اوباما در موقعیت‌های مختلف آزادی شهروندانش را از ایران مطالبه می‌کند که متهم به جاسوسی هستند. جان کری در مذاکرات هسته‌ای از آنان نام می‌برد و درخواست آزادی سریع آنان را می‌کند. همزمان، نزدیک به هزار ایرانی تنها در آمریکا، امارات، ترکمنستان و آذربایجان زندانی هستند؛ اما موضع قاطعی برای مطالبه آزادی آنان به یاد نداریم.

گروه گزارش ویژه مشرق- تبعه هر دولت حقوق و تکالیف متقابلی را با دولت متبوع خود دارد. اما رسیدگی به تجاوز از این حقوق و تکالیف در مورد آن دو یکسان نیست. اگر شهروندی از قوانین کشور تخلف کند یا علیه آن دولت دست به جاسوسی و توطئه بزند، سخت‌ترین مجازات برای او درنظر گرفته می‌شود. اما اگر دولتی حق تبعه خود را نقض کند، به این زودی‌ها کسی نمی‌تواند جلودارش باشد. دولت‌ها به اندازه توان و گاهی به اندازه میل خود به وظایف خود در قبال اتباعشان عمل می‌کنند و چون جایگاه یگانه حاکمیت بر یک قلمرو سرزمینی را دارند، معمولاً شهروندان راهی جز پناه‌بردن به خود دولت‌ها را ندارند.

حالا سخن از زندانیان است. نه در داخل کشور، بلکه زندانیانی که شاید هزاران کیلومتر دورتر از مام وطن پشت میله‌های آهنی قرار گرفته‌اند و اگر چه بسیاری از آنها اسیر خطای خود هستند، اما رنج حبس در غربت بر ملال اسارت‌شان افزوده است. سخن از برخورد دولت‌هایی چون ایران و آمریکا است که چگونه به وضعیت زندانیان خود در سرزمین‌های دیگر رسیدگی می‌کنند و کدام سطح از مقامات کشور را برای پیگیری وضعیت آنها مبعوث می‌کنند.

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

آلن گراس و تلاش موفقیت آمیز اوباما برای آزادی وی

سه سال اخیر شاهد ترک برداشتنِ دیوار دشمنی میان آمریکا و کوبا هستیم. بهانه این مذاکرات، آزادی چند شهروند کوبایی از زندان آمریکا و آزادی آلن گراس از زندان کوبا بود. گراس که 5 سال در زندان‌های هاوانا به سر برد، بعد از 18 ماه مذاکرات محرمانه دو کشور با میانجیگری پاپ فرانسیس، بالاخره به آغوش خانواده خود بازگشت. باراک اوباما و رائول کاسترو به صورت همزمان، این خبر را به مردم دنیا اعلام کردند گر چه پیش از آن نیز در مصاحبه با شبکه آمریکایی ABC، اوباما گفته بود که «از راه‌های متنوع» در حال رایزنی برای آزادی آلن گراس است.

پس از آن باز هم مذاکرات میان دو کشور ادامه پیدا کرد تا اینکه اخیراً تصمیم دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه نیز اعلام شد. همان زمان گفته شد که پروژه مشابه بعدی، ایران است اما آیا اوباما می‌تواند در چند ماه باقی مانده از ریاست‌جمهوری‌اش، کاری در مورد زندانیان آمریکایی در ایران انجام دهد؟

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

درخواست مردم آمریکا از دولت این کشور برای بازگرداندن آلن گراس از زندان کوبا

جیسون رضائیان در ایران و تلاش‌های مکرر در بالاترین سطح سیاسی

حالا که پای توافق ایران و آمریکا به پیش آمده، اوباما می‌خواهد تجربه خود در مورد آزادی زندانی آمریکایی در کوبا را این بار در ایران تکرار کند و از بهبود روابط سیاسی برای دفاع از چند زندانی ایرانی بهره گیرد.

اوباما در پیام‌های مختلف آزادی زندانیان آمریکایی را مطالبه می‌کند. شبکه اسکای‌نیوز گزارش می‌دهد که اوباما در پیام عید نوروز 1394 علاوه بر اشاره به مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران، نام از سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضائیان برد که در ایران بازداشت یا در حبس هستند. وی گفت:«در این زمانِ تازه شدن، مهربانی و تعمیق فهم، من تعهد خود برای بازگرداندن شهروندانمان به میهن را تکرار می کنم.» او از ایران خواست که «فوراً» سه زندانی یادشده را آزاد کند و همچنین «با ما همکاری کند تا رابرت لوینسون را پیدا کنیم تا آنها همگی بتوانند در امنیت کامل و هر چه زودتر به خانواده های خود ملحق شوند.» لوینسون در سال 2011 میلادی در جزیره کیش ناپدید شده است. ( البته در نسخه منتشر‌شده کاخ سفید از پیام نوروزی اوباما قسمت مورد اشاره اسکای‌نیوز دیده نمی‌شود.)

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

جیسون رضائیان، رئیس دفتر واشنگتن پست در ایران در کنار همسر ایرانی‌اش


وی بار دیگر در 24 آوریل در مهمانی شام خبرنگاران در کاخ سفید به جیسون رضائیان اشاره کرد و گفت خبرنگاران به صورتی غیرمنصفانه به خاطر شغلی که دارند در سراسر دنیا به زندان می افتند، از جمله «خبرنگار ما جیسون رضائیان» که رئیس دفتر واشنگتن پست در تهران است. اوباما که دکترای حقوق دارد، تمام قد از رضائیان مثل موکل خود دفاع کرد: «به مدت شش ماه، جیسون در زندان است. جرم او چیزی جز نوشتن در مورد آرزوها و بیم‌های مردم ایران نیست.»

اوباما که در مراسم بزرگداشت روز جهانی آزادی بیان سخن می‌گفت، تأکید کرد: «روزنامه‌نگاران این شانس را به همه ما می‌دهند که واقعیت را در مورد کشورمان و حکومت‌مان بدانیم. این وضعیت ما را بهتر می‌کند و ما را قوی‌تر می‌سازد. این به افرادی که صدایشان به جایی نمی‌رسد، تریبون می‌دهد

اوباما که برادر جیسون، یعنی علی رضائیان را به مهمانی کاخ سفید دعوت کرده بود، گفت که با او صحبت کرده است: «من شخصاً به او گفتم که تا زمانی که جیسون را در امنیت و سلامت به میهن و آغوش خانواده‌اش برنگردانیم، از پا نخواهیم نشست.»

کار به جایی رسیده که جان کری در مذاکرات هسته‌ای سخن از مذاکره در مورد جیسون رضائیان آورده است و دکتر محمدجواد ظریف، هر بار بر لزوم محدودبودن مذاکرات به مسأله هسته ای تا حصول نتیجه تأکید کرده است.


ایران و آمریکا چقدر زندانی خارج از کشور دارند؟

آمریکا به جز در ایران و کوبا، زندانیانی در مکزیک، افغانستان و کره شمالی نیز داشت که توانست زندانی خود در مکزیک و افغانستان را آزاد کند.

اندرو طهمورثی، سرباز ایرانی الاصل در آمریکا که به دلیل حمل سلاح در مرز مکزیک دستگیر شد، سال گذشته با تلاش‌های وزارت خارجه آمریکا آزاد شد. وی ادعا کرد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ساعت‌ها برهنه مانده است.

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

اندرو طهمورثی، آمریکایی ایرانی تبار که سال گذشته از زندان مکزیک خلاصی یافت

بو برگدال نظامی آمریکایی که در زندان افغانستان بازداشت بود نیز سال گذشته میلادی با 5 زندانی طالبان در گوانتانامو مبادله شد. البته این اقدام که با دستور مستقیم اوباما صورت گرفته بود، با اعتراض نمایندگان کنگره روبرو شد. آنها معتقد بودند اوباما باید 30 روز پیش از تبادل زندانیان، کنگره را در جریان قرار می‌داد از این رو با 249 رأی قطعنامه‌ای علیه او صادر کردند.

سه آمریکایی دیگر به نام‌های جفری فاول، کنث بِی و متیو میلر در کره‌شمالی زندانی بودند و گفته می‌شد اتهام اصلی آنها، جاسوسی بوده است. برادر میلر از جمله خلبانان پروازهای آزمایشی جنگنده‌های F-35 نیروی هوایی آمریکا بود و همین مسأله واشنگتن را به دردسر و تکاپو انداخته بود تا جزئیات خانوادگی وی افشا نشود، که در این‌صورت کار آزادسازی برادر کوچکتر با مشکل مواجه می‌شد. 

پیگیری زندانیان خارج از کشور؛ خون آمریکایی‌ها از ایرانی‌ها رنگین‌تر است +تصاویر و فیلم
متیو میلر تفنگدار آمریکایی به اتهام جاسوسی به 6 سال کار اجباری در کره شمالی محکوم شده بود.

اما براساس گزارش‌هایی که منتشر شد، جیمز کلاپر مدیر جامعه اطلاعاتی (اطلاعات ملی) آمریکا در سال 2014 میلادی در سفری که آن زمان محرمانه بود، به کره‌شمالی رفت و از طرف دولت آمریکا با مقامات پیونگ‌یانگ مذاکره کرد و در نهایت توانست در راه بازگشت به واشنگتن، توانست متیو میلر و کنث بِی را نیز با خود به خانه بازگرداند. این خبر را دفتر اطلاعات ملی آمریکا در ماه نوامبر طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد.


اما در مورد ایران، اردیبهشت 1393 بود که سجادی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه اعلام کرد 3130 ایرانی در کشورهای دیگر حبس هستند و عمده جرائم آنها حمل و قاچاق مواد مخدر، عبور غیرمجاز و سرقت و کلاهبرداری است. از این تعداد 2هزار و 684 نفر در آسیا و 552 نفر در آمریکا و اروپا در زندان هستند.

وی گفت از میان زندانیان ایرانی در خارج، 450 نفر در امارات، 243 نفر در ترکمنستان، 229 نفر در مالزی، 236 نفر در عراق، حدود 200 نفر در سلیمانیه و اربیل، 240 نفر در جمهوری آذربایجان، 225 نفر در کویت، 194 نفر در ژاپن و 51 نفر در ایالات متحده آمریکا در زندان به سر می‌برند.

پیگیری زندانیان خارج از کشور؛ خون آمریکایی‌ها از ایرانی‌ها رنگین‌تر است +تصاویر و فیلم

سجادی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور

سجادی همچنین اعلام کرد که در سال 1392 تعداد 38 نفر از زندانیان ایرانی در راستای موافقتنامه انتقال محکومان برای گذراندن دوران محکومیتشان به ایران منتقل شدند. و با تعدادی از کشورهای دیگر نیز در حال مذاکره برای انعقاد این موافقتنامه هستیم. 4 ایرانی نیز به دلیل نقض تحریم‌های مصوب علیه ایران دستگیر شده بودند که با پیگیری‌ها آزاد شدند. در صورت لغو تحریم‌ها، سایر زندانیان مشابه نیز آزاد خواهند شد. سجادی همچنین اعلام کرد حدود 6 هزار زندانی خارجی در ایران در حبس به سر می برند که 5 هزار از این تعداد، افغانستانی هستند.


ایران برای زندانیان خود در خارج از کشور چه می‌کند؟

وزارت خارجه علاوه بر رایزنی با دولت مربوطه، "روی کاغذ"، اقدامات دیگری برای زندانیان ایرانی در خارج از کشور صورت می‌بخشد؛ البته این به معنای به ثمر نشستن این تلاش‌ها برای آزادی زندانیان نیست! که اگر بود، تعداد زندانیان ایرانی خارج از کشور متجاوز از 3هزار نفر نبود و کشورهایی مانند ترکمنستان و آذربایجان، به دلیل اختلافات سیاسی، شهروندان ایرانی را به گروگان نمی‌گرفتند. رویه و اقدامات مربوطهاز این قرار است:

  • بودجه‌ای در اختیار وزارت خارجه قرار می‌‌گیرد تا با پرداخت دِین ایرانیان در خارج، بتواند برخی از آنها را که دوره حبس را سپری کرده‌اند، از زندان خلاصی بخشد.
  • وزارت خارجه در تعامل با بنیاد تعاون زندانیان در قوه قضائیه، مقرری برای خانواده زندانیان در نظر می‌گیرد تا در دوره محکومت وی، دچار مضیقه نشوند. این بنیاد همچنین در خرید دارو برای زندانیان بیمار، فعالیت رسانه‌ای جهت ترغیب مردم (به ویژه ایرانیان مقیم خارج) برای کمک به این زندانیان و خدمات مشابه نیز اقدام می‌کند. عمده کمک‌های مالی این بنیاد در مالزی و تایلند صورت می‌گیرد.

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

کنسولگری مسؤول رسیدگی به مشکلات زندانیان ایرانی است و تعطیلی آن موجب اختلال در این روند می‌شود

همچنین به گزارش پایگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی، مأمور کنسولي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور به محض وصول خبر دستگيري يا بازداشت هر يک از اتباع کشورمان می‌بایست اقدامات زیر را انجام بدهد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کند - که اخبار و شواهد نشان می‌دهد در قسمت دوم و رسیدن به نتیجه مطلوب چندان با توفیق همراه نبوده است:

  • تماس با مقامات محل يا مسؤولين زندان براي تعيين وقت ملاقات به منظور رسيدگي به مشکلات و وضعيت ايراني زنداني و کسب اطمينان لازم از سلامتي جسمي و رفاه نسبي وي
  • تکميل برگ مشخصات ايراني‌هاي بازداشت شده در خارج از کشور براي پيگيري امور اداري و حقوقي وي نزد مقامات مسؤول
  • شرکت در دادگاه(هاي) مربوط به متهم ايراني (درصورت اقتضاء) ضمن رعايت قوانين و مقررات محل و استخدام وکيل محلي براي انجام بهتر و سريعتر امور تا مرحله اخذ حکم برائت (پس از تأمين هزينه وکالت توسط بستگان زنداني)
  • اعلام اقدامات انجام شده و مراحل رسيدگي حقوقي زنداني به شخص وي و همچنين بستگان وي در ايران از طريق اداره امور اجتماعي وزارت امور خارجه ايران

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

قرارداد استرداد مجرمین میان ایران و ژاپن

علاوه بر اینها، دولت جمهوری اسلامی چند سالی است که قرارداد استرداد مجرمان و همکاری قضایی را با کشورهای متعددی به امضا رسانده و با کشورهای جدیدی نیز وارد گفتگو شده است:

  • قرارداد همکاری قضایی: الجزایر، عراق، بوسنی، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، آذربایجان، تونس، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان
  • قرارداد استرداد مجرمین: تاجیکستان، بلاروس، عراق، بوسنی، قزاقستان، چین، ارمنستان، افغانستان، تایلند، هند، فرانسه، ترکیه، پاکستان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، قطر، آذربایجان، سوریه، اوکراین، قرقیزستان، ازبکستان، ژاپن


لازم به ذکر است طبق این توافقنامه‌ها، استرداد مجرم به معنای پایان محکومیت وی نیست بلکه باید پس از بازگشت به کشور، مدت باقی مانده از حبس خود را تحمل کند.


چه عواملی زندانیان ایرانی را در خارج از کشور افزایش می‌دهد؟

چرا تعداد زندانیان ایرانی خارج از کشور، بالا است؟ اگر این را بفهمیم، می‌توانیم راه‌های کاهش زندانیان و حمایت از آنها را نیز دریابیم:

  • مهاجرت گسترده به کشورهای مختلف: ایرانیان از جمله مللی هستند که از دیرباز، مهاجرت‌های بزرگ به سرزمین‌های دیگر را کلید زده‌اند چرا که اساساً خود نیز یک قوم مهاجر به فلات ایران بوده‌اند. در دوره‌های گذشته، مهاجرت به سرزمین‌های عرب‌نشین از سویی و مهاجرت به هند از سوی دیگر، دو جریان اصلی بوده است اما از زمان اعزام دانشجویان به اروپا در دوره قاجار به تدریج بُردار اصلی مهاجرت به سمت اروپا و سپس آمریکا متمایل شد. ضمن اینکه مهاجرت‌های موقت برای تحصیل و کار نیز به شرق آسیا رواج یافته است.
  • فقر، عامل جرم و جنایت: دوره‌های مهاجرت گسترده ایرانیان، مقارن با دوره‌های فقر و قحطی بوده است. هنوز هم برخی کشورها مقصد ایرانیانی است که به امید کسب درآمد بیشتر و فرار از زندگی فقیرانه مهاجرت می کنند. طبیعی است فقر، عامل جرم و جنایت می شود که سرانجامی جز بازداشت در غربت ندارد.

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

قاچاق مواد مخدر به مالزی، مسافران و مهاجران بسیاری را قربانی می‌کند

  • میزان قدرت اقتصادی و نفوذ سیاسی ایران: اگر ایران در جمع ابرقدرت‌های جهان بود، کمتر دولتی می‌توانست به شهروندان ایرانی در کشورهای دیگر کمتر از گل بگوید. ضمن اینکه حقیقت آن است که شهروندان کشورهای قدرتمند جهان، بیش از شهروندان سایر کشورها به رعایت قوانین و احترام، شناخته شده‌اند (چرا که چنان دولت قدرتمندی را همین شهروندان با همکاری و احترام به یکدیگر ساخته‌اند) و همین سوء ظن مأموران دولتی در کشورهای دیگر را نسبت به آنها کاهش می‌دهد.
  • حفظ احترام پاسپورت ایرانی؛ با دولت یا با شهروندان؟: معروف است که "حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد". توضیح این مورد از همه دشوارتر است. چنگیز به دلیل کشته شدن چند تاجر مغول در ایران، طومار خوارزمشاهیان را در هم پیچید. شاید اقدام وی به نظر ما پسندیده نبود، اما برای ذکر مثال در مورد حرمت امامزاده، بسیار مناسب است؛ حرمت پاسپورت را هم، در یک سطح، صاحب آن باید نگاه دارد و در سطح دیگری وظیفه دولت است. در روزگار ما نیز حمله به پرل هاربور توسط کشتی‌های ژاپنی موجب ورود آمریکا به جنگ جهانی شد و حملات یازده سپتامبر موجب حمله افغانستان و عراق. اما در تاریخ بسیاری از کشورها از جمله ایران، چنین اقداماتی دیده نمی‌شود. تازه گاهی عکس آن نیز مشاهده شده است. برای مثال تاجری ایرانی که به مصر سفر کرده بود، توسط عُمال دولت قاجار در سفارت ایران در قاهره با مصادره اموال روبرو شد، در حالی که جرم خاصی مرتکب نشده بود. مردم تظاهرات‌کننده در دوره پهلوی با مشت آهنین به خاک و خون کشیده شدند، در حالی که درخواست مشروعی داشتند. فرار مغزها در چند دهه اخیر نیز نمونه‌ای دیگر از مواردی است که جلوه آن در چشم ملل دیگر، بی اعتنایی دولت ایران به مردم خود و اصطلاحا حفظ حرمت پاسپورت ایرانی است. طبیعی است در چنین شرایطی، دولت‌های دیگر احترام کمتری برای شهروندان ایرانی قائل خواهند شد و برخورد شدیدتری با آنها خواهند داشت.
  • اختلاف سیاسی میان دولت ها: برخی از زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر به ویژه در سالیان اخیر به اتهام دست داشتن در برنامه به اصطلاح نظامی هسته ای ایران بازداشت شدند، کمااینکه در فضای هراس آلود حملات یازده سپتامبر، برخی دیگر در آمریکا به بهانه همکاری با گروه‌های تروریستی دستگیر می‌شدند. ایران از جمله کشورهایی است که فشار سیاسی زیادی را از سوی دولت‌های قدرتمند جهانی متحمل می‌شود و با برخی از انها اختلافات سیاسی کلیدی دارد. اردیبهشت امسال بود که قشقاوی خبر از زندانی شدن 19 ایرانی در آمریکا در ارتباط با تحریم ها داد.

پیگیری زندانیان خارج از کشور: خون آمریکایی ها از ایرانی ها رنگین تر است؟

آمریکا 19 ایرانی را به جرم نقض تحریم‌ها علیه ایران بازداشت کرده است، با این حال دولت اوباما رویکرد مثبتی نسبت به حل مسأله هسته‌ای از طریق مذاکره نشان داد که به آزادی این افراد  نیز می انجامد

  • ضعف نظارت بر مرزها و تورهای خارجی: متأسفانه سودجویان با فریب مردم ساده دل اقدام به اخذ مبالغ کلان با وعده اخذ ویزای کشورهای خارجی و یا عبور از مرز می کنند و سپس مسافر بیچاره را در کشور خارجی رها می‌کنند. در نتیجه اتهاماتی مانند ورود غیرمجاز را به مسافران ایرانی وارد می‌سازند. از ان بدتر اینکه باندهای قاچاق مواد مخدر در قالب تورهای خارجی، بسته‌های خود را در میان وسایل مسافر ایرانی قرار می‌دهند که بسیاری از این افراد در بدو ورود به کشور مقابل شناسایی و بازداشت می‌شوند.
  • عدم اتخاذ موضع قاطع از سوی مقام‌های مسؤول: گاهی هم مشاهده می‌شود کشورهایی طرف حساب ایران هستند که نه تنها قدرت قابل توجهی در معادلات بین‌المللی شناخته می‌شوند، بلکه در نقشه جغرافیا نیز به سختی دیده می‌شوند. ازین رو، ضعف در برخورد قاطع با این کشورها برای استرداد مجرمین - مانند مورد ترکمنستان - به وضوح مشاهده می‌شود و پیگیری وضعیت ایرانیان در بند، دست کم در بخش دیپلماسی عمومی و رسمی، در دستور کار مقامات ارشد کشور، قرار ندارد و کمتر شاهد موضع‌گیری‌های قاطع در سطح وزیر یا رئیس دولت بوده‌ایم.


جمع بندی:

یکی از عوامل احساس خوشبختی برای هر شهروند، این است که مطمئن باشد هر کجای دنیا که باشد، دولت قدرتمندی پشت سر او خواهد بود و تا جای ممکن برای احقاق حقوق او تلاش می‌کند. دولت و نظام ایران در مسیر اقتدارحرکت می‌کند اما همچنان اقدامات آن در مورد حمایت از اتباع خود در کشورهای دیگر قابل مقایسه با اقدامات دولت‌هایی چون آمریکا نیست. ایران هیچ گاه بالاترین مقامات سیاسی خود را درگیر مسائل اتباع ایران در خارج به ویژه زندانیان ایرانی در خارج نکرده است. هیچ گاه به خاطر حل مشکل شهروندان زندانی خود، مذاکرات صلح به راه نیانداخته است. هیچ گاه به دلیل کشته شدن شهروندان بیگناه خود، اعلام جنگ نکرده است. شاید این وضعیت از آن رو است که اقتصاد نفتی نوعی احساس بی‌نیازی دولت از مردم را در ایران ترویج می‌کند، اما این عذر بدتر از گناه است. به امید روزی که احساس مسؤولیت متقابل هم در میان شهروندان و هم در دولت ایران به حد اعلای خود برسد.

منابع:

http://thehill.com/policy/international/236422-obama-urges-release-of-us-prisoners-in-iran

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/obama-vows-to-get-post-reporter-freed-from-iran/2015/04/25/ac8a9988-a190-474b-8c31-6b46db296b0e_story.html

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2015/05/01/obama-journalists-iran-jason-rezaian/26711169

https://gma.yahoo.com/u-conversations-releasing-american-cuban-prison-obama-says-190253084.html

http://iranpress.us/

http://www.theatlantic.com/politics/archive/2014/06/president-obamas-fraught-prisoner-swap/372111/

http://freeallthree.com/2014/07/12/americans-imprisoned-abroad-need-a-president-working-for-them

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930207001429

http://www.fardanews.com

http://mfa.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=24635

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1915185

http://www.nate-thayer.com/mystery-u-s-prisoner-in-north-korea-emerges-brother-of-matthew-miller-was-u-s-pilot-in-s-korea

http://news.nationalpost.com/news/eight-hours-of-digging-in-the-dirt-american-man-describes-life-as-a-prisoner-in-north-korea

مطالعه بیشتر

http://www.bbc.com/persian/iran/2012/06/120616_l25_iranian_abroad_prisoners.shtml


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • نسترن دیبا ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 2
    پیشنهاد من به مسئولان ایران این است که جیسون رضائیان را زنده زنده آتش بزنند و جنازه خاکستر شده اش را کادوپیچ کنند و به اوباما بفرستند این جوری قول متقن و غیرقابل خدشه و مردانه میدهم تمام تحریم ها برداشته خواهد شد
  • ناشناس ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    به امید روزی که عزت و احترام به پاسپورت ایرانی بر گردد و تمام زندانییان خارج از کشور به آغوش خانواده هاشون باز گردند .
  • مهماندار هواپیما ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    اخه اونا کدخدا هستند !!!
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    کاشکی میشد ازاد بشن
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    ابجی ام اینجوری که ما از داعش بدتریم
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    ایرانیان عزیز در انجا اکثرا به جرم مواد مخدر در زندانها آب خنک میل میکنند
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    اونها پررو و پر ادعا هستند !!! اما مقامات ما اعتماد به نفسشون پائین است برای همین یا برای آزادیشون اقدامی نمیشه یا اگر بشه بسیار ضعیفه
  • محمد ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    چطور شما نمیدانی؟!!! خیلی رنگین تره چون آنها کدخدا هستند
  • رسول ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    با سلام آمریکایی ها و اروپاییان چرا به خون های ریخته شده (که همچنان ادامه دارد)در سوریه و لبنان و فلسطین و لبان و یمن نگاهی نمی اندازد و دنبال برقراری رابطه و دموکراسی با ایران است در صورتی که فجایع این کشورها را تفسیر به نفع نموده و می گویند برای بقای اسراییل لازم است.آری ریختن خون مسلمانان مباح است و خون شهروندانشان گناهی کبیره.
  • محمد ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    مگه ما داعشیم خواهر من؟
  • محمد ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    حفظ احترام پاسپورت ایرانی!!!!!!!!!!؟
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    0 0
    رضاییان جاسوسه .از قاچاقچی هم بدتر.جالا ازاد بشه یعنی خود کاپیتولاسیون .همان که شاه رو زمین زد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس