کد خبر 415697
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت از آغاز تدوین برنامه جامع شناسایی وضعیت آسم و شناسایی عوامل خطر آن در کشور خبر داد و گفت: نظام ثبت بیماری‌های تنفسی برای اولین بار راه‌اندازی می‌شود چرا که تاکنون آمار دقیقی در این زمینه وجود نداشته است.

 به گزارش مشرق، مهدی نجمی رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت، گفت: برای شهرهای حاشیه‌ای کشور که معمولاً دچار گرد و غبار می‌شوند در حوزه اداره سلامت محیط کار و کنترل آلاینده‌های هوا فعالیت‌های گسترده‌ای در حال انجام است.

تدوین برنامه جامع کنترل گرد و غبار در استانهای مرزی کشور

وی ادامه داد: اداره بیماری‌های مزمن تنفسی بیشتر با بیمارانی که به دلیل آلودگی هوا به بیمارستانها مراجعه می‌کنند در ارتباط است با این وجود برنامه جامعی برای کنترل آلودگی هوا با همکاری نهادهای دولتی، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت تدوین شده که در بازده زمانی چند ساله اجرا می‌شود.

افزایش تعداد بیماران تنفسی به دلیل اقدامات مغفول مانده

نجمی گفت: به طور مثال در طول سالهای گذشته برخی اقدامات مغفول مانده یا شرایط کشورهای همسایه مثل عراق که یکی از منابع اصلی ذرات گرد و غبار به کشور است به دلیل ناامنی که وجود داشته بر ورود گرد  و غبار تاثیرگذار بوده و برنامه‌هایی مثل مالچ پاشی که قبلاً مستمر انجام می‌شده متوقف شده است.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: همین عوامل باعث آن شده که شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور افزایش یابد به طوری که سال گذشته در اهواز میزان مراجعه بیمارانی که دچار حملات آسمی شده بودند افزایش یافت.

وی در مورد افزایش میزان مراجعه بیماران همزمان با افزایش گرد و غبار در کشور گفت: آمار دقیق و مقایسه‌ای در این زمینه وجود ندارد این در حالی است که ایجاد نظام مراقبت بیماری یکی از استراتژی‌های مورد نیاز ماست که اگر بتوانیم نظام ثبت بیماری را راه‌اندازی کنیم می‌توانیم به صورت مقایسه‌ای به وضعیت بیماری‌ها بپردازیم.

نظام ثبت بیماری‌های تنفسی راه‌اندازی می‌شود

نجمی از آغاز تدوین برنامه جامع برای شناسایی وضعیت آسم در گروه‌های سنی مختلف و همچنین شناسایی عوامل خطر آن در کشور خبرداد و تصریح کرد: تاکنون برای بیماری‌های غیرواگیر نظام ثبت بیماری نداشته‌ایم اما قرار است به زودی نظام ثبت بیماری‌های تنفسی راه‌اندازی شود تا در این زمینه آمار دقیقی به دست آید؛ در قدم اول مطالعه گسترده برای شیوع بیماری در کشور خواهیم داشت چرا که تاکنون مطالعات نسبی و محدود به یک یا دو استان بوده است.

وی افزود: در این زمینه از تجربه کشورهای موفق استفاده می‌کنیم اما به نظر می‌رسد برای استقرار تمام برنامه‌هایمان بازه زمانی 10 ساله می‌خواهیم چرا که بیماری‌های غیر واگیر به دلیل عوامل خطرشان با بیماری‌های واگیر متفاوتند و ریشه در عوامل اجتماعی دارند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: سهم هریک از عوامل خطر را در ایجاد بیماری‌های تنفسی در یک مطالعه گسترده انجام خواهیم داد، کار سختی است که میزان تاثیر آلودگی هوا، دخانیات یا عوامل دیگر را در ایجاد بیماری‌های تنفسی ارزیابی کنیم.

بهبود پوشش بیمه‌ای داروهای مبتلایان به بیماری‌های تنفسی

نجمی در مورد پوشش بیمه و حمایت از داروهای مبتلایان به آسم گفت: با راه‌اندازی بیمه سلامت ایرانیان، بسیاری از داروهایی که تحت پوشش بیمه نبوده اکنون حمایت می‌شود و بیمه‌ها متقاعد شده‌اند که داروهای جدید را نیز پوشش دهند به طوری که لیست داروهای تحت پوشش بیمه در لیست خدمات تشخیصی افزایش یافته و در یکی دو سال اخیر داروهای زیادی که معمولاً در این حوزه گرانقیمت هستند بیمه شده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس