این کشور شیعی در صورتی که توافق‌نامه هسته‌ای به امضا برسد می‌تواند خود را به عنوان یک کشور هسته‌ای نیز مطرح کند.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

ایران در درگیری‌های خاورمیانه نقش اصلی را دارد

روزنامه واشنگتن تایمز در راستای سیاست ایران‌هراسی به تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرده و می‌نویسد: ایران در خاورمیانه در حال پیشروی است و در حال تبدیل شدن به بازیگر برتر نظامی در عراق است. این کشور همچنین منجی بشار اسد محسوب شده و توانسته است از یک سو یکی از هم‌پیمانان آمریکا در یمن را سرنگون کرده و از سویی دیگر با تقویت حرب‌الله آن را به بازیگری کلیدی در لبنان و حتی منطقه مبدل سازد.

ایران

این کشور شیعی در صورتی که توافق‌نامه هسته‌ای به امضا برسد می‌تواند خود را به عنوان یک کشور هسته‌ای نیز مطرح کند. با امضا توافق‌نامه تحریم‌های ایران لغو شده و تهران می‌تواند با فراغ بال بیشتری به کمک‌های خود به شاخه‌های نظامی سپاه قدس ادامه دهد.

در این شرایط پیچیده، ایران به عنوان هم‌پیمان اعلام نشده آمریکا در عراق در حال جنگ علیه داعش می‌باشد. این کشور در سوریه به سبب حمایت‌هایی که از حکومت بشار اسد به عمل می‌آورد رقیب آمریکا محسوب می‌شود، اما از آنجایی که در حال مبارزه با داعش سوریه است نوعی هم‌پیمان آمریکا نیز هست. در لبنان، یمن و دیگر کشورها نیز ایران با سیاست‌های آمریکا مخالفت می‌کند.

نویسنده این مقاله در ادامه مدعی می‌شود: هدف جدید ایران در حال حاضر بحرین است، کشوری که با حمایت عربستان مخالفان را سرکوب می‌کند.


سه شرکت هندی در آستانه تحریم

به گزارش هندو بیزینس لاین چاپ هند، سه شرکت نفت و گاز طبیعی (ONGC)، نفت هند (IOC) و هند نفت (OIL) جزو پنج شرکتی هستند که دولت آمریکا آنها را به خاطر روابط تجاری با ایران تهدید به تحریم کرده است.

ایران

دیوان محاسبات آمریکا در گزارشی گفت که این سه شرکت به همراه شرکت‌های چینی CNPC و Sinopec از تاریخ 8 نوامبر 2013 تا اول دسامبر 2014 در زمینه انرژی با ایران ارتباط داشته‌اند.

لایحه تحریم ایران به دولت اجازه می‌دهد که اقداماتی را علیه افراد و شرکت‌های خارجی که در بخش انرژی ایران بیش از 20 میلیون دلار سرمایه‌گزاری کرده‌اند انجام دهد.


جمهوری‌خواهان می‌دانند که علی‌رغم خواسته‌شان نمی‌توانند توافق هسته‌ای با ایران را متوقف کنند

به گزارش پایگاه ببزینس اینسایدر، در هشتم مارس 47 سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به ایران هشدار دادند که توافق هسته‌ای فقط تا پایان عمر سیاسی اوباما دوام خواهد داشت.

ایران

در این نامه آمده است: هرچیزی که توسط کنگره تصویب نشود تنها به منزله یک توافق اجرایی است و نه بیشتر. رئیس جمهور بعدی می‌تواند با اشاره یک قلم این توافق اجرایی را بر هم زند.

به رغم برخی واکنش‌های منفی که این نامه ایجاد کرده است، جمهوری‌خواهان در واقع دارند به یک نکته مهم اشاره می‌کنند. این موضوع مخفی نیست که رئیس‌جمهور بعدی به راحتی می‌تواند یک روز از خواب بیدار شده و تصمیم به برهم زدن توافق هسته‌ای کند.

این نامه از این جهت حائز اهمیت است که به یک نکته اشاره نمی‌کند. این نامه اثبات می‌کند جمهوری‌خواهان کنگره فهمیده‌اند که نمی‌توانند توافق هسته‌ای با ایران را متوقف نمایند. نویسندگان این مقاله تهدید به متوقف کردن توافق هسته‌ای نکرده‌اند زیرا آنها چنین قدرتی ندارند. تنها کاری که کنگره می‌تواند انجام این است که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع نماید تا این کشور را تحریک به نقض توافق‌نامه کنند.

سنا می‌تواند تحریم‌ها را وارد کتاب قوانین نماید، اما به نظر می‌رسد که ایران تمایل بسیاری برای دستیابی به توافق اجرایی دارد. و این نوعی رویاپردازی است که فکر کنیم که سنا می‌تواند اوباما را بخاطر تخطی از وظایف قانونی و لغو تحریم‌های ایران بدون کسب مجوز از کنگره استیضاح نماید.

این نامه نشان می‌دهد که سناتورهای جمهوری‌خواه اصلاً به حساب نمی‌آیند و اوباما هم فهمیده است که سنا نمی‌تواند اقدامی علیه ایران انجام دهد.


هیچ توهمی درباره ایران وجود ندارد

به گزارش پایگاه فارین پالسی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در کنگره، به آمریکا توصیه کرد که با ایران سخت‌گیرانه‌تر رفتار نماید. اما، عموم مردم آمریکا به عنوان مخاطب نتانیاهو هیچ توهمی درباره قصد و نیت نتانیاهو ندارند: وی می‌خواهد ما را وارد یک جنگ جدیدی در منطقه خاورمیانه نماید.

ایران

درحالی که مذاکرات هسته‌ای به مراحل حساس خود نزدیک می‌شود، باید این نکته را بفهمیم که اقدام نظامی علیه ایران به معنای شروع جنگ است و نه پایان برنامه هسته‌ای ایران.

ایران با 77 میلیون جمعیت از هر دو کشور عراق و افغانستان پر جمعیت‌تر است. ایران کشوری باستانی است که 41 درصد جمعیت آن کمتر 24 سال سن دارد. ایران 500 هزار نفر نیروی نظامی دارد که از این میان 40000 نفر آن شبه‌نظامی هستند. ایران کشوری کوهستانی و دارای خطوط ساحلی طولانی است. ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده نفت و دومین تولیدکننده گاز در حدود 80 درصد درآمد خود را از صادرات هیدروکربن به دست می‌آورد. از جمله شرکای تجاری ایران می‌توان به چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد. این کشورها با آمریکا نیز روابط تجاری و نظامی دارند.

صرفنظر از لفاظی‌های سیاسی، توافقی درباره یک موضع اساسی وجود دارد: ایران یکی از بازیگران کلیدی در جهان محسوب می‌شود. ایران با حمایت از گروه‌های جهادی در کشورهای منطقه نفوذ دارد. این حقایق باید توهم ما را درباره جنگ با ایران از بین ببرد: واقعیت این است که آمریکا نمی‌تواند تا با استفاده از یک حمله جراحی‌گونه به تاسیسات هسته‌ای ایران بوسیله چند بمب‌افکن، این کشور را از مسیر خود منصرف نماید. این حملات ممکن است که برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر اندازد، اما نمی‌تواند آن را متوقف کند.

نویسنده این مقاله در ادامه به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند: ما باید تهدید به حمله نظامی و فشار اقتصادی هر دو را مدنظر داشته باشیم. حال سوالی که مطرح می‌شود این است: اگر آمریکا بتواند ایران را به لحاظ نظامی و اقتصادی از پا در آورد، در این صورت آیا آمریکا می‌تواند به توافق هسته‌ای با این کشور دست یابد؟ چطور این کار انجام می‌شود؟ از طریق روی کار آوردن دولتی دست‌نشانده و یا اشغال ایران با کمک نیروهای چندملیتی. فهمیدن این نکته مهم است که اشغال یک کشور هزینه‌هایی برای واشنگتن دارد و از طرفی دیگر مردم ایران هر چند ممکن است نارضایتی از دولت خود داشته باشند اما هرگز تن به اشغال کشور نمی‌دهند. پس ما جنگی را به راه انداخته‌ایم و بار دیگر کشوری را به حال خود رها کرده‌ایم. پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی برای ایران در منطقه بحران زده خاورمیانه می‌افتد دشوار است.

این مقاله در انتها نتیجه‌گیری می‌کند: اگرچه هیچ ضمانتی برای موفق بودن مذاکرات وجود ندارد، اما حداقل این فرصت وجود دارد تا دیپلماسی را امتحان کرده و اجازه دهیم فضای امنیت جهانی بدون جنگ بهبود یابد.


هم‌پیمان ناآرام

به گزارش روزنامه پاکستان آبزرور، یکی از ویژگی‌های شاخص عملیات نظامی علیه داعش این است که این عملیات در راستای منافع ایران در منطقه می‌باشد. دشمنان قدیمی به بهانه نبرد با یک دشمن مشترک، دلیل مشترکی پیدا کرده‌اند. این مساله به ما نشان می‌دهد که منطقه چطور به سرعت در حال تغییر می‌باشد.

ایران

درحالیکه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در زمینه موضوعات هسته‌ای در حال انجام است، همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با داعش و ایدئولوژی تندرو سلفی وارد مرحله دور از انتظاری شده است. این مساله به تهران کمک کرده است تا اهداف خود را در عراق با سرعت بیشتری دنبال نماید. از زمان سرنگونی صدام حسین و روی کار آمدن دولتی شیعی در عراق، ایران نفوذ خود را در این کشور افزایش داده است. پس از آنکه اوباما سیاست خود را در مبارزه با داعش عدم تقابل نظامی مستقیم تعریف کرد، اتکای کاخ سفید به ایران بیشتر شد. ایران تنها به عراق اکتفا نکرده است. این کشور در سوریه، لبنان و اخیراً هم در یمن تاثیرگذار است.

نویسنده این مقاله در انتها نتیجه‌گیری می‌کند: اعراب مدت‌هاست که درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 و همچنین همکاری ایران و آمریکا در زمینه مبارزه با داعش نگران هستند. پس به نظر می‌رسد آینده خاورمیانه را نتیجه تمامی این اقدمات مشخص می‌کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    خطاب به دولتمردان ایرانی و ایضانمایندگان پارلمان ایران اعلام میکنم زلف تحریم ها رو به مذاکره باشیطان بزرگ گره نزنید مقوله اقتصادمقاومتی راکه رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای فرمودند را دردستورکارقراربدهیدوگرنه تاریخ ازشما به نیکی یادنخواهدکرد و فرداهم سرپل معروف که در ضرب المثلهای شما ایرانی های باشرف به آن اشاره شده یقه شمارا خواهندگرفت
  • موسوی ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ایولله کاش ابعضیا از شما یاد میگرفتن
  • علي ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    نميدونم مسولين هم مي خوانند اين مطالبو يا أيا مشرق مي تواند جمع بندي نظرات را درقالب متني كاركند يا نه ولي بخدا سر ايران دارن كلاه ميگذارند دعواي زرگري راه انداختن همين امروز اقاي كري إعلام كرد اين توافق الزام آور نيست از ان طرف نامه نمايندگان امريكا را دست كم نگيريد بابا بيشتر تحريم هاي ما توسط كنگره وضع شده چطوري پس مي خواد رفع بشه اين امريكاست به هرنحوي نياز براي توافق داره نه ايران دوستمان درست نوشته تحريم ها رو بونه نكنيم تن به هر ذلتي بديم مادر كشور عدم مديريت داريم نمونه آش همين اختلاسها كه جمعش كفاف بودجه چندسالو ميده كاري نكنن مسولين ايندگان انها را متهم به سازش نابجا كنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس