کد خبر 379991
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از بررسی طرحی در دولت برای صدور اجباری دفترچه درمان برای همه نوزادان متولد شده خبر داد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دوم سیما، علی ربیعی، حوزه بیمه درمان و بیمه اجتماعی را دو موضوع مهم در حوزه رفاه اجتماعی دانست و گفت: امروز شاهد هستیم به برکت تدبیر صورت گرفته دفترچه های بیمه ارزشمند شده اند اگر چه برای رسیدن به هدف راه طولانی در پیش داریم.

وی افزود: ما در حال تصویب طرحی در هیات وزیران هستیم که دفترچه درمان را برای همه نوزادان متولد شده اجباری کنیم.

ربیعی تصریح کرد: ما به اصلاح ساختارهای بیمه پرداخته و به سمت الکترونیکی کردن دفترچه های بیمه و صدور کارت هویت برای بیمه شدگان حرکت کرده ایم.

وی گفت: با هماهنگی خوبی که با وزارت بهداشت داشتیم توانستیم 8 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت دربیاوریم که متوسط درماه یک میلیون نفر بیمه شده اند.

ربیعی افزود: توانستیم این کار را در محیط صمیمی اداره کنیم و در سایه مدیریت رئیس جمهور این کار را ادامه می دهیم، البته تنها مشکل ما آن است که باید منابع مالی به موقع تامین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که همه سازمان های بیمه ای کشور باید یکسان شود گفت: در حال تدوین بسته سبد اجتماعی هستیم تا همه ایرانیان بتوانند برای آینده خود خرید داشته باشند چرا که یکی از موضوعات مهم، اطمینان به آینده است.

وی افزود: تعدادی از مردم قدرت خرید بیمه تامین اجتماعی را ندارند از این رو بسته ای را تعریف خواهیم کرد تا با حمایت دولت مردم بتوانند بیمه مناسبی را خریداری کنند تا تضمین زندگی بهتری برای آن ها ایجاد شود.

ربیعی با بیان این که برخی مایلند پول بیشتری دهند تا زمان بازنشستگی دریافتی شان افزایش یابد اظهار داشت: کاری های مطالعاتی این مسئله به جلو پیش رفته است و امیدواریم بتوانیم به سرانجام برسیم.

وی با تاکید بر این که از این به بعد پول هدفمندی را به طور هدفمند هزینه خواهیم کرد افزود: شناسایی افراد توسط وزارت رفاه دنبال می شود به طوری که به شناسایی لایه های مختلف افراد پرداخته ایم تا بر اساس وضعیت آن ها خدمات مورد نیاز ارائه داده شود.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: پایین ترین لایه جامعه کسانی هستند که در فقر غذایی و کمبود پروتئین، کالری و کلسیم به سر می برند، در مرحله اول 8 میلیون نفر را شناسایی کرده ایم و در گام دوم به شناسایی ده میلیون نفر خواهیم پرداخت.
وی افزود: ما کودکان و زنان دچار سوء تغذیه را شناسایی کردیم و امیدواریم روزی اعلام کنیم هیچ سفره ای خالی از پروتئین و ویتامین نیست.

در ادامه این برنامه سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای ایجاد پوشش جامع بیمه ای 3 شرط پوشش جمعیتی، پوشش حمایتی و پوشش مالی لازم است.

وی افزود: امروز در کشور شاهد اتفاق مهمی درباره پوشش جمعیتی بیمه همگانی بودیم و یک پوشش جامع و کامل انجام شد.

نوربخش تصریح کرد: ممکن است عده اندکی هنوز تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار نگرفته باشند که در این زمینه می توانند با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی برای ثبت نام در پوشش بیمه همگانی اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: از نظر پوشش حمایتی، سازمان های بیمه گر در یک سال اخیر اقدامات موثری انجام داده اند به گونه ای که پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم را به زیر ده درصد رسانده اند.

وی افزود: در بحث پوشش های مالی سازمان تامین اجتماعی در جهت تقویت طرح سلامت دو هزار و 500 میلیارد تومان تجهیز منابع شده است و مجموعاً در سال جاری 13 هزار و 500 میلیارد تومان در بحث درمان تخصیص داده شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بدهی انباشته ای به سازمان تامین اجتماعی از دولت های قبل به دولت آقای روحانی منتقل شده که با توجه به مشکلات موجود، در حد مقدورات در این بخش همراهی هایی انجام شده است.

وی با بیان این که امیدوارم در بودجه های سنواتی برای هر سال این بدهی ها پرداخت شود افزود: با برنامه ریزی در سازمان تامین اجتماعی، در یکسال اخیر بر اساس منابع به طرح تحول سلامت کمک و بدهی های خود به داروخانه ها را پرداخت کردیم و منابع طرح نظام سلامت را محقق کردیم.

نوربخش انسجام و وحدت برنامه ریزی را کلید موفقیت طرح سلامت همگانی ذکر کرد و گفت: ممکن است درصد کوچکی فکر کنند نیازی به بیمه کردن خود ندارند اما خطر همیشه وجود دارد و باید در این بخش فرهنگسازی های لازم انجام شود.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی گفت: یکی از مطالبات معوق مانده مردم از زمانی که قانون بیمه همگانی سلامت در سال 73 مصوب شد برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه همگانی سلامت بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم این مهم تحقق یافت.

وی در شهر تهران یک میلیون و دویست هزار نفر در طرح بیمه همگانی سلامت ثبت نام کردند و دفترچه بیمه دریافت کردند.

بندپی تصریح کرد: این افراد عمدتاً از قشر آسیب پذیر جامعه بودند و بیشتر آنها کار رسمی و تغذیه مناسب نداشتند.

رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی گفت: با راه اندازی سامانه امید از اول اردیبهشت 93 ،شرایطی فراهم شد که اطلاعات بیمه شدگان کمیته امداد در این سامانه نصب شود و به صورت خودکار از ثبت نام افرادی که دارای دفترچه بیمه بودند در طرح بیمه سلامت همگانی جلوگیری به عمل آمد.

وی به فاقد دفترچه بودن 30 تا 35 درصد افرادی که در حاشیه شهرها بودند اشاره کرد و گفت: بررسی های استانی ما نشان می دهد که از 3 میلیون جمعیت استان آذربایجان غربی 560 هزار نفر فاقد دفترچه بیمه بودند و این آمار در استان 1 میلیون و 750 هزار نفری لرستان 260 هزار نفر بود.

بندپی اظهار داشت: میزان مراجعه این افراد پس از دریافت دفترچه بیمه 2 و نیم برابر بیشتر از افرادی است که از قبل صاحب دفترچه بیمه بودند و این امر نشان می دهد که فاقدین دفترچه های بیمه به دلیل مسائل مالی از مراجعه به مراکز درمانی اجتناب می کردند.

وی تصریح کرد:‌دفترچه سلامت ایرانیان هیچ تفاوتی با دفترچه کارکنان دولت یا بیمه روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر ندارد. همان خدماتی که سایر دارندگان دفترچه بیمه برخوردارند به دارندگان دفترچه های سلامت نیز ارائه می شود.

بندپی گفت: فقط برای تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع و تقویت سطح بندی خدمات، پرداخت صندوق روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر در خدمات بستری حدود 3 درصد است اما دارندگان دفترچه سلامت 6 درصد این حق را پرداخت می کنند.

رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان یادآور شد: حق بیمه از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت شد و تلاش داریم خدمات پایه را در دفترچه خدمات ارتقاء دهیم.

بندپی تاکید کرد: برای افزایش اعتبار دفترچه بیمه سلامت ایرانیان بر ارتقای بسته تعهدات بیمه پایه کار کردیم و بیمه های پایه به عنوان نمونه به سمت بخش خدمات درمانی دندانپزشکی رفتند.

وی گفت: 17 خدمت دندانپزشکی را برای اولین بار در تعهدات سازمان های بیمه گر پایه آوردیم و مواردی همچون درمان معتادان ، داروهای ناباروری و صعب العلاج در حمایت این سازمان ها قرار گرفت.

رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: امروز 80 درصد هزینه های بستری در شهرستان ها و 75 درصد هزینه های بستری را سازمان های بیمه گر پرداخت می کنند.

بندپی اظهار کرد: یکسان سازی اطلاعات همه بیمه شدگان در یک سامانه، تعریف یک بسته تعهدات بیمه پایه به عنوان مبنای همه سازمان های بیمه ای و رسیدگی یکسان به اسناد پزشکی از جمله اقداماتی است که برای یکسان سازی خدمات بیمه ها در دست داریم. مجلس نیز تکلیف کرده که در تعهدات بسته پایه بیمه وحدت رویه داشته باشیم.



مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس