازى است و بارها سيستم بازى تيم را حتى در طول يك بازى دچار تغيير نموده است. وى دانشمندى در دنياى فوتبال محسوب مى شود و از اين منظر وى از شباهت بيشترى با پپ گوارديولا الگوى خود نسبت به يورگن كلوپ برخوردار است.

يكى از بزرگترين مشكلات دورتموند در اين فصل باخت اين تيم در بازى هايى بوده كه در ابتدا از حريف خود عقب افتاده است، در اين فصل دورتموند در پانزده بازى گل اول را دريافت نموده كه در سيزده بازى در نهايت نتيجه را به حريف واگذار نموده، در بازى مقابل اشتوتگارت كار را به تساوى كشانده و تنها در بازى مقابل ماينتس در چنين شرايطى موفق به كسب سه امتياز شده است. در اين زمينه انتظارات فراوانى از توماس توخل سرمربى جديد دورتموند وجود دارد، در زمان حضور توخل در ماينتس براى نمونه وى در پانزده بازى از بازيكن كليدى خود چوبوموتينگ تنها براى دقايقى استفاده نمود تا بتواند در فازهاى حساس بازى تغييرى در نحوه و روند بازى تيم به وجود آورد و جريان بازى را به نفع ماينتس برگرداند كه تاكتيكى موثر بود، آيا در دورتموند نيز وى از بازيكنى با چنين خصوصياتى براى اجراى اين تاكتيك برخوردار است؟

در دورتموند انتظارات بسيار متفاوتى نسبت به ماينتس از توماس توخل وجود خواهد داشت، رسيدن به ليگ قهرمانان اروپا از بايدها خواهد بود و براى اين منظور تاكتيك انعطف پذيرى به تنهايى كافى نخواهد بود و بايد در نظر داشت كه تنها برخوردارى از چيدمانى مناسب و منطقى نظير سيستم 1-3-2-4 يورگن كلوپ در طولانى مدت ضامن موفقيت تيم نخواهد شد. يكى از مشكلات يورگن كلوپ اين بود كه نتوانست سيستم مورد نظر خود را ارتقا و رشد دهد و تيم را با آن منطبق سازد و ناكامى كلوپ در اين فصل درست به اين دليل اتفاق افتاد كه تلاش وى براى پيدا نمودن سيستمى كارآمد براى جايگزينى با سيستم مورد علاقه اش با شكست مواجه شد.

به طور خلاصه مى توان چنين گفت كه گوارديولا الگو و سرمشق توماس توخل است و او بسيارى از ايده هاى خود را از او برداشت نموده در حالى كه فلسفه فوتبال سريع و انعطاف پذير يورگن كلوپ نيز تاثير زيادى بر وى داشته است. حال توماس توخل يه عنوان سرمربى جديد دورتموند معرفى شده و اين فرصت در اختيار او قرار گرفته تا نشان دهد كه وى بى جهت با پپ گوارديولا مقايسه نمى شود، اما بى ترديد توخل وظايف بسيار دشوارى براى اثبات شهرت خود پيش رو خواهد داشت.
منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس