کد خبر 377348
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

وزیر بهداشت ضمن اعلام اینکه فقیر شدن مردم به علت هزینه‌های سلامت، کاهش 50 درصدی یافته است، گفت: میزان هزینه‌های کمرشکن سلامت نیز در سال اخیر روند کاهشی داشته است.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست هدفمندی یارانه‌ها (حمایت از خانوار) در نخستین کنفرانس اختصاصی آن با بیان این‌که توسعه پایدار در سایه سلامت محقق می‌شود، اظهار کرد: طبیعی است که یک بیمار از لحاظ جسمی نمی‌تواند به توسعه اقتصاد کمک کند. گفته می‌شود سلامت که 3 تا 0.4 درصد باعث رشد اقتصادی می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت گفت: در سال 90، 6.9 درصد از GDP برای هزینه‌های سلامت در نظر گرفته شده بود و به همین دلیل پرداخت از جیب مردم برای هزینه‌های سلامت به 56 درصد رسیده بود و حتی تا 70 درصد هم پیش رفت. در سال 92 باید هزینه‌های سلامت به قسمی کاهش می‌یافت که مردم 30 درصد بیشتر از جیب خود برای هزینه‌های سلامت پرداخت نکنند.

هاشمی ادامه داد: از سال 1381 به بعد همچنان پرداخت از جیب مردم افزایش یافته و در سال‌های 91 تا 92 به بالای 60 درصد رسیده بود. ایران جز معدود کشورهای جهان است که این میزان پرداخت از جیب را دارد. در اکثر کشورها هزینه پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت زیر 20 درصد است. به عنوان مثال این هزینه در کشور عراق 19.3 درصد است و در ترکیه نیز 25.1 درصد گزارش شده است. نتیجه این هزینه‌ها این است که مردم دیرتر به پزشک مراجعه می‌کنند، بیماری‌شان دیرتر تشخیص داده می‌شود و دولت از لحاظ اقتصادی متحمل بار مالی سنگینی خواهد شد.

فقر سالانه 700 هزار نفر به دلیل هزینه‌های سلامت

وی با بیان این‌که طی دو سال گذشته 700 هزار نفر در سال به علت هزینه‌های سلامت به زیر خط فقر رفته‌اند، عنوان کرد: از سوی دیگر هزینه فاجعه‌بار و کمرشکن سلامت نیز در ایران کم مشاهده نمی‌شود. هزینه‌های کمرشکن به این معنا است که یک خانواده سود 40 درصد یا بیشتر از درآمدش را صرف سلامت کند.

هاشمی افزود: هر چقدر پرداخت از جیب مردم افزایش یابد، فقیرتر شدن جامعه بیشتر خواهد شد. بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت استراتژی‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اند به این شرح که باید تا سال 2030 مردم از پوشش 80 درصدی سلامت برخوردار بوده و محافظت مالی از آنها 100 درصد باشد. برای رسیدن به این مهم بیمه‌ها باید به قدری قوی باشند که مردم نیازی به پرداخت از جیب برای درمان نداشته باشند.

وزیر بهداشت در ادامه به عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت اشاره و عنوان کرد: در مهر 92 بود که شورای سیاست‌گذاری سلامت تشکیل و آغاز به کار کرد و ماحصل فعالیتش طرح تحول نظام سلامت بود که در اسفندماه به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

پوشش بیمه همگانی برای 7 میلیون ایرانی

وی افزود: بند الف این طرح بر بیمه شدن همه آحاد جامعه تاکید داشت. تصور ما این بود که 9 تا 11 میلیون نفر در کشور بیمه نیستند. پوشش همگانی بیمه سلامت توسط سازمان بیمه سلامت پیگیری و در نتیجه بیش از 7 میلیون نفر بیمه شدند.

هاشمی ارتقای خدمات هتلینگ،‌ متناسب سازی تعرفه‌های پزشکی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم،‌ زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای اورژانس هوایی، استقرار پزشک متخصص مقیم در بیمارستان‌های بالای 64 تختخوابی را از جمله دیگر اقدامات انجام شده در گام اول طرح تحول دانست و عنوان کرد: از رقم 11 میلیارد تومان در آن زمان 6800 میلیارد تومان تصویب شد.

افتتاح 1000خانه بهداشت تا ماه آتی

هاشمی ادامه داد: گام دوم طرح تحول نظام سلامت ارتقای بهداشت بود که عمدتا دسترسی مردم به خدمات اولیه در شهرهای زیر 100 هزار نفر اشاره می‌کرد. همچنین توزیع مکمل غذایی برای زنان باردار و کودکان از جمله اقدامات خوبی بود که صورت گرفت. تا ماه آینده نیز بالغ بر 1000 خانه بهداشت افتتاح می‌شوند.

ادامه روند کاهش قیمت داروهای خارجی به شرط حمایت بیمه‌ها

وزیر بهداشت با بیان این‌که در راستای طرح تحول نظام سلامت 1000 پزشک در مناطق محروم مشغول به کار شده‌اند، گفت: گام سوم طرح تحول نظام سلامت نیز ارزش‌گذاری نسبی خدمات بود. شاهد بودیم که از سال 84 تا 89 تقریبا دستمزدها و تعرفه‌های پزشکی ثابت مانده بود. در حالی که هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست و ما در این سال‌ها شاهد تورم 44 درصدی بودیم. در همین راستا 1700 خدمت پزشکی که تعرفه نداشت اصلاح شد و بیمه‌ها 300 خدمت پزشکی را پوشش دادند. قیمت دارو نیز تا 30 درصد کاهش پیدا کرد و داروهای تولید ایران در شش ماه اول سال افزایشی نداشت.

هاشمی افزود: در 6 ماهه دوم سال نیز قیمت داروهای خارجی می‌تواند کاهش یابد به شرط آنکه بیمه‌ها از تعهدات‌شان نکاهند.

وی با بیان این‌که کمبودهای دارویی در سالی که گذشت از 170 به 30 قلم رسید، گفت:‌ رضایتمندی مردم نیز ارتقا یافته است. در ابتدا میزان رضایت پزشکان از اجرای طرح تحول بالا نبود اما اکنون وضعیت بهبود یافته است.

دیرکرد در پرداخت‌ها و مشکلات در بخش پرستاری

وزیر بهداشت با بیان این‌که در بخش پرستاری به علت دیرکرد در پرداخت‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم، عنوان کرد: باید پرداخت‌های پرستاری نیز به موقع باشد و بیمه‌های تکمیلی همگام با دولت باشند و اعتبار بیمه‌های پایه به موقع در اختیارشان قرار بگیرد. در حال حاضر شاهد هستیم که میزان مراجعه مردم به مقامات شهری از جمله ائمه جمعه، فرماندار،‌ بخشدار و... تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت در ادامه به ارائه آماری از روند تغییرات هزینه‌های کمرشکن در دو جامعه شهری و روستایی پرداخت و اظهار کرد: میزان هزینه‌های کمرشکن در جامعه روستایی از 7.3 درصد به شش درصد رسیده و این رقم در جامعه شهری از 4 به 2.7 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که باید این شاخص تا قبل از برنامه چهارم به زیر 1 درصد می‌رسید.

هاشمی ضمن اعلام این‌که میزان فقیر شدن مردم به علت هزینه‌های سلامت، کاهش 50 درصدی یافته است، گفت: امیدواریم هدفمندی یارانه‌ها در مسیر اصلی خود که ارتقای وضعیت محرومان جامعه و رشد اقتصادی کشور است به حرکتش ادامه دهد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    کی و کجا این داروها ارزان شده که ما نمیبینیم؟؟؟لطفا یک سری به داروخانه ها بزنید...چند وقته برای خرید دارو مراجعه نداشتید؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس