کد خبر 388059
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

در حالی که گرد و غبار هوای خوزستان برای چندمین روز متوالی در شرایط بحرانی به سر می برد؛ نفس کشیدن حتی در چاردیواری خانه هم سخت شده و مردم این استان بشدت نیازمند چاره اندیشی مسئولان هستند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، گرد و غبار این میهمان ناخوانده چند سالی‌ست که به خیابان‌ها، شهرها و حتی خانه‌های برخی استان‌های غربی و جنوبی کشور راه یافته و در این میان خوزستان و منطقه اروند نیز از این پدیده عظیم زیست محیطی بی‌بهره نبوده است.

گرد و غبار هر ساله در ماه‌های خاصی آغاز می‌شود و بی‌رحمانه بسیاری را متاثر می‌کند، در این میان مهم‌ترین چیزی که تحت تاثیر گرد و غبار قرار می‌گیرد سلامتی شهروندان است.

از منابع مختلف نقل‌های متفاوتی در مورد منشا، محتوا و اثرات این ریزگردها شنیده می‌شود اما آنچه برای عوام مبرهن و مشهود است کاهش میزان سلامتی، افزایش بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی و شنیده شدن صداهای ممتد سرفه مردم از کوی و برزن است.

آمار مراجعات به پزشکان گواه این است که هر ساله همزمان با آغاز گرد و غبار، تعداد و تنوع بیماری‌ها در مردم منطقه افزون می‌شود.

گزارش تصویری از وضعیت هوای خوزستان

مبتلایان به مشکل تنفسی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و در کودکان خطر ابتلا به عارضه‌های قلبی و ریوی میزان هشدار دهنده‌ای را نشان می‌دهد.

پژوهشگران علم محیط زیست دلیل اصلی گرد و غبار را فرسایش خاکی عنوان کرده و تثبیت شن‌های روان و ایجاد کمربند سبز را از راهکارهای عملی و ماندگار برای پایان دادن به این قائله می‌دانند.

دفن خوزستان زیر خروارها خاک+ تصاویر

مدارس ۱۱ شهرستان خوزستان تعطیل شد/ ساعت کار ادارات ۱۰ صبح

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان، مدارس ۱۲ شهر خوزستان فردا(دوشنبه) در نوبت صبح تعطیل است و ساعت کاری ادارات در این شهرها از ساعت ۱۰ صبح شروع خواهد شد. طبق اعلام مدیریت بحران استانداری مدارس شهرستان های اهواز، باوی، حمیدیه، کارون، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر، شوش، ماهشهر و بندر امام، شادگان، و هویزه فردا تعطیل است و ادارات از ساعت ۱۰ با تاخیر به دلیل پاکیزه سازی محیط پاسخگوی ارباب رجوع خواهند بود.

روز گذشته هم ادارات ۱۱ شهرستان خوزستان به دلیل شدت گرفتن پدیده ریزگردها تعطیل شد. ستاد بحران استانداری خوزستان اعلام کرد؛ تمامی ادارات در اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان، دشت‌آزادگان، کارون، باوی، امیدیه، حمیدیه، خرمشهر و رامشیر به دلیل بروز گرد و غبار در روز یکشنبه تعطیل است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر داد:
تداوم گرد وغبار تا پایان هفته در خوزستان

کورش بهادری اظهار کرد: همان طور که روز گذشته پیش‌بینی شد، وقوع بارش باران به همراه تندباد، گرد و خاک و مواج شدن خلیج فارس را در استان در روزهای آینده خواهیم داشت. وقوع تندباد شدید و گرد و خاک در مناطقی از استان به وقوع پیوسته و طبق این وضعیت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وضعیت بارش باران در مناطق مختلف استان تصریح کرد: همچنین از امشب بارش مناسب در بخش​های شمالی استان از جمله الوار گرمسیری، دزفول، ایذه، دهدز و مسجدسلیمان و همچنین احتمال آبگرفتگی و سیلاب شدن رودخانه‌ها در این مناطق پیش‌بینی می​شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس:
رئیس جمهور شخصا ورود کند

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این گرد و خاک سبب بسیاری از بیماری‌ها در خوزستان شده است، گفت: این گرد و خاک از نظر اقتصادی، مهاجرت و بهداشتی به مردم خوزستان آسیب‌های زیادی وارد کرده است.

صیدعیسی دارایی اظهار داشت: برای رفع معضل ریزگرد‌ها در خوزستان باید شخص رئیس جمهور ورود کند.

وی افزود: عزم ملی برای رفع معضل گرد و خاک صرفا با حضور مردم میسر نمی‌شود بلکه رئیس جمهور باید به صورت ویژه این موضوع را بررسی کند. وی عنوان کرد: متأسفانه به استان خوزستان بی‌توجهی می‌شود و برای رفع این معضل باید همانطور که در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله هم دست به کار می‌شوند، ورود کنند تا مردم خوزستان بتوانند به راحتی نفس بکشند.

دفن خوزستان زیر خروارها خاک+ تصاویر

هیئت دولت باید در خوزستان مستقر شود

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در دولت قبل کمیته‌ای برای رفع پدیده گرد و خاک تشکیل شده بود، گفت: هیئت دولت باید در خوزستان مستقر شود و وزرا در استان این مشکلات را بررسی کنند.

سید شریف حسینی هم با بیان اینکه مسئولان کشوری باید برای مقابله و رفع مشکل پدیده گرد و خاک اهتمام جدی داشته باشند، اظهار کرد: ما به عینه شاهد هستیم اگر در نقطه‌ای از کشور حادثه‌ای رخ دهد تمام مسئولان برای رفع این مشکل بسیج می‌شوند و مانور رسانه‌ای عظیمی راه می‌اندازند اما متاسفانه در خوزستان که بیش از ۲۲ هزار نفر از شهروندانمان در معرض باران آلوده قرار گرفتند و مسموم شدند کسی سراغشان را نگرفت.

وی با اشاره به اینکه پدیده گرد و خاک در زندگی خوزستانی‌ها عجین شده و بیش از ۵ میلیون نفر از هموطنانمان را درگیر کرده و زندگی مردم را فلج کرده است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه استان خوزستان در کابینه دولت وزیری ندارد این مشکل حل نشده و دولت باید اهتمام بیشتری برای رفع این مهم بکند.

وی اضافه کرد: مالچ‌پاشی ۲۰۰ هزار هکتار را وزارت نفت متعهد شد که ۱۲.۵ درصد از آن از دولت قبل تاکنون اجرا شده و تا وقتی که این اقدامات به طور کامل انجام نشود خاک همچنان مهمان خانه هایمان است. حسینی در ادامه تصریح کرد: دولت باید اعتبار لازم را همانند دریاچه ارومیه برای اقداماتی که باید در استان خوزستان صورت گیرد، منظور کند.

*مردم خوزستان زنده‌اند و حق حیات دارند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، در نطق خویش در صحن مجلس شورای اسلامی درباره گرد و غبار و پس از بیان چند طنز منتشر شده در فضای مجازی اظهار کرد: رئیس جمهور کشور، این طنزها واقعیت تلخ امروز خوزستان است که در اوج ناچاری ناشی از آلودگی و ازدحام بیمارستان‌های استان، نثار مسئولان و متولیان امر شد و واقعیتی مرکب از بیکاری، بی‌آبی و حالا نیز پدیده گرد و غبار است.

عبدالله سامری در ادامه سخنان خود بیان کرد: امروز می‌خواهم بگویم که دیدگان حسرت آمیز این مردم با گرد و غبار آمیخته و اشک‌های گل آلود آنها بر بی‌آبی کارون و انتقال آن گریان است.

وی ادامه داد: این ماسک‌های خاکی (ماسک‌های خاکی را نشان می‌دهد) واقعیت امروز و دردهای دیروز خوزستان است، خاکی که آلوده به مواد شیمیایی، میکروبی و یادگار دفاع جانانه‌ای‌ست که حالا با تبعیض در آمیخته و بیکاری جوانانش را فریاد می‌زند. رئیس جمهور، در اینکه پدیده گرد و غبار امروز فرااستانی و مرزی است شکی نیست، ولی تا به کی به استناد منطق بهانه سکوت اختیار کرده و اقدامی نمی‌شود؟ تا به کی شاهد بیماری‌های تنفسی، ریوی و سرطان های ناشی از این پدیده باشیم؟!

دفن خوزستان زیر خروارها خاک+ تصاویر

*از پدرم خواسته‌ام شهر را ترک کنیم

یک جوان ۱۸ ساله خرمشهری هم در این باره در گفت‌وگو با فارس در این شهرستان، از سرفه‌های مداوم و تنگی نفس گلایه کرد و گفت: حدود سه سال است که با این مشکل دست به گریبان هستم و زمان آغاز گرد و خاک‌ها این سرفه‌ها شدت می‌یابد.

مهدی زهیری ادامه داد: به کرات به پزشک مراجعه کرده‌ام و علت مشکلم را حساسیت شدید به خاک تشخیص داده‌اند و گویا این درد درمان ندارد.

وی با اشاره به مشکلات بسیار مردم خرمشهر، عنوان کرد: در خرمشهر هیچ دلیلی برای ادامه زندگی وجود ندارد، جوانان بیکار هستند و این گرد و خاک‌ها نیز مزید بر علت شده است.

این شهروند خرمشهری اضافه کرد: بارها این مطلب را به پدر گفته و درخواست کرده‌ام تا این شهر را ترک کنیم اما هر بار به دلیلی که مهم‌ترین آن تعلق خاطر به زادگاه است از این درخواست سر باز می‌زند.

*کودکان چه گناهی دارند؟

دیگر شهروند خرمشهری نیز این وضعیت را غیرقابل تحمل دانست و اظهار کرد: دو کودک پنج و ۹ ساله دارم که در روزهای خاکی به سختی و اجبار آنها در منزل نگه می‌دارم، بی‌قراری‌های آنها مرا به ستوه می‌آورد.

فاطمه موسوی ادامه داد: نمی‌دانم در این خاک‌ها چه چیزی وجود دارد اما دخترم هر بار که در معرض این ذرات گرد و خاک قرار می‌گیرد به شدت بیمار می‌شود.

این مادر خرمشهری در ادامه بیان کرد: این بچه‌ها چه گناهی کرده‌اند که در این سن کم باید در منزل حبس شده و یا با بیماری دست به گریبان باشند.

وی همچنین به تعطیلی مدارس اشاره کرد و گفت: آیا به راستی تنها چاره‌ای که به ذهن این همه کارشناس می‌رسد تعطیلی مدارس است، دانش آموزان در روزهای خاکی در نوعی بلاتکلیفی به سر می‌برند علاوه بر این، تعطیلی‌های بی‌برنامه بر سطح علمی دانش آموزان تاثیر منفی بسیاری خواهد داشت.

دفن خوزستان زیر خروارها خاک+ تصاویر

*سهم ما از این همه آب و منابع زیرزمینی چیست؟

پدربزرگ مینوشهری نیز اسپری جیبی خود را پس از استفاده در جیب گذاشت و اظهار کرد: هیچکس به فکر ما نیست من پیرمرد به زحمت نفس می‌کشم.

احمد عوادی افزود: نمی‌دانیم مسئولان این همه سختی را نمی‌بینند؟ آیا نمی‌بینند چه تعداد جوان در حال بیمار شدن هستند، چقدر بیماری در شهر زیاد شده پس چرا اقدامی نمی‌کنند؟

وی به گذشته رجوع کرد و گفت: در گذشته از این اتفاقات نبود هوا گرم بود اما باران فراوان می‌بارید، جاده‌های کمی آسفالت شده بودند اما خاک کمی هم در هوا وجود داشت.

عوادی تصریح کرد: می‌گویند گرد و غبار به دلیل اینکه آب کم است زمین‌های زارعی ما و خیلی از کشورها خشک شده است، ورود می‌کند و باید توافقی بزرگ و بین المللی برای رفع آن صورت گیرد و این امر مستلزم هزینه‌های بسیاری است.

وی خاطرنشان کرد: در مجاورت ما آب زیادی وجود دارد پس چرا حق ما از مجاورت با آب باید خشکی زمین و تحمل گرد و خاک باشد، این آب‌ها را برای چه می‌خواهند؟ چرا نباید بیابان‌ها مالچ پاشی شود.

این سئوال و سئوال‌های مشابه بسیاری در این چند سال بی‌جواب مانده است، مانند اینکه بستن سدهای مختلف بر مسیر آب و برداشت بی‌حساب از منابع آبی و حتی فکر کردن به انتقال آب تا به کی و به چه قیمتی ادامه خواهد داشت؟ تا چه زمانی تنها اقدام، برگزاری نشست و سمینار با خروجی نامشخص خواهد بود و چه کسی مسئولیت از دست رفتن سلامتی، این سرمایه بدون جایگزین را خواهد پذیرفت؟


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    فعلاً تحمل کنید چون همه چیز به مذاکرات ارتباط داره
  • رحیم ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مسئولین ما چند وقت پیش برای شنای اردک ها ،غاز ها وپل های اصفهان از کمبود آب مرثیه سرایی می کردند دست به دامن عمو پورنگ و هنرمندان و... وهزاران حربه وترفند زدند. حالا کسی نیست بگوید خوزستان دارد زیر خاک فسیل می شود؟!!!!!!!
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 1
    وقتی باران نمیبارد بیابانها خشکتر میشوند خاورمیانه هر سال خشکتر وبی بارانتر میشود نمیتوان که همه خاورمیانه رو ما قیر پاشی کنیم همه یک چیز یاد گرفته ایم چرا دولت کاری نمیکند همین نماینده ها که اینجا صحبت میکنند برا اشتغال جوونها کاری نمیکنند شاهکارشون منطقه ویژه بوده که یکی نیست بگه بجز خروج سرمایه برای خرید ماشین خارجی چه سودی برا مردم داشته ....
  • مبین ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    واقعا" جای تاسف داره ...!!!!! چرا استانی که بیش از 70 درصد درآمد نفتی کشور رو تامین میکنه اینگونه مورد بی مهری مسولین قرار میگیره و بعد از گذشت بیش از 10 سال از شروع این معضل هنوز هچگونه تدبیری از طرف دولت مردان عدالت گستر و تدبیر و امید !!!! اندیشیده نشده !!! آیا اگر تهران دچار همچین مشکلی میشد باز دولت اینگونه برخورد میکرد؟!!!!!
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    اين اقايان دولت تدبير و اميد در زمان انتخابات خيلي روي ريزگردها مانور مي دادند و بواسطه برطرف كردن اين مشكل از مردم راي فراواني گرفتند ولي فكر كنم بدليل اينكه مردم خوزستان به كانديد ديگري راي دادند حالا بايد ريزگردها را تحمل كنند
  • فاطیما ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    خانم محیط زیست لطف بفرمایند جلسه بزارن و چای میل بفرمایند....همه چی آرومه...تواتاق من ک هوا خوبه...!
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    بی مزه
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    هر سال زابل وضعیتی بدتر از این رو در تابستان تجربه میکنه با بادهایی با سرعت 80 تا 120 کیلومتر کسی مارو نمیبینه چرا ؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    14 ساله با این خاکها داریم زندگی میکنیم اگه مسئولین میخواستن کاری کنن تا حالا کرده بودن دولت تدبیر و امید هم فعلا سرش جای دیگه گرمه
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    چه ربطی داشت تو اگه راست میگی برو خوزستان یه ماه زندگی کن اگه زنده برگشتی یه جایزه پیش من داری
  • احمد ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    اهواز که از نظر آلودگی اول است این هم روی آن
  • اهوازی ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    فعلا برداشتن آب کارون و انتقال اون به زاینده رود برای جلب توریست و خوشگل شدن اصفهان واجبتره تحمل کنید هر طور شده باید مقام اولی آلوده ترین شهر جهان رو حفظ کنیم
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    جوون خرمشهری امیدوارم مقصدت برای زندگی تهران نباشه
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    الان که قیمت نفت پایین اومده، دیگه هیچ چی!
  • میثم ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 1
    بخاطر گناه زیاده.... خداروشکر کنن که بلای بدتر سرشون نمیاد
  • مسلمانی مرد ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    نه عزیز به خاطر آب دزدی هست که به شهرهای دیگه انتقال دادند. به خاطر پول نفتی است که داره جای دیگه تهران و اصفهان خرج میشه تبریز هم روش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس